Заняття: Спрощення в групах приголосних



Скачати 49.96 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір49.96 Kb.
#23908


Тема заняття: Спрощення в групах приголосних

Мета: розкрити особливості такого мовного явища, як спрощення в групах приголосних; виявити вміння учнів використовувати накопичений пошуковий досвід; формувати полікультурну і комунікативну компетентність; розвивати навички правильного написання та вимову слів, у яких відбувається спрощення; виховувати інтерес учнів до мови, культури мовлення.

Обладнання: таблиця «Спрощення в групах приголосних», дидактичний матеріал.
Перебіг заняття:

І.Організаційний момент.


ІІ.Мотивація навчальної діяльності.

Українська мова є однією із наймилозвучніших мов світу. Милозвучність досягається різними засобами: чергування окремих голосних і приголосних, використання паралельних форм слів. Окрім того, милозвучність досягається шляхом спрощення у групах приголосних (в усній вимові та на письмі).

Іноді при творенні слова або його змінюванні виникає важливий для вимови збіг кількох приголосних. Тоді один із звуків (як правило, середній) випадає, тобто відбувається спрощення в групі приголосних. Це спрощення в одних випадках передається на письмі, а в інших – ні.
ІІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку.
IV.Вивчення нового матеріалу.

1.Творча робота. На дощці записано слова, від яких потрібно утворити прикметники.

Якість - …; почесть - …; пестити - ….; ненависть - …; виїзд - ….; піст - …; совість - …; масло - …; доблесть - …; пристрасть - …; швидкість - … .

2.Робота з таблицею.



СТН-СН

Честь – чесний

Радість - радісний

СТЛ-СЛ

Щастя - щасливий

ЖДН-ЖН

Тиждень - тижневий

ЗДН-ЗН

Проїзд – проїзний. Запам’ятай: їжджу, виїжджати, під’їжджати

ЗКН-ЗН

Брязкіт-брязнути

СКН-СН

Блиск-блиснути, але виск-вискнути

РДЦ-РЦ

Серденько-серце

ЛНЦ-НЦ

Солнце(рос.)-сонце(укр.)

СЛН-СН

Масло-масний

Спрощення НЕ відбувається: 1) у словах: зап’ястний, кістлявий, пестливий, хвастливий, хвастнути, хворостняк, шістнадцять. 2) у словах іншомовного походження: студентський, компостний, баластний.

3.Лексична робота.

Контрастний – протилежний.

Баластний – зайвий.

Форпостний – передовий.

Аванпост – передовий військовий пост.
V. Закріплення вивченого.

1.Вибірковий диктант. Із продиктованих прислів’їввиписати слова зі спрощенням.

1)Хто на поріг, тому пиріг, хто від порога, тому щаслива дорога. 2)Вередлива коза дуже вовкові корисна. 3)Хвастливий хлопець ніколи не стане гарним парубком. 4)Де велика рада, там пісний борщ. 5)чесне діло роби сміло!
2. «Улучи в ціль». Вибрати правильно записані слова.

Щасливий, контрастний, користний, студенський, туристський, пестливий, безжалістний, кістлявий, шіссот, виїздний, умисний, блискнути, брязкнути, плюснути, злісний, улесливий, честний, коспосний, шістдесят, притискнути, вістний, зап’ястний.


3.Вправа з ключем. Дослідження-відновлення. Виписати слова у дві колонки: у першу – слова, в яких відбувається спрощення, у другу – в яких не відбувається.

Пристрас…ний, у мерех…ливому, контрас…ний, хвас…нути, кількіс…ний, у доблес…ному, зап’яс…ний, знавіс…нілий, радіс…ний.

Ключ: Підкресліть у кожному слові другу букву – прочитаєте словосполучення.

Відповідь: Рідна мова.


4.Перекласти слова і словосполучення українською мовою.

1.Милитаристский, гигантский, бесстрастный, декадентский, ценностный, беспристрастный, очистный, доцентский, добросовестный.

2.Позднее время; честный человек; здоровое сердце; весеннее солнце; костлявая рука; бесстрашный буревестник; ласкающий взгляд; вкусные налистники; шестнадцатый номер трамвая; предвестники перемен.
VI. Систематизація і узагальнення.

Виконання тестових завдань.

1.У якому рядку допущено помилку в групах приголосних?

А)якісний, пристрасний, розісланий, пісний;

Б)випускний, тижневий, нещасний, кісники;

В)авантюриський, артистці, чесно, кістлявий;

Г)хруснути, шістсот, студентський, компостний.
2.Позначте рядок, у якому спрощення у всіх словах передається на письмі:

А)артис…ці, зап’яс…ний, тис…нути, злощас…ний;

Б)кореспонден…ський, швидкіс…ний, аванпос…ний, кіс…лявий;

В)дріж…жовий, ях…смен, жаліс…ний, інтеліген…ський;

Г)проїз…ний, свис…нути, чес…ний, сер…цевина.
3.Позначте рядок, у якому допущено помилки в написанні груп приголосних:

А)пестливий, тижневий, модерністський, серце, невістці;

Б)міський, артисці, гіганський, туристський, якісний;

В)шістсот, блиснути, почесний, абонентський, медалістці;

Г)намісник, свиснути, улесливий, парламентський, прикрісний.
4.Позначте рядок, у якому всі слова зі спрощенням записано правильно.

А)безсмертний, виснути, ненависний, компостний, тижневий ;

Б)туристський, вартісний, присвистнути, пестливий, заїжджений;

В)студенство, буревісник, зап’ястний, бризнути.

Г)брязнути, пропагандиський, місцевий, шіснадцять.
5.У словах якого рядка спрощення у словах не позначається:

А)капус…няк, капус…ниця, капус..ник;

Б)шіс…десят, шіс…десятництво, шіс…десятий;

В)захис…ниця, полезахис…ний, захис…ник;

Г)улес…ливо, підлес…ливість.
6.Позначте рядок, у якому порушено правила спрощення в групах приголосних.

А)ремісник, абстрактний, піаністчин, пискнути;

Б)якістний, участник, туристський, пестливий;

В)кістлявий, пристрасний, дилетантський, пропускний;

Г)комендантський, буревісник, баяністці, шістнадцять.
VII. Підсумок заняття. Рефлексія

VIII. Домашнє завдання.



Творча робота. Напишіть листівку другові з привітанням на День народження, використовуючи такі слова: щасливий, радісний, чесний, добросовісний.

Скачати 49.96 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2022
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал