Відділ освіти Козівської райдержадміністрації Козівський районний методичний кабінет



Скачати 135.23 Kb.
Дата конвертації08.09.2017
Розмір135.23 Kb.
Відділ освіти Козівської райдержадміністрації

Козівський районний методичний кабінет

Кальненська ЗОШ І-ІІІ ступенів




Підготувала

педагог-організатор

Найко Г.М.

- Кальне 2015-
Заняття з елементами тренінгу

« Конфлікт і спілкування »

Мета:

- розширити знання учнів про конфлікт;

- показати ефективні шляхи розв»язання конфліктних ситуацій;

- вчити використовувати в спілкуванні з іншими людьми тактику

співробітництва, знаходити конструктивні способи розв»язання проблемних ситуацій;

- формувати в учнів почуття єдності з колективом, спонукати школярів до роботи над собою;

- сприяти взаєморозумінню в класі, виховувати повагу до товаришів, почуття відповідальності за свої слова і вчинки.
Обладнання: Листочки, ручки, бейджі, листочки з клейкою основою, фломастери, торбинка асоціацій, кошик, плакат « П»ять сходинок подолання конфліктів», емблеми ( « Акули», « Черепахи», «Ведмежата», « Лисиці», «Мудрі сови», вислови про конфлікт.
Що підготувати заздалегідь:

Правила роботи під час тренінгу, дерево, пташки, хмаринки, вислови про конфлікт і спілкування, смайлики, торбинку асоціацій, пам»ятки, п»ять стратегій поведінки в конфлікті.



Вислів:

« Ніщо так не покаже характеру, як гарна поведінка в конфлікті, якого не можна уникнути»

Генрі Тейлора

Перебіг заходу
І Організаційний момент
Вчитель Добрий день усім! Мені приємно привітати всіх гостей, колег, учасників нашої зустрічі. Сьогодні в нас буде дуже цікаве заняття з елементами тренінгу, тема якого – « Конфлікт і спілкування»

- Я познайомила вас з темою та метою нашого заняття. Будь ласка, подумайте і запишіть на пташках, що б ви хотіли дізнатись під час нашої з вами зустрічі, тобто свої очікування.



Очікування ( 10 хв. )

Роздаю учням фігурки пташок, пропоную написати на цих фігурках свої очікування і розмістити їх під хмаринками.

„Наші очікування літають навколо дерева, а ми докладемо зусиль, щоб вони оселилися на наше дерево".


Ми всі знайомі, але не зовсім. Кожна людина відрізняється від іншої своїми звичками, якостями, поглядами, уподобаннями, рисами характеру, мріями. Я пропоную познайомитися ближче між собою.

1.Вправа «Доріжка знайомств»

Кожен із вас повинен назвати своє ім'я, 2 риси характеру і своє захоплення.



( Виконують вправу)

- Ми почули, які ми всі різні, в кожного свої свої риси характеру, захоплення, інтереси, уподобання.


Щоб наша зустріч була успішною і щоб у всіх був гарний настрій, потрібно дотримуватися деяких правил. Пам»ятаймо про них!

(тренер зачитує правила тренінгу)
Правила тренінгу

- називати учасників по імені;

- ставитися до товаришів з повагою;

- бути доброзичливим;

-толерантним;

-активним;

- говорити по черзі;

- не перебивати;

- не давати порад, що повинні робити інші, а чого не повинні;

- поважати кожного учасника;

- бути уважним;

- виявляти чуйність;

-співчуття;

-бути ввічливим;

-бути позитивним.

ІІ Вступ
Від народження людина опиняється в колі правил, заборон, норм. Норми і правила поведінки встановлюють самі люди, а їхнє дотримання робить життя й спілкування людей гуманнішими, ефективнішими, зручнішими.

На думку приходить вислів французького філософа, математика, фізика, і письменника ХVІІ ст. Паскаля: «Правила доброї поведінки відомі з давніх – давен, річ за дрібницею – вміти користуватися ними»

Звичайно вжите слово «дрібниця» насправді означає дуже багато. Адже коли порушуються правила поведінки, етикет спілкування, створюються конфліктні ситуації, виникає конфлікт.

Ми почули, що усі ми різні, і наші інтереси часто не відповідають інтересам інших, нам деколи приходиться вступати в конфлікт. Тому в житті всім нам дуже важливо вміти спілкуватися з іншими, щоб уникнути конфлікту

Конфлікт.  

- Що, на вашу думку, означає це слово?



2. Вправа «Торбинка асоціацій»

- Коли ми говоримо «конфлікт», у кожного з вас виникають певні асоціації. На дошці написано слово «конфлікт», воно розміщене над «Торбинкою асоціацій». Будь ласка, на стікерах напишіть слова, які асоціюються у вас із цим словом. Чим більше буде слів, тим повніше ми розкриємо значення даного слова. (Свої асоціації учасники записують на стікерах і розміщують на «Торбинці асоціацій», озвучуючи їх).


Варіанти відповіді: боротьба, зло, агресія, війна, жах, вибух, ворожнеча, ненависть, обзивання, бійка, удар, сльози, сум, роздратування, недовіра, біль непорозуміння, суперечка, злочин, образа, несправедливість, підступність, злість і т. д.

- Який заряд мають ці слова (позитивний чи негативний)?


- Що ми відчуваємо під час конфлікту?
дискомфорт, дисгармонію, тривожність, страх,замкнутість, конфлікт пригнічує нас, сковує, віддаляє від друзів, рідних..
- Що таке конфлікт? Яке визначення можна йому дати?
( Під час конфлікту люди сваряться та ображають одне одного. Отже, конфлікт – це суперечка, яка може призвести до бійки)
Отже конфлікт – це зіткнення сторін, наприклад двох чи більше людей з різними думкам, інтересами, поглядами, бажаннями

Конфлікт у перекладі з латинської – зіткнення різноспрямованих сил

( цінностей, інтересів, поглядів, позицій)


  • Підніміть руку ті, хто був учасником якоїсь суперечки, конфлікту?

  • Хто може навести приклад конфлікту, який, приміром, стався у вашому класі? Що його спричинило?


( Між дітьми конфлікти виникають з різних причин. Зокрема, хтось не поступився місце,; хтось розкрив чиюсь таємницю; хтось не погодився з думкою іншого; хтось на когось придумав прізвисько; хтось переміг у грі, а хтось програв, заздрість, егоїзм, підлість, нещирість, ревнощ, лінь, лицемірство, користолюбство, кар»єризм, схильність до пліток,
Конфліктні ситуації на уроці -учні спізнюються, переговорюються, списують, відволікаються, лінуються. Цей список може доповнити кожен звичайний школяр. Учителі хочуть, щоб учні не спізнювалися, не відволікалися, не списували, не переговорювалися, не лінувалися. )

Різні люди по різному поводяться в конфліктній ситуації: вони орієнтуються або на себе, або на взаємодію з іншими людьми.

Можна виділити-

П»ять стратегій поведінки в конфлікті
1.«Акула» - силова стратегія. Спроба досягти свого будь-якою ціною, змусити іншого прийняти твої умови. Для прихильників цієї стратегії цілі дуже важливі, а от стосунки з іншими – ні. Вони вважають, що конфлікти розв»язуються лише як виграш однієї з сторін і програш іншої.
2.« Черепаха» - стратегія ховання під панцир. Спроба триматися подалі від суперечок і конфліктних людей, ховаються у свій панцир.Такі люди відмовляються як від досягнення особистих цілей, так і від стосунків з оточенням.
3.« Ведмежата» - стратегія злагоджування гострих кутів. Вони готові відмовитися від своєї мети на користь інших, тільки б зберегти гарні стосунки. Люди, які керуються такою стратегією, хочуть, щоб їх приймали, любили, заради чого вони жертвують цілями.
4.« Лисиці» - стратегія компромісу. Пошуки такого рішення, яке б задовольнило обох. Таким людям помірно важливі як цілі, так і стосунки. Прихильники цієї стратегії готові відмовитися від частини цілей, щоб зберегти стосунки.
5. «Мудрі сови» - стратегія відкритої і чесної конфронтації.

Це повага до своїх і чужих потреб, готовність до співпраці, прагнення об»єднати зусилля для вирішення проблеми і максимально задовольнити потреби кожного. Люди які керуються такою стратегією, цінують і цілі, і стосунки. Вони відкрито визначають позиції й шукають вихід зі складної ситуації в спільній роботі задля досягнення цілей, прагнуть знайти рішення, які задовольнять усіх учасників конфлікту.
- Поміркуйте над питанням: - Чому люди сваряться?
Причини сварок:


        • неприйняття чужої думки;

        • нехтування правами іншої людини;

        • прагнення домінувати;

        • невміння слухати інших;

        • свідоме прагнення скривдити одне одного;

        • нерозуміння;

        • невміння керувати емоціями

Якщо ми подивимося на перші п»ять причин, то зрозуміємо, що сварки найчастіше виникають через те, що люди не володіють культурою спілкування. У зв»язку з цим конфлікти можуть призвести до тривалих образ і виникнення неприємних почуттів або навіть руйнування стосунків. А тому, щоб побудувати і зберегти гарні взаємини з іншими, нам потрібно дотримуватися правил культури спілкування.


  • Скажіть будь ласка, що на вашу думку,є основою культури спілкування?

( Відповіді учнів)
Отже основою культури спілкування є повага до іншої людини. Поважати – значить враховувати думку іншої людини.. Стався до іншого так, як ти хотів би, щоб ставилися до тебе. Потрібно приймати іншого таким, яким він є, і мати бажання зрозуміти іншу людину.

« Не старайтесь перевиховувати людей, виховайте спочатку себе і будьте прикладом для інших»

А зараз ми виконаємо одну вправу


3. Вправа «Ми творимо»

Мета: продемонструвати неповторність кожної людини, зняття емоційного напруження.

Ведучий говорить, що потрібно робити, а учасники чітко виконують його інструкцію.

- Кожен з вас бере салфетку і чітко виконує мою інструкцію:

*Складіть салфетку в двічі.

*Складіть салфетку ще раз вдвічі.

*Відірвіть правий верхній кут.

*Складіть ще раз вдвічі і відірвіть ще раз правий верхній кут.

*Складіть ще раз вдвічі і відірвіть ще раз правий верхній кут.

*Закінчили. Розгорніть салфетку і подивіться, що у вас вийшло.

- Як могло таке статися? З чим пов’язана така розмаїтість малюнків? - Завдання отримали одне, але кожен по різному виконав його. Ось і виходів із конфліктних ситуацій є багато.


А тепер пригадайте, остання причина конфліктів? Це невміння керувати своїми емоціями.
- Згадайте, як ви почуваєтеся, коли сердитесь на когось?

- Як виглядає людина в такій ситуації?


( Відповіді учнів)
4. Вправа « Повітряна кулька»

Пропоную вам провести дослід із повітряною кулькою. Уявіть собі, що кулька – це ваше тіло, а повітря всередині неї – це ваш гнів. Надуємо кульку й відпустимо її. Прослідкуйте, що з нею відбувається. Вона летить з одного боку в інший, вона абсолютно не керована. Так буває і з людиною, коли вона сердиться. Вона не контролює себе, а тому може образити кого-небудь або навіть ударити. А тепер надуймо кульку і спробуймо випустити з неї повітря маленькими порціями.



Обговорення
-Що відбувається з нею? ( Вона потихеньку здувається)
- А що відбувається з повітрям усередині неї? ( Повітря поволі виходить)

Кулькою можна керувати й поволі випускати з неї повітря. Важливо навчитися потроху випускати свій гнів, свою злість назовні, не кривдячи тих, хто перебуває поряд.



  • Як можна контролювати свій гнів?

( Заспокоїтись, зробити паузу, розслабитись)
Ми знаємо, що при спілкуванні з іншими людьми необхідно керуватися такими правилом: «Стався до іншого так, як ти хотів би, щоб ставилися до тебе.». Ми живемо в одному колективі. Ми повинні з розумінням ставитись одне до одного, поважати одне одного, підтримувати, допомагати одне одному.
5. Вправа «Колектив, у якому панує сприятлива психологічна атмосфера»
Учасники об’єднуються у 5 груп.( за допомогою кольорів червоний, зелений, жовтий. Кожній груп даю аркуш паперу олівці,ручки.)

- Пропоную вам зобразити будь-яким чином модель колективу, в якому б панував позитивний психологічний клімат, враховуючи і те, про що ми сьогодні говорили. На виготовлення моделей 5 хвилин, після цього групи мають зробити презентацію свого проекту.

- Хто був генератором ідей?
- Хто виконавцем?
- Що найцінніше у вашому проекті?
Після обговорення учасникам пропонують зруйнувати свої моделі. Після того, як моделі було зруйновано, групам пропонують відтворити їх.
- Чи мають наші моделі зараз такий самий вигляд, як спочатку?

- Що легше зробити: відновити позитивний клімат у колективі чи запобігти його погіршенню?



6. Вправа «Влада»

Утворюються 2 команди, які мають по 4 учасника. Використовується газета. Це символ влади. Кожен учасник береться однією рукою за газету. По команді «почали» кожен має захопити якомога більше «влади». (Виконання завдання).

- У цій ситуації кожен думав лише про себе, а тепер слід подумати і про іншого.

Газетний аркуш стелиться на підлогу. По команді всі повинні стати на газету. Потім газета згортається удвоє. (Виконання завдання).


Висновок: Ви виконали це завдання, не завдяки силі кожного, а об’єднавши зусилля, зуміли знайти спосіб розв’язання проблеми у процесі міжособистісного спілкування.
7.Вправа «Бутерброд»

Уявіть собі, що я приїхала з іншої країни і дуже хочу приготувати собі бутерброд. Але я зовсім не вмію нічого готувати. В магазині я купила такі продукти: батон, масло, ковбаса. Але як саме виглядає бутерброд я не знаю.І з чого починати теж не знаю. Отже ваше завдання.

Напишіть мені на листочках технологію приготування бутерброда

Учні пишуть технологію приготування бутерброда. Вчитель збирає всі листочки, перемішує, вибирає один і по даній технології виготовляє бутерброд.

Отже ми побачили, для того, щоб довести до свого співрозмовника свою точку зору, свій задум, свій намір потрібно вміти правильно і детально його пояснити. А нашому співрозмовнику уважно вислухати. Тоді і буде позитивний результат нашої розмови і ваша думка буде вислухана і почута


А зараз давайте порухаємося, знімемо м’язове і психологічне напруження.
8.Вправа «Австралійський дощ»

Учасники стають у коло. Тренер каже: «Друзі, чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Якщо ми будемо уважними, то почуємо, який він. Я показуватиму рухи, а ви повторюватимете їх.

-В Австралії піднявся вітер. (терти долоні).

- Починає накрапати дощ

{клацання пальцями)..

- Дощ посилюється



(почергове плескання по грудях)

- Починається справжня злива.



(плескання по ногах)

-А ось гроза, справжня буря (тупотіння ногами)

- Але що це? Буря почала вщухати

( плескання по ногах)

- Злива перетворюється на дощ



(плескання долонями по грудях)

- Рідкі краплі падають на землю



(клацання пальцями).

- Вщухає вітер (терти долоні)

- Сонце (руки догори).

Ми трохи розслабились.


Отже, сформулюймо правила спілкування в конфліктній ситуації.
Правила спілкування в конфліктній ситуації.

  • Залишайся спокійним і врівноваженим.

  • Будь терплячим.

  • Не відповідай образою на образу

  • Будь готовим визнати свою провину.

  • Не треба мстити.

  • Прагни розв»язати конфлікт

  • Постався до проблеми з гумором

  • Постав себе на місце свого співрозмовника

  • Вмій правильно висловити свою думку

  • Вмій почути свого співрозмовника.



9. Вправа „Кошик сміття»
А щоб не конфліктувати треба постійно самовдосконалюватися, працювати над собою, позбавлятися негативних рис характеру.

Я пропоную вам відкрити себе з іншого боку. Для цього пограємо у гру

„ Кошик сміття".

Люди є неповторними особистостями, але не досконалими. Кожен хотів би щось змінити у собі: рису характеру, звичку, ваду яка може призвести до конфлікту, або призводить до конфлікту, заважає вам в житті і ви хотіли б її позбутися.

(тренер роздає листочки)

Подумайте і на цих листочках, які ви отримали я пропоную вам продовжити фразу:

„ Я хотів би викинути у кошик для сміття …..( учасники пишуть звички, якості характеру, які їм заважають)."



Лінь,принциповість, впертість, обман, курити…

Зачитайте, зіжмакайте папірець і викиньте його в кошик



(І кидають у кошик).

Я думаю, що після нашої гри ваші вади, звички чи риси характеру залишаться на завжди у кошику сміття. І в вашому житті буде виникати менше конфліктних ситуацій.


10. Вправа «Зворотній зв’язок»

- Чи справдилися ваші очікування? Якщо так, то погніздіть свою пташку на дерево, якщо не зовсім то пташка до дерева може не долітати.



(Діти відповідають по черзі і переміщують пташки на дерево. Це залежить від того на скільки справдились сподівання учасників)
Дорогі друзі, давайте на прощання станемо в коло візьмемось за руки відчуємо тепло наших долонь, складемо віночок побажань. Подаруємо одне одному посмішку, адже сміх - продовжує життя. А я хочу бачити вас завжди привітними в гарному настрої з усмішкою на обличчі і подарувати вам символічний смайлик. Нехай він завжди буде супутником вашої життєвої стежини.
( Звучить пісня « Посміхайтеся люди частіше»)
Здоров'я вам, мирного неба, спокою, доброти і милосердя і щасливих посмішок. Отже, творіть себе, як особистість, працюйте над вдосконаленням свого характеру, давайте реальну оцінку своїм діям і вчинкам.

Дякую всім за співпрацю і взаєморозуміння. Будьмо дружніми!



Додатки
Пам'ятка

Умійте володіти собою.


Пам'ятайте: найкращий спосіб боротися з душевним неспокоєм - постійна зайнятість.
Щоб забути свої напасті, намагайтеся зробити приємне іншим. Роблячи добро іншим, ви робите добро собі.
Не старайтеся змінювати чи перевиховувати інших. Набагато корисливіше і безпечніше зайнятися самовихованням.
Пам'ятайте: кожна людини - така ж яскрава унікальна індивідуальність, як і ви, приймайте її такою, якою вона є.
Умійте бачити в людині позитивні якості й у стосунках з нею спробуйте спиратися саме на ці якості.
Не ображайтесь і не обурюйтесь критикою на вашу адресу, шукайте в ній виправні точки для самовдосконалення.

Правила поведінки,

виконання яких допомагає не провокувати конфлікти.


  • Не прагніть домінувати за будь-яку ціну. Будьте принциповими, але не жорстокими.Пам'ятайте, що прямолінійність добре, але не завжди.




  • Критикуйте, але не критиканствуйте.




  • У всьому треба знати міру. Сказати правду теж треба вміти! Будьте незалежні, але не самовпевнені. Не перетворюйте наполегливість на настирливість.




  • Будьте справедливі та терпимі до людей. Не переоцінюйте свої здібності та можливості, не зменшуйте здібності і можливості інших.




  • Не проявляйте ініціативи там, де її не потребують.




  • Реалізуйте себе в творчості, а не в конфліктах.




  • Проявляйте витримку, оволодійте уміннями саморегуляції. Пошана до людей, знання правил ведення суперечки, дискусії, правил спілкування допомагають запобігати непотрібним конфліктам.



База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка