Тема уроку. Закріплення звука [ш]. Розвиток зв’язного мовлення на тему „Допомога тваринам узимку”
Мета уроку. Закріпити знання учнів про звук [ш] [,букву „ша” ; вдосконалювати вміння читати і розуміти прочитане; розвивати фонематичний слух, вміння спостерігати, аналізувати, зв`язне мовлення, розумові і творчі здібності; виховувати любов і бережливе ставлення до природи.
Обладнання:малюнки тварин,таблиці слів і складів з літерою „ша”, іграшки, Буквар, грамзапис П І Чайковського „Пори року”.
Хід уроку
-
організація класу, створення емоційного настрою.
Любі діти , у наш клас
Завітали люди щирі
Гостей посмішкою й миром
Добрий ранок всім !
Ми вам раді, люди добрі,
Ми вітаєм щиро вас
І запрошуєм ласкаво
На урок читання в клас.
Пам`ятайте милі діти,
І хлоп`ята і дівчата !
Щоб успіхи чудові мати,
Треба гарно всім читати.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1.вступне слово.
То ж пригадаємо того чудового віршика про мову:
Завжди говоримо красиво
Не поспішаючи, сміливо
Є в нас у ротв язичок
Він говорить:-чок,чок,чок
- Далі скажем:-лю-лю,лю-
я природу люблю
- А тепер скажіть усі:
А чому на річці лід,
І сніжка на землі слід
Бо зима була
снігу намела.
-І хоча Масляна-час проводів Зими,вона ніяк не хоче поступатися Весні.
-Отож,відкриваємо завісу ненароком
І знову зазираємо в чудову пору року.
(Відер малюнки на дошці)
Зима тоді буває чарівна
Коли стає біловолоса, білолиця
Рукавом махає -
Сріблом все вкриває.
2.Слухання грам запису.
-А який же „голос” у зими ?
-Слухаємо музику і уявляємо зиму.
-Так почув зиму композитор Петро Ілліч Чайковський.
-А що ви уявили, діти ?
(Поле...Воно біле-біле,сніг іскриться на морозі.Кругом тихо-тихо.
...В лісі на гілках повно снігу. Пташка сяде на дерево і посопеться сніг, як вода з водопаду)
Застигла земля, зупинилась річка.Холодна красуня загартувала весь світ,приспала його до весни.
3.Повідомлення теми та завдань уроку.
Так хочеться вам показати, діти,
Зиму прекрасну у всій своїй красі
І ваше ніжне серденько відкрити
Щоб милувалися казкою ви всі.
Тема уроку:Зима.
„Поспішай синичко !”
-Ми будемо закріплювати вміння читати склади, слова з буквою „ша”. Помандруємо до зимового лісу і дізнаємось про допомогу тваринам в зимку.
А хто добре працюватиме
Той гостинець в подарунок матиме.
ІІІ.Повторення та закріплення вивченого матеріалу.Актуалізація знань.
Бабуся-Зима не сама до нас прийшла,а сніжки з завданнями з собою принесла.
-Якщо ми зними не впораємось, то налетить люта віхола і припинить нашу подорож до лісу.
1.Мовна розминка.
а)Прешу сніжинку тримай
скоромовку прочитай
(Тишком-нишком вийшла мишка із нори.)
-Який звук найчастіше повторюється ?
-Який це звук ? (приголосн,глухий,шипл.)
б)Дихальні вправи.
Вчитель:-Озвучимо дії зими
Пригадаймо,друзі,вмить;
вітер полем швидко мчить; у-у-у !
в лісі гілля шелестить-ш-ш-ш
Під ногами сніг скрипить: скрип, скрип
в)Чистомовка
-А тепер чистомовка
ша-ша-ша - бігає лоша
шу-шу-шу – шишок нано....
ші-ші-ші – рученьки на....
ше-ше-ше – як в лісі хоро....
ши-ши-ши – ти додому поспі....
2.Розчитування
Вчитель: а) Читають дівчатка
(спочатку краса а потім сила)
кі
ми
ч а шка
ши
кри
б) Читання слів.
Вчитель: - Тепер хлопчики.Читаємо „зимові”слова
Щоб їх прочитати треба легені потренувати
Вдихаємо і швидко читаємо.
Лід
сніг
зима
мороз
холод
сніжок
-Скажіть який сніг ?
(білий, холодний, пухкий, легкий, сріблястий, золотистий)
в) Читаємо слова разом:
комашка школяр
школа мішок
шматок пташка
Вчитель: - Прочитайте слова,що відповідають на питання хто ?
-Прочитайте слова, що відповідають на питання що ?
-Де чується звук [ш] у словах ? (на початку в середині)
г) Гра „Слово заблукало”
-Допоможемо Бабусі-Зимі знайти слово що заблукало
шпак
шашка
шишкар
шуліка
3.Робота зі звуками моделями.
Вчитель: Ой що це ?
Птахи сперечаються. Вони не поділили звукові моделі.
-Допоможемо птахам відшукати свою звукову модель
шпак шишкар
-Добре впорались із завданням отримують сніжинку)
-А тепер, все пригадайте
Зі словом шишкар речення складайте.
Фізкультхвилинка
Хто ж там,хто вже там стомився
І навіщо нахилився ?
Треба дружно всім нам встати
Фізкульт паузу почати
Кучугури низенькі-низенькі
Дерева високі-високі
Вітер дерева колише-гойдає
Птахи летять-прилітають
А діти тихенько за парти сідають.
IV.Робота над новим матеріалом.
-
Вступна бесіда.
Зима вкриває землю білою, пухнастою ковдрою.
А чи дійсно вся природа
Завмирає у своїй зимовій красі ?
Діти: - Ні
У лісі чується пташиний стукіт, спів, скрип та інші звуки.
- То ж наберемо в легені якнайбільше повітря і дмухнемо на наші сніжинки
Полетіли сніжинки далеко в низ і простелили доріжку до лісу.
Грамзапис „Голоси птахів”.
- Може чий голос впізнаєте
- А чи можна почути зараз її спів ? Ні.(Тому, що вона на зиму відлітає в теплі краї)
- А яких пташок ми можемо побачити взимку дізнаєтесь,коли відгадаєте загадки Сніговита-Питайлика.
2.Відгадування загадок.
а) Маленький хлопчина
у сіренькій світині
по двору стрибає
крихти збирає /Горобець/
б)Який птах цвіте на
снігу, мов мак ? /Снігур/
в)Усім байки розповідає
на блискуче зазіхає /Сорока/
г)Назву якого птаха вважають
символом миру ? /Голуб/
д)Б`ється, стука молоток
Поправляє наш садок /Дятел/
е)Пташка невеличка
В неї білі щічки
Сірі лапки,чорна шапка
Фартушок жовтенький
Голос тоненький
Та ж це пташка невеличка
Називається... /Синичка/
- Так яких же пташок можна побачити взимку ?
(Синичок, горобців, голубів, ворон, снігурів, дятла)
Вчитель: - Діти, а ви знаєте, що в зимку птахам не так мороз страшний як голод.
- А як ми можемо допомагати птахам взимку-нашим пернатим друзям ?
Виготов, годівнички, розвісити їх на деревах, покласти зерен, крихіт хліба, прив`яз, свіжі шматочки сала, перевіряти годівнички, щоб не замітало снігом.
3.Читання оповідання вчителем.
Вчитель: - Прочитайте заголовок. Як ви гадаєте про кого буде розповідатись в тексті.
- Сьогодні ми будемо працювати над текстом „Поспішай, синичко!”
- Послухайте текст і подумайте, що в тексті справжнє, а що казкове.
Годівнички розвісили-справді
Казкове: синички розмовляють тільки в казках.
4.Словникова робота.
- Які слова незрозумілі ?
- Навчимося правильно читати важкі слова.
зу-стрі-лися шма-точ-ки
швид-ко ши-пши-ни
шість го-ро-би-ни
годів-ни-чок
5.Самостійне напівголосне читання тексту учнями.
- Прочитайте самостійно і повчіться правильно читати слова.
6.Відповіді на запитання.
- Де зустрілися синички ?
- Що порадила перша синичка другій ?
- Що є біля школи ?
- Хто приготував годівнички птахам ?
7.Гра „Чемпіон” „День,ніч”
- Прочитаємо граючись, пограємо в „чемпіона”. Хто перший, той чемпіон .
Почитаємо „Ланцюжком”
8.Читання в особах.
Вчитель: - А зараз ми почитаємо в особах.
- Хто розказав нам цю пригоду ?
- Хто буде читати слова автора ?
- Про кого нам розповів автор ?
- Хто бажає читати слова першої синички ?
- Хто бажає читати слова другої синички ?
Порада: Зверт.увагу на розділові знаки в кінці окремих речень та на інтонацію.
9.Гра „Незнайко”.
- До нас завітав Незнайко,просить нашої допомоги – треба правильно прочитати текст.
- Слідкуйте за буквариком і допомагайте мені правильно прочитати.
Вчитель :
- Поспішай сойко !
- Зустрілися в лісі дві сойки !
- Чи ти обідала ? спитала перша.
- Ні. Ось, може, якусь комашку у корі знайду.
- Так чого ж ти тут лежиш ?
- Біжи швидше до школи.
- Там у саду аж 5 годівничок !
- Чого в них тільки нема ! І пшоно, і шматочки сала, і ягоди калини та горобини.
- Поспішай, сойко !
V.Закріплення і систематизація знань.
1.Гра „Хто що любить”. Робота в парах.
- Щоб допомагати пташкам узимку, треба знати, чим ласувати вони люблять. Працюємо в парах.
- Одна пара працює біля дошки.
- Покажіть стрілочкою від пташки до улюбленої їжі.
Додаток: - Діти, а кого ми ще можемо зустріти в лісі ? (зайчика, лося, білочку).
- А чим ми їх будемо підгодовувати ? (морква, сіно, горішки).
2.Робота в групах. Гра „Збери прислів`я”.
- Ви знаєте багато скоромовок, загадок, а сьогодні ми складемо прислів`я.
- Кожна з груп вибирає одного учня, який буде давати відповідь.
1.Як багато птиць, не буде гусениць.
2.Де багато пташок, там нема комашок.
3.Підгодуй птахів взимку, вони віддячать тобі в літку.
- А чому це так. /Птахи поїдають шкідливих комах. Дуже корисно принаджувати птахів до садів/.
Цікавинка: Послухайте – одна синичка з`їдає у тричі більше комах, ніж її вага.
VI. Підсумок уроку.
Урок підходить до кінця сніжинок вже нема.
- що вийшло у нас ?
Бережіть природу
- Як ви розумієте, що таке природа ? (Те, що оточує людину і не зроблене її руками ).
- Як ми повинні її берегти ? (Не ламати гілочок, підгодовувати пташок, підгодовувати їх )
Все на землі, все треба берегти
І птаха, і звіра, і ту травинку
Не гордися тим, що цар природи ти
Бо врешті ми – лише його частинка.
Підведемо підсумки .- Який звук ми повторювали ?
- Про яку пору року ми говорили ?
- Як ви вважаєте, втомилася Зима чи ні ?
- Зажурилася зимонька – зима
Молодої сили вже нема
Вона тепер така смішна,
Бо по землі іде весна
- За те що ви добре працювали, лісові мешканці приготували вам гостинці (Корзину з горішками)
- А книжка нехай завжди буде вашим другом і супутником.
- Дякую всім за урок . |