Узагальнення і систематизація матеріалу за темою Електричний струм у різних середовищах



Скачати 77.47 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір77.47 Kb.
Спиця Наталія Іванівна

вчитель фізики

кваліфікаційної категорії «Спеціаліст»

Широкинської загальноосвітньої школи

І-ІІІ ступенів ім. М. В. Ясиненко

Урок фізики в 9 класі

на тему « Узагальнення і систематизація матеріалу за темою «Електричний струм у різних середовищах»

Використана література:

1.Сиротюк В.Д. Підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних

закладів, Київ, Зодіак -ЕКО, 2009.

2. Дмитренко З.Ф. Плани-конспекти всіх уроків. – Харків,

видавництво «Ранок», 2010.

3. Подолян Т.М. Електричний струм. Журнал «Все для вчителя» №7-8, 2004.

Тема: Узагальнення і систематизація матеріалу за темою «Електричний струм у різних середовищах»



Мета уроку: систематизувати та узагальнити знання учнів по темі «Електричний струм у різних середовищах», про сутність процесу протікання струму через метали, електроліти, гази, напівпровідники;; розвивати пізнавальні інтереси учнів, сприяти розширенню їх політехнічного кругозору, розвивати уміння, отримувати задоволення від набутих знань; формувати навички економного використання електроенергії, формувати в учнів екологічну свідомість; цінувати і раціонально використовувати природні ресурси, не допускати негативних наслідків взаємодії людини з навколишнім середовищем, свідомо розуміти, що захист природи Землі – захист власного здоров’я.

Обладнання: заготовка узагальнюючої таблиці «Природа електричного струму в різних середовищах»,порівняльна таблиця використання електроенергії, картки з завданням для роботи в групах.

План – схема уроку

Етап уроку

Час, хв..

Форми й види діяльності вчителя та учнів

І. Організаційний етап

2




ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань

5

Робота в групах із подальшою взаємоперевіркою. Вправа «Закінчи фразу»

ІІІ. Контроль і корекція знань

10

Фізичний диктант з теми «Електричний струм у різних середовищах»

ІV. Повторення й узагальнення отриманих знань

10

Презентація домашньої роботи - проекту, а саме заповнення узагальнюючої таблиці «Природа електричного струму в різних середовищах»

V. Розв’язування задач екологічно-економічного змісту

12

Виховання в учнів навичок економного використання електроенергії та формування екологічної свідомості

VI. Підбиття підсумків уроку.

4

Вправа «Похвали себе сам» (психологічна реабілітація учнів після напруженої роботи на уроці)

VII. Домашнє завдання

2

Однакове для всього класу



ХІД УРОКУ


  1. Організація навчальної діяльності

Перевірка наявності необхідного приладдя в учнів на партах.


  1. Актуалізація і корекція опорних знань


Робота в групах

Вправа «Закінчи фразу»

Організується робота в групах із подальшою взаємоперевіркою



Початок фрази

Закінчення фрази

1.Власна провідність напівпровідників – це…

А. переважна провідність p- типу або n- типу , що одержується в напівпровідниках з додаванням певних домішок

2.Ковалентний зв’язок – це…

Б. провідність , обумовлена розривом ковалентних зв’язків у чистому напівпровіднику при підвищенні його температури

3.Домішкова провідність…

В. взаємодія сусідніх атомів, обумовлена обертанням електронів навколо пари атомів

4.Донорні домішки – це…

Г. власна провідність

5.Акцепторні домішки – це…

Д. домішки, в разі додавання яких число вільних електронів зростає

6.Якщо в напівпровіднику струм, що переноситься електронами, дорівнює струму, що переноситься дірками, то в напівпровіднику спостерігається…

Е. домішкова провідність n- типу

7.Якщо в напівпровіднику струм, що переноситься електронами, більший за струм, що переноситься дірками, то в напівпровіднику спостерігається…

Ж. домішкова провідність p- типу

8. Якщо в напівпровіднику струм, що переноситься дірками, більший за струм, що переноситься електронами, то в напівпровіднику спостерігається…

З. домішки, в разі додавання яких виникає нестача електронів для утворення ковалентних зв’язків між атомами напівпровідника й атомами домішки




  1. Контроль і корекція знань

Проводиться письмове опитування за темою «Електричний струм у металах, напівпровідниках, розчинах і розплавах електролітів, газах».

Форма опитування – фізичний диктант.

Фізичний диктант


  1. Електричний струм у металах являє собою… ( упорядкований рух вільних електронів).

  2. Електричний струм в електролітах являє собою… ( упорядкований рух позитивних і негативних йонів).

  3. Під час руху йонів в електричному полі відбувається процес…( перенесення речовини), який називають… (електролізом).

  4. Електричний струм у напівпровідниках являє собою… (упорядкований рух електронів і дірок).

  5. Провідність напівпровідників буває… (власна й домішкова).

  6. Напівпровідники з домішковою провідністю бувають… (p- типу та n- типу).

  7. Електричний струм у газах називається… (газовим розрядом).

  8. Газовий розряд являє собою… ( упорядкований рух електронів та позитивно й негативно заряджених йонів).

  9. Газовий розряд буває… (самостійний і несамостійний).




  1. Повторення й узагальнення отриманих знань

Ключове твердження

Тільки аналіз фактів може перетворити

блукаючі вогні у світло маяка.

Перевіряється домашнє завдання – презентація проекту «Природа електричного струму в різних середовищах». Попередньо клас був поділений на чотири групи, кожна з яких презентує одну з тем: проходження струму через одне із чотирьох середовищ – метали, напівпровідники, електроліти, гази. Проект має сформувати в учнів уміння систематизувати й аналізувати факти з метою обґрунтування природи електричного струму в різних середовищах на основі електронних уявлень. Тому кожному учневі необхідно бути уважним під час виступів товаришів, брати активну участь в обговоренні виступів, не соромитися задавати запитання. Зосередитися й краще запам’ятати матеріал допоможе таблиця, що заповнюється на презентації проекту кожним учасником.




Середовище

Що порівнюється

Носії електричного заряду

Умови протікання струму

Залежність опору від температури середовища

Застосування в техніці, побуті

Метали













Напівпровід-

ники














Електроліти













Гази














  1. Розв’язування задач екологічно-економічного змісту

Учитель.

Святий обов’язок кожного громадянина – економно ставитись до використання енергоресурсів. Що можемо конкретно ми? Часто забуваємо вимкнути лампочку в коридорі, на кухні чи в ванній кімнаті. І горить вона там без потреби. Пропоную зробити нехитрі підрахунки, а вже потім, із них, - висновки.



Задача.

Скільки електроенергії споживається протягом години лампочкою, потужністю 60 Вт у наших з вами квартирах ( в класі 10 учнів)?



Розв’язання.

А=P t N, A = 60вт ∙1∙10= 600 Вт = 0,6 кВт



Відповідь: 0,6 кВт

Учитель.

Діти, як ви вважаєте, - це багато чи мало? Щоб зрозуміти це, звернемося до порівняльної таблиці.


1 кВт г од електроенергії достатньо, щоб виготовити:

5 кг олії;

14 кг борошна;

30 кг хліба;

40 кг цукру;

1,5 кг паперу;

1 пару взуття.

А якщо в кожній квартирі по всій Україні виключити на одну годину одну електричну лампочку, то буде збережено 200 тис. кВт г од електроенергії. Це означає, що для отримання цієї енергії не буде спалюватися паливо на ТЕС, а отже, наша атмосфера не буде забруднюватися вуглекислим газом, оксидами сірки, а земля не буде устилатися шлаковими відходами від спаленого вугілля. Статистика говорить, що ТЕС світу викидають в атмосферу щороку 250-300 млн. тонн попелу й понад 60 млн. тонн сірчистого ангідриду. Американський метеоролог Баттан в книзі «Забруднене небо» формулює висновок про те, що цивілізацію чекає одне з двох: або люди зроблять так, що в повітрі стане менше диму, або дим зробить так, що на землі стане менше людей. Діти, ви мусите свідомо зрозуміти, що охорона навколишнього середовища – це дуже важлива і серйозна справа. Здоров’я людей залежить від здоров’я природи Землі.




  1. Підбиття підсумків

Вправа «Похвали себе сам»

Учням пропонується згадати етапи уроку й похвалити себе за активність, гарну підготовку до уроку, надання допомоги під час розв’язування задач товаришам по групі й т. д.




  1. Домашнє завдання

Повторити §23-25 підручника; виконати тестові завдання №2-5,7,10 по варіантах на сторінках 116-118



База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка