Як визначити готовність дитини до школи



Скачати 142.94 Kb.
Дата конвертації07.09.2017
Розмір142.94 Kb.
Як визначити готовність дитини до школи.

Отже, ваша 6-річна дитина скоро піде в школу. Як хочеться, щоб вона була успішна, щоб все у неї лагодилося: і з навчанням, і з однокласниками, так щоб і вчителька любила його як рідного. Ради цього ми готові на все. Ми учимо малюка читати, розповідаємо про сонячну систему, рахуємо все, що тільки можна злічити. Чи досить цього? Чи можна бути упевненим, що дитина, яка називає всіх давно вимерлих динозаврів, що читає, буде успішною в школі?

На жаль, ні. Крім інтелектуальної готовності (читати, вважати, загальної обізнаності), готовність до школи включає інші, дуже важливі характеристики, відсутність яких може дуже ускладнити життя дитини в школі. Самостійність, адекватна самооцінка, уміння планувати і контролювати свою діяльність, хороше просторово-часове орієнтування, міцне фізичне здоров'я, уміння спілкуватися з дітьми і дорослими, висока пізнавальна активність, переважання учбових мотивів над ігровими – ось перелік найважливіших характеристик, від яких залежить, буде ваша дитина успішною в школі чи ні.

Розглянемо детальніше найважливіші з вищеперелічених характеристик.

Добре підготовлена до школи дитина повинна уміти планувати свою діяльність:

- якщо дитина може поставити мету і досягти її – ми говоритимемо про високий рівень планування;

- якщо малюк, поставивши мету, здійснить її лише частково, - це середній рівень планування;

- якщо дії дитини абсолютно не відповідають поставленій меті або дитина діє хаотично, абсолютно не намагаючись досягти мети, ми маємо справу з низьким рівнем розвитку даної якості.

Дуже важлива характеристика готовності до школи – це уміння контролювати результат своїх дій:

- якщо дитина може самостійно порівняти результат своїх дій з поставленою раніше за мету, можна вважати, що у нього високий рівень контролю;

- якщо дитині вдається це тільки частково, за участю дорослих, можна говорити про середній рівень розвитку функції контролю;

-если дитина абсолютно нездатна співвіднести свої результати з поставленим завданням – це низький рівень розвитку контролю.



Мотивація навчання, як прагнення знаходити приховані властивості предметів, закономірності у властивостях навколишнього світу і їх використання – обов'язкова умова готовності дитини до школи.

- При низькому рівні розвитку даної характеристики малюк орієнтується тільки на безпосередньо доступні органам чуття властивості предметів.

- Якщо дитина прагне використовувати деякі узагальнені властивості навколишнього світу, ми констатуємо середній рівень розвитку мотивації навчання.

- При високому рівні розвитку учбової мотивації у дитини спостерігається явне прагнення знаходити приховані від безпосереднього сприйняття властивості навколишнього світу, визначати закономірності і використовувати їх в своїй діяльності.

Розглядаючи рівень розвитку мислення, ми повинні мати на увазі наступне:

- високий рівень розвитку інтелекту характеризується умінням слухати іншу людину, виконувати такі логічні операції, як аналіз, узагальнення, порівняння, класифікація словесних понять;

- при середньому рівні розвитку інтелекту операції порівняння і узагальнення виконуються без помилок, а складніші операції - аналіз, синтез, абстракція і конкретизація – з помилками;

- дитина з низьким рівнем демонструє явну відсутність уміння слухати іншу людину, припускається численної помилки у виконанні логічних операцій, як простих, так і складніших.

Ми пропонуємо вам на деякий час стати психологами для своєї дитини і постаратися з'ясувати, наскільки ваша дитина готова до школи, визначити її сильні і слабкі сторони. Можливо, у вас виникне питання, чи можуть батьки, не будучи фахівцями, допомогти своїй дитині? Безперечно – так. На думку більшості сучасних фахівців, таку діагностику слід проводити за рік-два до початку шкільного навчання, коли проблеми тільки позначаються і найлегше піддаються корекції. Тому, якщо у вас є можливість, не відкладайте справу, а зустріньтеся з фахівцями, які дадуть конкретні рекомендації щодо вашої дитини.

А зараз ми пропонуємо вам познайомитися з прийомами діагностики і тренування деяких основоположних здібностей: це нескладні, навіть деколи забавні, тестові завдання і вправи. Мета подібних задачок –стимулювати і розвинути мислення дитини.

Отже, ви готові? Тоді за справу. Але спочатку – декілька попередніх зауважень, які дозволять зробити процес діагностики приємним і захоплюючим як для вас, так і для дитини.

1. Постарайтеся перетворити всі тестові завдання на захоплюючу гру-дослідження. Хай дитина буде рятувальником, або Шерлоком Холмсом, або маленьким професором.

2. Відносьтеся до отриманих результатів філософськи – ми не відбираємо дітей в космонавти. Пам'ятайте, що невисокі результати – це не вирок, а показник напряму, в якому можна розвивати дитину.

Діти розвиваються неоднаково: одні випереджають однолітків, інші розвиваються поволі. Розвиток третіх нагадує скачки коника – довго готується, а потім стрибає далеко і легко. Навчання – це теж індивідуальна характеристика. Швидкість і якість засвоєння знань залежить від багатьох чинників. Сюди можна віднести:

- властивості нервової системи;

- способи отримання, переробки і зберігання інформації;

- особові особливості дитини.

Спостерігаючи за дитиною, з'ясуйте, за яких умов вона успішна, як швидко схоплює суть завдання, як багато часу треба, щоб приступити до його виконання. Всі ці спостереження вам стануть в нагоді, коли дитина попросить у вас допомогти виконати домашні завдання.

Всі завдання – в тестах, і їх варіанти, які ви можете придумати самі, спираючись на зразок, можуть служити вправами для розвитку тих якостей, які вони діагностують.

Нейрофізіологічна готовність до школи.

Важливим показником готовності до школи є функціональне дозрівання центральної нервової системи, що виражається в так званій ассиметрії великих півкуль. Кожна півкуля починає виконувати специфічні функції при обробці інформації, що одержується ззовні. Так, права півкуля відповідає за просторове орієнтування, за емоційно-образне сприйняття. Права півкуля схоплює картинку всю цілком, зі всіма деталями, не дробивши її на частини. Дробовим сприйняттям займається ліва півкуля. Саме в ньому знаходяться центри мови, які і дозволяють виділити в навколишньому світі частини, аналізувати їх, вибудовувати логічні причинно-наслідкові ланцюжки. Чим краще виражена спеціалізація півкуль, тим вище рівень сприйняття і переробки інформації.



Рівень сформованості ассиметрії дозволить визначити тест на праворукість-ліворукість.

Дитині пропонується ряд завдань і наголошується, якою рукою вона вважає за краще працювати. Не треба загострювати увагу дитини на тому, що вам важливо, якою рукою він виконує завдання.

Завдання 1.

Попросіть дитину намалювати будь-яку картинку. Відзначте, якою рукою вона це робить. Запропонуйте намалювати цю ж картинку іншою рукою. Порівняйте малюнки, визначте, який з них намальований якісніше, якою рукою дитині було малювати легше.

Завдання 2.

Покладіть прямо перед дитиною три коробки з-під сірників і скажіть, що в одному з них захований сірник. Хай він знайде, в якому. Відзначайте, яка рука активніша при відкритті коробочок.

Завдання 3.

Запропонуйте дитині побудувати колодязь з сірників або паличок для рахунку. Яка рука діє активніше?

Завдання 4.

Візьміть невеликий м'яч. Запропонуйте дитині пограти в м'яч. Треба буде кидати і ловити його однією рукою. Яка рука діє активніше?

Завдання 5.

Запропонуйте дитині щось вирізувати по контуру з листівки.

Завдання 6.

Нанизування бісеру або ґудзиків. Ведучою вважається рука, яка виконує активну дію.

Завдання 7.

Попросіть дитину відкрити декілька бульбашок з кришками, що відгвинчуються. Яка рука діє активніше?

Завдання 8.

Дайте дитині шнур середньої товщини, на якому заздалегідь зав'яжіть декілька вузликів. Рука, якій дитина розв'язує вузли, і буде ведучою.

Завдання 9.

Попросіть дитину побудувати будинок з кубиків. Рука, яка бере кубики, поправляє їх, і є ведуча.

Підрахуйте, скільки разів права і ліва руки виявлялися ведучими. Якщо більше „плюсів” одержала права рука, означає, дитина праворукий, якщо ліва – ліворукий. Якщо кількість плюсів у правої і лівої руки однакова, то можна говорити про те, що функціональна ассиметрія сформована недостатньо.

Сьогодні ліворукість не є патологією – ліворуких дітей не треба перенавчати, більш того, це вважається навіть шкідливим. При навчанні треба враховувати особливості ліворуких дітей.

Додатково по цій темі: Тести для визначення готовності дитини до школи (наприклад, „Тест шкільної зрілості”, „Фізична готовність до школи”, „Арифметичний тест Векслер” і ін.)

Чи обов'язково присутність дитини при записі його в 1-й клас?

Так. Це необхідно як дитині, так і дорослим: батькам, педагогам.

Яка мета співбесіди з майбутнім першокласником і його батьками при записі в школу?

Проведення співбесіди з дітьми служить для визначення програми навчання, відповідної рівню розвитку, здібностям і здоров'ю дитини. Основною метою співбесіди з майбутнім першокласником і його батьками під час вступу до школи є:



  • виявлення рівня дошкільної підготовки, розвитку і готовності до систематичного навчання в школі;

  • рекомендації батькам у виборі системи навчання (що коректувальний-розвиває навчання, традиційна система навчання, педагогічні системи розвиваючого навчання);

  • рекомендації батькам по складанню індивідуального плану підготовки дитини до початку навчання, коректувальної роботи, пропонуються консультації з вузькими фахівцями: логопедом, психологом, у разі потреби - з психоневрологією, обстеження на медико-педагогічній комісії для уточнення питання про вибір типу школи: загальноосвітня або спеціальна (коректувальна);

Завчасний прогноз труднощів і своєчасна допомога з боку батьків, вчителів, фахівців - завдання, що стоїть перед колективом школи при першому знайомстві з майбутнім першокласником.

Можна віддати дитину в школу з 6 або з 7 років, проходити перший рік навчання в школі або на базі дошкільної установи, навчати дитину в приватному або державному учбовому закладі. Вирішити це питання за допомогою вихователів, вчителів і психологів батьки можуть, тільки визначивши ступінь його готовності до школи.

Які критерії готовності дитини до навчання в школі?

До початку навчання в школі у дитини повинні бути розвинені елементарні математичні уявлення.



Вона повинна знати:

  • склад чисел першого десятка (з окремих одиниць і з двох менших чисел);

  • як одержати число першого десятка, додаючи одиницю до попереднього і віднімаючи одиницю з наступного за ним в ряду;

  • цифри 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9;

  • знаки +, - =, >, <;

  • назва поточного місяця, послідовність днів тижня;

Воан повинна уміти:

  • називати числа в прямому і зворотному порядку;

  • співвідносити цифру і число предметів;

  • складати і вирішувати задачі в одну дію на складання і віднімання;

  • користуватися знаками арифметичних дій;

  • вимірювати довжину предметів за допомогою умовної міри;

  • складати з декількох трикутників, чотирикутників фігури більшого розміру;

  • ділити круг, квадрат на 2 і 4 частини;

  • орієнтуватися на аркуші паперу в клітинку.

До початку навчання в школі у області розвитку мови діти повинні уміти:

  • будувати складні пропозиції різних видів;

  • складати розповіді по картині, серії картинок, невеликі казки;

  • знаходити слова з певним звуком;

  • визначати місце звуку в слові;

  • складати пропозиції з 3-4 слів;

  • членувати прості пропозиції на слова;

  • розрізняти різні жанри художньої літератури: казку, розповідь, вірш;

  • самостійно, виразно, послідовно передавати зміст невеликих літературних текстів, драматизувати невеликі твори.

У області уявлень про навколишній світ:

  • уміти розрізняти за зовнішнім виглядом рослини, поширені в даній місцевості;

  • мати уявлення про сезонні явища природи;

  • знати свою домашню адресу, прізвище, ім'я, по батькові батьків.

Які критерії психологічної готовності дитини до школи?

  1. Соціально-психологічна готовність до школи:

  • учбова мотивація (хоче йти в школу; розуміє важливість і необхідність учення; виявляє виражену цікавість до отримання нових знань);

  • уміння спілкуватися з однолітками і дорослими (дитина легко вступає в контакт, неагресивний, уміє знаходити вихід з проблемних ситуацій спілкування, визнає авторитет дорослих);

  • уміння прийняти учбове завдання (уважно вислухати, з потреби уточнити завдання).

  1. Розвиток шкільно-значущих психологічних функцій:

  • розвиток дрібних м'язів руки (рука розвинена добре, дитина упевнено володіє олівцем, ножицями);

  • просторова організація, координація рухів (уміння правильно визначати вище - нижче, вперед - назад, зліва - справа);

  • координація в системі очей - рука (дитина може правильно перенести в зошит простий графічний образ - узор, фігуру - зорово сприйманий на відстані (наприклад, з книг);

  • розвиток логічного мислення (здатність знаходити схожість і відмінності різних предметів при порівнянні, уміння правильно об'єднувати предмети в групи за загальними істотними ознаками);

  • розвиток довільної уваги (здатність утримувати увагу на виконуваній роботі протягом 15-20 хвилин);

  • розвиток довільної пам'яті (здібність до опосередкованого запам'ятовування: пов'язувати матеріал, що запам'ятовується, з конкретним символом /слово - картинка або слово - ситуація).

Які вимоги пред'являє школа до розвитку мови дитини?

  • Уміння правильно вимовляти всі звуки мови і розрізняти їх на слух;

  • Уміння вживати різні частини мови точно по сенсу;

  • Уміння використовувати в мові синоніми, антоніми, іменники з узагальнюючим значенням;

  • Уміння відповідати на питання і задавати їх;

  • Уміння самостійно передавати зміст літературних текстів;

  • Уміння складати розповіді про предмети (за планом, запропонованому дорослим, по картинці, по серії сюжетних картинок);

  • Кругозір (уявлення дитини про світ достатньо розгорнене, розвинена пам'ять, увага, інші інтелектуальні здібності).

З шести або з семи років потрібно віддавати дитину в 1 клас?

Однозначно відповісти на це питання не можна, оскільки необхідно враховувати ряд чинників, що визначають підготовленість дитини до навчання. Саме від того, наскільки дитина розвинена фізично, психічно, розумово і особово, а також який стан здоров'я дитини, і залежатиме, з якого віку йому необхідно почати навчання в школі. Має значення весь комплекс чинників, що визначають рівень розвитку дитини, при якій вимоги систематичного навчання не будуть надмірними і не приведуть до порушення його здоров'я.

Нагадаємо, що у дітей, не підготовлених до систематичного навчання, важче і довше проходить період адаптації (пристосування) до школи, у них набагато частіше виявляються різні труднощі навчання, серед них значно більше неуспішних, і не тільки в першому класі.

Згідно санітарно-епідеміологічним правилам СанМін 2.42.1178-02 "Гігієнічні вимоги до умов навчання в загальноосвітніх установах" в перші класи шкіл приймаються діти шостого або сьомого року життя по розсуду батьків на підставі висновку психолого -медико-педагогічної комісії (консультації) про готовність дитини до навчання.

Обов'язковою умовою для прийому в школу дітей шостого року життя є досягнення ними до 1 вересня віку не менше п'яти з половиною років. Навчання дітей, що не досягли п'яти з половиною років до початку навчального року, проводиться в умовах дитячого саду.

Яка тривалість занять з дитиною в домашніх умовах?

Пам'ятайте, що для дитини 5-6 років гра є основним способом пізнання навколишнього світу. Тому в заняття необхідно включати ігрові елементи.

Які заняття корисні для дитини в період його підготовки до школи?

1. Розвиток дрібних м'язів руки:

* робота з конструкторами різного типа;

* робота з ножицями, пластиліном;

* малювання в альбомах (олівцями, фарбами).

2. Розвиток пізнавальних здібностей (розвиток пам'яті, уваги, сприйняття, мислення).

Працювати з цим Вам допоможуть наступні книги:

-книга "Підготовка до школи". (О.І. Тушканова. Підготовка руки до листа. Волгоград, 1993 р.);

-альбоми "Від А до Я" (два випуски); .Ф. Тіхомірова, А.В. Басов. "Розвиток логічного мислення дітей". Ярославль, 1996 г.;

-Тести чи "Готова Ваша дитина до школи?" (Мислення, моторика);

-Тести чи "Готова Ваша дитина до школи?" (Навколишній світ)

-"Я починаю вчитися" - випуск 1, 2, 3 Л.Ф. Тіхомірова. "Розвиток пізнавальних здібностей дітей". Ярославль, 1996 г.;

-Серія "Книги для талановитих дітей і дбайливих батьків";

Л.В. Черелюшкина. "Розвиток пам'яті дітей". Ярославль, 1996 г.;

-"Підготовка до школи" (розвиток уваги);

Ви хочете краще зрозуміти особливості своєї дитини?

Спробуйте відповісти собі на наступні питання:

1.Чи уміє дитина грати в сюжетно-ролеві ігри, чи доступні йому ігри з правилами?

2.Чи є у дитини друзі?

3.Чи уміє дитина вступати в розмову із старшими?

4.Чи уміє дитина оцінювати свої вчинки?

5.Чи є у дитини улюблені ігри, книжки, мультфільми?

При виборі типу освітньої установи (гімназія, школа з поглибленим вивченням іноземної мови і ін.) керуйтеся перш за все інтересами Вашої дитини, враховуйте психофізіологічні, інтелектуальні здібності і стан його здоров'я.



Психологічну готовність до школи бажано визначити за рік до передбачуваного надходження, оскільки в цьому випадку є час змінити те, що потребує корекції. На жаль, багато батьків думають, що готовність до школи полягає тільки в розумовій готовності. Тому вони, не жаліючи сил, водять свою дитину на заняття по розвитку пам'яті, уваги, мислення. Проте готовність до школи має ряд і інших параметрів.

Найважливішим компонентом шкільної готовності психологи рахують мотиваційну готовність, тобто наявність мотивації до учбової діяльності. При цьому відрізняють зовнішню і внутрішню мотивацію. Якщо запитати дитину, чи хоче він в школу, то більшість відповість: „Хочу”. Але це „хочу” буде різним. Зовнішня мотивація пов'язана із зовнішньою атрибутикою, наприклад, „хочу портфель, як у брата” або „хочу красивий пенал”. Внутрішня мотивація пов'язана з безпосереднім бажанням вчитися, знаходити знання. Треба сказати, що в першому класі успішніше вчаться діти із зовнішньою мотивацією, оскільки їх бажання реалізуються, а серйозного навантаження на інтелект поки немає.

Ще одним компонентом шкільної готовності психологи виділяють вольову готовність. Це означає уміння дитини діяти по команді, відповідно до встановленого зразка. Дитина повинна уміти слідувати заданим правилам, нехтуючи своїми безпосередніми бажаннями.

Важливим компонентом є також і комунікативна готовність. Дитина повинна мати навики взаємодії як з дорослими (вчителями), так і з однолітками. У спілкуванні з дорослими дитина повинна усвідомлювати контекст спілкування і уміти діяти виходячи з цього контексту. Наприклад, знати, коли можна вставати під час уроку, і слідувати цьому; питати вчителя у справі, а не по дурницях і так далі. Спілкування з однолітками повинне полягати в двох навиках: по-перше, дитина повинна уміти домовлятися, кооперуватися з іншими дітьми. По-друге, дитина повинна достатньо спокійно себе відчувати в умовах конкуренції, адже шкільне життя - це змагання!

Дуже важлива мовна готовність дитини. Дитина повинна уміти спілкуватися в діалозі, уміти ставити питання, відповідати на питання, мати навик переказу.

Чим може допомогти психолог в підготовці дитини до школи?

По-перше, психолог може провести повну діагностику готовності дитини до школи.

По-друге, психолог може допомогти розвинути всі вищі психічні функції (мислення, увага, пам'ять, уяви) до рівня, необхідного для того, щоб приступити до занять в школі.

По-третє, психолог може скоректувати мовну, мотиваційну, комунікативну і вольову сфери.

По-четверте, психолог може допомогти мінімізувати тривогу дитини, що неминуче виникає перед глобальними змінами в житті.

Навіщо все це потрібне? Чим упевненіше і спокійніше почнеться для Вашої дитини шкільне життя, чим краще дитина зможе адаптуватися до школи, вчителям і однокласникам, тим більше шансів, що у дитини не буде проблем ні в початковій школі, ні в подальшому навчанні. Безглуздо говорити підлітку, що необхідно вчитися, якщо він з дитинства засвоїть, що школа - це важка повинність, що не приносить анінайменшого задоволення.



Якщо ми хочемо, щоб наші діти виросли освіченими, упевненими в собі, щасливими людьми, то ми повинні створити для цього необхідні умови. Школа - найважливіша ланка в цій роботі.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка