«Як зробити дитину успішною? Створення умов для успішної адаптації учнів 1,5 –х класів до соціуму та нових умов навчання»



Скачати 224.68 Kb.
Дата конвертації12.04.2016
Розмір224.68 Kb.
#1813
«Як зробити дитину успішною?

Створення умов для успішної адаптації учнів 1,5 –х класів

до соціуму та нових умов навчання»

Укладачі:

Силенко Олена Вікторівна



Роскошинська Алла Василівна

Школа не повинна вносити різкого перелому в життя дитини.

Нехай, ставши учнем, дитина продовжує робити сьогодні те, що робила вчора. Нехай нове з'являється в її житті поступово і не збентежує лавиною переживань. (В.О. Сухомлинський)

Учасники: вихователі ДНЗ, класні керівники 1,4, 5 класів, ЗДНВР, практичні психологи. Усі учасники об’єднуються у групи, кураторами яких є методисти РМК.

Перед початком семінару пропонуємо заповнити Тест «Чи здатні ви досягти успіху?»
Поняття:

  • Успіх: позитивний наслідок роботи, справи, значні досягнення, удача, талант;

громадське визнання, схвалення чого-небудь, чиїхось досягнень;

визнання кимось, чиїх-небудь позитивних якостей, особливостей; захоплення з боку



осіб іншої статі.

  • Адаптація – пристосування учнів до систематичного організованого навчання в школі, що характеризується повноцінноюсоціалізацією, гармонійним розвитком учнів, успішністю в навчанні.

  • Психічна адаптація – це процес взаємодії особистості із середовищем, при якому особистість повинна враховувати особливості середовища, й активно впливати на нього, щоб забезпечити задоволення своїх основних потреб і реалізацію значимих ланцюгів. Процес взаємодії особистості й середовища полягає в пошуку й використанні адекватних способів задоволення основних потреб.

  • Дезадаптація – це формування неадекватних механізмів пристосування людини до умов навколишнього середовища, порушень в поведінці, конфліктних відносин, психогенних захворювань і реакцій, підвищеного рівня тривожності, негармонійний розвиток особистості.

  • Шкільна дезадаптація – втрата дитиною навчальної мотивації, низька успішність, конфліктність у спілкуванні з учителями й однолітками. Схильність до асоціальної поведінки, низька самооцінка, домінування негативного емоційного напруження

  • Адаптація біологічна – пристосування організму до фізичних умов (температури, тиску, вологості, освітлення, запахів, звуків та змін у власному організмі).

  • Адаптація психологічна – пристосування дитини як особистості до існування у школі згідно з її вимогами та власними потребами, мотивами та інтересами. Здійснюється шляхом освоєння норм і цінностей шкільного колективу.

  • Адаптація соціальна – інтегративний показник стану дитини який відображає її здатність адекватно сприймати навколишню дійсність, ставиться до людей, подій вчинків, спілкуватися вчитися, працювати, відпочивати регулювати поведінку відповідно до сподівань інших.



Ведучий. Доброго дня, шановні колеги! Ми з вами зібрались на наш черговий семінар – практикум, щоб знову підвищити свій фаховий і професійний рівень, поспілкуватися, розглянути спільні проблеми та ознайомитися з індивідуальним підходом до їх вирішення та виробити єдині рекомендації, які допоможуть нам навчати, виховувати гармонійних дітей, а нам стати колегами - однодумцями, педагогами - новаторами.

Адже всім відомо, що :

  • випадкових перемог не буває.

  • Успіх приходить до тих, хто рухається вперед, до тих, хто розподіляє свої сили з розумом,

  • І людина лише там чогось домагається, де вона сама вірить у свої сили, (Л.Фейєрбах)

  • А Успіхи свідчать про те, на що ти спроможний, а невдачі — про те, чого ти вартий.

  • І Памятаємо, що Людина зростає тоді, коли тягнеться вгору. (М.Горький)


Ведучий: Життя щоденно ставить людину перед необхідністю вибору — прийняттям відповідальних рішень. Кожен хоче чогось досягти у житті, щоб мати можливість пишатися собою. Чому ж одному це вдається, а іншому ні? Адже людина має реальні можливості керувати власним життям і розвитком, розвивати власне «Я», виявити «іскру Божу», досягти відчуття впевненості й надійності. Життєва мета людини спрямована на досягнення добра, щастя, успіху.

Ведучий: Успіх — це те, чого бракує, на жаль, більшості з нас. Успіх — це те, чого кожен хотів би досягти.

Ведучий: Здавалося б, за наявності очевидних і блискучих талантів, працездатності й цілеспрямованості майбутньому генієві, як і взагалі творчій особі, нічого не варто стати відмінником у школі, або, принаймні, добре навчатися. Утім, усупереч загальноприйнятій думці, реальність виявляється протилежною.

Наприклад, Антон Чехов у школі серед дітей нічим особливим не вирізнявся, у 3-му класі його було залишено на другий рік, оскільки він не спромігся подолати географію та арифметику: два роки він просидів у 5-му класі, бо не витримав іспиту з грецької мови. На випускних екзаменах одержав «трійку» з математики. Навіть за твори з літератури Чехов мав «трійки».



Ведучий: Джонатан Свіфт, Гаусе, Ньютон вважалися пасинками школи. Ньютонові не давалися у школі фізика й математика. Кардові Ліннею пророкували кар'єру чоботаря. Ганьбили школу Вальтер Скотг і Чарльз Діккенс. Про Вальтера Скотта один із професорів сказав: «Він дурний і залишиться дурним». Миколу Гоголя в початковій школі атестували як нездібного до російської мови. Посередніми й обмеженими учнями вважалися свого часу Жан Батист Мольєр і Гегель. Бальзака не раз садовили до карцеру, щоб «заохотити» до науки недбайливого учня. Маючи феноменальну пам'ять, Наполеон так і не зміг вивчити англійську мову. Томас Едісон у школі теж був посереднім учнем, але не тому, що був тупим, а тому, що був генієм, і йому там було просто нудно. Учитель навіть якось сказав, що з нього не вийде нічого путнього. Та Едісон запатентував понад тисячу винаходів! Пушкіна лякали математичні формули, Льва Толстого — хімічні. Маяковський в автобіографії описував свій табель як суміш одиниць та двійок.

Ведучий: Навіть видатним людям-геніям потрібно було наполегливо працювати, щоб розвивати закладені здібності й досягти успіху. Тож немає сенсу переконувати, що талановита людина може досягти певних успіхів, коли вірить у себе і знає, що в неї вистачить сил, аби здійснити свою мету. Та якщо людина хвора або має якісь вади (скажімо, утратила зір або слух, прикута до ліжка) — як тут бути? Доводити собі, що життя не потрібне, ні до чого не прагнути?

Чи може людина із фізичними вадами стати успішною?



Ведучий: Бетховен творив музику і після того, як зовсім утратив слух. Найвидатніший поет античності Гомер — був сліпим. Мітель Сервантес був одноруким.

Відомий російський учений Костянтин Ціолковський з дитинства був глухим. Можливо, саме це стало своєрідним стимулом його розвитку. В автобіографії вчений писав: «Глухота була моїм погоничем, батогом, який гнав мене все життя. Вона віддаляла мене од людей, примушувала зосередитися, віддатися своїм навіяним наукою думкам. Без неї я б ніколи не зробив і не закінчив стільки праць».



Ведучий: Успіх у справах та особистому житті залежить від багатьох чинників. Наша власна настанова — готовність діяти за визначеною схемою, спрямуванням. Одні чекають допомоги, інші готові самі допомагати, ще інші орієнтуються, а хтось покладається лише на власні сили у вирішенні певних проблематичних ситуацій. Кожен із нас пережив почуття задоволення після вдалого завершення якоїсь справи. І кожному знайоме почуття незадоволення собою після невдачі. Зараз ми спробуємо визначити складові успіху.
Що ж таке УСПІХ? (заповнення схеми) Вправа «Асоціативний кущ)
УСПІХ це: наполегливість

працелюбність, цілеспрямованість,

упевненість, знання, талант і оптимізм, а також він тісно пов'язаний із поставленою метою і

адаптацією до суспільства, умов життя.

Ведучий: шановні колеги, тема нашого семінару «Як зробити дитину успішною?

Створення умов для успішної адаптації учнів 1,5 –х класів до соціуму та нових умов

навчання».

Ведучий: на семінар запрошені всі учасники організації навчально-виховного процесу в навчальних закладах, усі, від кого залежить успіх кожної дитини, її майбутнє.

Метою семінару Є:



  • Створити умови для співпраці усіх ланок освіти

  • Підвищити педагогічний та психологічний рівень педагогів, учасників навчально-виховного процесу;

  • Вчити об’єктивно оцінювати результати своєї діяльності, належно сприймати критику;И

  • Вчити співпрацювати, поважати думки колег;

  • Розвивати комунікативні компетентності;

  • Сприяти усвідомленню, що всі педагоги покликані виховати гармонійну, здорову, освічену, інтелектуальну, конкурентоспроможну особистість.



Ведучий: тому на нашому семінарі поняття УСПІХ і АДАПТАЦІЯ будуть йти поруч.

Ведучий: навчання у школі - це по-особливому відповідальний етап розвитку особистості дитини, який перш за все починається зміною її соціальної позиції – дошкільник – школяр. З початком навчання у першому класі вчорашній вихованець дитячого садка стає членом класного та шкільного колективів і вже з першого дня йому необхідно дотримуватися нових правил поведінки, розпорядку, ритму діяльності. Одним із найважливіших чинників формування учня є навчальна діяльність, яка поступово витісняє ігрову, та визначається психологами як провідна, що неодмінно впливає на інтенсивність розвитку пізнавальних психічних процесів учнів молодших класів.

Ведучий: якою ж є успішна дитина?

Завдання: робота у групах( 5 -7хвилин). Оберіть спікера, який буде захищати вашу модель.

Вихователі ДНЗ – замалювати, модель дитини – випускника ДНЗ « Яку дитину ви випустили зі стін ДНЗ?» ( особливості організації навчально-виховного процесу в ДНЗ та модель)

Класні керівники 1 класу – замалювати модель учня, який приходить у перший клас; «Якого учня ви отримали в 1 клас?»:
Класні керівники 4 класів – модель випускника початкової школи; «Якого учня ви випустили зі стін початкової школи?»

Класні керівники 5 класів – яких дітей отримуєте ви?( згуртованість колективу, взаємовиручка).

Практичні психологи – якою є успішна дитина з погляду практичних психологів?

ЗДНВР - відвідуючи уроки, ведучи різні види спостережень, якими є з погляду ЗДНВР успішні діти?

Ведучий: запрошую всіх до обговорення. Співставлення моделей, виявлення причин розбіжностей ( ! ; Гармонія ; прогалини (?).

Ведучий: Хочу сказати, що всі ми прагнемо досягти успіху в житті і добре здоров'я, мирне середовище, гарні батьки й рідні, вірні друзі — це вже і є складова успіху. Ще Цицерон говорив: «Краща у світі мета — стати хорошою людиною».

Ведучий: Погодьтеся, що лише успішна людина – педагог спроможна виховати і виростити успішного учня. На початку ми вам запропонували тест «Чи здатні ви досягти успіху?». Ми не цікавимося результатами тесту, але бажаємо вам стати успішним педагогом, батьками, людиною.
Ведучий: вступ до школи – переломний момент в житті дитини. Він пов’язаний з новим типом стосунків з однолітками, новими формами діяльності. У першокласника має сформуватися усвідомлення свого нового статуту – школяра, учня. Діти люблять гратися і не люблять навчатися. В них потрібно сформувати потребу вчитися, а відтак – працювати. Привчити дитину до думки, що роботи можна уникнути, що все можна робити будь-як, без зусиль – означає нівечити її характер. Період входження дитини в шкільне життя називається періодом соціально-психологічної адаптації дитини до нових умов. І дуже важливо, щоб у цей період, такий нелегкий для малюка, були поруч досвідчені, обізнані дорослі.

Успішна адаптація до шкільного життя є предметом дослідження багатьох авторів. Проблемі готовності до шкільного навчання приділяється значна увага в методологічних, теоретичних експериментальних і прикладних дослідженнях педагогів, психологів, фізіологів: Л.І. Божович, Л.С. Виготський, Н.І. Уткіної, З.І. Калмикової, Г.Г. Кравцової, Р.В.Овчарової, Н.Г. Салміної, Д.Б.Ельконіна та інших.

На їх думку дитина, що вступає до школи повинна бути у фізіологічному і соціальному відношеннях, вона повинна досягнути певного рівня розумового і емоційно-вольового розвитку.

Т.Т.Кравцов, Є.Є.Кравцова у своїх дослідженнях розглядають систему взаємовідносин дитини з оточуючим світом і виділяють показники психологічної готовності дитини до школи, пов’язані з розвитком різних видів відносин дитини: ставлення до дорослого, ставлення до ровесника, ставлення до самого себе.

Дослідники проблеми готовності дитини до навчання в школі І ступеня вважають за необхідне проводити своєчасну діагностику психологічної готовності школяра як один із головних видів профілактики можливих труднощів в адаптації до школи, в навчанні і розвитку. Адже шкільна дезадаптація настає або у випадку психологічного недорозвинення дитини, або за наявності індивідуальних особливостей.

Термін адаптація виник у другій половині ХVІІІ ст. Уведення його у науковий обіг пов’язують з ім’ям німецького фізіолога Ауберта, який використав цей термін для характеристики явищ пристосування чутливості органів зору (або слуху), що виражається у підвищенні чи зниженні чутливості у відповідь на дію адекватного подразника.



Ведучий: Труднощі навчання і виховання як першокласників, так і п`ятикласників досить часто зумовлені психологічними проблемами:

Проблеми

Ознаки чи прояви

Труднощі шкільної адаптації

Непристосованість до предметної сторони навчальної діяльності;

Нездатність учнів свідомо(довільно) управляти своєю поведінкою;

Нездатність пристосовуватися до темпу шкіль ного життя;

Невміння вирішувати протиріччя між шкільними та сімейними установками;



Шкільні страхи вихованців

Режимні страхи (особливо у перші місяці навчання діти бояться проспати, запізнитися на урок);

Просторові страхи ( бояться заблукати у школі, не знайти свій клас, свого вчителя);

Страх оцінки, погіршення стосунків; страх наслідків дій;

Страх не встигнути

Страх не зрозуміти пояснень;

Страх задачі;

Страх загрози


Шкільна тривожність першокласника

Н.О.Євдокимова, Н.Б.,Іванцова, Л.А. Опанасенко «Ситуативно-проблемний підхід до рішення 100 шкільних проблем»

Дитина пристосовується до школи не одразу.

Якщо навколишнє середовище виявляє до людини вимоги, а деякі з них важко адаптуються в силу їх особистісних чи вікових особливостей, то в них може розвинутись відчуття соціальної, психічної і соматичної напруги, а це загроза дезадаптації.

Однією з важливих проблем сучасної системи освіти є проблема розвитку адаптаційних можливостей особистості і профілактика дезадаптації, а також критичні періоди психічного розвитку. Особлива увага звертається на дітей молодшого шкільного віку. Найважливішим є те, що процес звикання до шкільного життя та його умов є складним. Одні діти проходять цей процес легко без психічних травм, а інші важко з чого і випливає проблема “шкільної дезадаптації”. Щоб такі процеси у школах були вкрай рідкими. Від чого ж залежить успіх і адаптація дитини, підлітка? Відповідь є однозначною – створення системи роботи, налагодження тісних партнерських взаємин, чітке планування роботи.
Ведучий: Саме процесом планування ми і продовжимо наш семінар. Учасники об’єднуються у групи:

Завдання: упродовж 15 хвилин розробити план роботи з даного напрямку та рекомендації



  • Вихователі ДНЗ та класні керівники 1 класів ( 2 групи) керівники Засільська О.А., Федончук Н.В. – розробити і презетнувати План взаємодії між ДНЗ та ЗНЗ; презентувати Зошит спостережень за під час заняття у дитячому садочку. Рекомендації

  • ЗДНВР – керівник групи Швидка С.П. – розробити план роботи ЗНЗ щодо забезпечення адаптації учнів до навчання у п’ятих класах; за результатами спостережень відвіданих уроків розробити та презентувати рекомендації вчителям:

  • щодо організації систем и заохочень на уроках

  • Щодо розвитку й організації уваги учнів на уроці;

  • Щодо розвитку пам’яті учнів;

  • Вчителям-предметникам;

  • Підготувати ігри, які розвивають увагу, пам'ять. Та провести рухливі ігри з учасниками. Рекомендації

  • Практичні психологи – керівник групи Глаголенко В.І. – Система роботи практичного психолога з супроводу адаптаційного періоду. Практична робота практичного психолога з п’ятикласниками: діагностика та корекція. Вправа з учнями 1 та 5 класів. Рекомендації

  • Класні керівники 4,5-х класів – керівник групи Роскошинська А.В. Практична частина: презентація вправ за програмою виховання учнів 5 класу «Гармонія шкільних стосунків» з тем «Хто я? Який я?», «Які вони наші вчителі?» та Вироблення єдиних вимог до вчителів, які викладають у 5 класі. Рекомендації


Ведучий: Шановні колеги, результатом нашої спільної роботи є підготовка психолого – педагогічного консиліуму, який ми з вами і розпочинаємо. ( додається зразок плану проведення психолого-педагогіного консиліуму, накази про проведення та підсумки, рекомендації)

Ведучий: «Відповідно до щорічного плану школи та з метою комплексного дослідження причин дезадаптації кожної дитини, психолого-медико-педагогічного обстеження вихованців навчального закладу, встановлення форми і змісту їх навчання і виховання у співвідношенні з їх психологічними та інтелектуальними можливостями; виявлення дітей з проблемами у розвитку поведінки, а також обдарованих дітей з метою надання їм своєчасної допомоги; забезпечення педагогічного супроводу вихованців «групи ризику», профорієнтаційної роботи серед учнів випускних класів з метою формування професійного самовизначення, що відповідає індивідуальним особистісним можливостям та з метою об’єднання зусиль усіх суб’єктів навчально-виховного процесу, зацікавлених в успішному навчанні й повноцінному розвитку дітей, планування цілісної програми індивідуального супроводу та надання рекомендацій щодо індивідуальної роботи з кожним учнем та класом загалом,

НАКАЗУЮ:


Розподіляються обов'язки між членами педколективу.

Адміністрація:

• розробка плану і форми проведення педради;

• відвідування уроків та виховних заходів 4-х та 5-х класів.

Вчителі початкової школи та класний керівник 5-го класу:

• підготовка листа-портфоліо для класного керівника 5-го класу;

• проведення самоаналізу уроків, складання анкет, рекомендацій;

• проведення батьківських зборів.



Практичний психолог школи:

• спостереження, тестування, анкетування;

• діагностика;

• первинний аналіз програми «Адаптація - 5»;

• консультативно-коригуюча робота на перехідному етапі;

• спільна робота з методичними об'єднаннями щодо складання рекомендацій для вчителів-предметників, класного керівника 5-го класу та їх батьків.



Керівники МО з основних предметів:

• відвідування та аналіз відкритих уроків;

• творча робота з п'ятикласниками;

• підготовка до обговорення проблеми, складання моделі ідеального п’ятикласника;



• розробка рекомендацій щодо оптимізації навчально – виховного процесу з метою здійснення наступності.
Ведучий: Усіма учасниками проведено значну роботу по вивченню даного питання, кожна із груп презентує результати роботи та поради, щодо організації роботи.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ РОБОТИ ГРУП

  • Вихователі ДНЗ та вчителі початкових класів. ВІДЕО

  • ЗДНВР

  • Практичні психологи

  • Класні керівники 5 класу ВІДЕО


Ведучий: на цьому наш педагогічний консиліум закінчено. Дозвольте ознайомити вас з його рекомендаціями.


Рекомендації

психолого-медико-педагогічного консиліуму

«Адаптація учнів 1-го класу до умов навчання на уроках та в позаурочний час»

  1. Класним керівникам та вчителям-предметникам, які викладають у 1-х класах:

  • Ураховувати вікові й індивідуальні психологічні особливості дітей.

  • Демонструвати свою віру в успіх дитини.

  • Уникати неуспішного оцінювання на перших етапах навчання.

  • Використовувати «системи фішок» і грамот в оцінюванні діяльності дітей

  • Відділяти оцінювання конкретного вчинку від оцінювання особистості дитини.

  • Запобігати груповій критиці дитини або її робіт, а також порівнянню її помилок із постійними успіхами інших учнів.

  • Порівнювати якість роботи дитини лише з її попередніми роботами.

  • Конкретно й тактовно вказувати на помилки, планувати разом з дитиною шлях до успіху.

  • Акцентувати увагу на успіхах учня та його перемогах.

  • Створювати ситуації успіху.

  • Надавати емоційну підтримку учням словами, поглядом, дотиком.

  • Запобігати частому використанню в мові слів-заперечень.

  • Підтримувати й заохочувати виявлення активності в роботі на уроці скутих, сором’язливих, тривожних дітей. Звертати увагу інших учнів на їхні успіхи, підвищувати їхній статус у класі.

  • Бажано не наполягати на публічних виступах і відповідях перед усім класом тривожних, невпевнених дітей. Певний період їх можна долучати до груп з 2-3 учнів, що разом розповідатимуть вірш, співатимуть пісню тощо, аби вони відчули підтримку.

  • Для встановлення гармонійних відносин між дітьми у класі й формування в них конструктивних способів взаємодії можна проводити заняття на теми: «Знайомство», «Як потоваришувати» тощо. Така робота буде більш ефективною, якщо на заняттях використовувати інсценізацію ситуацій, обговорення, виявлення почуттів за ситуаціями. Також корисними будуть заняття з використанням веселих, жартівливих командних ігор.

  • Протягом року за гарні відповіді дітям слід вручати «фішки» (квіточки, фігурки тощо) за дуже гарні, ґрунтовні відповіді на складні запитання давати дві «фішки». Наприкінці уроку учні показують, скільки «фішок» вони заробили. Тим, хто набрав 4 і більшу кількість «фішок», учитель ставить у щоденник наклейку. За такої системи оцінювання діти розуміють, як учитель оцінює їхнє знання, за що вони отримують оцінки. Крім того, така ігрова форма оцінювання покращує їхній настрій та підвищує активність на уроках. За підсумками тижня, у п’ятницю, учні отримують грамоти: за успіхи у навчанні; за те, що на цьому тижні дитина стала краще писати, читати, за конкретні успіхи у навчанні; за гарну поведінку; за те, що дитина навчилася стримувати себе у певній ситуації;за ввічливість; за допомогу товаришеві тощо(бланки грамот з малюнками готує вчитель, ескізи можна змінювати).

  • Уроки організовувати лише на позитивних емоціях.

  • Не допускати ситуації стресу на уроках.

  • Дітей без їхньої згоди не пересаджувати до 7-річного віку.

  • Поставити 2 вільні парти, за які можна посадити дітей з відхиленням.

  • Використовувати гру, наочність, чорний фон з білим шрифтом та білий фон з чорним шрифтом.

  • Пам’ятати правило: «Учитель, який використовує у роботі з 6-річками лише книжку і дошку, - нічого не вчить».

  • Пам’ятати, що 6-річки мислять лише в напрямку теперішнього, з минулим нічого пов’язати не можуть.

  • Коротко формувати умови задач, задачі на 1 дію.

  • Використовувати не більше 3 пастельних кольорів на звороті(розсіювання уваги).



  1. Вихователю ГПД ____________________ в організації роботи з учнями 1-го класу в позаурочний час:

  • Використовувати ігри на класифікацію, серіацію (впорядкувати предмети за розміром) з використанням чисел.

  • Організовувати рольові ігри, ігри-драматизації, інсценізації, рухливі ігри за правилами.

  • Організовувати спостереження на природі, в житті із встановленням послідовних(причинно-наслідкових зв’язків).

  • Оформити в класі ігровий куточок, куточок книги, куточок СХД, куточок для роботи з природнім матеріалом.

  • Забезпечити велику кількість каштанів, жолудів, дрібного гравію, квасолі, гороху(по ящичку), щоб діти могли їх перебирати руками.

  • Використовувати для ліплення пластилін та глину.

  • Працювати над розвитком фонетичного сприймання.

  • Активізувати мову дітей у повсякденному житті(переказування казок дітьми, вивчення віршів, потішок)

  1. Практичному психологу:

  • Проводити заняття із психогімнастикою.

  • Проводити уроки психологічного розвитку.

  • Використовувати релаксаційні тести, вправи для корекції гіперактивності й агресивності.

  • Провести у квітні повторне дослідження рівня адаптації учнів 1-го класу.

  1. Заступнику директора з НВР:

  • Надавати методичну допомогу та вести контроль за організацією НВР з дітьми 6 років(учнями 1-го класу).

  • Сприяти забезпеченню матеріально-технічного оснащення навчально-виховного процесу для учнів 1-го класу.

  • Проаналізувати виконання рішень консиліуму.

  1. Медичній сестрі______________:

  • Контролювати дотримання гігієнічних норм навчання та виховання першокласників з метою зміцнення їхнього здоровя(температурний режим, руховий, перебування просто неба, харчування, оздоровлення, профілактичні щеплення освітлення тощо);

  • Контролювати вплив навантаження на здоров’я дітей. Потреба в оздоровленні дитині за мінімального навчального навантаження.

Методичні рекомендації вчителям

з профілактики дезадаптації першокласників до школи

  1. Враховувати вікові й індивідуальні психологічні особливості дітей.

  2. Демонструвати свою віру в успіх дитини.

  3. На перших етапах навчання уникати неуспішних оцінок.

  4. Використовувати «системи фішок» і грамот в оцінюванні діяльності дітей.

  5. Відділяти оцінювання конкретного вчинку від оцінювання особистості дитини.

  6. Запобігати груповій критиці дитини або її робіт, а також порівнянню її помилок із постійними успіхами інших учнів.

  7. Порівнювати якість роботи дитини лише з її попередніми роботами.

  8. Вказуючи на помилки, планувати шлях до успіху.

  9. Акцентувати увагу на успіхах учня та його перемогах.

  10. Створювати ситуації успіху.

  11. Надавати емоційну підтримку учням словами, поглядом, дотиком.

  12. Запобігати частому використанню в мові слів-заперечень.

  13. Підтримувати й заохочувати виявлення активності в роботі на уроці скутих, сором’язливих, тривожних дітей.

  14. Важливо звертати увагу інших учнів на їхні успіхи, підвищувати їхній статус у класі.

  15. Бажано не наполягати на публічних виступах і відповідях перед усім класом тривожних, невпевнених дітей. Певний період їх можна долучати до груп з 2-3 учнів, що разом розповідатимуть вірш, співатимуть пісню тощо, аби вони відчули підтримку.

  16. Для встановлення гармонійних відносин між дітьми у класі й формування в них конструктивних способів взаємодії можна проводити заняття на теми: «Знайомство», «Як потоваришувати» тощо. Така робота буде більш ефективною, якщо на заняттях використовувати інсценізацію ситуацій, обговорення, виявлення почуттів за ситуаціями. Також корисними будуть заняття з використанням веселих, жартівливих командних ігор.

Ведучий: На цьому наш семінар-тренінг підійшов до кінця. Давайте будемо завжди пам’ятати основні принципи навчання «Те, що я чую, я забуваю. Те, що я бачу й чую, я трохи пам'ятаю. Те, що я чую, бачу й обговорюю, я починаю розуміти. Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю я набуваю знань і навичок. Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром».
Ведучий: Запрошуємо вас до вправи «Мої подальші кроки до формування УСПІШНОЇ ОСОБИСТОСТІ» ( усім учасникам роздаються моделі відбитку ступні «покрокові дії», на яких вони повинні записати алгоритм своєї роботи на місцях).

А розпочнемо роботу зі слів : «Коли я повернуся до навчального закладу я в першу чергу…»
Створення моделі ( кожен учасник на відбитку ніжок вписує свої подальші дії щодо реалізації завдань семінару та забезпеченні наступності в роботі між ланками освіти).

Ведучи: із метою здійснення психологічного супроводу процесу адаптації дітей та учнівської молоді, учасниками районного семінару-практикуму були прийняті такі рекомендації:
1.Провести семінари-практикуми для працівників освітньої галузі району з питань організації і змісту психолого- педагогічного супроводу процесу адаптації дітей та учнівської молоді
 До 26.09.2014
2. Організувати надання методичної та психологічної допомоги учасникам навчально-виховного процесу на рівні РМК та ЗНЗ
Постійно
3. Проводити інформаційно-просвітницькі заходи для учнів, педагогічних працівників і батьків щодо забезпечення прав дітей, профілактики насильства в учнівському середовищі.
Постійно
4. Провести методичні заходи з педагогічними працівниками, батьками учнів щодо організації та вивчення й прогнозування соціальних ризиків у соціально-педагогічному оточенні вихованців, учнів.
До 01.11.2014 року
5. Організувати проведення досліджень психологічного клімату в класних колективах навчальних закладів.
Щорічно, вересень – жовтень
6. Cтворити і забезпечити функціонування інформаційних стендів у закладах освіти з номерами телефонів довіри організацій і служб, які забезпечують права дітей.
До 20 .09.2014 року
Підсумок семінару
Ведучий: Занотуйте, будь ласка, пам'ятку «Як досягти успіху в житті». Бо успіх приходить лише до того, хто його прагне, хто вміє максимально використати все найкраще із власних внутрішніх ресурсів. Не чекайте, що хтось відкриє вас, відкрийте себе самі, скажіть собі: «Я хочу, я можу, я зроблю». Щастя й успіх ваш і ваших вихованців у ваших руках!

Ведучий: Давайте завжди пам’ятати слова С.Харрісона « Ми настільки захопилися навчанням наших дітей, що забули про те, що суть освіти дитини – це створення умов для її щасливого життя. Адже саме щасливого життя ми від усієї душі бажаємо і своїм дітям, і собі!»

Причини труднощів під час адаптації :

  • недосконала система організації навчально-виховного процесу –

    • відсутність чітких вимог до учня

    • де зорганізованість педагогічного та учнівського колективів

  • неправильні методи виховання в сімї –

    • несприймання дитини

    • відсутність єдиних вимог з боку батьків

    • жорстоке ставлення до дитини

    • занадто лояльне ставлення до дитини

  • особливості розвитку дитини –

несформованість емоційно- вольової сфери

    • слабка саморегуляція поведінки

  • сихофізіологічні особливості дитини –

    • слабкий тип нервової системи

    • підвищена емоційна чутливість

    • переважання процесів збудження над процесами гальмування


«Як досягти успіху в житті»

  • Постав перед собою реальну мету.

  • Склади власну схему досягнення успіху.

  • Розвивай силу волі.

  • Не зупиняйся на досягнутому.

  • Учися працьовитості й наполегливості.

  • Думай про позитивне.

  • Умій захоплюватися справою.



Каталог: wp-content -> uploads -> 2016
2016 -> Методичні Рекомендації Запобігання і виявлення
2016 -> За новою програмою 8 клас чи існує справжнє кохання сьогодні? за твором Валентина Чемериса
2016 -> Мова жестів Зміст
2016 -> Рабочая программа составлена в соответствии с Учебным планом Гимназии на основе федерального государственного общеобразовательного стандарта основного общего образования и Примерной программы по учебным предметам
2016 -> Міністерство освіти І науки україни
2016 -> Робоча програма навчальної дисципліни юридична психологія (шифр пп. 16) Освітньо-кваліфікаційний рівень: бакалавр
2016 -> Наукові праці кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка Серія: Бібліотекознавство. Книгознавство. Випуск 3
2016 -> Аналіз державної політики у сфері національної безпеки і оборони України виконано групою експертів за підтримки Реанімаційного пакету реформ: Андрій Дацюк
2016 -> Робоча програма навчальної дисципліни «спецкурс. Теорія та практика арт-терпії» Напрям підготовки 030102 Психологія

Скачати 224.68 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка