Виховання в учнів ціннісного ставлення до себе через призму виховного процесу в навчальному закладі



Сторінка1/10
Дата конвертації30.04.2016
Розмір1.56 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10



Відділ освіти Катеринопільської

районної державної адміністрації

Черкаської області

Районний методичний кабінет

Виховання в учнів ціннісного ставлення до себе

через призму виховного процесу

в навчальному закладі
З досвіду роботи класоводів та класних керівників

Мокрокалигірської загальноосвітньої

школи І-ІІІ ступенів

с. Катеринопіль



2011



Відомості про автора

Розділ виставки


П.І.Б.


Фах, посада, категорія

Місце роботи



Тема роботи


Педагогіка розвитку особистості



Дідук Людми-ла Тимо-фіївна

Вчитель початко-вих класів, вища категорія;

заступник директора з виховної роботи



Мокрокали-гірська

загальноос

вітня

школа І-ІІІ ступенів



Вихован-ня в учнів цінніс-ного ставлення до себе через призму виховно-го проце-су в навчальному закладі


Упорядник, комп’ютерний набір : Дідук Л.Т.

Дідук Л.Т.

та творча група класних керівників
Виховання в учнів ціннісного ставлення до себе через призму виховного процесу

в навчальному закладі
Обсяг – 166 с.

Збірник містить сценарії позакласних заходів з учнями щодо виховання ціннісного ставлення до себе.

Пропонований посібник може використовуватися вчителями загальноосвітніх шкіл, організаторами дитячого дозвілля.

Схвалено педагогічною радою Мокрокалигірської загальноосвітньої школою І-ІІІ ступенів .

Протокол №1 від 28 лютого 2011 року

Зміст


Л.Т.Дідук

Виховання в учнів ціннісного ставлення до себе через призму виховного процесу в навчальному закладі ...................................... 4



Л.Т.Дідук А на мою думку…………………………………..………. 7

Диспути, дискусії……………………………………………………...10

Л.Т.Дідук

Тренінг « Щастя в наших руках»……………………………….........16



Гірніченко О.І.,

Ми обираємо здоров'я …………………………………………………... .22



Шуміленко Н.А

Здоров’я – головне багатство. ……………………………………….…..34



Захарченко Т.В

Народнi традицii здорового способу життя……………………….. 52



Шиятий І.П.

Українські історичні постаті в піснях……………………………….68



Шайда Н.М

Хай оживає істина стара: людина починається з добра…………………………………………………………….……..83



Коваленко Л.Б

Про дружбу і вміння дружити. ………………………………….. 94



Коваленко Л.Б

Доброту якщо посієш, збереш гарний урожай…………………104



Полякова Т.О

Книга – мій друг. ……………………………………………………… 115



Крутогуз Л.М

Будь ввічливим. …………………………………………………………....122



Т. М. Школьна

Як слід поводитися у храмі? ………………………………….……129



Школьна О.М.

Професій є багато на світі…………………..……………………… 138



Л.Т.Дідук

Тренінг для батьків учнів початкових класів „Повір в свою дитину”……………………………………………………………...151



Л.Т.Дідук,

заступник директора

з виховної роботи школи

Виховання в учнів ціннісного ставлення до себе через призму виховного процесу

в навчальному закладі

Виховання і лише виховання – мета школи

(І.Песталоцці)

Вам ніколи не спадало на думку поставити всім учням одне й те саме запитання: «Чи любиш ти себе?» Впевнена, що і ваші учні відповідять стверджувально «Так». І це не дивно. Адже, як же це, рідного, та не любити? Та коли починаєш мову вести про те, що в тобі подобається, а що не подобається - картина змінюється: до стверджувального «Так!» додається поправка « але».

І дійсно, важко дитині об’єктитвно себе оцінити та охарактеризувати, правильно визначити своє особистісне «Я». В одних дітей це обгрунтування буде завищеним, в інших – занижене. Сьогодні важко відшукати такого учня, щоб його «Я - особистість» була ідеальна.

Сучасне суспільство вже має нову дитину, що вихована вуличним та віртуальним світом коп’ютерів і телевізорів. Байдужість, жорстокість, егоїзм, відчуття неповноцінності, бездуховність, з ослабленим здоров’ям, низьким духовним розвитком, порушеною психікою. Ось, далеко не ввесь, перелік відпечатку сучасного часу. А звідси і низька успішність, апатія та пасивність до навчально-виховної роботи учня в школі. Ось чому сьогодні кожен педагогічний колектив виокреслює першочерговим завданням виховної роботи в школі ВИХОВАННЯ ЦІННІСНОГО СТАВЛЕННЯ ДИТИНИ ДО СЕБЕ.

Виробити в дітей активну життєву позицію, зміцнити їх фізично, духовно та психічно – найважливіші завдання педагогів. Через призму виховного процесу проходить становлення маленького громадянина, змінюються його погляди та уподобання. Учень, що активно приймає участь у позакласних та загально шкільних заходах різко відрізняється від пасивного. Виступи на шкільній сцені перед аудиторією дітей та дорослих виробляють багато позитивних якостей: діти стають комунікабельнікабельними, творчими, ініціативними, культурними, артистичними, духовно збагачуються, швидко орієнтуються в різних ситуаціях та знаходять відповідне правильне рішення. Діти, що стають успішними у виховному процесі стараються не відстати і в навчанні. Ставши лідером в одному учень, не усвідомлюючи того, тягнеться і до іншого.

Не відкрию нове, коли дозволю ще раз нагадати, що пуста посудина ніколи не залишається пустою. Вона завжди наповнюється. От тільки від її наповнення буде залежати і наше її сприймання. Отак і з дітьми.

Чим наповнили дитячу душу, свідомість найрідніші люди – батьки? Якщо з дитиною постійно спілкуються, грають, вирішують разом проблеми, радяться з нею, люблять її, поважають – така дитина завжди буде успішною. Відсутність цього в житті дітей матиме протилежний результат. Зазвичай діти, що виховувалися самі по собі та мали вуличне та телевізійне виховання в школі мають низьку успішність, неадекватну поведінку та майже повну пасивність у житті класу та школи. Їх важко розворушити, переконати, залучити до активної роботи. А якщо прийняти до уваги, що в більшості таких дітей і батьки мають ворожу позицію до школи, вчителів, майже не приділяють часу та уваги вихованню своїх дітей, то нам, вчителям, дуже тяжко розірвати це замкнене коло втраченості особистостей як дітей, так і батьків.

Проте, кожен з нас, педагогів, прагне внести свої корективи в удосконалення та виховання своїх вихованців, вказуючи напрямок руху кожному маленькому кораблику. Звичайно, при цьому, пом’ятаючи слова Сенеки: «Якщо корабель не знає, до якого причалу він тримає курс, то ніякий вітер не буде йому супутнім», постійно формувати внутрішній світ особистого «Я» кожної дитини, вселяти впевненість в собі та усвідомлення корисності в суспільстві.

За останні роки всі творчі педагоги, продовжуючи надбання попередніх поколінь, створили цілу систему роботи з дітьми, в основу якої закладена виховна робота щодо ціннісного ставлення до свого «Я».

Апробовані позакласні виховні заходи по формуванні фізичного, духовного, психічного, соціального «Я», формування здорового способу життя відшукаєте на сторінках цієї книги.



Л.Т.Дідук,

заступник директора

з виховної роботи

А НА МОЮ ДУМКУ…

Головна думка при спілкуванні: дитина – рівна нам людина. Так просто. Але визначення цього перевертає душу дорослого і дає щастя дітям.

С. Соловейчик

Не буду ще раз доводити давно відоме, що в суперечці народжується істина, а та людина, що може чітко висловити свою думку, поділитися своїми спостереженнями, надбаннями та ще й зможе переконати в цінності свого міркування заслуговує поваги та шани.

Та не кожній дитині дається досконало оволодіти мистецтвом уміння говорити, висловлювати свою думку, аргументувати та доводити достовірність чи правильність свого судження.

Покликання школи - дати не лише міцні знання, а й навчити дитину використовувати їх на практиці в повсякденному житті, цим самим утверджуючи своє «Я». Використовуючи різні форми та методи роботи на уроках вчителі прагнуть, щоб діти добре завоїли матеріал того чи іншого шкільного предмету, в більшості, слухаючи учнівські перекази матеріалу підручника, не приймаючи до уваги її особистісне «Я». Можливо когось і дратує, що учень посмів заявити «А на мою думку…», але я вважаю, що це вже є невеликим успіхом в усвідомленні значимості отого «Я», що має право на утвердженні своєї думки та своєї позиції в житті.

Сучасні діти, що проводять багато часу біля телевізорів, комп’ютерів, мобільних телефонів мало читають, в більшості мовчать, не вміють висловити свою думку, чітко розповісти сюжет кінофільму, тощо. Саме виховний процес повинен компенсувати такі прогалини в учнів, навчити висловлюватися, стверджувати та заперечувати, розкривати свій внутрішній світ. Через призму спілкування, диспутів та дискусій в позаурочний час педагог може реалізувати всі плани щодо виховання гармонійно розвиненої особистості.

Проведення диспутів під час виховного процесу таке ж необхідне, як і виховні години та години спілкування. Теми підбираються відповідно до тематичних місячників та тижнів і пропонуються класним керівникам до планів роботи. Звичайно, повністю передбачити все не можливо. Часто диспути виникають експромтом, під час обговорення проблемних ситуацій в класі, після проведеної екскурсії, загальношкільного заходу, обговорення поведінки однокласників, моральних вчинків, норм людської поведінки і тому подібне. Від керівника залежить направлення в правильне русло теми диспуту та обговорюваних питань.

Заплановані наперед диспути та дискусії частіше оголошуються класними керівниками заздалегідь. Обираються ведучі, які з допомогою педагога готують до питань своєрідні вступи та пропонується дітям питання, що будуть розглядатися під час проведення диспуту і, звичайно, перелік літератури, якщо це необхідно.

Класним керівникам необхідно пам’ятати, що теми та питання диспуту, після їх оголошення, вже не потрібно змінювати. А якщо і виникає така потреба, то хай це буде темою наступного диспуту у вашому класному колективі.

Під час диспуту важливо виробити і правила їх проведення, що стануть основними орієнтирами під час обговорення.

Правила проведення диспуту:



  1. Не будь байдужим. Включайся в дискусію.

  2. Поважай виступаючих. Слухай уважно співбесідників.

  3. Не перебивай.

  4. Не критикуй виступаючого. Обговорюй ідею його виступу.

  5. Працюють всі!

  6. Дотримуйся правила піднятої руки.

  7. Не смійся з виступаючого. Всім властиво помилятися в своїх судженнях та доведеннях.

Найчастішими темами диспутів в школі обираються такі, що стосуються ціннісного ставлення учнів до себе, суспільства, родини.

Під час проведення диспуту важливо, щоб класний керівник був його невидимим режисером та постановником. Вміле поєднання педагогічної майстерності з педагогічним тактом та етикою дає можливість тактовно виправити, підказати чи направити дискусію в правильне русло. Вчитель повинен добре фіксувати всі відповіді учнів, вибрати головне, найцінніше та підвести дітей до висновку чи аргументовано довести хибність їх думки.

Пропоную теми диспутів щодо ціннісного ставлення учнів до себе, що допоможуть вам організувати цікаво і корисно виховний процес у вашому дитячому колективі.


ДИСПУТИ ТА ДИСКУСІЇ

(Для учнів 5-11класів)

Я – гармонійно-розвинена, здорова особистість

1. Чи може бути кожна людина гармонійно розвиненою особистістю в наші дні?

2. А ви самі? Чи можете ви назвати себе гармонійно розвиненою особистістю? Якщо ні, то що цьому заважає?

3. Що можна зробити, щоб кожна молода людина змогла рости духовною і удосконалюватися фізично?

4. Як уникнути негативних проявів та звичок у своєму житті?

5. А якщо вони є – як їх позбутися.



Що чекає від нас наша Україна?

  1. Як ти розумієш свій обов’язок перед народом, державою?

  2. Чим привабливі люди неспокійної душі та громадянського обов’язку?

  3. Що значить добропорядність у відношенні з людьми?

  4. Твоє місце в житті? Чи бачиш ти його?

  5. Спостерігач чи будівничий життя?


Чи готові ви до майбутнього життя?

  1. Кожному по потребах – що це значить?

  2. Чи потрібні шкільні знання в дорослому житті?

  3. Щоб ти хотів у собі удосконалити чи чому навчитися, щоб змінити своє «Я»?

  4. Що ти розумієш під особистою власністю? Як бути з особистою власністю?

  5. Що для тебе вагоміше: матеріальне чи духовне? Чому?

Моє покоління. Яке воно?

  1. Що ви думаєте про своє покоління? Чи подобається воно вам? Чи влаштовує воно вас?

  2. Які характерні риси вашого покоління?

  3. Що ви знаєте про своїх ровесників з-за кордону? Порівняйте нашу молодь з ними?

  4. Які проблеми існують в нашої молоді? Чи задумувалися ви над шляхами вирішення подібних проблем?

Поспілкуємося про красу

  1. Що таке людська краса?

  2. Який ваш ідеал прекрасного?

  3. Що це значить творити по законах краси?

  4. Що ти розумієш під художнім смаком? Чи потрібен він людині?

  5. Чи можна прожити життя без краси?

  6. Як створити свій власний світ краси?

Ти красивий?

  1. Чи можна судити про людину по її зовнішності?

  2. Що ми розуміємо під внутрішньою красою людини?

  3. Які людські якості ти вважаєш найбільш гідними?

  4. Що таке душевна щедрість?

  5. Які риси характеру найбільш цінні?

Які ми є та яким ми хочемо бачити свого ровесника?

  1. Краса –це внутрішній чи зовнішній зміст душі?

  2. А ти вмієш розгледіти красу?

  3. Захоплення веде до однобокості?

  4. Як ти відносишся до фанатиків своєї справи та їх уподобання?

  5. Яким ми хочемо бачити свого ровесника?

  6. Що значить для тебе бути сучасним ?

В чому щастя твоє, людино?

1. Який зміст ти вкладаєш в поняття щастя?

2. Життя без праці – дорога в нікуди?

3. В чому, на твій погляд, краса та поезія людських відносин?

4. Про яке щастя ти мрієш?

5. Що означає жити по совісті?



Кохання та сім’я

  1. Прийшло кохання. Мрії та реальності.

  2. Це тільки стосується мене чи й інших?

  3. Чи готові ми до сімейного життя в молодому віці?

  4. Сім’я – тягар чи щастя?

  5. Гармонія в сім’ї. Чи впливає вона на формування особистості дитини?

В чому сила та краса любові?

1. Як ви розумієте такі вислови: «Яка людина, така і її любов» ( Еренбург) та «Коханню всього мало. Воно має щастя, а хоче раю, має рай – хоче неба. О люблячі! Усе це є в вашому коханні. Зумійте тільки знайти» (Віктор Гюго)

2. Чи може любити красиве людина з низьким рівнем культури?

3. Чи потрібно боротися за любов? А може це приниження людської гідності?

4. Любов і розум. Вороги вони чи друзі?

5. Ревнощі – ознака любові чи егоїзму? Прикрашають вони любов чи ні?

6. Існує думка, що для любові потрібні перевірки та випробування. Чи так це? Якщо так, то які?

7. Сучасна любов. Яка вона? Чи схожа вона на любов ваших батьків та бабусь?

8. В чому сила та краса любові?

Все про романтику


  1. Що ви розумієте під романтикою?

  2. Що означає романтика буднів?

  3. Чим відрізняється романтика від екзотики та молодецтва?

  4. Як бути з романтикою кохання? Чи потрібна вона?

Герої мого часу

  1. Хто, на твою думку, герої нашого часу?

  2. Геройський вчинок із-за вигоди та нагороди чи за совістю?

  3. Спішити жити красиво. Що це значить?

  4. Вибір друга чи уміння дружити? Що важливіше?


Ціль життя – сенс життя

  1. Чи заслуговує кожна людина в майбутньому мати достойне щасливе життя?

  2. Чи повинні ви думати і дбати тільки про себе?

  3. Як найти своє місце в житті?

  4. Які у тебе плани на майбутнє? До чого ти стримишся? Чи реальні вони?

  5. Чи потрібна людині головна ціль в житті і до чого вона зобов’язує?

  6. Що таке, по твоєму, вільна і не залежна особистість ?

  7. Твої права і обов’язки? Як ти користуєшся своїми правами?

  8. Як ти розумієш вислів: «Світи іншим – сам не згориш»

Про дружбу і друзів

  1. У тебе є друг? Він найкращий?

  2. Що це значить: самий кращий друг?

  3. А ти хороший друг? Щоб ти в собі змінив, щоб стати дійсно хорошим другом?

  4. Відмінні друзі – вони відмінники? Чи це обов’язково?

  5. Відмінники… Які вони? Це на все життя?

Сучасний ідеальний учень. Який він є?

1. Чи навчаємося ми на повну силу? Якщо ні, то хто нам заважає бути успішним?

2. Потреба чи престиж бути ідеальним учнем?

3. Що означає бути ідеальним?

4. Сучасний ідеальний учень. Який він є?

5. Що спонукає ідеальних учнів до відмінного навчання?

6. Чи можу я стати ідеальним учнем? Що потрібно для цього зробити?

Я – будівничий свого життя

1. «Що посієш – те й пожнеш». Чи згоден ти з цим твердженням? Доведи на прикладах власного життя та життя знайомих, героїв книг.

2. Будувати, чи руйнувати, спостерігати чи бути учасником? Чи одинаково це для тебе? Що для життя цінніше?

3. Що необхідно людині для того, щоб прожити добре своє життя?

4. Основний будівничий твого життя. Чи залежить майбутнє життя від твого відношення до свого «Я», до навчання та виконання своїх обов’язків?
Духовні потреби та ідеали мого „Я”


    1. Мій внутрішній світ. Чи відповідає він моєму образу.

    2. Ідеали мого «Я». Які вони?

    3. Мої духовні потреби. Чи відповідають вони вимогам часу?

    4. Чи впливає духовний розвиток особистості на формування людини, яка здатна будувати життя, що варте людини.

Мої права – мої обов’язки

      1. Мої права і обов’язки вдома та школі.

      2. Чи завжди вдається мені дотримуватися своїх обов’язків?

      3. Чи завжди я правий?

      4. Якщо порушені мої права, то…

      5. Якщо постійно ігнорую свої обов’язки, то…

Чи потрібні нам музеї та виставки?

    1. Для чого потрібні музеї та виставки?

    2. Це дань моді чи збереження історичних та мистецьких цінностей?

    3. Які музеї та виставки цінніші: історичні чи мистецькі? Чому?

    4. Чи потрібні музеї та виставки витворів сучасного мистецтва?

    5. Яку цінність мають музеї та виставки для формування гармонійно розвиненої особистості?

Що шкодить здоров’ю і як не піддатися шкідливим звичкам?

1. Твоє здоров’я - це дар Божий?

2. Чи залежить здоров’я від твого ритму і стилю життя?

3. Чому ми хворіємо? Що робити, щоб не захворіти?

4. Що ти знаєжш про шкідливі звички? Як не піддатися шкідливим звичкам?

Я і моє майбутнє

1. Мрії та реальності майбутнього життя.

2. Чи віриш ти в щасливе життя?

3. Що необхідно робити сьогодні, щоб було добре в майбутньому?

4. Чи залежить майбутнє від сьогоднішньої праці в школі?

5. Як ти розумієш: «Як на долі написано буде». Від кого залежить майбутнє: від тебе чи долі?

5. Чи спроможні батьки змінити мою долю, моє життя?

ВИХОВНІ ЗАХОДИ

Що досконаліше виховання,

то щасливіші народи.

О.Герцен

Як мені даровано багато,
Скільки в мене щастя, чорт візьми! —
На землі сміятись і страждати,
Жити і любить поміж людьми!


(В. Симоненко).

Л.Т.Дідук

заступник директора

з виховної роботи

ТРЕНІНГ

« ЩАСТЯ В НАШИХ РУКАХ»

Мета: розкрити дітям розуміння по­няття щастя, допомогти глибше засвоїти поняття «щастя», сприяти розвитку вміння во­лодіти ним, бути успішним, впевненим в собі та вмінням приносити щастя іншим людям, прагнення стати активним будівничим вселюдського щастя.

Вчитель.

Щастя — як мить, єдина мить,

Махне крилом — і пролетить...

Але в цю мить, коротку мить,

Було і сонце, і блакить.

Я, поки серцем не зачах,

Вкарбую їх в своїх очах.

Бо щастя мить — це для життя,

А вічність — це для забуття.

Сьогодні ми з вами проведемо мову про щастя. Голина нашого спілкування — « ЩАСТЯ В НАШИХ РУКАХ»

Перш ніж розпочати наше за­няття, нам потрібно пригада­ти правила роботи під час тренінгу:



  • Не будь байдужим.

  • Принцип «тут і тепер».

  • Поважай виступаючих. Слухай уважно співбесідників.

  • Щирість у спілкуванні.

  • Не перебивай.

  • Не критикуй виступаючого. Обговорюй ідею його виступу.

  • Працюють всі!

  • Дотримуйся правила піднятої руки.

  • Не смійся з виступаючого. Всім властиво помилятися в своїх судженнях та доведеннях.

Вправа «Коло рук»

Мета: Спонукати учнів налаштуватися на спільну розмову, виховувати взаємоповагу та любов один до одного.

Вчитель: Візьміться за руки, уявіть у своїх грудях вогник добра, ніжності, любові; уявіть, як він збільшується, його сила пере­ходить у праву руку і вливається у долоню того, хто біля вас праворуч, насичується його любов'ю та рухається далі по колу. Потім любов повертається, збагачена від сердець інших учасників групи.

Вправа «В твоїх руках щастя»

Мета: викликати відчуття особистого щастя, потребу в ньому та залежність щастя від самої особистості.

Вчитель: Де знаходиться щастя ? Чи можемо його побачити? Чи можемо на всі легені вигукнуть: «Я щасливий!» Давайте поробуємо відповідати на ці запитання. Почнемо з мене. Ось моє щастя- воно в моїх руках. Таке гарненьке та кудлатеньке. Я щаслива. І щастя моє в моїх батьках, чоловікові, дітях, в любимій роботі і у вас, моїх вихованцях. Я передаю його ніжно вам, а ви до мого щастя додайте свого частиночку щоб вийшло одне велике щастя нашого колективу. (Передають з рук в руки уявне щастя та називають свої аргументи щасливої дитини.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка