Уроку I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності



Скачати 67.74 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір67.74 Kb.
Як зберегти ялинку перед новорічними святами
Мета: навчати учнів розрізняти контури дерев узимку, спостерігати за деревами; розвивати увагу, пам’ять, уяву, мовлення; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності

1. Перевірка домашнього завдання

Слухання розповідей учнів про вічнозелені рослини своєї місцевості.

2. Уявна подорож до зимового лісу

Звучить музика П. Чайковського «Пори року. Січень».

На дошці — ілюстрації із зображенням зимового лісу.

Учитель або підготовлений учень читає вірш А. Первомайського «Срібні дерева».

Срібні дерева,

Срібне гілля,

Сріблом пухнастим

Вкрита земля.

Срібні у синьому

Небі хмарки.

В срібних заметах

Срібні стежки.

Срібний-пресрібний

Ліс приберіг

Білочці срібній,

Срібний горіх.

— Діти, прозвучала музика П. Чайковського та вірш А. Первомайського «Срібні дерева». Пропоную помилуватися дивовижним зимовим пейзажем, погуляти у зимовому лісі!

— Давайте згадаємо, як зимують рослини? Що відбувається з трав’янистими рослинами? Що відбувається з кущами? (Відповіді дітей.)

— Вони скидають листя восени, а у вічнозелених кущів (журавлини, брусниці) листя не міняє кольори і не опадає. Це вічнозелені рослини. (Демонстрування ілюстрацій «Кущі під снігом».) У цих кущів залишаються на гілках ягоди, які від морозу стають солодшими. А птахи і тварини знаходять під снігом смачні ягоди.

— А як зимують дерева?

Загадка


  • Восени не в’яне, а взимку не вмирає. (Ялинка, сосна)


III. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні на уроці ви навчатиметесь розпізнавати дерева взимку і дізнаєтеся, як зберегти ялинку перед новорічними святами.


IV. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь учителя

— У сплячому царстві зимового лісу, на перший погляд, дерева без листя дуже схожі одне на одне. Але якщо бути уважним, то можна помітити, що у кожного дерева — свій силует, свій порядок розташування гілочок. Чорні силуети дерев чітко виділяються на білому снігу, неначе намальовані чорною фарбою на білому аркуші паперу. Недарма ліс, що скинув листя, називають у народі — чорноліссям.

Улітку ви добре взнаєте дерева по листю. А взимку? (Спираючись на власний досвід і спостереження.)

Розглядання ілюстрацій дерев на дошці.

— Які дерева ви одразу впізнали? За якими ознаками? (Ялина, сосна)

— Як називають ялинку і сосну? (Хвойні) Чому? (Їхні листочки дуже вузенькі, як голочки. Називаються хвоєю.)

— Невже дійсно хвойні дерева не скидають листочки-хвоїнки? (Вони опадають поступово, не всі відразу. Тому вони завжди зелені.)

— А чому складно впізнати інші дерева? (Немає листя.)

2. Робота за підручником (с. 72–73)

— Розгляньте на малюнку на с. 72 контури дерев у зимовому лісі. Прочитайте назви рослин. За якими ознаками їх можна впізнати в природі?

— Розгляньте фотографії. Розпізнайте дерева.

— Поясніть прислів’я «Добрий той сніг, що вчасно ліг».

— Перевірте прикмету: «Якщо дерева вкрилися інеєм, буде тепло».

Підсумок. Узимку деякі трав’янисті рослини від вимерзання захищає сніговий покрив. Ріст рослин не припиняється, а лише сповільнюється. Хвойні рослини зимують із зеленими листками-хвоїнками.

Сторінка дослідника

Як зберегти ялинку перед новорічними святами



  • Поспостерігайте за ялинкою у новорічні дні. Підготуйте розповідь про новорічну ялинку за планом. Поміркуйте, як їй можна допомогти.

  • Розгляньте новорічну ялинку, яку привезли у вашу школу чи до вашої до-

мівки. Це ялина чи сосна? Визначте її вік. Кожного року на дереві виростає

одна лутовка (кільце) гілок. Отже, скільки лутовок на стовбурі — такий

приблизно вік дерева.


  • Визначте приблизну висоту дерева, довжину гілок, цупкі чи гнучкі гілочки; які хвоїнки; деревце струнке чи із широкою кроною.

  • Опишіть або замалюйте прикрашену ялинку, які на ній іграшки, інші прикраси. Яку ще роль виконувала ялинка, окрім того, що прикрашала кімнату?

  • Як довго простояла ялинка в кімнаті? Який вона мала вигляд, коли з неї зняли прикраси?

  • Де опиниться ялинка після новорічних свят?

  • У школі відбулося веселе новорічне свято. Чи варто ще й вдома прикрашати ялинку?

  • Чи можна замінити живу ялинку?

3. Фізкультхвилинка
V. Узагальнення й систематизація знань

1. Обговорення художніх творів

ЯЛИНКА

Ось уже кілька років ми не купуємо новорічних ялинок, а прикрашаємо ту, що росте на подвір’ї біля Оленчиного вікна. Сталося це після зустрічі з Карпом Івановичем. Несли ми того вечора з базару пишне деревце. Аж тут підходить лісник.



Погомоніли ми про се, про те, а на прощання дядько Карпо й питає:

— Скільки за цю красуню?..

— Два карбованці заплатили.

— Жаль,— якось болісно зітхнув Карпо Іванович.

— Що жаль? — перепитую.

— Отаку красу нищити... І в селі, і в містах кожний неодмінно хоче придбати ялинку на свято. І навіть не подумає, що для того, аби виросла ось така, як у вас, треба щонайменше десять років чекати! Якби моя воля, то я геть би заборонив рубати й продавати ялинки.

Геть! Постоїть вона в хаті для втіхи тиждень-два — і на смітник. Хіба це по-людському?..

С. Носань

— Порівняйте оповідання і вірш. (В оповіданні Карпо Іванович висловлює думку, що не слід вирубувати ялинок для новорічних прикрас, а у вірші думку підтверджує зайчик, відбираючи у хлопчика ялинку.)

— Уявіть себе тим хлопчиком, що розповідає про зустріч із зайчиком.

— Як би ви вчинили на місці хлопчика і зайчика?

2. Як виростити ялинку

Всі ми звикли, що Новорічне свято приходить у наш дім разом із красунею ялинкою, з Дідом Морозом і подарунками. І на цьому святі веселяться всі, невесело лише одній ялинці, яку зрубали в лісі і принесли додому, щоб на декілька днів створити святкову атмосферу, а потім викинути її на смітник.

— Чому ми вирубуємо ялинки під Новий рік?

— Скільки потрібно виростити дерев, щоб у новорічну ніч кожну квартиру прикрашала ялинка?

— Скільки років потрібно рости ялинці, щоб вона була зростом хоча б із першокласника? (Ялинка за 10 років виростає у зріст першокласника, простоїть 10 днів у квартирі на Новий рік, і її викинуть на смітник.)

Виростіть ялинку самі!

1) Приготуйте квіткові горщики, землю, шнурочки, поліетиленові мішечки, камінці й насіння ялини.

2) У кожен горщик покладіть по 2 насінини, які присипте п’ятисантиметровим шаром землі.

3) Горщик накрийте поліетиленовим мішечком і обв’яжіть шнурочком, щоб земля залишалася вологою.

4) Як тільки з’являться паростки, мішечок зніміть і землю в горщику поливайте двічі на тиждень.

5) Улітку рослинку можна виставити на вулицю (балкон чи сад) або переставити на підвіконня з північної сторони.

6) Ялинку, яка підросте, можна висадити у відкритий ґрунт восени або навесні. Для цього необхідно викопати досить глибоку ямку, рослину висадити в ґрунт разом із шаром землі і добре полити.

Пам’ятайте! Якщо кожен із нас урятує маленьку сосонку або ялинку, то через десятки років це відгукнеться у нашому серці вдячним і радісним дзвоником.


VI. Підбиття підсумків. Рефлексія

— Як зберегти ялинку перед новорічними святами?


VII. Домашнє завдання

С. 72–73.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка