Засоби підвищення працездатності,прискорення відновлення організму після фізичних навантажень



Скачати 65.71 Kb.
Дата конвертації11.09.2017
Розмір65.71 Kb.
Доповідь на серпневе методичне об’єднання по фізичній культурі учителя фізкультури Гірницької ЗОШ №17 « Засоби підвищення працездатності ,прискорення відновлення організму після фізичних навантажень.»

Відділ освіти

Міської ради

Гірницька ЗОШ І-ІІІ ступенів №17

ЗАСОБИ ПІДВИЩЕННЯ ПРАЦЕЗДАТНОСТІ,ПРИСКОРЕННЯ ВІДНОВЛЕННЯ ОРГАНІЗМУ ПІСЛЯ ФІЗИЧНИХ НАВАНТАЖЕНЬ.



Манякіна Лілія Володимирівна

учитель фізичної культури

2016 рік

У сучасному спорті проблема відновлення (реабілітації) так само важлива, як і саме тренування, оскільки неможливо досягти високих результатів тільки за рахунок збільшення обсягу та інтенсивності навантажень. У зв'язку з цим методи відновлення та зняття втоми у спортсменів набувають першорядного значення. Характерною рисою сучасного спорту є значні за обсягом та інтенсивності тренувальні навантаження, які пред'являють винятково високі вимоги до організму спортсмена. Нерідко тренувальні заняття проводяться, на жаль, на тлі хронічного стомлення. Часті фізичні перевантаження призводять до перенапруження локомоторного апарату і до різних предпатологіческім і патологічних станів. Це має місце в тих випадках, коли організація тренувального процесу не відповідає науковим вимогам і навантаження не відповідають віковим та індивідуальним можливостям (особливостям) спортсмена. У комплекс відновлювальних заходів входять найрізноманітніші засоби - раціональна побудова тренування, масаж, фармакологічні засоби, аутогенне тренування, кисневі коктейлі та ін. Особливого значення набуває вивчення закономірностей відновних процесів, характеру втоми і методів, що підвищують ефективність відновлення та активного відпочинку. Розумне застосування засобів відновлення в тренувальному (змагальному) режимі можливе при чіткому розумінні тренером, лікарем, спортсменом суті стомлення, його характеру, особливостей виду спорту. Вміле поєднання всіх форм відновлення на різних етапах навчально-тренувального процесу є запорукою ефективності тренувального процесу, дає можливість уникнути несприятливих наслідків від тренувальних навантажень. Вивчення методів відновлення в спорті важливо ще й тому, що вони спрямовані на зміцнення здоров'я і продовження життя спортсменів, на створення умов забезпечують найбільш успішне відновлення їх працездатності. Після припинення фізичної роботи відбуваються зворотні зміни в діяльності тих функціональних систем організму, які забезпечували виконання навантаження. Вся сукупність змін в цей період об'єднується поняттям відновлення. Для спортсменів відновлення організму після фізичних навантажень процес настільки ж важливий, як і тренування і чим серйозніше навантаження, тим якісніше слід відновлювати свій організм. Одними лише наполегливими тренуваннями і силою волі неможливо вирішити ті проблеми, з якими неодмінно стикається людина, що займається спортом регулярно. Неминуче після серйозних навантажень приходить перевтома і це стосується будь-якого, навіть досить витривалого, сильного і досвідченого спортсмена і подібне здатне стати перепоною на шляху до досягнення високих результатів. Відновлення організму після важких фізичних навантажень може бути необхідно ще й тому, що перевтома, що виникає в процесі напружених тренувань небезпечно і шкідливо для здоров'я людини. Більш того, цей стан не робить ніякого позитивного впливу на працездатність м'язів. Підвищення рівня фізичної підготовленості можливе лише тоді, коли витрати енергії компенсуються у процесі відновлення. В іншому випадку настають перевтома, перенапруження, перетренування. Відновлення — це переведення системи життєзабезпечення на новий, вищий рівень енергетичних можливостей. Інтенсифікувати тренування без шкоди для здоров'я можна лише за умови застосування методів відновлення: педагогічних,медико-біологічних, психологічних. Педагогічні методи  передбачають: а) раціональне планування навчальних і самостійних занять (відповідність навантаження функціональним можливостям), поєднання засобів загальної і спеціальної фізичної підготовки; оптимальну побудову занять протягом тижня, місяця, семестру, року; хвилеподібність і варіативність навантажень; широке використання переключень, неспецифічних фізичних навантажень; правильне співвідношення занять фізичними вправами і відпочинку; введення специфічних відновлювальних періодів тренування; б) раціональну побудову окремого навчального або тренувального заняття (повноцінна індивідуальна розминка та заключна частина заняття), правильний вибір місця занять, введення спеціальних вправ для активного відпочинку і розслаблення, створення позитивного емоційного фону тощо. Медико-біологічні методи сприяють підвищенню резистентності організму до навантажень, швидшому зняттю гострих форм загальної та місцевої втоми, ефективному відновленню енергетичних ресурсів, прискоренню адаптаційних процесів. У групі медико-біологічних засобів виділяють такі: гігієнічні, фармакологічні, фізичні засоби та харчування. Гігієнічні засоби мають забезпечувати відповідність тривалості та організаційних форм проведення занять, спортивного одягу, змісту розминки, засобів тренування і т. ін. кліматичним, географічним і погодним умовам, стану спортивних споруд. Дуже важливо дотримуватися раціонального і стабільного розпорядку дня – поєднання навчальних та тренувальних занять з відпочинком, режимом харчування, роботою та навчанням. Велике значення для ефективного відновлення має повноцінний сон. Фармакологічні засоби передбачають вживання препаратів, що сприяють відновленню запасів енергії, підвищують витривалість організму до умов стресу (глюкоза, препарати, що містять фосфор, амінокислоти та ін.); препаратів, що стимулюють функцію утворення крові (препарати заліза); а також препаратів пластичної дії, що забезпечують процес відновлення структур організму, які вичерпуються у процесі інтенсивних фізичних навантажень; вітамінів та мінеральних речовин; адаптогенів рослинного (настоянки женьшеню та ін.) та тваринного походження (препарати мозкової тканини крупної рогатої худоби, рогів плямистого оленя, марала тощо); зігріваючих, знеболюючих і протизапальних препаратів (мазі та креми). Фізичні засоби (фізіотерапевтичні та бальнеологічні процедури) — це різни види масажу, сухі повітряні сауни і парні лазні, електропроцедури, аеронізація, магнітотерапія, гідропроцедури тощо. Раціональне харчування передбачає вживання препаратів і продуктів підвищеної біологічної цінності. Психологічні методи  відновлення — психорегулюючі та психогігієнічні — застосовуються поряд із педагогічними і медико-біологічними методами для зменшення нервово-психічної напруги і підвищення мобілізаційної готовності. Психорегулюючими засобами є аутогенне та психорегулююче тренування, м'язова релаксація, навіювання у стані, коли людина не спить, навіюваний сон-відпочинок, музика та світломузика. Психогігієнічні засоби — це створення позитивного психологічного мікроклімату у групі, адекватні цьому відносини між групою та викладачем, добрі відносини у сім'ї, з друзями та іншим оточенням, позитивна емоційна насиченість занять, цікавий і різноманітний відпочинок, комфортні умови для занять та відпочинку, достатня матеріальна забезпеченість.

Поряд з фізичною і психологічною підготовкою, основними факторами, що сприяють відновленню і підвищенню спортивної працездатності, зростанню спортивних результатів, - все більшого значення набувають додаткові відновлювальні заходи, що застосовуються в комплексі. Крім традиційних, давно відомих засобів відновлення, таких як пасивний і активний відпочинок, широке застосування отримали інші засоби відновлення: водні процедури, ручний масаж, вібраційний масаж, лазня і т. д. З'являються нові засоби і методи прискорення відновлювальних процесів: гідромасаж, пневматичний масаж , баромассаж. Баня (сауна) є хорошим засобом боротьби з втомою відновлення працездатності, зганяння ваги, профілактики простудних захворювань. 
Під впливом сауни відбуваються значні позитивні зрушення в серцево-судинної, дихальної та м'язової системах, поліпшуються мікроциркуляції, обмін речовин, перерозподіл крові, прискорюються окислювально відновні процеси, збільшується потовиділення і виведення з потом продуктів метаболізму (сечовини, молочної кислоти та ін.), знижується м'язовий тонус.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка