Уроку з музичного мистецтва 5 клас «Море у творчості митців»



Дата конвертації30.04.2016
Розмір70.3 Kb.
Конспект уроку з музичного мистецтва

5 клас


«Море у творчості митців»
Мета: ознайомити учнів із творчістю російського композитора М.А. Римського – Корсакова та художника – мариніста І.К. Айвазовського; розглянути взаємо-проникнення видів мистецтва: поезії, музики, живопису; розширити знання про види та жанри музичного та образотворчого мистецтва, особливості художньо-образної мови в музиці та у візуальному мистецтві; формувати вміння сприй-мати, розрізняти та аналізувати музичні й живописні твори; розвивати вміння «бачити музику», «чути картину»; узагальнити знання учнів щодо засобів музичної виразності; сприяти формуванню вміння пов’язувати характер прослу-

ханої музики із засобами музичної виразності; формувати образне, логічне, просторове мислення; розвивати творчу уяву, вокально – хорові навички; вихо-

вувати уміння уважно слухати музику, любов та інтерес до мистецтва.

Оснащення уроку: репродукції картин І. К. Айвазовського, М. А. Римський – Корсаков. Увертюра « Океан – море синє» з опери « Садко», Дідюля « Море»,

З.Майстрова «Я малюю море», портрети художника та композитора, відео-презентація «Море у творчості митців».

Обладнання: фортепіано, синтезатор, ноутбук, СD- диски із записами музичних

творів.

Тип уроку: комбінований



Форма проведення: урок – подорож

Епіграф до уроку:

« Музика й живопис – це рідні сестри»

Леонардо да Вінчі

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент:



Музичне привітання:

Добрий день, вам добрий день,

В світі музики, фантазії, пісень!

Добрим будь, щирим будь!

Із мистецтвом у дивну путь!
ІІ Мотивація навчальної діяльності:

Бесіда: Так, саме про мистецтво ми говоримо з вами протягом цього року. Пригадайте, що спільного між усіма видами мистецтва? Прекрасні твори мистецтва: мелодія, картина, поезія – усе це створено людиною, яка передає свої переживання, емоції через образи, звуки, кольори. Тому різні твори мистецва можуть бути об’єднані однією тематикою, ідеєю, задумом. На минулому уроці ми розглядали з вами тему, чи можемо ми « побачити музику» та «почути живопис». Чи може і музика, і живопис передати однакові почуття? І дійшли висновку, що слухаючи музику, ми малюємо в уяві картини, а дивлячись на творіння худож-ника, уявляємо, яка музика може озвучити цю картину. Щоб краще це зрозумити, ми сьогодні спробуємо з’ясувати, чому багато років тому великий італійський художник Леонардо да Вінчі назвав музику й живопис « рідними сестрами». Ми ознайомимося з життям і творчістю композиторів, художників, які змогли тісно поєднати ці два вида мистецтва. А для того, щоб з’ясувати яку тему для своїх творів вони обрали, яка також стане темою і нашого уроку, ми вирушаємо в цікаву подорож.

ІІІ Повідомлення теми уроку:

Гра «Відгадай»: Перед вами кораблик та 4 ключових слова: музика-композитор, живопис - художник, Як ви гадаєте, яка тема нашого уроку?
Так, вірно: «Море у творчості митців» (відкриваю на дошці тему уроку).
На цьому кораблі ми і відправимося по океану мистецтва.

ІV Актуалізація знань учнів:

  - Але з собою нам треба захопити багаж знань, без нього ми просто не зможемо подорожувати. А оскільки тема у нас «морська», то і гра наша буде називатися «Морський бій». За правильні відповіді, ви, як завжди, отримуєте нотку і після закінчення уроку, той хто набере більше ноток , отримає високу оцінку.

  На дошці таблиця з закритими питаннями, діти по черзі вибирають номер і букву питання і відповідають на нього.






А

Б

В

1

Програмна та непро-грамна музика

Засоби музичної виразності

Дерево жанрів

2

Опера

Увертюра

Тембр

- Молодці, добре впоралися із завданням! Ну, і звичайно, в дорогу ми беремо з собою нашу улюблену пісню. Виконується пісня «Світ музичний»:

Світ музичний повсякчас,

Звуками чарує нас,

Слухай музику, співай,

Звеселяй наш рідний край!

Приспів:

Надовкіл така краса,

Аж щебечуть небеса!

І лунає на весь світ:

«Здрастуй, Музико, привіт!»

Там, де звуки весняні,

Де звучать завжди пісні.

Є там фея чарівна.

Зветься музикой вона!

Приспів.


V. Викладання нового навчального матеріалу:

Звучить музика Дідюлі «Море».


  -Ми пливемо з вами по морю мистецтва, а як ви думаєте під таку музику яке море можна уявити: спокійне або бурхливе, штормове?
(Спокійне і безмежне)
  І перша наша пристань біля острова під назвою «Живопис».

Слайд №1. Портрет Айвазовського

Напевно, серед ваших рідних чи знайомих зустрічаються жінки або дівчата, яких звуть Марина? «Марина» - означає морська. А художника, який зображує море, називають «мариніст». Багато художників намагалися передати у своїх картинах красу морської стихії. Але найвідомішим мариністом у світі став Іван Костян-тинович Айвазовський. Він народився на березі Чорного моря у місті Феодосія. Коли він був маленьким хлопчиком, найбільше любив малювати. Паперу і олівців у нього не було, тому малював вугіллям на білих стінах кримських будинків. Ці малюнки помітив феодосійський градоначальник Казначеєв. З його допомогою хлопчика відправили навчатися в Петербурзьку Академію мистецтв. Після її закінчення Айвазовський повернувся в рідне місто. Все своє життя він малював море, вважаючи його справжнім другом. Айвазовський написав майже 6 тисяч картин, головним героєм яких було море. У нього було 120 персональних виста-вок. Після смерті всі його картини були подаровані місту. Якщо коли-небудь вам доведеться побувати у Феодосії, обов'язково відвідайте музей з картинами Айвазовського.

Давайте розглянемо деякі його твори.


Слайд № 2 Картини Айвазовського.

Кожна картина викликає у нас різні почуття.


- Розкажіть про свої почуття, коли ви дивитеся на ці картини.
- За допомогою яких засобів художник передає різний характер моря? (контрасти світла й колориту, відтінки.)
-А якби ви були композиторами, яка картина моря надихнула б вас на написання музичного твору?  

А тепер прийшов час дізнатися, як композитори-класики у своїй музиці зображували море. І наступна наша зупинка на острові «Музика».

Слайд №3 Портрет Н.А. Римського – Корсакова.

Багато композиторів зверталися до теми моря, але кращим музичним «марині-стом» по праву називають російського композитора Римського – Корсакова. Він, як ніхто інший зумів передати в музиці оркестровими фарбами мінливий неперед-бачуваний характер моря - від штилю до бурі.


Микола Андрійович закінчив у Петербурзі морський корпус і здійснив круго-світню подорож на кораблі як військовий офіцер. Любов до моря залишилася у композитора на все життя. Н.А. Римський-Корсаков написав 15 опер. З них дев'ять створені на казкові сюжети. Однією з найулюбленіших опер Римського-Корсакова була опера-билина "Садко". Багато спільного у композитора з його улюбленим героєм. Обидва вони родом з Новгородської землі, музиканти та мореплавці. Увертюру до опери "Садко" композитор назвав "Океан - море синє". Давайте її послухаємо.

- Які образи виникають у вас під час прослуховування увертюри? Весь час образ моря постійний чи він змінюється? (Море то спокійне, тихе, то тривожне, вируюче)


- За допомогою яких засобів виразності композитор створив образ моря?
(Мелодія, динаміка, регістр, темп)
- Який стан душі передав нам композитор у своєму творі?
  - Ми вже з вами говорили, що увертюра налаштовує слухача на весь оперний спектакль. Слухач розуміє по настрою і характеру музики майбутній хід подій. Як ви думаєте, чи легка буде доля Садко? (Ні, музика вступу тривожна, герою дове-деться нелегко.)
  - Давайте повернемося до картин Айвазовського. Скажіть, яка картина найбільше підходить за характером до увертюри «Океан - море синє»?
- Увертюра «Океан-море синє» - це програмний твір, чому?
- А чи можемо ми побачити море в непрограмній музиці?
(Звучить «Адажіо»)

Так, під будь-яку музику наша фантазія може намалювати найрізноманітніші картини.


VI. Творче завдання:

Не тільки композитори і художники, але і поети дуже часто зверталися до морської теми. У вас було домашнє завдання знайти вірш про море. Хто вважає, що його вірш підходить за характером до нашого музичного твору або до будь-якої картини Айвазовського? Давайте послухаємо!



  1. Підбиття підсумків уроку:

- Як називають художника, який зображує море?
- Назвіть композитора та художника, з творами яких ми сьогодні познайомились?
- Чи зазвучали у нас сьогодні картини і чи побачили ми в музиці море?
- Чому Леонардо да Вінчі назвав музику та живопис рідними сестрами?

VIII. Домашне завдання: намалювати картину моря, уявити себе в ролі ком-позитора і придумати свій музичний твір до цієї картини, за допомогою опису засобів музичної виразності.

Оцінювання учнів.

Ви були сьогодні дуже активними, емоційними, гарно співали та розповідали.

У вас на партах лежать зображення трьох смайликів. Якщо вам було цікаво працювати на уроці, підніміть смайлик 1, якщо не дуже – 2, якщо не цікаво – 3.

Спасибі всім, хто працював,

Пісні співав, вірші читав,

Про музику розповідав чудово,



Та тим, хто в гості завітав!


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка