Який моральний зміст казки Ш. Перро Попелюшка



Скачати 92.49 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір92.49 Kb.
ХАРКІВСЬКА ГІМНАЗІЯ № 23

ХАРКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Відкритий урок зі світової літератури

у 5 класі на тему:

«Який моральний зміст казки

Ш. Перро «Попелюшка»»?

РАЙОННИЙ СЕМІНАР - 2012

УЧИТЕЛЬ: Андросова Н. А.

Тема: Який моральний зміст казки Ш. Перро «Попелюшка»?

Мета: створити креативно-емпатійну атмосферу уроку для усвідомлення морального змісту казки, навчати оцінювати вчинки людей та власні вчинки з точки зору загальнолюдських цінностей; формувати вміння долати негативні риси характеру, наводити приклади протидії аморальним вчинкам, прищеплювати навички моральної поведінки, розвивати емпатію; виховувати почуття відповідальності за свій моральний вибір та за свої вчинки, бережливе ставлення до внутрішнього світу оточуючих людей та до світу власної душі.

І. СТВОРЕННЯ ПОЗИТИВНОЇ ПСИХОЛОГІЧНОЇ АТМОСФЕРИ НАВЧАННЯ.

1. Вільний мікрофон:

Чи вважаєте ви слушним подане твердження М. Лєскова „Живіть у ладу зі своєю казкою. Горе тому, у кого її не буде під старість”. (слайд 1)



(Висловлювання учнів).

2.Асоціативне гроно.

Казка: ( незвичайне, добро, диво і т. д.)

3. Анкетування: а чи вірите ви у диво? У магію?

(Результати оголошуються).

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТА АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

4. Слово вчителя. (слайд 2)

Отже, народження казки є художнє і магічне. Казка ж народжується з тих джерел, що і заклинання магів. Як же вона розповідається? У сутінках, майже урочисто… Але найголовніше - треба повірити в неї – і тоді «вона повернеться до лісу задом, а до вас передом»: відкриються магічні глибини і стане ясним і зрозумілим її духовний, моральний зміст. І тоді ми побачимо очевидні великі істини. Очевидні (видно очам), загальновизнані, доступні. Але чи бачать їх люди?

5.Послухайте одну притчу.

„В одній давній притчі розповідається про те, як було сховано найбільший у світі скарб. Коли боги створювали людей, вони замислились над тим, де сховати його, щоб люди не використали цей дар заради зла: „Може, залишити на шпилі найвищої гори? Чи занурити в океанські глибини? Або сховати в лісових хащах?” Після тривалих роздумів нарешті знайшли рішення. Вони помістять скарб всередину людей, бо тим, звичайно ж, не прийде в голову думка зазирнути у своє „Я” (в самого себе). І щоб скарб був у безпеці, вони зробили людські очі такими, щоб вони могли бачити тільки навколо себе”.



Що ж означає ця притча? (В кожному з нас приховано якийсь скарб, щось найдорогоцінніше). Що ж воно таке?

Де ж його шукати? (питання залишається відкрите)

Спробуємо цей скарб знайти.



ІІІ. ФОРМУВАННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.

6. Незакінчені речення. (Д/з.) (слад 3)(стор.57)

Присвята Ш. Перро, адресована принцесі, закінчувалась словами про те, що «казкові твори сповнені (глибокого змісту, який розкривається тільки уважному читачеві»).

Цей «глибокий зміст» письменник відкрив , коли (слухав різноманітні народні казки).

Він писав їх, спираючись на (французький фольклор).

Про це Ш. Перро відверто сказав у передмові до своєї збірки ( «Казки матінки мозї Гуски, або Історія та оповідки минулих часів з повчальними висновками», яка побачила світ у 1697році).

Найважливішим для письменника було наповнити власні казкові вигадки (вагомим моральним змістом).

А що таке моральний зміст - головна думка – ідея ?

(Учні звертають увагу на тему та формулюють мету уроку)

Мета: визначити (моральний зміст казки «Попелюшка»);

поміркувати ( над моральним змістом власного життя);

навчитися (бути добрими; перемагати зло).

ІV. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ФОРМУВАННЯ УМІНЬ, ЕМОЦІЙНО-ЦІННІСНИХЇ ОРІЄНТИРІВ УЧНІВ.

7. Вікторина. За 300 років, які минули з часу першого виходу друком «Казок матінки моєї Гуски», твори завоювали весь світ. Назвіть їх. (слайди 4 – 8).

8. Загадка «Чарівного черевичка»: соболевий, кришталевий чи золотий?(слайд 9)(д/з – стор 58-59).

А той, хто сьогодні буде найкраще працювати, той отримає чарівний черевичок?

9.. Розсипанка. («ЧВАНЛИВА ТА ГОРДОВИТА», «ДОБРА ТА НІЖНА», «ЛИХА ВДАЧА», «КРАСА», «НАЙБРУДНІША РОБОТА», «БУЛИ ОГИДНИМИ», «ГОРИЩЕ», «РОЗКІШНІ ПОКОЇ», «М’ЯКІ ПОСТЕЛІ ТА ДЗЕРКАЛА”, «ПОКІРНО ТЕРПІЛА КРИВДИ», «ПОПІЛ, НАТРУШЕНИЙ БІЛЯ ВІКНА», «МОЛОДИЙ І ГОЖИЙ», «СУКНЯ З ЧЕРВОНОГО ОКСАМИТУ», «ОЗДОБИ З АНГЛІЇ», «НАКИДКА, ГАПТОВАНА ЗОЛОТИМИ КВІТАМИ», «ДІАМАНТОВЕ НАМИСТО», «ПРАТИ ТА ПРАСУВАТИ» (слайд10)

Реальна чи фантастична картина?

10. ТЕКСТ. «аж ось щаслива мить настала. Сестри з матір’ю сіли в карету й поїхали на бал… Коли карета зникла з очей, Попелюшка ...»

(уривок з фільму 1)

11. А чи вважаєте ви себе добрими людьми? Якщо так, то виконаємо одну вправу.

Вправа на розвиток емпатії „Чарівна крамниця.” Учитель пропонує учасникам уявити, що з’явилась невеличка крамниця, яка має в асортименті різні приємні переживання та прекрасні почуття. Їх можна придбати, залишивши неприємні. Один з учнів виступає в ролі продавця-консультанта. Він розпитує покупців, які грають ролі різних героїв казки, чому вони хочуть придбати саме цей товар, а залишити інший.

12. Міні-тести. А чи вміла сама Попелюшка перемагати зло? Як?

  1. Натираючи підлогу, я навчилася: а)танцювати; б) втомлюватись і впадати у відчай.

  2. Зносячи незаслужені образи: а) мститися; б) думати.

  3. Слухаючи, як мурличе кіт: а) засинати; б) співати пісні.

12. Фізкультхвилинка. Духовний світ людини схожий на світ природи: бурі, дощі, сльзи приходять і до людської душі. Я думаю, що наша фізкультхвилинка навчить нас перемагати не тільки природні явища, а й духовні негаразди.

1. Раптом піднявся вітер ( шарудіння долонями).

2. Починає накрапувати дощ (клацання пальцями).

3. Дощ стає сильнішим (хлопання долонями).

4. Починається злива (хлопання руками по ногам).

5. І вот справжня буря (топання ногами).

6. Що це? Буря стихає (хлопання руками по ногам).

7. Злива перетворюється в дощ (хлопання долонями).

8. Краплі ледве-ледве капають на землю).

9. Вітер стихає (шарудіння долонями).

10. І ось з’являється веселка, наче диво (струшуються краплі й руки піднімаються догори). (слайд11)

13. Чому ж з’являється ДИВО:

А) розважити; Б) встановити справедливість у світі.

14. ПЕРЕТВОРЕННЯ. (слайд 12)

Гарбуз

кучер

6 мишей

коні

Старий шур

карета

ящірки

розкішка сукня

лахміття

лакеї у стокатих лівреях

Чарівниця наказала над усе пам’ятати ………….. та дала ще ……..

УРИВОК З ФІЛЬМУ - 2 (Попелюшка їде на бал)

А КОГО МОЖНА ВВАЖАТИ СПРАВЖНЬОЮ ПРИНЦЕСОЮ? Чи стала вже нею ПОПЕЛЮШКА? НЕХАЙ СПРОБУЄ РІЗНІ ВИПРОБОВУВАННЯ.

V. ОСМИСЛЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ.

17. Розв’язання ситуацій з тексту.(слайди 14 -16)

Ситуація 1.


Ситуація 2.

Після танців подали різні смачні наїдки та питва…

А Попелюшка сіла біля ….

Ситуація 3.

Сестри впізнали в Попелюшці ту красуню, що приїздила до королівського палацу. Вони кинулися їй до ніг і благали вибачити, що з нею так поводилися і кривдили її.

Попелюшка …

Чи витримала Попелюшка випробовування?

18. Уривок з фільму (3).

Отже, чи знайшла вона свій скарб ?

Завдяки чому?

Чи може казка стати реальністю?

Записати і закінчити речення.

Казка може стати реальністю, якщо ------------------------------------ .



18. Який же духовний, моральний зміст казки?(визначте за допомогою прислів’я або афоризмів - (д/з)).

19. А тепер уявіть, що і до вас прийшла чарівна Фея, щоб запропонувати вам різні скарби. Що ж оберети ви?

Проведемо один експеримент.

5.Гра. Уявіть, що вона подарувала вам по 9 чарівних жетонів. Кожен з них символізує частину вашого часу, життєвої енергії, коштів і т. д. Але куди їх витратити - вирішуєте ви. Пропонуємо придбати:

  1. а) простору квартиру або будинок (1ж.);

б) нову машину (1 ж.).

  1. а) найсучасніший мобільний телефон (2 ж.);

б) найсучасніший комп’ютер (2 ж).

  1. а) повністю оплачений відпочинок упродовж місяця будь-де на планеті для вас і вашого друга (1 ж.);

б) щастя близьких вам людей (2 ж.).

  1. а) можливість стати найпопулярнішим у вашій компанії (2 ж.);

б) мати одного справжнього друга (1 ж.).

  1. а) хорошу освіту (2 ж.);

б) прибутковий бізнес (2 ж.).

  1. а) можливість робити все, що заманеться і коли заманеться (2 ж.);

б) пошану і любов тих, кого ви найбільше цінуєте (2 ж).

Сюрприз для тих, хто вибрав можливість робити все, що заманеться: ви повинні віддати ще один жетон, тому що у житті трапляються такі речі, за які приходиться платити дорожче, ніж планували.



  1. а) ваше здоров’я і здоров’я вашої сім’ї (2 ж.);

б) ) підкорити цілий світ (2 ж).

Сюрприз для тих, хто вибрав здоров’я сім’ї: отримують в нагороду 2 додаткові жетони.

  1. а) вміння досягати успіху в усьому (2 ж.);

б) підтримку близьких людей у скрутну хвилину.

  1. а) здійснення найзаповітнішої мрії (2ж.).

б) понад усе залишитися людиною з добрим серцем (2 ж.).

3. Хто витратив усі свої жетони? У кого залишились? Кому не вистачило на головне? А чи хотіли б ви зіграти знову? Якщо так, то чи змінили б свої рішення?



Отже, у гру можна зіграти спочатку, а от життя по-новому… (не розпочнеш).

Ми знаємо, що кожному з нас повсякчас доводиться щось обирати, робити моральний вибір. А чи завжди він буває правильним? Чи завжди ми бачимо очевидне і найголовніше? Чи вміємо бачити моральний зміст нашого життя? З ЧОГО ВІН СКЛАДАЄТЬСЯ?



(Поверніться до своїх жетонів і поміркуйте)

Чи замислювались ви над цим на сьогоднішньому уроці? Які ж висновки для себе зробили? А чи досягли нашої мети? ( учні повертаються до мети, яку визначали на початку уроку).

Від чого застерігає нас М. Лєсков таким висловом: „Живіть у ладу зі своєю казкою. Горе тому, у кого її не буде під старість”.

(Висловлювання учнів).

V І. ОРГАНІЗАЦІЯ РЕФЛЕКСІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Власний прийом на розвиток емпатіїПлекання світлих почуттів”.

„Уявіть, що ви також опинились у казковому садку серед троянд. Вони надзвичайно прекрасні, тендітні, беззахисні... На їхніх пелюстках тремтять краплини роси. Спробуйте так доторкнутись до них, щоб не впала жодна крапля роси. А тепер уявіть, що ці троянди – це люди з вашого оточення. Спробуйте за допомогою уяви доторкнутись до них своїми почуттями, словами, вчинками так, щоб не впало жодної краплини сльози.” Нарешті ви виходите з цього садку, але там було знайдено чарівний черевичок , який залишився у вас.



А яку роль зіграв казковий черевичок? (з’єднав фантастичне і реальне ).

Вправа на розвиток емпатії „Чарівний черевичок”. Один з учасників бере черевичок і сідає на чарівний стілець. Кожен повинен знайти в ньому щось гарне і сказати це вголос. На „чарівному стільці” обов’язково повинні посидіти сором’язливі, невпевнені в собі діти.

Інтерактивна вправа: „Подаруй чарівний черевичок”. (Починаючи з вчителя передається черевичок. Учні пояснюють свій вибір).

Домашнє завдання: Написати твір-мініатюру «Який скарб я знайшов, читаючи казку Ш. Перро «Попелюшка».

«ЧВАНЛИВА ТА ГОРДОВИТА»

«ДОБРА ТА НІЖНА»

«ЛИХА ВДАЧА»

«КРАСА»

«НАЙБРУДНІША РОБОТА»

«БУЛИ ОГИДНИМИ»

«ГОРИЩЕ»

«РОЗКІШНІ ПОКОЇ»

«М’ЯКІ ПОСТЕЛІ ТА ДЗЕРКАЛА”

«ПОКІРНО ТЕРПІЛА КРИВДИ»

«ПОПІЛ, НАТРУШЕНИЙ БІЛЯ ВІКНА»

«СУКНЯ З ЧЕРВОНОГО ОКСАМИТУ»

«ОЗДОБИ З АНГЛІЇ»

«НАКИДКА, ГАПТОВАНА ЗОЛОТИМИ КВІТАМИ»

«ДІАМАНТОВЕ НАМИСТО»

«ПРАТИ ТА ПРАСУВАТИ»

Ситуація 1.

  • А й справді, всі сміялися б, побачивши на балу Чорногузку, - сказали сестри.

  • Якась інша дівчина за такі слова, певно б, зіпсувала злим сестрам зачіски.

  • А Попелюшка ……

Ситуація 2.

Після танців подали різні смачні наїдки та питва…

А Попелюшка сіла біля ….

Ситуація 3.

Сестри впізнали в Попелюшці ту красуню, що приїздила до королівського палацу. Вони кинулися їй до ніг і благали вибачити, що з нею так поводилися і кривдили її.

Попелюшка …

Якщо ви робите добро, люди будуть звинувачувати вас в таємних, корисливих мотивах.

Все одно творіть добро!

Якщо ви досягли успіху, то придбали фальшивих друзів та щирих ворогів.

Все одно досягніть успіху!

Чесність та відвертість роблять вас вразливими.

Все одно будьте чесними та відвертими!

Наймасштабніші люди з наймасштабнішими ідеями можуть бути закреслені найдрібнішими людьми з найдрібнішими думками.

Все одно мислите масштабно!

Зроблене вами добро завтра буде забуто.

Все одно творіть добро!


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка