Вікові особливості підлітків та юнаків...
За сучасного швидкого розвитку науки й техніки наші знання про особливості психічного розвитку людини, зокрема дитини, ще недостатні. Підлітковий вік посідає особливе місце у віковій періодизації дитинства.
У психології виділяють шість основних періодів психічного розвитку в онтогенезі: вік немовляти, раннє дитинство, дошкільний, молодший шкільний, підлітковий і старший шкільний вік.
Кожний період характеризується своїми фізичними і соціально-психологічними особливостями. У розвитку особистості ці періоди не ізольовані один від одного. Досягнення попереднього періоду на наступному етапі інтегруються й перебудовуються в якісно нові, пізнавальні, емоційно-вольові, характерологічні особливості.
Підлітковий вік – це період життя дитини між 10-15 роками. Цей етап - один з найвідповідальніших у розвитку людини і підготовки її до життя.
В 11 років починається перебудова організму: дитина стає імпульсивною, з’являється негативізм, часті зміни настрою, сварки з батьками.
У 12 років ставлення до світу стає більш позитивним, зростає автономія підлітка у сім’ї і посилюється вплив однолітків.
Головною властивістю 13-річного підлітка є увага до себе, самокритичність, виникає цікавість до психології, критичне ставлення до батьків, характерні часті зміни настрою.
У 14 років підліток стає впевненішим у собі, енергійним, товариським, зростає інтерес до людей; він зачарований словом “особистість”, полюбляє обмірковувати і порівнювати себе з іншими, активно ідентифікує себе з героями кіно і літератури, шукає в них власні риси.
Суть 15-річчя неможливо описати єдиною формулою, адже швидко зростають індивідуальні відмінності. Новоутворенням цього віку є зростання духу незалежності, який робить стосунки підлітка у сім’ї та школі напруженими, намагання звільнитися від зовнішнього контролю поєднується з ростом самоконтролю і свідомого самовиховання. Усе це підвищує вразливість і чутливість підлітка до дій зовнішнього середовища.
У 16 років настає рівновага: збентеженість змінюється життєрадісністю, значною мірою зростає внутрішня самостійність, емоційна врівноваженість, товариськість, спрямованість у майбутнє.
Правила, яких мають дотримуватися батьки підлітка:
*Допомогти дитині знайти компроміс душі і тіла.
*Усі зауваження робити у доброзичливому тоні, без ярликів.
*Ознайомити дитину з призначенням і функціонуванням організму.
*Варто пам’ятати, що поки розвивається тіло дитини, хворіє і чекає допомоги душа.
Ранній юнацький вік – це період з 15 до 18 років. Саме тоді відбувається формування самосвідомості – уявлення про себе самого, самооцінювання своєї зовнішності, розумових, моральних, вольових якостей. Зростає вольова регуляція, концентрація уваги, обсяг пам’яті, логізація навчального матеріалу, сформованість абстрактно-логічного мислення.
З’являється вміння самостійно вирішувати складні питання. Формується власний світогляд як цілісна система поглядів, знань і переконань. З’являється прагнення до самоствердження своєї незалежності, оригінальності.
Прагнення набути професію – основний мотив пізнавальної діяльності юнаків та дівчат.
Як дорослі можуть завоювати авторитет у дітей юнацького віку?
Наведу деякі складові авторитету дорослого:
-
частіше і якісно спілкуватися з дітьми;
-
бути інформованим про справи юнака, уважно ставитися до нього;
-
розуміти і приймати питання особистого життя юнаків і допомагати їх вирішувати;
-
самовдосконалюючись, бути прикладом у соціальній і трудовій діяльності.
Все це можливо, якщо батьки правильно вибрали стиль взаємин з юнаками та дівчатами. Краще, якщо цей стиль буде демократичним, що припускає взаєморозуміння і взаємопідтримку.
Поділіться з Вашими друзьями: |