Юркова О. О. соціальний педагог



Скачати 400.78 Kb.
Сторінка1/2
Дата конвертації30.04.2016
Розмір400.78 Kb.
  1   2
Юркова О.О.- соціальний педагог,

Струк Н.М. - педагог – організатор

Жовтянської загальноосвітньої школи I-III ступенів

Слов’яносербської районної ради Луганської області




Не соромтеся своєї доброти.

    Одним з основних завдань сучасної школи є формування у дітей загальнолюдських  духовних цінностей та орієнтирів. Серед них - доброта, любов до ближніх, повага до навколишніх, етичні норми, прийняті суспільством.


    Дитина потрапляє в середовище уже сформованих  уявлень про норми людських взаємин, як містять зразки, еталони належно поведінки. Їх формування у дитини починаються, тільки-но вона входить у контакт з навколишнім середовищем. Джерелом уявлень про правила етикету спілкування з оточуючими, ровесниками у різних видах діяльності, різножанрова художня література етичного змісту, відповідний ілюстративний матеріал (картини, піктограми), фільми.

Народна педагогіка стверджує: «Дивись. Не забудь: Людиною будь!»

Хоч і сказані ці слова давно, проте не втратили свого значення і понині. Швидше, навпаки – сьогодні вони набули особливої актуальності.

Усі мають зрозуміти, що життя прожити лиш для себе, осібно – то порох, що розвіється безслідно. Лише стремління до сяйва, високих ідеалів добра, справедливості, прагнення допомогти людям, бути їм потрібним, бути справедливим – ось що робить людину значною.

На цих загальнолюдських цінностях добре знається педагогічний та учнівський колектив Жовтянської школи.

У центрі педагогічної, батьківської, громадської уваги ми ставимо її величність – Дитину, яка повинна виховуватися на загальнолюдських цінностях: добра, справедливості, любові, толерантності, порядності, поваги до Батьківщини, матері й батька, до знань і скарбниці знань – книги.

Класні керівники й класоводи практикують у своїй діяльності уроки Краси, Шляхетності, Мудрості, де стверджується думка про те, що краса – це божественний розчерк, проводять заняття в зеленому класі, де привчають дітей бачити голубе небо, радіти пахучій квітці і дякувати за неї Бога, як за чашу благословення.

Екскурсії на лоно природи, уроки Гармонії, свята квітів, свято урожаю активізують прекрасне в душах дітей, облагороджують собори дитячих душ, сіють розумне, добре, вічне.

Серед загальнолюдських цінностей особлива увага належить соціальній справедливості. У школі проводяться щотижня в кожному класі години спілкування як районні, так і шкільні. Проходять вони за новітніми технологіями: у формі тренінгів, КВК, захисту учнівських ідей, брейн-рингів. Цікаво і змістовно проведені години спілкування «Закони життя», «Що таке доброта?», «Вчись бачити красу світу», «Який слід залишиш після себе, дитино?», «Краса творить радість».

А скільки радості нашим вихованцям приносять уроки етики «Регата ввічливості», «Подорож до країни Доброти», «Дерево дружби», «Дзеркало краси», «Етичний кодекс класу».

Школа живе своїми проектами «Милосердя», «Я – частина природи», які вчать жити за своїми законами, правилами, вивчати традиції своєї місцевості.

В кожному класі – кабінеті створено куточок добрих справ. І маленький учнівський колектив включається в різні акції. Це і «Подаруй посмішку матусі», «Посади сад», «Подарунок ветерану», «Моє рідне село», «Первоцвіт» «Допомога птахам», «Мій голос віддаю на захист природи», «Ми поруч», «Поспішайте робити добро», «Добром і любовˈю серце обігріємо», «16 днів проти насилля», «Посади своє дерево» та інші. В кінці року проходить підведення підсумків.

Вся система виховних заходів спрямовується на формування духовності, виховання учнів як громадянина, патріота своєї землі. Вихованню в учнів почуття патріотизму, шани і поваги до ветеранів війни, воїнів-афганців, миротворців, які є випускниками нашої школи сприяють уроки мужності, уроки-спогади, уроки-пам’яті.

Педколектив постійно ставить перед собою завдання навчити кожну дитину, а через неї і членів сімей зберігати і зміцнювати своє здоров’я. Атмосфера в школі доброзичлива, кожна дитина почуває себе комфортно, знаючи, що в школі їх чекає не лише повсякденна навчально-пізнавальна праця, а й щоденний сюрприз, досягнення, відзнака.

Традиційно в школі проводиться місяць екології, який починається Днем довкілля і закінчується Днем Землі. Учні школи постійно беруть участь у акціях «Чисте джерельце», «Птахи - наші друзі», «Марш парків», «Чисте подвір’я», «Посади своє дерево» та інші.

Почни з найменшого – і добра у світі побільшає. Бо людина у цьому світі лиш добро повинна творити.



Паспорт проектної роботи
КЕРІВНИКИ ПРОЕКТУ:

  • Юркова О.О.-соціальний педагог,

  • Струк Н.М. - педагог – організатор

Жовтянської загальноосвітньої школи I-III ступенів

Слов’яносербської районної ради Луганської області



УЧАСНИКИ ПРОЕКТУ:

  • Учні 1-11 класів;

  • Батьки учнів;

  • Педагоги Жовтянської ЗОШ.


ТИП ПРОЕКТУ:
Практично-орієнтований, довготривалий
ЧАС РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТУ:

11 січня 2011-29 лютого 2012 р.


ПРОЕКТНИЙ ДЕВІЗ:

«Шукай красу,

Добро шукай –

Воно є все,

Воно є всюди…»

Іван Франко
АКТУАЛЬНІСТЬ ПРОЕКТУ:
У духовній красі людини найціннішими,безумовно є людяність,лагідність,милосердя, ввічливість, доброта.

В житті ми зустрічаємось з красою і підлістю,радістю і горем. Чому ж в такому гарному світі існує зло,байдужість,жорстокість? Чому ми не вміємо прощати одне одному, захистити один одного, допомогти один одному? Невже світ не без добрих людей і наповнений тільки Злом? Чи залишимо ми добрі сторінки нашого життя?

Це залежить від нас.

«Добро й краса-вони врятують світ».

Людина прийшла у цей світ,щоб творити добро і добру пам'ять залишити по собі. Кожен новий день повинен розпочинатися з добрих побажань один одному і легкокрилою піснею благословлятися на добрі справи,на благо і добро нашої України.

І зараз, і у майбутньому ми хочемо бачити дітей творцями прекрасного,людьми з красивими душами і високими помислами. Щоб вони відкрили чарівні двері свого серця-двері добра та довіри.


МЕТА ПРОЕКТУ І ЗАВДАННЯ ПРОЕКТУ:

  • Ознайомити учнів із Законами доброти, честі, справедливості;

  • Формувати у школярів найвищі людські цінності: ввічливість, милосердя, людську гідність, чуйність, любові і поваги до ближнього;

  • Викликати бажання діяти і підпорядковувати свої дії принципам моралі «Твори добро, красу і радість»;

  • Виховувати почуття людської гідності, бажання духовно вдосконалюватися;

  • Розвивати творчу уяву, мислення, пізнавальний інтерес.

  • Виховати в учнів таких моральних цінностей як милосердя, толерантність, взаємодопомога, працелюбність;

  • Вдосконалити практичні уміння учасників проекту;

  • Підвищити моральну культуру школярів;

  • Розвивати життєтворчі компетенції;

  • Вчити дітей правильно розподіляти свій час, поважати свій час і  час інших, бути організованими, бережливими.


ТРАДИЦІЙНІ НАРОДНО- ПЕДАГОГІЧНІ МЕТОДИ ФОРМУВАННЯ СУСПІЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ ДИТИНИ, НАГРОМАДЖЕННЯ ЇЇ ЖИТТЄВОГО ДОСВІДУ:


  • Привчання до сумлінного виконання обов'язків у школі, сім'ї, в оточенні друзів, обов'язків перед суспільством;

  • чергування постійних та разових доручень і вправлянь на вироблення певних умінь і навичок;

  • набуття практичних навичок під час виконання різноманітних ролей — працівника, трудівника, сім'янина;

  • дотримання загальноприйнятих норм і традицій укладу життя українців тощо.


МЕТОД СТИМУЛЮВАННЯ МОРАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ ШКОЛЯРА:





ВАЖЛИВІ НАРОДНО – ПЕДАГОГІЧНІ МЕТОДИ КОРЕКЦІЇ ПОВЕДІНКИ ДІТЕЙ:

    • створення колективної схвальної думки, аналізу вчинку (поведінки) чи засудження дій дитини;

    • різні форми заохочення, спонукання до здійснення етичних вчинків;

    • збудження інтересу до кінцевого результату діяльності, розкриття очікуваної радості від нього;

    • формування усвідомленої необхідності заборони негативного, спотвореного та застереження дитини від необачних вчинків;

    • навіювання потреби поводитися і жити так, щоб одержати похвалу батьків, учителів, дорослого оточення, однолітків;

    • використання різноманітних народних методів покарання дитини за девіантну поведінку;

    • вивчення та обговорення українського фольклору про морально-етичні уявлення, традиції та звичаї нашого народу;

    • залучення до опанування навичками народних ремесел і промислів.

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:

  • Формування активної життєвої позиції;

  • Створення здорового мікроклімату в школі, активізація процесу згуртування учнівського колективу.

  • Набуття учнями таких моральних цінностей як милосердя, толерантність, бажання допомогти ближньому.

  • Прагнення творити добро;

  • Створення здорового мікроклімату в школі, активізація процесу згуртування учнівського колективу.

ЕТАПИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТУ:


1. Діагностико-концептуальний:

  • Опрацювання літератури з даної теми.

  • Проведення учнівських і батьківських зборів, опитування.

2. Організаційний:

  • Організація та проведення рейдів з метою виявлення літніх людей, інвалідів, ветеранів Великої Вітчизняної війни, що потребують допомоги.

  • Проведення круглих столів, диспутів, обговорення даної проблеми на засіданнях учнівського самоврядування.

  • Створення волонтерських загонів на базі школи, екологічних загонів на базі кожного класу;

  • Систематизація та оформлення зібраного матеріалу.

3. Практичний:

  • Організація та проведення операції "Милосердя", "Ветеран живе поруч"

  • Організація посильної допомоги літнім людям

  • Акція «Допомога птахам»

  • Випуск бюлетеня до Дня людей з обмеженими можливостями

  • Акція «Збережи ялинку»

  • Акція "Прокладаємо доріжки на подвір'ї ветеранів"

  • Привітання ветеранів Великої Вітчизняної війни з Днем Захисника Вітчизни

  • Загальношкільна лінійка до Дня виведення військ з Афганістану

  • Акція «Первоцвіт»

  • Операція "Милосердя" - прибирання подвір'я ветеранів Великої Вітчизняної війни, інвалідів

  • Участь у місячнику благоустрою та озеленення території

  • Акція «Марш парків»

  • Впорядкування кладовищ, могил невідомих солдат, обелісків на території сіл Жовте, Лобачево

  • Випуск інформаційних газет "Вони боролись за нашу незалежність", «Надія»

  • Конкурс на кращу листівку до Дня Перемоги

  • Святковий концерт до Дня Перемоги "Ніхто не забутий, ніщо не забуте" 

РЕАЛІЗАЦІЯ ПРОЕКТУ:
І етап: Діагностико-концептуальний:

1.Підведення підсумків опитування:



«Розвиток особистісних якостей у дитячому об’єднанні»

Педагогічний колектив:

Активність, Людяність



Молодша школа:

Власна гідність, Людяність



Молодші підлітки:

Активність



Старші підлітки:

Активність, Людяність



«Визначення впливу дитячої громадської організації на формування світогляду»

Педагогічний колектив:



  • Високий – 68,35 %

  • Середній – 2,53 %

  • Низький – 29,11 %

Молодша школа:

  • Високий – 73,73 %

  • Середній – 3,03 %

  • Низький – 23,23 %

Молодші підлітки:

  • Високий – 56,92 %

  • Середній – 20,00 %

  • Низький – 23,07 %

Старші підлітки:

  • Високий – 50,98 %

  • Середній – 13,07 %

  • Низький – 35,94 %



«Визначення світосприйняття» Як ти сприймаєш світ?

  • Педагогічний колектив – “Як чудо”

  • Молодша школа – “Як чудо”, “Як шанс”

  • Молодші підлітки – “Як шанс”, “Як заклик до життя”

  • Старші підлітки – “Як чудо”


ІІ етап: Організаційний

  • Організовано та проведено рейди з метою виявлення літніх людей, інвалідів, ветеранів Великої Вітчизняної війни, що потребують допомоги.

  • Проведено круглі столи, диспути, обговорено дані проблеми на засіданнях учнівського самоврядування.

  • Створено волонтерський загін на базі школи, екологічні загони на базі кожного класу;

  • Розроблено плани роботи загонів у рамках проекту.

  • Складено план заходів щодо проведення місячників «Милосердя», «Я – частина природи».

ІІІ етап: Практичний

Систематизація та оформлення зібраного матеріалу.

Операція «Допоможи ближньому»,«Пам´ятники та обеліски», «Повір у себе», «Затишок», «Подаруй людям радість», «Чистота – запорука здоровˈя».

Акції: «Школа - моя красуня», «Подаруй життя книзі», « Найкраща клумба»,

«Турбота», «Ветерани живуть поруч», «Подаруй книгу бібліотеці», «Живи, книго», «Збережи ялинку», «Первоцвіт», «Марш парків», «16 днів проти насилля», «Допомога птахам», «Чисте джерельце», «Посади своє дерево», «Свіжий вітер», «Від серця до серця».



Свята: «Відчини своє серце добру», «Добро й Краса - вони врятують світ»,

«Людина – творець добра», Немає вищої святині, ніж чесне сяйво доброти», «Свято птахів», «Містер і Міс Екологія», фестиваль «Екологічна мода » та «Екологічний театр».



Проведення конкурсів учнівських творів на теми: «Звідки починається добро?», «Закони життя», «Що таке доброта?», «Краса промовляє добрими ділами», «Добро плекатиму, то й красиву душу матиму», «Чим саме я змогу допомогти планеті».

Проведення конкурсів віршів «Людина починається з добра», «Збережи планету».

Конкурс малюнків «Добро починається з тебе», «Екоплакат», «Екомалюнок».

Проведення Уроків доброти і милосердя, виховних заходів, годин спілкування Класних годин, батьківських зборів та конференцій "Культура зовнішнього вигляду“ , "Уроки гарних манер“, "Настрій, тон, міміка, жести“, «Ти серед людей»,

«Бал ввічливості», «Істинна доброчинності», «Любов і доброта – ідеали справжньої людини», «Чому красива людина завжди добра», «Милосердя й доброта – людства два крила», «Розпізнай добро і зло». «Формування екологічного світогляду учнів», «Країна добра», «Виховання любові до природи».



Ігрові ситуації.

Оформлення презентації результатів проекту.
ПОЗИТИВНІ ЗМІНИ:
Розроблено якісно новий підхід до підвищення рівня моральної та екологічної

культури батьків та учнів.



  • Покращення просвіти батьків та їх залучення у процес виховання дітей.

  • Якісний показник знань у дітей з основ екології, валеології, розвиток екологічного мислення, покращення показників розумової діяльності та емоційного компоненту; формування особистості, здатної до само визнання, саморозвитку, самовдосконалення на основі екоцентричних принципів.

  • Сформовано в учнів такі моральні цінності як милосердя, толерантність, бажання допомогти ближньому.

  • Створено здоровий мікроклімат в школі, активізовано процес згуртування учнівського колективу.

  • Сформовано відповідальне ставлення до природи, до рідного краю, України, засвоєння народних традицій у стосунках дитини з природою.

  • Розроблено нові підходи до залучення батьків та педагогів до проблеми екологічного та морально-етичного виховання.

  • Учні отримують навички практичного вирішення екологічних проблем та можуть активно працювати на захист довкілля.

Класна година

КРАЇНА ДОБРА

Мета. Формувати моральні основи дитячої особистості засобами слова. Розвивати уявлення учнів про чуйність, справедливість, виховувати ці якості на конкретних прикладах. Сприяти вихованню міцної внутрішньої опори людини, що знаходить свій прояв у доброті, чуйності і делікатності. Пам'ятати моральне правило — не чекати, коли у тебе попросять допомоги, а своєчасно допомогти іншим.

Обладнання. Прислів'я, приказки.

Хід уроку



Епіграф

Робиш добро — не кайся,

робиш зло — зла й сподівайся.

1. Очікування уроку.

Вчитель.

Найогидніші очі порожні,

Найгрізніше мовчить гроза,

Найнікчемніші душі вельможні,

Найпідліша брехлива сльоза.

Найпрекрасніша мати щаслива,

Найсолодші вуста кохані,

Найчистіша душа незрадлива,

Найскладніша людина проста.

Але правди в брехні не розмішуй,

Не ганьби все підряд без пуття,

Бо на світі той наймудріший,

Хто найдужче любить людей і життя.

— Чи вмієте ви так поводити себе з людьми, щоб вас любили, розуміли і охоче приходили вам на допомогу? Чи вмієте ви належним чином говорити? Чи знаєте основні правила поведінки у товаристві?

2. Гронування.Доброта.
ДОБРОТА людина вдача характер

горе Співчуває допомагає

3. Робота за темою

— Я запросила до нас у гості ко­ролеву Доброту, але про це дізналася королева Злобуля і взяла Доброту у полон, закривши її від нас тем­ними хмарами.

Чи хочете ви врятувати королеву Доброту?

Звернемося до нашого мудрого віконця, до його порад.

4. Слово про доброту. Поміркуємо вголос.

— Чи можна прожити без доброти? Чому?

— До кого можна бути добрими?

— Кого у нашому класі можна назвати добрі?

— На що схожа доброта?

— Де у природі можна взяти фарби, щоб описати доброту?

— Давайте доберемо тематичний словник слова «доброта».

5.Складання прислів'їв про доброту

6. Робота з текстом

Читання уривка оповідання Ю. Федьковича «По щирості».

Інтерактивний метод «1—2—4 — багато».

1 варіант. Знайдіть риси, які доводять, що Василько добрий.

2 варіант. Знайдіть риси, які доводять, що Василько хитрий.

Робота у парах, четвірках.

Вироби спільні найефективніші риси характеру доброти і хитрості.

«Займи позицію»

«Так» «Ні» « Не знаю»

— Хто думає, що Василько хитрий? Доведіть свою думку.

7. Фізкультхвилинка.

8. Робота над казкою «Добро і зло». Прочитати казку і продовжити ці рядки.

Ніхто не має права: ображати, карати, принижувати...

Кожен має право захистити, допомогти, поділитися...

9. Розв'язання мовленнєвих задач.

— Мама прийшла з роботи втомлена.

— Маленький братик сумує.

— Квітка у вазоні опустила листочки.

— Друг захворів.

— Сестричка порвала улюблену книгу.

10. З'єднайте прислів'я із розрізаних слів. (Групова робота).

Хто людям добра бажає, той і собі має.

Робиш добро — не кайся, робиш зло — зла сподівайся.

12. Гра «Добро і зло».

Вибрати із сюжетних малюнків 1 групі малюнки про добро, а 2 групі — про зло.

13. Підсумок

— Що нового ви дізналися про доброту?

— Де це можна використати?

— Що взяли для душі?

Не лінуйтесь робити добра.

Лише зла не бажайте нікому,

Бо воно, як велика гора,

Стане вам на шляхові земному.

І заступить навколишній світ,

Зробить серце жорстоким, холодним.

Ви з любов'ю живіть з юних літ,

Будьте чуйним, веселим і добрим.

І старайтесь робити добро —

День і ніч, і у кожну хвилину,

Щоб серденько, як сонце, цвіло,

Це хорошою робить людину!

Хай душа буде світлою в вас,

Й промениться завжди добротою.

Йдіть робити добро! В добрий час!

І живіть в цьому світі з красою.




Батьківські збори
О ВОСПИТАНИИ ЛЮБВИ К ПРИРОДЕ

Ц є л ь. Побудить родителей к целенаправленному воспитанию у своих детей любви к природе, заботливого отношения к ней.

Подготовительная работа.

1. Среди учеников проводится конкурс стихов и рисунков о природе.

2. Анкетирование учеников по вопросам:

- Какие животные есть у вас дома?



-Какое домашее животное вы любите и почему?

- Кто о нем заботится?

-А как вы о нем заботитесь?

3. Анкетирование родителей (анкета дается во время посещения семей):

Любит ли ваш ребенок природу?

В чем зто проявляется?


- Приходилась ли вам вместе с ребенком наблюдать природные явления, приметы, учить стихи о природе?

- В чем испытали трудности?

4. Оформляется приглашение родителям в виде двусторонней аппликации - елочки, вместо ствола вовнутрь вкладывается листочек с приглашением.

Оформление класса.

1. Плакаты:

«Надо иметь не только глаз, но и чувствовать природу».

И. И. Левітан

«Духовная жизнь человека связана с природой».



К. Маркс

2. Виставка рисунков о природе.

3. Виставка книг по теме для родителей и учеников.

4. Столы поставлены полукругом, а на них вазочки с композициями из сухих цветов и веточек.

5. Листочки и карандаши.

6. Музыка о природе.

Ход собрання

1. Актуальность темы. Выступление учителя.

В программе обучения по системе Л. В. Занкова сказано: «Содержание образования обогащается за счет увеличения удельного веса знаний, получаемых детьми вне стен школы - индивидуальных наблюдений за окружающей действительностью. Ученикам постоянно предоставляется возможность делиться своими наблюдениями на уроке, что обогащает урок и благотворно влияет на самоощущение детей в школе».

Начать собрание хочется словами В. А. Сухомлинского «Человек стал человеком, когда услышал шепот листьев, песню кузнечика, журчание весеннего ручья, звон серебряных колокольчиков, жаворонка в бездонном летнем небе, шорох вьюги за окном, ласковый плеск воды и торжественную тишину ночи - услышал и, затаив дыхание, слушает сотни и тысячи лет зту чудесную музыку жизни».

Наблюдательность - зто драгоценное свойство человека, бла-годаря которому он способен ориентироваться в окружающем.

«Наблюдения необходимы ребенку, как солнце, воздух и вода... для того, чтобы ребенок научился видеть в одуванчике солнышко на ладони, в белой берёзе - девицу в белом сарафане, - для этого надо бывать на природе, останавливаться, присматриваться, чтобы увидеть», - писал Сухомлинский. Наблюдательность тесно связана со многими качествами личности. Она как бы впитывает в себя пытливость, любознательность и внимание.

Наблюдательный человек больше увидит, а, значит, больше уз­нает. Развитие наблюдательности идёт повседневно, она должна опираться на эмоциональное начало, порождающее у ребёнка удивление, восхищение, радость от пережитого, желание новых встреч. И здесь нельзя переоценить значение встреч ребёнка с при­родой.

Постарайтесь открыть для себя и для детей красоту багряных красок осени, переплетённых золотыми нитями, украшенных тём­ной зеленью сосен. Полной грудью вдохните запах грибов, прелых листьев, соберите коллекцию листьев, найдите сучки и коряжки, похожие на фигурки зверей и людей. Выйдите на поляну или про­секу. Обратите внимание на небо, облака, выскажите свои ощуще­ния. Пусть дети видят, что общение с природой радует и волнует вас, создаёт особое настроение. Отнесите гостинцы лесным зверькам.

Постарайтесь в самом укромном месте сделать привал. Замри­те, затаитесь. Может быть, вам посчастливится увидеть проворного мышонка или белочку, полюбоваться работой дятла. Радость встречи с живым существом надолго останется в памяти детей.

К сожалению, таких прогулок в природу у нас бывает не так уж много. Мы ещё плохо осознаем, что обедняем себя и, главное, де­тей, когда свободное от работы время посвящаем только дому.

Важно побуждать детей устанавливать связи природных явле­ний. Вот некоторые из них: солнце выше на небосводе - день длиннее, ночь короче, на улице теплее. Больше света и тепла - всё тронулось в рост. Нет дождя, нет влаги - и тёплое солнышко не помогает жизни растений. После первого дождя всё сразу зазелене­ло. Ветер с запада приносит дожди, северный - похолодание, а южный - зной и засуху. И растения предсказывают погоду. Они то пахнут сильнее, то закрывают свои лепестки перед дождём. В раз­ную погоду и ваш Барсик спит по-разному. Он то укрывает нос лапкой и жмётся к теплу, то разнежится на полу и раскинет лапки.

В каждом времени года, в каждом из его двенадцати месяцев есть своё неповторимое чудо, своя прелесть, свои радости.

С наблюдательностью тесно связана и любознательность. Она и побуждает развитие наблюдательности. Жизнь природы, как правило, не оставляет детей равнодушными, увиденное вызывает не­мало вопросов: «Что это? Зачем? Почему?». На вопросы такого ро­да нужно отвечать вполне серьёзно и по возможности доступно. Нельзя от них отмахиваться, перекладывать ответы на потом.

Развитие наблюдательности тесно связано с формированием логического мышления. Для того, чтобы ребёнок умел хорошо на­блюдать и видеть вещи такими, какие они есть, его нужно учить умению выделять и разделять существенные и несущественные свойства предметов, а это умение характерно для мыслительной деятельности человека.

Ранней весной найдите в лесу первоцветы. Рассмотрите их, вместе с ребёнком вслух подумайте о том, почему подснежник мо­жет первым зацвести, когда ещё так мало тепла и земля не полно­стью согрета.

Оказывается, луковица, из которой навстречу первым весенним лучам тянется цветонос с пучком голубых бутонов, имеет так мно­го питательных веществ, что растению не надо ждать, когда окон­чательно пробудятся живительные соки ещё дремлющей почвы. Пусть потом ребёнок сам, увидев тюльпаны, построит своё пред­положение.

При изучении курса естествознания дети начинают ставить опыты. Это позволяет им вступить на новый путь познания окру­жающего мира. Опыты позволяют не просто созерцать предмет, а учат ставить и разрешать определённые познавательные задачи: как найти причины и следствия того или иного явления, как отли­чить главное от второстепенного. Можно опыты ставить и дома. Например, спросить первоклассника: что ты знаешь о воде? Он расскажет не так уж и много.

Но когда вместе с ребёнком проводятся несколько опытов, представления детей существенно обогатятся. Дети обнаружат, что большинство предметов в воде тонет, но масло плавает на поверх­ности; при нагревании вода испаряется, при нагревании снега и льда получается вода. Если в воду положить соль, сахар, воду, то они растворятся в воде. Надо помнить, что обсудить опыт не менее важно, чем его провести. Важно выяснить, что дети хотят узнать в результате опыта, каковы причины возникновения явлений, какие выводы и обобщения можно сделать из опыта.

Каждый взрослый не раз наблюдал, как маленькие дети тянутся к животным. Но для многих детей младшего школьного возраста животное - только живая игрушка. А нужно, чтобы оно стало их другом, нужно учить детей заботиться о животных как о ближ­них, но более слабых существах, за которых они несут ответствен­ность и о которых готовы заботиться. Для человека, и особенно ребёнка, необходимо научиться не на словах, а на деле любить ка­кое-либо маленькое существо. Любить не только потому, что оно приносит радость, а и за то, что требует к себе внимания и заботы.

Я провела небольшое исследование с ребятами и выяснила от­ношение детей к домашним животным. Вот какие ответы я полу­чила:

- я люблю корову за то, что она даёт молоко;

- кошку за то, что она ловит мышей;

- поросят, телят за то, что когда зарежем — получаем мясо.

Но некоторые дети дали другие ответы, по которым можно су­дить, что они любят животных не только с «потребительской» точ­ки зрения:

- корову я люблю за то, что она меня тоже любит, а кошку за то, что она ходит со мной кормить поросят;

- я люблю животных, потому что они дружат {телёнок с кура­ми, собака с кошкой).

Животное, которое живёт в доме, - это не игрушка, не забава. Оно может сильно повлиять на становление характера детей. По­влиять и в желательную, и в нежелательную сторону.

Часто бывает гак. Живёт в семье собака: дети её любят, возятся с ней, ласкают и только. Все заботы о ней несут взрослые. Это не­допустимо. Именно ребята должны заботиться о животных. Вот тогда помимо привязанности к милому существу, которое приятно ласкать, появятся у них чувство долга, ответственности, чуткость и другие общечеловеческие гуманные качества.

Общение с природой будит мысли и чувства человека. Чтобы воспитание было действенным, надо учить детей не только мыс­лить, мечтать о добре, но и постоянно творить его.

Обсудите, что ваш ребёнок вместе с товарищами может сделать по охране природы. Отнеситесь к этому со всей серьёзностью, помогите задуманное дело не оставить на полпути.

Начинать доброе дело никогда не рано и никогда не поздно. Сейчас зима, и хочется отложить эту работу до весны, когда про­буждается природа. И всё-таки не будем откладывать на потом то, что можно начать сейчас.

Сделайте кормушку для птиц и повесьте её за окном. Вы уви­дите, сколько радости она принесёт всем. Озорные воробьи и весё-

11лые синички тут же станут вашими гостями. Хлебные крошки, зёр­нышки, остатки каши - вот те лакомства, которые любят эти птич­ки. Не надо только забывать о том, что это теперь ваш долг — по­мочь перезимовать нашим пернатым друзьям. Итак, раз уж завели кормушку, постарайтесь сделать так, чтобы ребёнок по собствен­ной инициативе постоянно следил за ней, знал, что это не только доброе дело, но и обязанность, которую надо выполнять хорошо.
2. Практическая часть.

- Выступления родителей по вопросам анкеты.

- Обсуждение педагогических ситуаций.

Пример. Вы вышли с ребёнком на улицу. После ярких сол­нечных дней стало пасмурно и ветрено. «Опять погода испорти­лась», - подумаете вы.

А что вы скажете ребёнку? О чём вы будете с ним говорить?

Обсуждение.

- Можно понаблюдать за ветром. Загадайте загадку:

Когда он отдыхает, на время всё стихает. И листья не колы­шутся, и шороха не слышится.

- Объясните отгадку, выучите загадку наизусть.

- Как узнать, есть ли на улице ветер?

- Какой это ветер?

Проведите игру: встань так, чтобы ветер дул в лицо. Теперь да­вай поиграем: я буду говорить, какой ветер (тёплый, холодный, ласковый, злой, ледяной, нежный, колючий, тихий, мягкий, озор­ной), а ты, если согласен со мной, хлопай в ладоши, если нет, - гро­зи пальцем.

- Спросите: что хорошего и полезного может сделать ветер?

- Спросите: с чем можно сравнить ветер? (С бегущим мальчи­ком, с проказником-невидимкой, с веером и т. п.)



- Предложите придумать свою сказку или загадку о ветре.

- Может ли ветер предсказать погоду?


3. Конкурс «Знатоки народных примет».

Соревнуются 2 команды родителей

А) Кто больше назовет народных примет

Б) Подберите слова, которые помогут описать и представить березку зимой.
4. Задание

Сделать кормушку для птиц


Вывод:

«Задача школы и родителей — дать каждому ребёнку счастье. Счастье многогранно. Оно и в том, чтобы человек раскрыл свои способности, полюбил труд и стал в нём творцом, и в том, чтобы наслаждаться красотой окружающего мира и создавать красоту для других...» (В. А Сухомлинский).


  1   2


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка