Відділ освіти І науки Маневицької райдержадміністрації загальноосвітня школа І-ІІ ступенів с. Тельчі



Сторінка1/3
Дата конвертації16.04.2016
Розмір0.53 Mb.
  1   2   3


Відділ освіти і науки Маневицької райдержадміністрації

загальноосвітня школа І-ІІ ступенів с. Тельчі

Методичний посібник.

Виховна робота в початкових класах

Підготували вчителі

початкових класів:

Романець Л. І.

Романюк Н. О.

2014 р.

Назва навчально-методичного видання: виховна робота в початкових класах.


Тип методичного видання: методичний посібник.
Повна назва навчального закладу: Тельчівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів.
Кількість сторінок: 76
Анотація
Цей посібник надасть допомогу молодому вчителю у вихованні молодших школярів. Дібраний матеріал відкриє для учнів ще одну цікаву сторінку їз життя однолітків. У ньому є цікаві бесіди, виховні заходи, ігри та вірші, які містять багато виховних моментів. Адже виховання дитини – це формування свідомого громадянина України.


Розробники:

Романець Людмила Іванівна, Романюк Наталія Олександрівна – вчителі початкових класів.



Рецинзенти:

Деркач Людмила Володимирівна – методист відділу освіти.

Навчально-методичне видання затверджено радою методичного кабінету Маневицького району.

Протокол №2 від 12.03.2014 року



Зміст


  1. Виховні заходи……………………………………………………………….4

  2. Сторінка ввічливості………………………………………………………….5

  3. Сторінка здоров’я……………………………………………………………..8

  4. Сторінка працелюбів………………………………………………………...11

  5. Сторінка розумників………………………………………………………...14

  6. Сторінка чемності…………………………………………………………...17

  7. Про доброту і милосердя……………………………………………………20

  8. Друг – який він має бути……………………………………………………40

  9. Почни день з ранкової зарядки……………………………………………..48

  10. Виховні бесіди………………………………………………………………52

  11. Твої норми поведінки………………………………………………………53

  12. Культура поведінки…………………………………………………………58

  13. Сірничок малий, а біда велика……………………………………………..61

  14. Вірші…………………………………………………………………………68

  15. Ігри біля ялинки…………………………………………………………….73


Виховні заходи



Сторіночка ввічливості

Вірші-навчалочки на основі народної творчості

Ніс хлопчина в школу в ранці
Ручки, зошити й книжки.
З усіма вітався вранці
Наш Івасик залюбки.
Всім казав він «Добрий ранок!»
Людям, сонечку, пташкам...
І всміхавсь теплом світанок,
Дарував всім радість нам.
Треба завжди чемним бути,
Бо ж людина в світі ти!
Слів чарівних не забути,
Чемним у життя іти!




А Василько — не вітався —
Чи не вмів, чи не хотів...
Між людьми завжди штовхався,
Грубіянити умів...
То ж Василька не любили —
Ніс хлопчина в серці зло.
З ним дружити не хотіли,
Й не цікаво з ним було,
Ще й слова несловникові
Дуже часто він вживав.
Й кулаки напоготові
До дітей завжди тримав.

  • Порівняй поведінку двох хлопчиків, який хлопчик тобі подобається, а який — ні. Чому?

  • Зроби для себе висновки і задумайся над своєю поведінкою.

  • Чи завжди ти ввічливий з людьми? Якщо ні, то постарайся виправитись, адже ввічливих поважають...

Народна мудрість каже:

  • Добре роби, добре буде й тобі.

  • Кого почитають, того й величають.

  • Робиш добро — не кайся, а робиш зло, на зло й сподівайся.

  • Все добре переймай, а зла уникай.

  • В чужому домі будь привітливий, а не примітливий.

Подумай, чому так?

  • Івасика любили люди, йому навіть світанок усміхався...

  • Треба бути завжди і всюди ввічливим...

  • То ж Василька не любили... Чому?

  • Чому не можна вживати несловникові слова? Поясни!

Запам’ятай

Хто людям всім добра бажає,
Той і собі добро те має.
Як до людей з добром ідеш,
Ще й світло у душі несеш,
Тебе всі будуть поважати,
І завжди радо величати.
А як людей не поважаєш,
Поганим словом друзів лаєш,
То на добро не сподівайся,
І з висновками ти не гайся.

- А тепер запам’ятай на все життя слова ввічливості, які повинні бути в твоєму активному словничку щодня!

Добрий ранок, добрий день, добрий вечір, здоровенькі були, доброго здоров’я, привіт, до побачення, на все добре, ідіть здорові, на добраніч, дякую, спасибі, щиро вдячний, будь ласка, прошу, прошу вибачити, вибачте будь ласка, пробачте, я вдячний за допомогу.

Умій звертатись до людей. Звертань є багато, але добре подумай до кого як треба правильно звернутись!

Добродію, шановна пані, панночко, панянко, дівчинко, хлопчику, шановний пане, юначе, матусю, таточку, тітонько, дядечку, дідусю, бабцю, сестричко, братику...






Сторіночка здоров’я

Вірші-навчалочки на основі народної творчості

Головне — здоровим бути —
Це потрібно всім збагнути!
Бо як є здоров’я й сила,
То весь світ людині милий.
Й думка в неї веселенька,
І тоді вона жвавенька.
Все їй хочеться робити,
І сміятись, і радіти.
А як тільки захворіє —
Зразу й сонечко тускніє.
Тому це запам’ятай
Й про своє здоров’я — дбай!

Прислів’я про здоров’я

  • У здоровому тілі — здоровий дух.

  • Найбільше багатство — здоров’я.

  • Здоров’я — всьому голова.

  • Подивись на вид і не питай про здоров’я.

  • Без здоров’я нема щастя.

  • Весела та хороша думка — половина здоров’я.

Поміркуй і доведи правильність таких тверджень

  • Головне у житті людини — здоровим бути.

  • Народна мудрість стверджує, що здоров’я — це найбільше багатство, а ти як думаєш?

  • Чи згідний ти з таким, що весела думка — це половина здоров’я? Доведи!

  • Чи правда, що без здоров’я нема щастя?

А як здоров’я зберегти?

Будь розумниця, дитинко,
І здоров’я бережи.
У кишені май хустинку
Й слів поганих не кажи.
Руки з милом мий щоденно
Після гри і до їди.
Та життя сприймай натхненно,
Будь здоровою завжди!

Як думав Василько...

Думав Вася, Танін брат,
Щоб здоровим стати,
Треба їсти — все підряд
І побільше спати.
Так Василько і робив,
Враз, як прокидався,
Щось жував він, їв і їв,
Просто — запихався.
Став гладкий — не підбіжить!
Та і йти не може...
Як такому в світі жить,
Хто тут допоможе?

  • Яку пораду треба дати Василькові, щоб стати здоровим і гарним?

  • Чому необхідно дотримуватись режиму харчування?

  • А що треба дітям їсти, щоб бути здоровими?

Як думала Оленка...

Думала Оленка так: щоб здоров’я мати,
Треба їсти їй буряк, пити чай із м’яти,
Їсти супчики й борщі, вареники з сиром,
І котлетки, й вергунці, але знати міру.
Прокидатись на зорі, зарядку робити,
Помагати у дворі, з дітьми в мирі жити.
Ще трудитися щодень, волю гартувати,
І завжди співать пісень, словом, не тужити!
Чемні говорить слова та людей вітати,
Добрії робить діла, менших захищати.

  • Чи правильно міркувала Оленка?

  • Чому треба привчатися до роботи?

  • Чому Оленка думала, щоб бути здоровою, то треба говорити хороші слова, вітатися...

  • Яке прислів’я говорить про те, що для здоров’я важлива добра думка?

  • Порівняй думки дітей і зроби висновок.



Сторіночка працелюбів

Вірші-навчалочки на основі народної творчості

Тяжко тому існувати,
Хто не хоче працювати.
Схожий в нього день на день,
Сам же він, немов той пень,
Бо без діла просидіти,
Можна й справді одубіти.
А от праця — справжнє диво,
Хто працює, той щасливий.
Бо тоді цікаво жити,
Можна все-все-все створити!
А поробиш аж до поту,
Й поїси тоді в охоту!
А от ті, хто білоручки —
Дармоїди й недоучки.
Бо як вродиться ледащо,
Не згодиться вже нінащо...

А народна мудрість з цього приводу гласить:

  • Праця чоловіка годує, а лінь — марнує.

  • Роботящі руки — гори вернуть.

  • На дерево дивись, як родить, а на людину — як робить.

  • Коли став робить, то байдики не бить.

  • Зробив діло — гуляй сміло.

Про дівчинку Галинку

Хто не знає Галочку, дівчинку Галину?
Все вона виконує тільки на «відмінно»!
І пошиє, й вишиє, й прибере у хаті,
Бо характер в дівчинки отакий завзятий.
До кінця доводить розпочату справу
Й виконає гарно, геть усе, на славу!
Працьовита дівчинка, роботящі руки,
Тягнеться Галиночка завжди до науки.
Працювати учиться в мами і у тата,
Ось така Галиночка! Ось така завзята!

Про хлопчика ледачого, зовсім непутящого.

Хлопчик потягається, а вставать не хоче,
Гуска насміхається і отак ґелґоче:
— Уставай, ледащо, та берись за діло,
День скотивсь до вечора, уже звечоріло.
Пропустив ти казочку, вранішні години,
Може ти й не хлопчик, може не людина?
А сплюха така собі, без сили і волі,
Чи бур’ян ряснесенький у чистому полі? -
Ґелґотали гусочки, півничок сміявся,
А ледачий хлопчик в ліжку потягався.

Поміркуй!

  • Порівняй поведінку дітей. Хто з дітей тобі сподобався? Чому?

  • На кого ти хотів би бути схожим?

  • Що потрібно для того, щоб вирости роботящою людиною?

  • Як ти розумієш прислів’я: «Не кайся рано вставати, а кайся довго спати». Чому таку поведінку засуджують люди?

Запам’ятай!

  • Хто рано встає, тому бог дає.

  • Бджола мала, а й та працює.

  • Без діла жить, тільки небо коптить.

Прочитай і відгадай загадку по перших буквах кожного рядочка, вийде дуже потрібне слово!

Рано-вранці уставай,
Обливатись починай.
Бо водичка — добре діло,
Оздоровить душу й тіло
То ж не спи і не дрімай,
А раненько уставай!



Сторіночка розумників

Вірші-навчалочки на основі народної творчості

Вчення — світ, невчення — тьма, люди кажуть недарма.
А написане пером, не вивезеш і волом.
Ось такі прислів’я є, але кожному — своє!
Бо є різні людоньки, різні чоловічки.
Голова ж без розуму, що ліхтар — без свічки.
Тому слід запам’ятати — розум треба здобувати.
Розумові запорука — мудра книжка і наука.
А тому ти не лінись, вік живи і вік учись!

Прочитай і запам’ятай народні прислів’я:

  • Яка голівонька, така й розмовонька.

  • І сила перед розумом никне.

  • Пташка красна своїм пір’ям, а людина знаннями.

  • Мудрий не все каже, що знає, а дурень, не все знає, що каже.

  • Порожня бочка гучить, а повна мовчить.

- А тепер поясни, як ти розумієш ці прислів’я.

- Відгадай дуже важливе слово по перших буквах кожного рядочка.



Навчись учитися щодня,
Але не просто навмання.
Вивчай усе, за все берись,
Читай і кожен день трудись.
А як багато будеш знати,
Навчишся добре міркувати.
Наука ж нас з пітьми виводить,
Як жити треба — всім доводить.

Запам’ятай!

Звідки хмара узялася?
Звідки річка почалася?
А мороз чого пече?
Влітку чом так гаряче?
І таких питань багато —
Все дитина хоче знати!
Щоб про все таке дізнатись,
Треба в школі всім навчатись.
Бо ж у школі ти щодня
Здобуватимеш знання!

Як думав про це Влас.

Знання — це сила, знав це Влас,
Знання для всіх важливо!
Розумним був на цілий клас,
І знав — знання це диво!
То ж Влас учився залюбки,
І мріяв все вивчати:
Річки, моря, материки,
Щоб Землю добре знати.
То ж був допитливим Улас,
Усе хотів він знати.
І щось цікаве кожен раз
Умів він прочитати.

А Тетянка думала так:

А Тетянка не старалась.
В школі вчилась, навмання.
Навіть і не намагалась
Здобувать міцні знання.
Бо ж казали добрі люди,
Знати все — ніхто не зміг.
То навіщо Таня буде
Вчитись — падати із ніг?
Телевізор все розкаже,
Інформація — для всіх.
Навіть іноді покаже,
Що й не треба для малих...

  • Як про знання думала Тетянка?

  • Чому не вчилась дівчинка так, як треба?

  • Чому вона любила дивитись телевізор?

  • А що думаєш ти про поведінку Тані?



Сторіночка чесності

Вірші-навчалочки на основі народної творчості

Діти розуміють вже:
Є — своє, а є — чуже.

Що твоє — тобі належить.


Ти господар речі цій!
А чуже, нехай полежить,
І чужого брать не смій!

Бо ж і Біблія нас вчить,


Як на світі треба жить.

Брать чуже — ну, геть негоже,


Не гріши, а чесним будь.
Ти ж на злодія не схожий
Й про чуже навік — забудь!

І не слід чужого брати,


Крадієм так легко стати...

Запам’ятай народну мудрість:

  • На чужий коровай рот не роззявляй, а за свій подбай.

  • Не бери, де не поклав.

  • Заліз у чужу солому ще й шелестить.

  • Свині на городі одна честь — поліно.

  • Умів украсти, умій і очима лупать!

Поміркуй над такими твердженнями:

  • То ж не слід чужого брати, крадієм так легко стати... Чому?

  • Катюзі по заслузі. Доведи! Хто уміє брехати, той уміє красти. Чому?

  • Бо ж і Біблія нас вчить, як на світі треба жить. Як?

Як чесним бути?

Дуже легко чесним бути —
Назавжди запам’ятай!
Треба про чуже — забути,
Що не клав, те й не чіпай!
І не заздри, — не потрібно,
Це погане почуття.
З правилом цим, відповідно,
Йди спокійно у життя.

Як думав Олесь

Як же трапитись могло,
Що вчинив Тарасик зло?
Взяв з портфеля Юлі гроші,
А казав, що він хороший
І чужого брать не сміє...
Ще й обдурювати вміє.
— Це ж погано, так не можна, —
Думав наш Олесь тривожно.
Хоч вернув Тарас ті гроші,
Але вчинок нехороший,
Честі це йому не робить,
Лише шкодить, лише шкодить...

Як думав Тарас

— Юлька он яка багата!
А яка у неї хата!
Є у неї грошенятка,
Ще й велика шоколадка.
Як візьму, то не збідніє,
А рука свербить, пітніє... —
От і взяв, а всі дізнались...
І Тарасові дісталось!
Не бери чужого, друже,
Це погано дуже-дуже!

- Порівняй думки двох хлопчиків і зроби висновки.


Про доброту і милосердя

(Година спілкування)

Мета: з’ясувати зміст понять «добрий», «милосердний», «співчутливий»; учити аналізувати ситуації морального вибору; розвивати вміння критично мислити; виховувати бажання творити добро

Обладнання: іграшковий мікрофон; опорні слова; завдання для роботи в групах; презентація «Доброта»; малюнок (квітки добра та ін.); твори В.Сухомлинського, віршовані рядки Жиленко Д.І.

Хід заняття

І.Організація класу.

Станьте рівно, посміхніться,

До гостей ви поверніться.

З добрим днем всіх привітайте

І за парти посідайте.

- Сьогодні ми проведемо особливий урок, урок-телепередачу. (Слайд 1)



А зараз я передаю мікрофон телеведучим нашої програми: (прізвища учнів).

(Вручаю мікрофон телеведучим)

- Ознайомте, будь ласка, учасників телепрограми і глядачів з анонсом нашої програми.



ІІ. Ознайомлення з планом заняття.

Телеведучий : Увага! Увага!

В ефірі телеканал 2 класу

(назва школи)

Телеведуча: У студії працюють диктори (прізвища та імена

Учнів).


Учень: Девіз нашої програми: (Слайд 2)



Учень : Добрим бути просто чи непросто?

Не залежить доброта від зросту.

Навчимо Незнайка серед людей жити,

Добро й милосердя творити.

Учень. Твори Сухомлинського нас вчать,

Як добрими й милосердними в світі нам стать.

І ми часу не гаємо – твори визначного

педагога прочитаємо.

Як людей полюбиш-пошануєш,

Силу для добра в душі відчуєш.



Учениця. І планета блакитна засяє ясніше,

Якщо разом станемо добріше.

І якщо досягнемо ми цієї мети,

Розростеться у класі кущ доброти.



Учень. З давніх- давен в народі так ведеться,

Що доброта й милосердя Божою справою зветься.

Плів’я ми пригадаємо,

Ситуації життєві розіграємо.

Бо доброта з віками не старіє,

Доброта від холоду зігріє.



Телеведучий. Квітка чарівна в програмі засяє:

Добрими справами всіх зігріває.

Хай вона, як сонце, світить.

Хай радіють і дорослі, й діти.



Телеведуча. А зараз передаємо мікрофон

Головному продюсеру програми

«Все про добро і милосердя»

( ПІБ учителя).



Учитель: Дякую! Шановні гості та учасники програми, я вітаю вас у нашій студії. Ви всі ознайомилися з анонсом нашої передачі, яку мені хотілося б почати словами вірша.

(Слайд 3) Сказав мудрець:

- Що відрізняє людину від лісового звіра?

(В добро і вищу правду віра)

- З чого починається людина?

(Людина починається з добра)

Як нам не вистачає добра! Але хто ж в цьому винен?

Хіба це не деякі з нас наповнюють світ злом: вимовляють брутальні слова, ображають друзів, радіють, коли хтось неправильно розв’язав задачу…Вчитися добру – завдання нелегке. Тому робити це треба з дитинства, так само, як вчитися ходити, читати, кататися на ковзанах.
III. Повідомлення теми уроку.

Щоб говорити про добро і милосердя, треба точно розуміти, що означають ці слова.


IV.Робота із словником.

  • Прочитайте, що означають слова «добрий», «милосердний». (Слайд 4)

Добрий – який доброзичливо, приязно, чуйно ставиться до людей.

Милосердний – який виявляє добре, співчутливе ставлення до когось.

-Доберіть антоніми до слова «добро» (зло), «милосердя» (жорстокість, байдужість)

-Поміркуйте, які з поданих ілюстрацій перегукуються із названими словами.
V. Сприймання й осмислення нового матеріалу.

1.Розповідь учителя.

Ще з давніх часів доброта і милосердя були в традиціях нашого народу. Природним вважалося допомогти знедоленому, нещасному, поділитися шматком хліба, дати притулок бездомному, захистити старість, немічність, скривдженого. Добро виховується в наших душах і серцях старанням і бажанням його творити. Коли зробити добро людині, їй буде приємно, але і нам також. У народі говорять: «Стався до людей так, як хочеш, щоб вони до тебе ставилися».



2. Колективне вирішення ситуацій.

- Ми живемо серед людей, і тому вам потрібно вчитися вирішувати різні життєві ситуації, у які ви можете потрапити. Спробуємо вирішити деякі з них.

А) Попереду вас іде дідусь. У одній руці у нього важка сумка, у другій – паличка. Старенький зупинився відпочити, поставив сумку і паличку біля будинку. Раптом палиця упала. Ви проходите поруч і все це бачите.

Що ви зробите?

Б) На подвір’ї грався маленький хлопчик. Його мама сиділа на лавці і в’язала шапочку. Хлопчик побіг за м’ячем, упав, забив коліно, лежить і плаче. Ви сидите навпроти. Що ви зробите?

В) Надворі сонячний літній день .Ви з мамою зібралися іти на річку, але мама відчула себе погано. Вам дуже хочеться купатися, поніжитися у променях лагідного сонечка. Як ви вчините?

Г) По дорозі зі школи додому ви побачили бездомне кошеня. Воно було налякане і розгублене. Ви хотіли пройти мимо, але кошенятко підбігло до вас, довірливо притиснулося і замуркотіло. Вам хочеться забрати звірятко додому, але батьки не дозволяють утримувати домашніх тварин. Як ви вчините?

Ґ) У холодний зимовий день Наталка й Оленка йшли зі школи додому. Наталка була тепло одягненеа. На ній була тепла шубка і рукавички. Її ранець зручно лежав на спині. А Оленка в школі забула рукавички, тому портфель несла в голій руці.

- Рука в мене змерзла страшенно!- поскаржилася Оленка подружці.

Наталка відповіла:

- А в мене ні.

Так вони йшли до самого дому.

- що можна сказати про поведінку Наталки? (байдужа)

- Як би ви діяли на місці Наталки?

Д) На багатолюдному перехресті стоїть бабуся, вона в нерішучості – не знає, як перейти вулицю.

Як ви поведетеся?

Е) У дворі граються двоє малюків, збоку стоїть дівчинка, вона теж хоче гратися, але боїться підійти.

Що ви зробите?



Учитель:

Я задоволена, діти, що, вирішуючи різні життєві ситуації, ви надали перевагу добру й милосердю. Сподіваюсь, що і в реальному житті ви не поступитесь своїми принципами.



- На нашому телеканалі рубрика «Відомі імена». (Слайд 5)



-Послухайте оповідання В.Сухомлинського «А серце тобі нічого не сказало?»

«А серце тобі нічого не сказало?»

Андрійко прийшов зі школи й побачив заплакану матір. Він поклав книжки на стіл. Чекає обіду.

-А тата відвезли до лікарні, - каже мати.

Занедужав батько.

Вона чекала, що син занепокоїться, стривожиться. Та син був незворушний і спокійний. Мати великими очима дивилася на Андрійка.

- А нам завтра до лісу йти. Завтра ж неділя. Учителька казала, щоб усі прийшли до школи о сьомій ранку.

- То й куди ж ти підеш завтра?

- До лісу…Як казала вчителька.

- А серце тобі нічого не сказало? – спитала мати й заплакала.

- Чи можна сказати про Андрійка, що він добрий, милосердний? Поясніть свою думку.

- Як повинен був зробити Андрійко, щоб не образити вчительку і виявити синівську доброту? (Малюємо дерево рішень)

- Що йому мало наказати серце?

- Отже, доброта і милосердя – це уміння співчувати.



-Увага! Гість у студії.

До нас звернувся Незнайко з проханням навчити його добру, милосердю. (Слайд 6)



- Отже, допоможем Незнайку?

Малюнки уважно розглядаємо,

Добру й милосердю Незнайка навчаємо. (Слайд 7)





(Слайд 8)



(Слайд 9)



5. Фізкультхвилинка

Щось втомились ми сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки ззаду покладемо,

Головою поведемо!

Руки вгору, руки в боки –

І зроби чотири скоки.

Дружно всі присядемо

І за парти сядемо.

- А зараз – рубрика «Надбання минулих поколінь».

- З давніх-давен у людині цінувалися порядність, добро, чуйність, милосердя. Народ створив багато прислів’їв та приказок про ці риси.

- Які прислів’я ви підготували? (Слайд 10)

- Яке з цих прислів’їв може стати темою оповідання «Справжні товариші»?


  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка