Відділ освіти Христинівської районної державної адміністрації
Районний методичний кабінет
Верхняцький навчально-виховний комплекс
«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 - ліцей»
Ковальська Ніна Яківна
Пастух Тетяна Володимирівна
Денисюк Людмила Миколаївна
Ступак Ірина Миколаївна
Посібник
Обдаровані діти: виявлення,
навчання, розвиток
Схвалено методичною радою Верхняцького навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1-ліцей», протокол №3 від 30 січня 2012 р.
Зміст
Анотація ………………………………………………………………………… 3
Особливості роботи з обдарованими учнями ……………………………….. 4
Дитяча обдарованість її види, показники ……………………………………. 6
Типи обдарованості, які розпізнає педагог …………………………………… 14
Основні методи виявлення дитячої обдарованості …………………………… 19
Соціально – психологічні проблеми дитячої обдарованості ……………… 22
Модель випускника НВК ……………………………………………………… 31
Програма «Обдаровані діти» …………………………………………………… 36
Цільовий проект «Обдарованість» …………………………………………… 48
Механізм реалізації цільової програми «Обдаровані діти» ………………….. 54
План заходів щодо виконання цільової програми роботи з
обдарованою молоддю на 2011-2012 роки ……………………………………. 56
План роботи Верхняцького НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 –ліцей»
з обдарованими дітьми на 2011 – 2012 н.р. ……………………………………. 58
Система пошуку, виявлення обдарованих дітей ……………………………… 61
Памятки щодо виявлення здібних та обдарованих ………………………….. 65
Система роботи з обдарованими ……………………………………………… 85
Структура роботи з обдарованими ………………………………………….. 86
Картка обдарованої дитини (пам’ятки) ………………………………………. 94
Наукове товариство учнів «Інтелект» ………………………………………… 95
Школа олімпійського резерву ………………………………………………… 135
Іміджеологічні показники діяльності НВК …………………………………… 139
Система стимулів в НВК ………………………………………………………. 140
Положення про проведення загальношкільного конкурсу «Учень року» ….. 143
Положення про проведення загальношкільного конкурсу «Зоряний дощ» … 145
Медіаосвіта учнів у НВК ………………………………………………………. 147
Міжнародне співробітництво …………………………………………………. 175
ТО «Відродження» …………………………………………………………….. 178
Накази …………………………………………………………………………… 187
Бібліографія ……………………………………………………………………... 202
Анотація
Обдаровані діти – цілий світ, цінна, але досить тендітна частина нашого суспільства. Учені різних країн працюють над проблемою обдарованості.
Зміст роботи з обдарованими дітьми включає ряд завдань, а саме: сприяти розвитку кожної особистості, якомога раніше виявляти обдарування кожної дитини і максимально сприяти їхньому розвиткові.
Проблема виховання і розвитку здорової, гармонійно розвиненої особистості в усі часи була актуальною. Основним підходом у пошуку юних обдарувань варто визнати комплекс заходів: медичних, фізіологічних, психологічних, педагогічних, спрямованих на вирішення цих завдань сім'єю і школою. Важливо використовувати різноманітні методи виявлення інтересів і здібностей дітей і надалі спостерігати за їхніми успіхами.
В посібнику розкриті певні аспекти виявлення, навчання, розвитку дитячої обдарованості.
Посібник допоможе в організації роботи з обдарованими дітьми.
Особливості роботи з обдарованими учнями
Завдання школи - підтримувати учня і розвинути його здібності, підготувати ґрунт для того, щоб ці здібності було реалізовано. Виявлення обдарованих дітей повинно починатися вже в початковій школі на основі спостереження, вивчення психологічних особливостей, мовлення, пам'яті, логічного мислення.
Якими є обдаровані діти?
-
Мають вищі порівняно з більшістю учнів інтелектуальні здібності, потяг до навчання, творчі можливості;
-
Мають активну пізнавальну потребу, що домінує;
Відчувають радість від здобуття знань, розумової праці.
Які категорії обдарованих дітей можна визначити умовно?
-
Діти з надзвичайно високим загальним рівнем розумового розвитку (такі діти найчастіше зустрічаються в дошкільному й молодшому шкільному віці);
-
Діти з ознаками спеціальної розумової обдарованості - у певній галузі науки (підлітковий вік);
Учні, які не досягають через якість причини успіхів у навчанні, але мають яскраву пізнавальну активність, оригінальність психічного складу, неабиякі розумові резерви (частіше зустрічаються в старшому шкільному віці).
У навчальній діяльності робота з обдарованими дітьми ґрунтується на диференційованому підході, що сприяє розширенню й поглибленню освітнього простору предмета.
Мета роботи з обдарованими дітьми
-
Виявлення таких дітей.
-
Створення умов для їх оптимального розвитку
Завдання роботи з обдарованими дітьми
-
Розвиток цілісної картинки світу в уявлення дитини;
-
Розвиток творчого критичного й абстрактно-логічного мислення, здатностей розв'язувати проблеми;
-
Розвиток здатності самостійно навчатися та здійсеювати долсідницьку роботу;
-
Розвиток здатностей до самопізнання й саморозуміння, формування позитивної "Я - концепції".
За якими принципами будується робота з обдарованими дітьми?
-
Орієнтація на змагання, актуалізація лідерських можливостей учнів.
-
Орієнтація на потреби дитини.
-
Максимальне розширення кола інтересів.
-
Домінування розвивальних можливостей над інформаційною насиченістю.
Ускладнення змісту навчальної діяльності
Яким повинен бути вчитель у роботі з обдарованими дітьми?
-
Талановитим, здатним до експерементальної й творчої дфяльності.
-
Професійно грамотним.
-
Інтелегентним, моральним і ерудованим.
-
Володіти сучасними педагогічними технологіями.
-
Мати позитивну "Я - концепцію", бути цілеспрямованим, наполегливим, емоційно стабільним.
Умілим організатором навчально-виховного процесу, психологом
Що повинен уміти вчитель для роботи з обдарованими дітьми?
-
Збагачувати навчальні програми, тобто оновлювати й розширювати зміст навчання.
-
Працювати диферційовано, здійснювати індивідуальний підхід і консультувати учнів.
-
Стимувювати пізнавальні здібності учнів.
-
Приймати зважені психолого-педагогічні рішення.
-
Аналізувати навчально-виховну діяльність - свою та класу.
-
Добирати й готувати матеріали для колективних творчих справ.
Дитяча обдарованість її види, показники
Учені з різних країн працюють над проблемою обдарованості. Біологи намагаються виділити ген геніальності, психологи і соціологи винаходять тисячі тестів для визначення яскравих здібностей дітей. І все-таки поки що залишається таємницею відповідь на запитання: чому одній людині вдається багато, а інша стає аутсайдером.
Соціологи кажуть, що генії народжуються в епоху історичних зрушень. Відомо, що французька революція кінця XVIII ст. змінила європейське життя. У світі з'явилися Наполеон, Гете, Гумбольт, Ротшильд, Бальзак, Бетховен, Гегель і ще багато талантів у всіх сферах життя. Деякі вчені вважають, що світові цивілізації живуть за законами духовних ритмів. Вони малюють криву — синусоїду, і на її вершинах очікують «урожаю» геніїв. Але варто поглянути пильніше на життя тих, кого прийнято вважати титанами.
Люди відрізняються один від одного своїми здібностями.
Що ж таке здібності? Здібності являють собою синтез властивостей особистості, який забезпечує успішне виконання діяльності й виявляється у швидкості оволодіння знаннями, уміннями, навичками.
Здібності завжди виявляються в певній діяльності: в науці, мистецтві, навчанні. Одні люди здібні до математики, інші — до гуманітарних наук, треті — до живопису, музики трапляються і різносторонньо обдаровані люди, здібні до різних видів діяльності.
Виділяють два рівні розвитку здібностей: репродуктивний і продуктивний (творчий). Репродуктивний рівень розвитку здібностей характеризуються тим, що людина легко засвоює знання, без особливих зусиль оволодіває новою діяльністю. Досягаючи високих результатів в діяльності, вона, однак, не вносить у неї нічого нового, діє за сталим зразком. Продуктивний (творчий) рівень розвитку здібностей характеризується тим, що людина винаходить, раціоналізує, творить у процесі діяльності.
Здібності не можна розглядати поза розвитком: у процесі діяльності з набуттям досвіду, знань, умінь людина може перейти від репродуктивного рівня здібностей до творчого. Іноді це відбувається настільки швидко і несподівано, що викликає здивування в оточуючих.
Найвищий рівень розвитку здібностей — талант і геній. Досягнення талановитих людей завжди мають величезне суспільно-історичне значення для життя багатьох поколінь. Геній відкриває нову епоху, створює новий напрям у науці, мистецтві, виробництві. Талант творить у межах висунутих ідей, що визначили напрям. Вчені підрахували, що за всю історію розвитку людства було не більш ніж 400 геніїв, тобто тільки один геній на кожне десятиріччя життя суспільства. Підраховано й імовірність появи здібних людей: у 10 % людей спостерігаються здібності вищі від середніх, 2 % можна віднести до талантів, а 0,05 % — до геніїв.
Крім рівнів, виділяють здібності за їх спрямованістю. Розрізнюють загальні і спеціальні здібності, а також здібності до практичної діяльності. Під загальними мають на увазі розумові здібності. Це система інтелектуальних властивостей особистості, що забезпечує успішність оволодіння знаннями.
Спеціальні здібності дозволяють людині досягнути значних успіхів у певних видах діяльності: в математиці, літературній творчості, музиці. Спеціальні здібності дітей батьки, як правило, помічають набагато раніше, ніж загальні, які найбільш повно можуть розкритися в процесі навчання в школі. Те, що дитина добре малює, грає на музичному інструменті, намагається відтворити мелодії, складає вірші, впадає в око швидше, ніж високий рівень інтелекту, що потребує, крім природної основи, достатнього багажу знань.
У радянській психології, передусім у працях С.Рубінштейна і Б.Теплова зроблено спробудати класифікацію понять «здібності», «обдарованість» і «талант» за єдиною основою — успішністю діяльності.
Здібності розглядаються як індивідуально-психологічні особливості, що відрізняють одну людину від іншої, від яких залежить можливість успіху діяльності, а обдарованість — як якісно своєрідне поєднання здібностей (індивідуально-психологічних особливостей), від якої також залежить можливість успіху в діяльності.
Іноді здібності вважають природженими, «даними від природи». Однак науковий аналіз показує, що природженими можуть бути лише задатки, а здібності є результатом розвитку задатків.
Задатки — природжені анатомо-фізіологічні особливості організму. До них належать передусім особливості будови головного мозку, органів чуттів і руху, властивості нервової системи, якими організм наділений від народження. Задатки являють собою лише можливості і передумови розвитку здібностей, але ще не гарантують, не зумовлюють появи і розвитку здібностей. Виникаючи на основі задатків, здібності розвиваються в процесі і під впливом діяльності, яка потребує від людини певних здібностей. Поза діяльністю ніякі здібності розвиватися не можуть. Жодна людина, якими б задатками вона не володіла, не може стати талановитим математиком, музикантом або художником, не займаючись багато і наполегливо відповідною діяльністю.
Здібності розрізнюються за якістю, широтою, своєрідністю їх поєднання і ступенем розвитку.
Якість здібностей визначається тією діяльністю, умовою успішного виконання якої вони є. Про людину звичайно кажуть не просто, що вона здібна, а до чого здібна, тобто вказують якість її здібностей. За якістю здібності поділяються на математичні, технічні, художні, літературні, музичні, організаторські, спортивні тощо.
За широтою здібності поділяються на загальні і спеціальні.
До спеціальних здібностей належать, наприклад, музичний слух, музична пам'ять і почуття ритму в музиканта, педагогічний такт у вчителя. Загальні здібності необхідні для виконання різних видів діяльності. Наприклад, така здібність, як спостережливість, потрібна і художнику, і письменнику, і лікареві, і педагогу; організаторські здібності, розподіл уваги, критичність і глибина розуму, хороша зорова пам'ять, творча уява властиві людям багатьох професій. Ці здібності й прийнято називати загальними. Загальною і водночас основною здібністю людини є аналітико-синтетична здібність. Завдяки їй людина розрізняє окремі предмети або явища в складному їх комплексі, виділяє головне, характерне, типове, вловлює суть явища, об'єднує виділені моменти в новому комплексі і створює щось нове, оригінальне.
Ніяка окрема здібність не може бути достатньою для успішного виконання діяльності. Треба, щоб у людини було багато здібностей. Поєднання здібностей, необхідних для успішного виконання діяльності, називається обдарованістю.
Як і окремі здібності, обдарованість може бути спеціальною (до конкретної діяльності) або загальною (до різних видів діяльності). Обдарованість — це свого роду міра генетична і досвідом обумовлених можливостей людини пристосуватися до життя. Основні функції обдарованості — максимальне пристосування до світу, оточення, знаходження рішення у всіх випадках, коли є нові проблеми, що потребують саме творчого підходу.
Спеціальна обдарованість характеризується наявністю в суб'єкта можливостей, що чітко переносяться зовні (що виявляється в діяльності), — думок, навичок і знань, що конкретно реалізуються, виявляються через функціонування стратегій планування і розв'язання проблем.
Складові обдарованості:
-
біофізіологічні, анатомо-фізіологічні задатки;
-
сенсорно-перцептивні блоки, що характеризуються підвищеною чутливістю;
-
інтелектуальні й розумові можливості, що дозволяють оцінювати нові ситуації і вирішувати нові проблеми;
-
емоційно-вольові структури, що зумовлюють тривалі домінантні орієнтації і їх штучне підтримання;
-
високий рівень продукування нових образів, фантазія, уява.
А.Матюшкін, спираючись на роботи багатьох дослідників, розробив синтетичну структуру творчої обдарованості:
-
домінуюча роль пізнавальної мотивації;
-
дослідницька творча активність, що виражається у виявленні нового, постановці і розв'язанні проблеми;
-
можливість досягнення оригінальних рішень;
-
можливість прогнозування і передбачення;
-
здібності до створення ідеальних еталонів.
О.Моляко визначив у системі творчого потенціалу такі складові:
-
задатки, схильності, що виявляються в підвищеній чутливості, вибірковості, перевагах, а також у динамічності психічних процесів;
-
інтереси, їх спрямованість, частота й систематичність їх вияву, домінування пізнавальних інтересів;
-
допитливість, прагнення до створення нового, схильність до вирішення й пошуку проблем;
-
швидкість у засвоєнні нової інформації,
утворення асоціативних масивів;
-
схильність до постійного порівняння, зіставлення, вироблення еталонів для наступного відбору;
-
вияв загального інтелекту - розуміння, швидкість оцінок і вибору шляху вирішення,
адекватність дій;
-
емоційна забарвленість окремих процесів,
емоційне ставлення, вплив почуттів на суб'єктивне оцінювання, вибір;
-
наполегливість, цілеспрямованість, рішучість, працьовитість, систематичність у роботі, сміливе прийняття рішень;
-
творчість - уміння комбінувати, знаходити аналоги, реконструювати; схильність до зміни варіантів, економічність у рішеннях, раціональне використання коштів, часу;
-
інтуїтивізм - схильність до над швидких оцінок, рішень, прогнозів;
-
порівняно швидке оволодіння уміннями, навичками, прийомами, оволодіння технікою роботи, ремісничою майстерністю;
-
здатність робити особистісні стратегії й тактики у розв'язанні загальних і спеціальних нових проблем, задач, пошук виходу із складних, нестандартних, екстремальних ситуацій.
Обдарованість виявляється через:
-
домінування інтересів і мотивів;
-
емоційну заглибленість у діяльність;
-
волю до успіху;
-
загальне й естетичне задоволення від процесу і продуктів діяльності;
-
розуміння суті проблеми, задачі, ситуації;
-
несвідоме, інтуїтивне розв'язання проблеми («позалогічне»);
-
стратегіальність в інтелектуальній поведінці (особистісні можливості продукувати проекти);
-
багатоіваріантність рішень;
-
швидкість рішень, оцінок, прогнозів;
-
мистецтво знаходити, вибирати (винахідливість).
Основні типи творчої діяльності:
-
науково-логічний;
-
техніко-конструктивний;
-
образно-художній;
-
вербально-поетичний;
-
музично-руховий;
-
практико-технологічний;
-
ситуативний (спонтанний, розсудливий).
Творчий пошук виявляється за ознаками:
-
реконструктивна творчість;
-
комбінаторна творчість;
-
творчість через аналогії.
Інтелект фіксують за:
-
розумінням і структуруванням початкової інформації;
-
постановкою задачі;
-
пошуком і конструюванням рішень;
-
прогнозуванню рішень (розробкою задумів рішення), гіпотезами.
Динаміку (швидкісні показники)рішень і творчої діяльності визначають основні типи:
-
повільний;
-
швидкий;
-
надшвидкий.
Рівні досягнень можна визначати за завданнями, які ставить перед собою суб'єкт, або ж за досягнутими успіхах, і тут доречно виділити три умови:
-
бажання перевершити існуючі досягнення (зробити краще, ніж є);
-
досягти результату вищого класу;
-
реалізувати надзавдання (програму-максимум) - на грані фантастики.
У плані емоційного реагування на виконання діяльності, захопленості можна виділити три типи:
-
натхненний (іноді ейфоричний);
-
упевнений;
-
той, що вагається.
Таким чином, запропонована структура описує різні типи обдарованості, їх характеристики.
Різні типи обдарованості
Діти дуже відрізняються за рівнем обдарованості. Термін «обдаровані діти» можна застосовувати до всіх різних за своїми здібностями дітей.
Можна виокремити два основних типи обдарованості:
1. Особлива, виняткова обдарованість - у дітей, для виявлення яких не потрібні ні тести, ні спеціальні спостереження. Цю обдарованість видно неозброєним оком. Саме ці діти найчастіше належать до групи ризику. У них є проблеми у спілкуванні, підвищена нервова збудженість.
2. Висока норма обдарованості. Це теж обдаровані діти, але їхня обдарованість більш нормальна, звичайна. Це ті діти, яким поталанило спочатку — нормальні пологи, хороша сім'я, увага, любов матері. Дитина, як правило, не ходила до дитячого садка або пішла туди досить пізно і не надовго. Ці дві групи дітей навіть за зовнішнім виглядом дуже відрізняються. Якщо надзвичайно обдаровані діти часто менші на зріст і фізично слабші за своїх однолітків, то діти з групи «високої норми» здоровіші, навіть красивіші від своїх однолітків. Якщо надзвичайно обдаровані діти мають труднощі у спілкуванні, швидке випереджання однолітків не минає безслідно для їхнього соціального та емоційного розвитку, то для іншої групи обдарованих дітей характерна лідерська позиція в дитячому колективі. Дещо гіперболізуючи відмінності між двома цими групами дітей, можна сказати: якщо перші — талановиті вигнанці суспільства, то другі — «улюбленці долі», мазунчики вчителів і суспільства.
Ще одна підстава для класифікації — відмінності за особливостями вікового розвитку.
Дуже часто обдарованість має тільки тимчасовий характер, коли в певному віковому періоді поєднуються можливості одразу кількох вікових періодів. Це чудово показав у своїх роботах відомий психолог Н.Лейтес. Багато вундеркіндів — це саме діти з прискореним віковим розвитком. Таке прискорення має тільки тимчасовий характер, і з віком ці діти стають помітно «посередніми», тьмяніють.
Однак не завжди прогноз прискореного розвитку песимістичний: у частини дітей з помітним випередженням розвитку яскрава обдарованість залишається на все життя, будучи індивідуальною, стійкою характеристикою розвитку. Прискорено розвивалися і Норберт Вінер, і Лев Ландау, і поет Олександр Грибоєдов.
Треба завжди пам'ятати відносність самого явища яскравої обдарованості, його умовність і в багатьох випадках тільки віковий, тимчасовий характер. Існують обдаровані діти, в яких за високого розумового розвитку немає різкого вікового випередження, їхню обдарованість видно тільки кваліфікованим психологам чи уважним учителям, які багато й працюють з дитиною. Очевидно, до цього типу належав великий математик А. Колмогоров.
Існує своєрідний «антивундеркіндний» тяж вікового розвитку обдарованості, коли обдарованість не тільки не супроводжує забігання вперед у розвитку, а й іноді, як це не парадоксально, супроводжується уповільненим розвитком. Так, А.Енштейн пізніше, ніж інші діти, заговорив, не відрізнявся успіхами в гімназії і навіть був вигнаний.
Важливо знати, що, з одного боку, не завжди вундеркінд, який подавав багато надій у дитинстві, виросте видатною людиною, з іншого боку, не завжди виняткова обдарованість виявляється у блискучих шкільних успіхах чи явно випереджає в розвитку.
Типи обдарованості, які одразу помічає вчитель:
1. Інтелектуальний тип обдарованості. Саме цих учнів учителі називають «розумними», кмітливими, «світлими головами» й «надією школи». Ці школярі, як правило, мають глибокі знання, самостійно їх здобувають — самі читають складну літературу, навіть можуть критично поставитися до певних джерел. Учні цього типу обдарованості точно й глибоко аналізують навчальний матеріал, нерідко схильні до філософського осмислення матеріалу.
Високий інтелект, розвинутий розум дозволяють їм з легкістю засвоювати різні предмети, однак різне ставлення цих учнів до шкільних предметів і, відповідно, вчителів призводить до того, що з одних предметів вони вчаться блискуче, а з інших - ні.
Два основних підтипи інтелектуальної обдарованості:
-
виявляються насамперед загальні розумові здібності;
-
коли високі здібності виявляються у спеціальній галузі знання.
Пізнавальна потреба, яка є неодмінною характеристикою будь-якого типу обдарованості, саме в цих учнів виявляється найбільше. Як правило, цей тип обдарованості має стійку систему пізнавальних інтересів, простежується у розумових акселератів, «вундеркіндів».
Успішність інтелектуально обдарованих учнів не завжди збігається з рівнем їхніх здібностей: серед інтелектуалів є відмінники, трієчники і навіть двієчники. Тут усе визначає не тільки інтелект, а й ставлення до навчання, школи.
2. Академічний тип обдарованості. Для цього типу обдарованості теж характерний досить високий інтелект, однак на перший план виходять особливі здібності саме до навчання. Учні цього типу обдарованості насамперед уміють добре засвоювати матеріал, тобто навчатися. Особливості їхньої пізнавальної сфери (мислення, пам'яті, уваги), деякі особливості їхньої мотивації такі, що роблять навчання легким, приємним. Медалісти, учні, яких називають гордістю школи, найчастіше належать саме до цього типу обдарованості. Саме з цих учнів виростають справжні майстри своєї справи.
Академічний тип обдарованості теж має свої підтипи: є учні з широкою здатністю до навчання (вони легко засвоюють будь-яку діяльність, виявляють помітні успіхи у всіх шкільних науках), а є учні, у яких підвищені здібності виявляються лише в одній чи кількох близьких галузях.
У деяких випадках буває складно розрізнити інтелектуальний та академічний тип обдарованості — вони можуть блискуче навчатися, у них є пізнавальна потреба. Різниця, мабуть, полягає в особливій розумовій самостійності інтелектуалів, у їхній підвищеній критичності мислення, здатності самостійно глобально, філософське осмислювати складні Інтелектуальні проблеми. Академічно обдаровані учні — це завжди генії саме навчання, це професіонали шкільної (а потім і студентської) праці, чудові майстри швидкого та якісного засвоєння.
-
Художній тип. Цей вид обдарованості, як правило, виявляється у високих досягненнях у художній діяльності — музиці, танці, живописі, скульптурі, сценічній діяльності.
-
Креативний тип. Головна особливість цього типу обдарованості виявляється в нестандартності мислення, в особливому, часто несхожому на інші погляді на світ. Цей тип обдарованості дуже складно виявити в шкільній практиці, тому що стандартні шкільні програми не дають можливості цим дітям виявити себе.
До того ж, учителі часто не розуміють, а іноді й недолюблюють цих учнів, їхня підвищена незалежність у судженнях, зневага до умовностей (зокрема у побуті) та авторитетів створюють у вчителів у роботі з такими учнями великі проблеми.
У цих учнів легко можна побачити вади, труднощі, а от побачити в їх шкільній діяльності особливі творчі здібності дуже складно, а часом і неможливо без спеціальної роботи в цьому напрямку. Дуже часто учні з цим типом обдарованості не надто добре вчаться через занижену мотивацію до засвоєння (придумувати їм буває легше, ніж засвоїти готове) і свій іноді дуже вигадливий пізнавальний світ, у якому не завжди є місце для шкільних уроків.
Для того щоб побачити справжні творчі здібності цих дітей, їм потрібно пропонувати особливу діяльність, яка передбачає вияв їхньої самобутності, незвичайного бачення світу, — нестандартні теми творів, особливі творчі завдання чи дослідницькі проекти.
У творчої обдарованості багато різних варіантів: є учні, котрі виявляють неабиякі творчі можливості у будь-якій діяльності, але бувають учні, в яких нестандартне бачення досить яскраво виявляється лише в одній сфері.
5. Лідерська, або соціальна, обдарованість («організаторські здібності»). Така обдарованість характеризується здатністю розуміти інших людей, налагоджувати з ними конструктивні взаємини, керувати ними. Лідерська обдарованість, на думку багатьох дослідників, передбачає досить високий рівень інтелекту, однак поряд з цим необхідна й добре розвинута інтуїція, розуміння почуттів і потреб інших людей, здатність до співпереживання, в багатьох випадках у людей з цим типом обдарованості спостерігається й яскраве почуття гумору, яке допомагає їм подобатися іншим людям.
Існує багато варіантів лідерської обдарованості. Є емоційні лідери, своєрідна «жилетка» для кожного, з ними радяться, їх люблять. Є лідери дії — вони вміють приймати рішення, важливі для багатьох людей, визначати мету й напрямок руху, вести за собою.
На жаль, у багатьох школярів з вираженими лідерськими здібностями інтерес до шкільного навчання недостатній. Багато учнів з цими здібностями не мають достатньої шкільної мотивації і, маючи сильний характер і незалежність, відверто нічого не роблять у школі. Неможливість завоювати статус лідера в школі веде їх на вулицю, де вони стають лідерами антисоціальних утрушувань. Таких учнів учителі часто характеризують як пересічних хуліганів. Це викликає відповідне негативне ставлення з боку учнів. Усе це ще більше спричиняє проблеми у цих учнів і їхніх учителів. Потрібї спеціальна, іноді тривала і складна робота, що повернути таких учнів до школи.
6. Психомоторна, чи спортивна обдарованість .Популярна думка про занижені розумові здібності у спортсменів є необґрунтованою. Численні дослідження засвідчили, що у видатних спортсменів значно вищі від середніх інтелекту альні можливості — це стосується навіть таких, здавалося б, далеких від інтелекту видів спорту, як важка атлетика та футбол. Невипадково багато видатних спортсменів, залишивши спорт, стають письменниками (Юрій Власов), вдалими бізнесменами (Пеле), і талановитими педагогами (І.Родніна). Хоча учні зі спортивною обдарованістю рідко добре вчаться. Це пов'язано насамперед із браком часу та належного бажання. Якщо у школярів, що захоплюються спортом, створи ти відповідну мотивацію, настрій, вони, як правило, можуть чудово навчатися.
Поділіться з Вашими друзьями: |