Звук [ш], буква «ша». Звуко буквений аналіз слів. Зіставлення слів зі звуками [



Дата конвертації29.04.2016
Розмір262 Kb.

Інтегровані уроки навчання грамоти



Вивчення букви «Ша»


Вчитель початкових класів

ЗОШ 1- III ст. №2

м.Ладижина

Дзіодзін Світлана Володимирівна


Тема:

Звук [ш], буква «ша». Звуко - буквений аналіз слів. Зіставлення слів зі звуками [ с ], [ш].

Читання тексту «Хороша гра».

Письмо елементів та малої і великої літери «ша».

CMC: Шпак.

Мета:

ознайомити учнів з буквами «ПІ», «ш» ( иш), їх назвою та звуковим значенням; Виробляти в дітей навички читання зв'язного тексту; розвивати усне мовлення, вчити добирати заголовок до тексту, виховувати у дітей любов до птахів.

Обладнання:

Звукові фішки, складова таблиця, набірне полотно, предметні малюнки (шпак,шишкар, шуліка, ніж, стежка, журавель).

ЗМІСТ УРОКУ



  1. Організаційний момент

  2. Повторення та закріплення вивченого

  1. Мовна розминка. Чистомовка.

Жа-жа-жа - широка межа.

Же-же-же - цуцик м'ячик стереже Жу-жу-жу - книжку стережу.

Жи-жи-жи - неправди не кажи.

Жі-жі-жі- - маленькі ножі.

Аж-аж-аж- - новенький гараж Еж-еж-еж - я йду теж Уж-уж-уж - на стежці вуж Иж-иж-иж - немає лиж Іж-іж-іж - гострий ніж

  1. Звуко-буквений аналіз слів:

«ніж», «стежка», «журавель» (предметні малюнки вчитель виставляє на набірному полотні, два слова аналізують учні біля дошки індивідуально, а слово «журавель» - решта дітей звуковими позначками пишуть на екранах)

  • Яке слово не можна перенести з рядка в рядок? (ніж)

  • Чому? (бо в цьому слові один склад)





ж

3

к

с

а




за







е










се

и




зи







і







кі




У

жу




ку




0







ко

со







  1. Гра «Правильно з'єднай»

  • на дошці букви, які учні по черзі з'єднують парами:

же аж уж іж жв

  1. Читання казки «Лисичка і Журавель» в особах.

  1. Вивчення нового матеріалу

  1. Виділення звука [ш]

а) скоромовка

Сів шпак на шпаківню,

Затівав итак півню:

«Ти не вмієш так, як я!

Так як ти, не вмію я!»

  • Який звук часто зустрічається у словах цієї скоромовки?

б) Загадка

Гриць дивується, питає,

Що за пташка так тіває?

Як горобчик, цвірінчить Мов сорока, скрекотить А ще інколи бува,

Що кричить, немов сова!

Хто ж виспівує отак?

Та то ж так співає... (шпак)

в) Коротке повідомлення про шпака, шишкарів, шуліку з показом ілюстрацій.

  1. Артикуляція звука [ш]

(зуби стиснуті, кінчик язика наближається до твердого піднебіння. Повітря проходить

через щілину)

Зіставлення звука [ш] зі звуком [ж]:

Звук [ш] вимовляється тільки з шумом;

Звук [ж] з голосом і шумом.

Отже,- звук [ш] - приголосний, твердий, глухий звук



  1. Ознайомлення з буквою «ша»

  1. Показ букви «ш» (великої і малої), аналіз будови, порівняння між собою, з іншими буквами. Визначення місця букви «ш» в касі букв.

  2. Вірш

Очерет шумить: шу-шу,

Букву я нову пишу:

Три стовбці, внизу межа - Ось і вийшла буква «ша».

  1. Утворення та читання слів з буквою «ша»

  1. Робота в зошиті з друкованою основою (сг. 54)

  1. Штрихування «веселої» букви

  2. Підготовка руки до письма. Схематичне зображення шпака, копіювання та продовження орнаменту.

  1. Фізкультхвилинка.

Ша-ша-ша- поскакакало в ліс лоша,

Шу-шу-шу - шишок наношу,

Ши-ши-ши - ти додому поспіши;

Ше-ше-ше як у лісі хороше!

  1. Продовження роботи в зошиті.

  1. Звукове моделювання. Складання звукової моделі слова «шпак».

  2. Письмо друкованих букв.

  1. Робота за Букварем (сг. 106-107)

  1. аналіз звукової моделі слова «шипшина»

  2. Робота над словами у стовпчиках

  • читання вчителем;

  • словникова робота: шайба, шахісти.

  • читання хором, «ланцюжком»

  1. Читання речень

Грати в шахи - розвивати розум.

Грати в хокей - бути сильним і спритним

  1. Складання схеми до І речення на екранах.

  • яке найкоротше слово? (в)

  • Які ще ми знаємо слова, що складаються з однієї букви? (а, і, у, й, о, з,)

  • Складання речення зі словами «хокей» і «футбол» із словом «а»

(В хокей грають взимку, а в футбол - влітку)

  1. Продовження роботи в зошиті з друкованою основою

  1. Письмо елементів малої букви «ша»

  2. Показ зразка письма малої «ша» вчителем; письмо в повітрі під рахунок

Письмо малої букви «ша» в допоміжній сітці

  1. Розминка для пальчиків

  2. Письмо рядка малої букви «ша». Вибір «королеви -букви» в цьому рядку

  3. Читання вчителем віршика про шпака в зошиті

Шпак на дереві співає,

Весну в гості зазиває,

Хто зробив шпаківню вчасно,

Той весну зустріне красно!

  • Які слова мають один склад?

  1. Хорове читання вірша учнями

ПЕРЕРВА

II УРОК



  1. Організаційний момент

  2. Робота за Букварем (сг.107)

Робота над текстом «Хороша гра» а) читання тексту вчителем

б) Словникова робота

Шайба - диск з гуми або пластмаси для гри в хокей, уболівальники - ті, хто хвилюється за спортсменів.

Тренер - старша людина, яка вчить молодших, постійно тренує команду для досягнення гарних результатів

в) Читання колонок слів (з дошки)
гра ковзанка виграли

двір капітан створили

мчать грати розпочалася

швидко ковзани уболівальники

  • Чи є серед цих слів слова-родичі? (гра, грати, виграла; ковзанка, ковзани)

г) Напівголосне читання тексту учнями

  • Яка команда перемогла?

г) Відповіді на питання та вибіркове читання

  • Скільки команд створили діти для гри в хокей?

  • Яка команда забила перший гол?

  • Як за спортсменів вболівали друзі?

  • Яким був загальний рахунок?

  • Скільки всього шайб забили під час гри?

  • Що сказав тренер - старшокласник після гри?

д) Робота над виразністю читання.

  • Знайти в тексті питальні речення, окличні речення

  • З якою інтонацією їх треба читати?

е) вправляння у читанні тексту

  1. абзац - читання «ланцюжком»

  2. абзац - читання «диктором» кращими учнями

  1. Фізкультхвилинка.

  2. Робота в зошиті з друкованою основою.

  1. Підготовча вправа до написання великої букви Ш («ша»)

  2. Розгляд зразка написання великої букви

  3. Показ зразка написання великої букви на дошці бажаючими учнями, показ вчителем зразка написання під рахунок

  • Чим відрізняється велика буква від маленької? (заокругленням вгорі першої похилої лінії, розміром)

  1. Письмо в повітрі, письмо лівою рукою на екранах

  2. Письмо Ш в допоміжній сітці і в окремому рядку

  1. Розвиток мовлення

  • В які ігри ви любите грати у дворі?

  • Як ще можна назвати текст « Хороша гра»?

  1. Робота в зошиті

  1. Письмо з'єднань ши ша шл ше

  • Яке з цих з'єднань є складом? Чому?

  1. Письмо Шш

  2. Продовження орнаменту

  1. Підсумок уроку.

  • З якою буквою ми ознайомилися?

  • Який звук вона позначає?

  • Що сподобалось на уроці?

Що було важким?


ДРУГИЙ ДЕНЬ

III УРОК



Тема:

Звук [ш], буква «ша». Зіставлення звуків [с]- [ні] за звучання і вимовою. Опрацювання текстів «Поспішай, синичко!», «Кожушок». Верхнє поєднання букви «ша» з іншими буквами. Письмо з'єднань, слів, речень, переведення друкованих речень в писані.

Мета:

закріпити знання учнів про букву «ша» та п звукове значення; вдосконалювати вміння учнів робити звуко-буквений аналіз слів; розвивати навичку осмисленого виразного читання віршованого твору зв'язного тексту; збагачувати активний словник учнів; розвивати увагу, пам'ять, образне мислення, логічне мислення, зв'язне мовлення, виховувати любов до природи.

Обладнання:

схеми-малюнки до скоромовки, вірша-веселинки, звукові фішки, зразки букв, складова таблиця, ілюстрація до теми «Птахи», таблиця «Чарівний килимок».

ЗМІСТ уроку



  1. Організаційний момент

  2. Повторення та закріплення вивченого

  1. Чистомовка

Шепче вітер: «Ша-ша-ша!

Шубку білочка...знайшла!

Шелестить трава похила:

Шубку білочка ... купила!

Шепчеш ти і вірю я:

«Шубка в білочки - своя»

О. Білаш

  1. Повторення скоромовки:

Сів итак на шпаківню,

Затівав шпак півню:

«Ти не вмієш так, як я!

Так як ти, не вмію я!»

(повторення за схемою №1)

  1. Називання вивчених букв (за «сороконіжкою» Букваря)

  • З якою буквою ми познайомилися вчора? Який звук вона позначає?

  1. Загадка

Дає здоровя - торт.

Вагу - солодкий торт.

Мед -працьовиті бджоли.




Знання глибокі - ... (школа).

  1. Звуко-буквений аналіз слова «Школа» (учні стають біля парти і руками показують звуки: одна рука зігнута біля грудей паралельно підлозі - твердий приголосний, дві - м'який приголосний, дві руки в спільну жменьку - голосний звук)

Три учні працюють біля дошки - біля предметних малюнків звуковими фішками викладають слова: шайба, шахи, шишкар.

  1. Фронтальна робота - поділити дані слова на склади.

  2. Гра «З'єднай букви»

На дошці написані парами букви: гик ко ол ля яр рі

  • діти виходять і з'єднують їх, коментуючи свої дії.

  1. Запис слова, що утворилося - «школярі» -друкованими буквами в перший рядок на ст. 55 в зошит з друкованою основою №2 Іваниці Г. А.

  • самоперевірка - вчитель показує зразок надрукованого слова.

  1. Читання тексту «Хороша гра» «ланцюжком».

  2. Гра «Яке слово заблукало?»

Шпак, шапка, шишкар

  • Яке слово зайве?

  • Чому?

  • Що ми знаємо про шпака?

  • Що ми дізнались про шишкарів?

  1. Робота над новим матеріалом

  1. Вступна бесіда

  • В яку гру грали діти?

  • Коли грають в хокей?

  • Як поводяться взимку птахи?

  • Чому?

  • Як можна подбати про птахів, що залишилися зимувати з нами?

  1. Читання вчителем тексту «Поспішай, синичко!» (ст..108)

  • Що в цьому тексті справжнє, а що казкове?

  1. Читання слів з дошки: шість ши-пши-ни

шви-дко шма-то-чки зу-стрі-ли-ся

  1. Самостійне напівголосне читання тексту учнями

  2. Відповіді на запитання:

  • Хто приготував годівнички птахам?

  • Де зустрілися синички?

  • яку пораду дала синичка своїй подрузі?

  1. Фізкультхвилинка.

Діти-птахи, і ріками-крильми демонструють, як пташечки бережуться від вітру і холоду, а вчитель показує напрям морозного вітру.

  1. Робота в зошиті з друкованою основою.

Списування друкованого тексту.

  • Записати речення: «Поспішай, синичко!» в четвертому рядку ст.55

  • Яке це речення за метою висловлювання?




  • Чому перед словом «синичко» кома?

  • Для чого автор поставив знак оклику в кінці речення?

  1. Гра «Хто що любить?»

Снігур - сало

Синичка - ягоди горобини, шипшини Шишкар - шишки

  1. Підсумок уроку

  • Який звук ми повторювали?

  • Якою буквою на письмі він позначається?

  • Що сподобалося вам на уроці?

ПЕРЕРВА

IV УРОК



  1. Організаційний момент

  2. Активізація опорних знань.

  1. Артикуляційна зарядка:

  • Поплямкайте губками

  • Поклацайте зубками

  • Посичіть гусачком

  • Як комарик з-з-з

  • Як шумлять дерева?

  • Яку букву ми вивчаємо?

  • Який звук вона позначає?

  1. Повторення скоромовки «Сів шпак на шпаківню»

  2. Вправа на розчитування за складовою таблицею - гра «Літак-парашут»

  3. Гра «Розвідники» Дівчатка у тексті «Поспішай, синичко!» шукають слова зі звуком [ш], а хлопчики зі звуком [с]

  4. Гра «Незнайко»

Вчитель Учні

Потішай, синичко!

  • Зустрілися в лісі дві білки - Ні! Синички!

  • Чи ти обідала?- спитала перша - Ні! Снідала!

  • Так чого ж ти тут лежиш? - Ні! Сидиш!

  • Біжи швидше до школи! - Ні! Лети!

  • Там у саду аж п'ять годівничок! - Ні! Шість!

Деякі речення вчитель читає за текстом, діти відповідають «так».

  1. Робота над виразністю читання

Вчитель на склад «ша» читає речення, а учні знаходять його в тексті і читають словами:

Шаша шашаша ша шаша!

Лети швиденько до школи!
- Яке це речення?

- Чи є ще спонукальні речення в тексті?

Уявіть, що ви все приготували для синички в годівниці – сало, ягоди шипшини, горобини.
7. Фізкультхвилинка

Діти стають і руками показують по черзі звуки в словах «сало», «ягоди».

Двоє учнів біля дошки звуковими фішками викладають слова: «ялини», «шишкарі».
8. Пропедевтична робота

- Чи можна так звернутись до синички: «Приходь, синичко!»?

- А як звернутися? (Прилітай, синичко!)

Виберіть схему, яка підходить до цього речення:

1. ______________ , _______________ ;

2. ______________ _______________;

3. ______________ , _______________.
- Яку букву ми напишемо в першому складі слова прилітай?
9. Гра «Е чи И»

Робота в зошитах. Діти вставляють пропущені букви у словах:

Пр…ніс, пр…холодна, пр…гарна.

(Зошит №2 ст.55 II і III рядки – вчитель надрукував слова заздалегідь у зошитах)

Два учні біля столу працюють з роздатковими картками (18 слів з префіксами пре- і при-).

Запис речення «Прилітай, синичко!» в зошиті з коментуванням.
III. Вивчення нового матеріалу

1. Робота над віршем П. Воронька «Кожушок».

а) слово вчителя про автора, показ портрета П.Воронька.

б) читання вчителем вірша

- Які малознайомі слова вам зустрінуться у вірші?

в) словникова робота:

Торжок – базар, ринок

Хутро – шерсть на шкірі тварини

г) відповіді на питання, вибіркове читання

- Хто йшов на торжок?

- Чого сніжок туди йшов?

- Хто купив того кожуха?

- Як звали котика?
2. Робота в парах, вправляння у виразному читанні.
3. Читання строфами (індивідуально)


  1. Фізкультхвилинка Хвилинка-веселинка

(Розучування вірша з рухами за опорною схемою-малюнком):

Прибігла мишка до Мишка:

-Позич горіхів півмішка!

Мишко всміхається до мишки:

  • А принеси медку півмиски!

  • Яку букву треба писати в першому складі слів «прибігла, принеси»?

  1. Гра «Чарівний килимок»

На дошці таблиця з друкованими буквами:


ш

і

3

и

м

а

у

о

ч

л

і

т

о

с

ж

к

в

е

с

н

а

у

о

н

3

л

в

о

л

е

н

ь

о

с

і

н

ь

г

а

е







  • Знайдіть слова в таблиці

  • Яке зайве? Чому? (олень -тварина, решта - пори року)

  • Скільки складів має це слово? Який склад наголошений? (перший)

  • Чи можна це слово перенести з рядка в рядок? (ні)

  • Чому? (бо перший склад з однією буквою, а одну букву не залишають в рядку при переносі)

  1. Робота в зошитах Запис слова «олень»

  2. Розвиток зв'язного мовлення Бесіда про допомогу тваринам взимку.

  3. Гра «Як по-іншому можна розташувати слова?» (підготовка до вивчення теми «Корінь слова. Споріднені слова»)

Шишкар шпаківня школа

Шпачок школяр шишечка

Школярик шишка шпак

  1. Робота в зошиті

Переведення друкованих речень в писані. Розвиток зв'язного мовлення.

  • Яка наша школа? (зошит №2 ст.55 два останніх рядки)

  1. Підсумок уроку

  • З якою буквою ми працювали?

  • Поставте собі оцінку - сонечко в кружечку за роботу на уроці

  • Давайте повторимо смішинку-веселинку за схемою-малюнком.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка