Завдання факультативу «Казкотерапія»



Скачати 119.2 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір119.2 Kb.
Активна інтеграція психології в галузь освіти дозволяє використовувати її різноманітні методи і техніки для покращення процесу навчання і гармонійного розвитку особистості сучасного учня. У своїй роботі шкільний психолог Барсукова С.Л. широко впроваджує різноманітні психокорекційні та психотерапевтичні напрямки. Зокрема гарною репутацією серед дітей та їх батьків користуються методи казкотерапії.

Казкотерапія – це психотерапія існуючими або вигаданими казками і фантастичними історіями.

Казка цікава як дітям, так і дорослим, - тому вона не має вікових обмежень. Багатогранність смислів і образів дозволяє кожному слухачеві впізнати себе і осмислити свої вчинки та поведінку. Казка є своєрідною скринькою життєвого досвіду і традицій, які дуже часто виступають як підсвідомі шаблони для особистості в тій, чи іншій ситуації. Образність мови, якою написана казка дозволяє дати непряму, завуальовану вказівку на ті вчинки, які з моральної точки зору і соціально прийнятих норм є правильними. Така особливість казки як присутність в ній ореолу загадковості і чар відіграє важливу роль у формуванні та розвиткові психіки дитини. Хороший кінець в казці дає відчуття захищеності і завершеності; дозволяє філософсько, екзистенціально осмислити певні дії та вчинки.



Завдання факультативу «Казкотерапія»:

  • розвивати творче мислення дитини;

  • удосконалювати вербальну мову (дитина вчиться ясно і првильно формувати свої думки);

  • розвивати фантазію , уяву;

  • розвивати здібності до глибокого, образного мислення та встановлення причино-наслідкових зв’язків;

  • розвивати емпатію та вміння слухати;

  • релаксувати учнів під час навчального процесу.


Мета:

  • здійснення псикорекційного розвитку молодших школярів з допомогою застосування методів казкотерпії;

  • сприяти зміцненню психічного здоров’я учнів;

  • впливати на розвиток і поведінку особистості;

  • навчити вирішувати проблеми конструктивним шляхом;

  • сприяти розвиткові самосвідомості;

  • розвивати творчі здібності та пізнавальні процеси;

  • використовувати методи релаксації для зміцнення психічного здоров’я учнів.

Програма «Казкотерапії» розрахована для учнів 1-их – 4-их класів (діти віком від 6-ти до 12-ти років), з розрахунком по 35 годин на кожен клас протягом року. Програма кожного класу містить окремі тематичні блоки, кожне заняття має власну тему і мету.

Казкотерапевтичний вплив будується на використанні п’яти видів казок:



  1. Художні казки;

  2. Дидактичні;

  3. Психокорекційні;

  4. Психотерапевтичні;

  5. Медитативні.


Загальні принципи роботи з казками такі:

«Художні казки» – це внутрішній термін в казкотерапії. До художніх казок відносяться казки, створені багатовіковою мудрістю народу та авторські історії. Власне, саме це і прийнято називати казками, міфами, притчами, історіями. В художніх казках наявні і дидактичний, і психокорекційний, і психотерапевтичний, і навіть медитативний аспекти. Художні казки звичайно ж створювалися не для психоконсультування, проте з успіхом служать йому.

Вчитель використовує дуже різноманітні сюжети народних казок:



  • Казки про тварин, взаємостосунки людей і тварин.

  • Побутові казки.

  • Страшні казки.

  • Чарівні казки.

Народні казки несуть в собі дуже важливі філософські ідеї, які Світлана Леонідівна обговорює із своїми вихованцями:

    1. Світ, що нас оточує – живий. Ця ідея важлива для формування бережного і свідомого ставлення до того, що нас оточує. Починаючи від людей і кінчаючи рослинами і рукотворними речами.

    2. Об’єкти оточуючого світу, які ожили здатні діяти самостійно, вони мають право на особисте життя. Ця ідея важлива для формування почуття прийняття іншого.

    3. Розподіл добра і зла, перемога добра. Ця ідея важлива для підтримки бадьорості духа і розвитку стремління до кращого.

    4. Найцінніше дістається через випробування, а те, що дісталось задарма, може швидко піти. Ця ідея важлива для формування механізму ціленаправленості і терпіння.

    5. Навколо нас безліч помічників. Але вони приходять на допомогу тільки у тому випадку, якщо ми не можемо впоратися із ситуацією чи завданням самі. Ця ідея важлива для формування почуття самостійності, а також довіри оточуючому світу.

Якщо психолог хоче допомогти дитині усвідомити свої внутрішні переживання, то, вона обирає авторську казку, не дивлячись на велику кількість особистісних проекцій (саме авторські казки є цінними на той момент).

Є думка, що деякі авторські казки формують негативний життєвий сценарій. Наприклад, «Русалочка» Г.-Х. Андерсена може формувати комплекс «жертви» і «нещасного кохання». Компанія У. Діснея навіть взяла на себе благородну функцію переписування цієї історії.

«Аленький цветочек» закладає негативний сценарій жінки, яка постійно намагається із чудовиська зробити принца, який так і залишається чудовиськом (наприклад, чоловік алкоголік). «Попелюшки» вічно чекають принца і втрачають величезну кількість взуття задарма…

Та все ж таки хочеться зазначити, що негативний життєвий сценарій, формується у тому випадку, якщо філософський, духовний сенс казки був не зрозумілим. Можливо, домінуюче на той момент почуття одинокості і «нелюбимості» обрало з казки проблемний елемент для свого підсилення? Тоді робота з життєвим сценарієм має бути почата з переосмислення філософського сенсу казки.

Використовує у своїй практиці Світлана Леонідівна і дидактичні казки, які створюються педагогами для «упаковки» навчального матеріалу. При цьому абстрактні символи (цифри, літери, звуки, арифметичні дії і т.д.) одухотворяються, складається казковий образ світу, в якому вони живуть. Дидактичні казки можуть розкривати сенс і важливість деяких знань. У формі навчальних казок подаються навчальні завдання.

Для м’якого впливу на поведінку дитини вчитель використовує Психокорекційні казки. Під корекцією тут розуміється «заміщення» неефективного стиля поведінки на більш продуктивний, а також пояснення дитині сенсу того, що відбувається.

Треба зазначити, що використання психокорекційних казок обмежене по вікові (приблизно до 11 – 13 років) і проблематиці (неадекватна, неефективна поведінка).

Психокорекційну казку вчитель просто читає дитині, не обговорюючи її. Таким чином вона дає йому можливість побути наодинці з самим собою і поміркувати. Навіть якщо він не виявив захоплення з приводу казки, вона всеодно потрапила в його душу, і через деякий час його поведінка зміниться. Нам залишається лише зачекати.

Одним із видів казок, що використовує Барсукова С.Л. є Психотерапевтичні казки.

Більшість психотерапевтичних казок присвячені проблемам життя і смерті, ставленню до втрат , подіям, які повторюються, коханню, пошукам життєвого шляху. Ці казки допомагають там, де інші психологічні техніки безсилі; там, де психолог потрібно перейти в область філософії подій і взаємостосунків.

Створюючи психотерапевтичні казки, вчитель презентує учня в образі казкового героя і фантазує, які події могли б з ним статися. Її задача – допомогти дитині зрозуміти ситуацію, розібратися у сенсі того, що відбувається. Якщо необхідно, показати, що навіть тяжкі, неоднозначні події можуть стати благом для розвитку душі і сили духа, надати можливість пацієнту прослідкувати тонкі аспекти ситуації, побачити в ній сенс уроку.
Для накопичення позитивного образного досвіду, зняття психоемоційної напруги, для створення в душі кращих моделей взаємостосунків, розвитку особистісних ресурсів вчитель використовує медитативні казки.

Головне призначення медитативних казок – повідомлення дитині позитивних «ідеальних» моделей взаємостосунків з оточуючим світом та іншими людьми. Тому прекрасною особливістю медитативних казок являється відсутність конфліктів і злих героїв.

В системі казкотерапії психолог виористовє три види медитативних казок:


  • Медитативні казки, направлені на усвідомлення себе теперішньому, «тут і зараз».

  • Медитативні казки, які відображають образи «ідеальних» взаємостосунків між батьками і дітьми.

  • Медитативні казки, направлені на розкриття початкового потенціалу особистості, її самооцінки, а також на вивчення різноманітних явищ нашого життя. («Казки зоряної країни Зодіакалії».)

Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 14.07.2003 року № 458 «Про впровадження в навчально-виховний процес початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів України міжнародного проекту «Шкільна програма з профілактики вживання тютюну, алкоголю і наркотиків» Міністерство освіти і науки України спільно з Міжнародною неурядовою некомерційною організацією «Проект ХОУП» започаткували впровадження в загальноосвітніх навчальних закладах України даний міжнародний проект.

З метою реалізації завдань проекту та впровадження в навчально-виховний процес шкільної програми з профілактики вживання тютюну, алкоголю і наркотиків, яка складається з двох модулів: «Корисні звички» та «Цікаво про корисне».

Уроки програми «Корисні звички» формують в учнів позитивний образ «Я», навички раціонального прийняття рішень, ефективного спілкування, опору тискові, надають відповідну до віку дітей інформацію про шкідливість уживання тютюну й алкоголю.

Модуль «Цікаво про корисне» продовжує й розвиває роботу з формування особистісної та соціальної компетентності учнів. Як і програма «Корисні звички», новий модуль базується на теоретичному підході до профілактики, який називається тренінг життєвих навичок, використовує інтерактивні методи навчання й передбачає навчання вчителів роботи з ним. На відміну від «Корисних звичок» модуль «Цікаво про корисне» знайомить із поняттям «інфекційне захворювання» та формує навички гігієнічно доцільної поведінки.

Упровадження програм «Корисні звички» та «Цікаво про корисне» здійснюється за рахунок годин «Школи сприяння здоров’ю» згідно з наказами управління освіти і науки Кіровоградської облдержадміністрації від 06.04.2009 р. № 137 «Про організацію роботи щодо запровадження превентивних проектів «Школа проти СНІДу» та «Шкільна програма з профілактики вживання тютюну, алкоголю і наркотиків «ХОУП» педагогічними працівниками, які пройшли навчання й отримали відповідні сертифікати.

Мета вчителя-тренера Барскової Світлани Леонідівни допомогти учневі у формуванні свідомого ставлення до здоров'я, оволодіння ними основами здорового способу життя та навичками безпечної для здоров’я поведінки на основі вироблення життєвих навичок.

Уроки модулю «Корисні звички» втілюють в собі сучасний науковий підхід до превентивного навчання школярів: вони не тільки надають дітям необхідні за віком знання про тютюн і алкоголь, але й формують здорові установки й відповідальну поведінку.

«Корисні звички» слугуватимуть для учнів важливим джерелом об’єктивної інформації й комплексом тренінгових завдань для розвитку особистісної і соціальної компетентності. «Цікаво про корисне» - це відповідь на загрозу здоров’ю наших дітей у новому сторіччі. Уроки-тренінги присвячуються профілактиці небезпечної поведінки, наслідком якої можуть стати інфекційні захворювання включно з ВІЛ/СНІД.
Концепція діяльності й перспективного розвитку опорного закладу по впровадженню проекту «Шкільна програма з профілактики вживання тютюну, алкоголю та наркотиків (ХОУП)» спрямована на реалізацію Закону України «Про затвердження Загальнодержавної програми забезпечення профілактики ВІЛ-інфікованих, лікування, догляду та підтримки ВІЛ-інфікованих та хворих на СНІД на 2009-2013 роки» та інших нормативних документів державної та галузевої чинності з профілактики вживання тютюну, алкоголю та наркотиків з метою зобов’язання здійснити комплекс заходів, спрямованих на профілактику вживання тютюну, алкоголю та наркотиків, на призупинення епідемії ВІЛ/СНІДу, передусім серед учнів молодшого шкільного віку та з метою забезпечення належного рівня знань учнів закладу з вищезазначених проблем.

Програма превентивного проекту «Шкільна програма з профілактики вживання тютюну, алкоголю та наркотиків (ХОУП)» знижує вплив факторів ризику й підвищує дію захисних факторів, що передбачає послідовну реалізацію багаторічно­го, цілісного й всеосяжного розкладу, побудованого за принципом спіралі, створює оптимальні умови для її ефективної реалізації.

Розклад програми «Корисні звички» включає 32 уроки. З них 24 присвячені формуванню особистісної й соціальної компетентності дітей. Ці уроки мають передувати вивченню нового модуля «Цікаво про корисне». Розклад «Цікаво про корисне», що включає 18 уроків, доповнює до цілого базовий розклад «Корисних звичок» у розділі формуван­ня позитивного образу Я, прийняття рішень і спілкування. Це дозволяє вчителеві дотримуватися таких загальноприйнятих принципів виховання, як безперервність, повторення, системність.

Спіральний розклад допомагає вчителеві враховувати вікові особливості й рівень розви­тку учнів, послідовно надавати їм нову інформацію, починаючи з елементарної. Повторення, уточнення, доповнення наявної інформації численними новими деталями створює умови для отримання учнями міцних знань.

Вчитель з попередження вживання тютюну, алкоголю та наркоманії (ХОУП) Барсукова С.Л. працює з дітьми початкової ланки. На уроках вона використовує: посібник для вчителя, робочі зошити для учнів, матеріали для батьків, методичні рекомендації з оцінки ефективності превентивного навчання.

Вчитель надає великого значення самоосвіті, а саме вивченню теоретичних знань, тому що по-перше, превентивне навчання в початковій школі є новим розділом освіти, по-друге, превентивне навчання засноване на наукових теоріях, що можуть бути незнайомі вчителю.

На своїх уроках вчитель:


  • надає дітям об’єктивну, відповідну до віку інформацію про тютюн і алкоголь; сприяє збільшенню знань учнів шляхом обговорення проблем, пов’язаних з тютюном і алкоголем;

  • вчить дітей краще розуміти самих себе і критично ставитися до власної поведінки;

  • вчить дітей ефективно спілкуватися;

  • сприяє прагненню дітей розуміти оточуючих і аналізувати свої стосунки з ними;

  • вчить дітей робити здоровий вибір і приймати адекватні рішення;

  • допомагає школі й батькам у попередженні прилучення учнів початкової школи до тютюну й алкоголю.

Психологічна служба школи проводить діагностування з питань психологічного здоров'я учнів школи та працює в напрямку реабілітації учнівської молоді, яка потребує психолого-педагогічного втручання. Проводить засідання, на яких розглядаються проблеми тютюнокуріння, уживання алкогольних напоїв, наркотичних речовин. Проводяться засідання батьківського університету, індивідуальні та групові бесіди, тренінгові заняття, наукові конференції тощо.

Сприяє співпраці школи зі службами та закладами міста, що займаються питаннями збереження та зміцнення здоров'я; розвиває соціальну й особистісну компетентності дитини; запобігає виникненню психологічних і соціальних проблем.

Мікроклімат у школі створюють самі учасники навчально-виховного процесу: адміністрація, педагогічні працівники, батьки, медпрацівники, учні тощо.

Найефективнішими формами та методами роботи є:

години спілкування; тренінги; «круглі столи»; спільні з батьками заходи; консультаційні пункти; інтелектуальні та розвивальні ігри; конференції, диспути, дискусії; уроки з профілактики вживання тютюну, алкоголю і наркотиків (ХОУП); відеолекторії; шкільні газети; створення колажів.

Проводяться семінари, тренінги, лекції для педагогічних працівників із питань особистісно зорієнтованої діяльності, формування здоров'язберігаючого середовища.

Здійснюється психолого-педагогічний супровід дітей із групи ризику, учнів із девіантною поведінкою, дітей-інвалідів, дітей із соціально дезадаптованих сімей.

Психологічна служба Високобайрацького НВК надає консультативну та методичну допомогу вчителям, класним керівникам, батькам із питань здорового способу життя та профілактики правопорушень.

Проводяться заняття батьківського університету з питань виховання здорового підростаючого покоління.

Завдання психологічної служби:



  • Сприяння формуванню інтелектуально та духовно розвиненої особистості учнів з урахуванням їхніх вікових та індивідуальних особливостей, здібностей, нахилів та інтересів;

  • збереження та зміцнення психічного здоров’я учнів, сприяння особистісному зростанню;

  • формування психологічної культури учнів, педагогів, батьків;

  • виявлення та усунення психологічних відхилень в індивідуальному розвитку;

  • подолання різних форм девіантної поведінки;

  • здійснення превентивного виховання.

Основні види діяльності:

діагностика;

профілактика;

реабілітація та корекція;

просвітницька діяльність;

психологічне консультування.


Психодіагностична діяльність передбачає:


  • виявлення здібностей, нахилів та інтересів учнів метою диференціації навчання з урахуванням їхніх інтелектуальних можливостей; виявлення обдарованих дітей;

  • визначення психологічної готовності майбутніх першокласників до навчання для поліпшення умов і своєчасної допомоги майбутнім учням та їхнім батькам в адаптаційний період;

  • профорієнтаційна діагностика – діагностика професійних схильностей та інтересів учнів старших класів;

  • проведення діагностики для визначення форм і причин девіантної поведінки.

Психологічною службою Високобайрацького НВК за І семестр 2011 – 2012 н.р. проводилися профілактичні заходи з метою спрямування учнів до здорового способу життя:


  • систематичні рейди «Ні палінню!»

  • години спілкування «Чи все мені відомо про алкоголь?» (10 – 11 кл.), «Шкідливі звички»(2 – 4 кл.), «Не згуби своє життя» (8 КЛ.)

  • тренінгові заняття «Життя у світі у якому є ВІЛ» (8 – 10 кл.)

  • уроки-тренінги «Правда про тютюн»

  • лекції на здоров‘язберігаючу тематику.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка