Василь Стус. Загальний огляд життя і творчості. Як добре те, що смерті не боюсь я…



Скачати 71.44 Kb.
Дата конвертації02.05.2016
Розмір71.44 Kb.
План-конспект уроку з української літератури в 11 класі на тему:

«Василь Стус. Загальний огляд життя і творчості. «Як добре те, що смерті не боюсь я…», «Крізь сотні сумнівів я йду до тебе» (ІІ семестр)



підготувала Бойко Людмила Юріївна, учитель вищої категорії Прилуцької спеціалізованої школи з поглибленим вивченням інформаційних технологій І-ІІІ ст. №6

http://www.day.kiev.ua/sites/default/files/main/openpublish_article/20121010/4182-11-4_0.jpg

Тема . Василь Стус. Загальний огляд життя і творчості. «Як добре те, що смерті не боюсь я…», «Крізь сотні сумнівів я йду до тебе».

Мета уроку. Розкрити учням звитяжний шлях В. Стуса, непересічність його таланту, ознайомити з творчістю поета; розвивати навички самостійного синтезу літературно-критичного та біографічного матеріалу, уміння визначати провідні мотиви ідеї поетичних творів; формувати активну життєву позицію, повагу до людей, які зреклися власного щастя заради загального добра.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: ноутбук, презентація, портрет В. Стуса, картки для індивідуальної роботи, кольорові квіти, вислови про В. Стуса.

Хід уроку.

І. Емоційне налаштування учнів; створення ситуації успіху.

Слайд Жодна велика перемога неможлива, якщо їй не передує мала перемога над собою (М. Леонов).

  • Як ви розумієте цей вислів?

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Слайд

  • Погляньте на портрет. Хто це?

  • У попередніх класах ви вже знайомилися із творчістю В. Стуса. Що вам запам’яталося?

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. Визначення очікуваних результатів.

Слайд (Тему оголошує вчитель. Мету намагаються визначити учні: знати…, уміти…)

Очікування (учні на кольорових паперових квітах записують свої очікування від уроку: думки, прагнення, бажання).



ІV. Створення проблемної ситуації.

Слайд

  • Перед вами вислови про Василя Стуса. Прочитайте уважно, а в кінці уроку ми повернемося до них. Чи погоджуєтеся ви з даними твердженнями?

  • Якою хотів бачити Україну В. Стус?



  • Василь Стус – висока постать, що піднялася над малим часом, над мілинами часу.

  • Василь Стус – вольова людина: йому вдалося зреалізувати свій талант за умов, де інші гаснуть і посилаються на умови.

  • Василь Стус – щаслива людина: його спадщина не пропала, хоча лежала в пропасті.

  • Загиблий Василь Стус зробив більше за багатьох інших, кому поталанило вернутися. Він справді « у смерті повернувся до життя».

V. Робота з епіграфом уроку.

Слайд

Я є вільний – і тому Україна є вільною, бо вона в мені… І тому правила гри я призначаю свої, а не ті, що існують… Оточуючий світ не варт того, аби я зрадив себе, зрікся своєї віри, своєї гідності (В. Стус).

  • Як ви розумієте цей вислів?

VІ. Вивчення нового матеріалу.

1.Слово вчителя (на фоні музики)

Слайд

Я напишу твоє імя високе любовю й болем у серцях людських. Прости… Народе… Боже… Україно… (Де ж те прощення – в бурянах могил?) Поклич – прийду, лелекою прилину, о Господи, то дай же нових сил… (Наталя Ткачова)

  • Тож вирушаймо в путь болю і страждання. Не пройдімо мовчки й байдуже повз трагедію знищеного таланту.

2.Рольова гра «Інтервю поета» з елементами бесіди ( випереджувальне завдання)

- Уявімо на декілька хвилин, що до нас завітав поет Василь Стус і кореспондент бере в нього інтерв’ю. Яка б розмова в них вийшла?

Питання:


  • Василю Семеновичу, де і коли розпочався Ваш життєвий шлях?

  • Де і коли Ви навчалися?

  • Ще з раннього незатишного дитинства Ви спізнали, що таке «рідна» влада. Що запамталося з цього періоду?

  • Яким учинком Ви прирекли себе на подальшу мученицьку долю?

  • Коли Вас арештували вперше?

  • А наступний вирок був суворішим?

Бесіда з учнями:

  • Чому Василь Стус студентські роки називає «трудними»?

  • Що стало приводом для виключення Стуса з аспірантури?

  • За що Стус отримав ще суворіший вирок?

3. Виступ «біографа» (випереджувальне завдання)

Слайд

Учень за опорною схемою повідомляє біографічні відомості подальшого життя поета:



  • Репресії кінця 60-х-70-х років.

  • Життя й боротьба.

  • Роки ув’язнення (1972-1985):

  • умови життя в ув’язненні;

  • внутрішні опори незламності;

  • думки про рідних;

  • боротьба в тюрмі;

  • убивство.

4. Виступ «літературознавця»

Слайд

  • три періоди творчості

  • літературна спадщина

  • Стус – літературознавець

5. Аналіз поезій. Робота в групах (випереджувальне завдання)

Слайд

1 група «Крізь сотні сумнівів я йду до тебе»

Виразне читання поезії учнем.

План аналізу.


  1. Тема твору.

  2. Філософічність, психологізм поезії.

  3. Ліричний герой. Хто він і який?

  4. Який образ є внутрішнім стрижнем?

  5. Провідна думка поезії.

  6. Яке почуття домінує у вірші?

2 група «Як добре те, що смерті не боюсь я…»

Виразне читання поезії учнем.



Словникова робота: Скверна – що-небудь мерзенне, порочне, те, що викликає огиду.

  • З якими біблійними історичними образами з’єднує асоціативно поет ліричного героя?

  • Які життєві принципи декларує автор?

6. Теорія літератури

Слайд

Екзистенційна лірика – вірші, у яких розкривається внутрішня суть людини, те глибинне, внаслідок якого кожна особистість є неповторною.



VІІ. Закріплення вивченого

  1. Самостійний пошук. Робота в групах. Індивідуальна р-та на картках.

*Творче дослідження(1гр.)

- Дослідити елементи ритмотворення запропонованих ( у групах)текстів.

- Яким розмірам віддає перевагу Василь Стус?

- Яка рима та римування характерні для поезій цього автора?

- Чи органічним є поєднання змісту і віршової форми?

* Аналітичне дослідження(2гр.)

- Дослідіть засоби поетичної фонетики ( ейфонії) у віршах В. Стуса. Визначити, яку роль вони виконують.



* 2 учні працюють на картках індивідуально

Картка №1



  • За що В. Стуса виключили з аспірантури?

  • Що інкримінували Стусу при арешті?

  • Яким був вирок після першого арешту?

Картка №2

  • Як ви думаєте, чому В. Стус не мирився з порядками в таборах?

  • Як сприйняла прогресивна світова громадськість несправедливе покарання українського поета?

2.Виступ «психологів».

Слайд

«Психологи» зачитують спогади рідних, друзів, однодумців поета, пропонують учням визначити риси характеру В. Стуса на основі почутого.



  1. «Гронування» (складання психологічного портрета В. Стуса).

VІІІ. Підсумок уроку

  1. «Галерея думок»

  • Протягом уроку ви мали змогу ознайомитися з висловами про В. Стуса, з його біографічними відомостями. Я вас запрошую пройтися «Галереєю думок», щоб почути ваші міркування і враження про життя, творчість і самобутність Василя Стуса.

  • Чи залишився В. Стус вільним, навіть перебуваючи у таборах?

  • Чи варт оточуючий світ, щоб людина зрадила себе, зреклася своєї віри, гідності?

  • Давайте повернемося до висловів про поета, які ми читали на початку уроку. Чи погоджуєтеся ви з ними?

ІХ. Рефлексія

  1. – Чи справдилися ваші очікування? Давайте складемо букет квітів із ваших думок, прагнень, бажань.

  2. «Незакінчене речення»

Слайд

Я був вражений…

Мені сподобалося…

Найбільше я запамятав…

Легко зрозуміти, що…

Я переконаний, що наступні покоління…

  1. Заключне слово вчителя ( лист поетові)

  • Нашу роботу хочу закінчити фрагментом власного листа Василеві Стусу.

Твоє життя, як спалах блискавки: яскраве й незабутнє. Твоя поезія – зразок високої духовності, цілісності. Схиляю голову перед мужністю борця-патріота, лицарством інтелігента. Ти – спогад і мрія, колишнє й майбутнє. Ти – взірець нескореності.

Х. Домашнє завдання, взаємооцінювання.

Учні взаємооцінюють свою роботу, коментують.



Слайд

Домашнє завдання: 1) підготувати питання для своїх однокласників за життєвим і творчим шляхом поета; 2) вивчити поезію напам’ять ( за вибором); 3) аналіз поезій: 1гр. «Мені зоря сіяла нині вранці…», 2 гр. «Господи, гніву пречистого…»

Використана література:

Гармаш Г. Червоне і чорне. Поезія – Доля Василя Стуса // Слово і час. –

1991. - № 5. – с. 20-25.

Захарченко В. Він переміг. Спогад про Василя Стуса // Київ. – 1992. -

№ 1. – с. 117-122.

Сверстюк Є. Віднайдена імпровізація Василя Стуса (Спогади) // Київ. –



1991. - № 10. – ст.. 121-123.

Стус Д. Василь Стус: життя як творчість. – К., 2005.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка