Уроках «Основ здоров’я»



Скачати 48.48 Kb.
Дата конвертації30.04.2016
Розмір48.48 Kb.


Пропедевтика у вивченні Правил дорожнього руху

у початковій школі

Вивчення правил дорожнього руху на уроках «Основ здоров’я» у першому класі – дуже важливий момент у житті школяра. Цьому сприяє пропедевтичний курс з вивчення цих правил.

Вивчення тем «Безпека на вулиці», «Безпечна дорога до школи» та «Ти пасажир», дає першокласникові достатньо інформації про складові частини дороги, про місця безпечного переходу проїжджої частини дороги. У першому класі відбувається знайомство з світлофором, з його сигналами, з деякими дорожніми знаками, на які повинна звертати увагу дитина при виборі місця переходу вулиць і доріг. Діти вчаться вибирати безпечний маршрут від дому до школи, при цьому розвивають спостережливість, самостійність.

Досвід роботи свідчить – для кращого засвоєння у дітей знань дорожнього руху, правил перебування на вулиці, правил пасажира, на заняттях потрібно частіше застосовувати різноманітну наочність: плакати, ілюстрації до теми, модель світлофора, дорожніх знаків. Також на уроках для першокласників потрібно використовувати казки, легенди, які знайомлять з міфологічними та історичними сюжетами, пов’язаними з першими дорогами, які будували жителі різних країн, які матеріали застосовували для будівництва доріг, коли з’явився тротуар, хто першим ввів правила дорожнього руху, яка була швидкість першого автомобіля.

У другому класі учням в більшому об’ємі подається матеріал по вивченню правил дорожнього руху. Крім тем «Безпека на дорозі», «Дорожня розмітка», вивчаються теми «Види доріг і перехресть», «Перехрестя», де школярі детальніше знайомляться з правилами пішохідного руху; якої сторони треба триматися при русі по тротуарах і пішохідних доріжках; з поняттям та ознаками регульованого і нерегульованого перехрестя; переходом вулиці на нерегульованому перехресті. Як свідчить практика роботи, при вивченні ознак регульованого перехрестя, активно сприймається розповідь про появу перших світлофорів, про роль світлофора у житті людини. Цікавими є для дітей , коли на уроках використовуються загадки, вірші, казки про світлофор, про регулювальника; також, коли учні на практиці в ігровій формі вчаться за допомогою жезла регулювати рух машин і пішоходів.

Третьокласники при вивченні правил дорожнього руху знайомляться з такими поняттями як дорога з обмеженою оглядовістю; визначають, що може заважати пішоходу та водієві гарно бачити дорогу і своєчасно реагувати на перешкоду, яка може раптово з’явитися на шляху. Також діти вчаться моделювати свою поведінку при переході дороги за несприятливих умов – коли туман, темна пора доби, йде дощ. Коли вивчається тема «Залізничний переїзд», дуже важливо підвести дітей до свідомого розуміння важливості обережного пересування на залізниці і дотримання ними правил поведінки при переході залізничного переїзду, тому що почастішали випадки загибелі й травмування людей, які недбало ставилися до простих правил поведінки.



Тема «Безпека пасажирів» дуже цікава для дітей. За допомогою загадок учні знайомляться з видами громадського транспорту, дізнаються, що він буває наземним, підземним, повітряним, залізничним, водним. Загадки підкріплюються кольоровим зображенням різних видів транспорту. При складанні правил безпечної поведінки пасажирів рекомендується робота в групах, завдання яких записати правила поведінки на зупинці, в салоні транспорту, під час посадки та висадки з транспорту, при переході дороги під час висадки з транспорту. Цей вид роботи спонукає дітей до спільного обговорення правил, які потім потрібно донести до іншої частини класу, щоб ці знання змогли використовуватися в практиці. Працюючи в групах, можна скласти діалог, розігравши сценку за різними ситуаціями.

Учитель знайомить учнів з поняттям «гальмівний шлях», яке разом зі схематичним поясненням дає повну картину, яку відстань ще подолає автомобіль, водій якого, побачивши перешкоду, вирішить зупинитись. Діти повинні розробити правильний план поведінки в такій ситуації, тому що багато випадків загибелі та травмування дітей трапляються за таких умов.

Третьокласнику важливо знати, як треба обходити транспорт, який стоїть. Дітей потрібно націлювати на те, що є різниця в тому, як обходити різні види транспорту. Пояснення цьому просте, легке для запам’ятовування. Автобус, тролейбус, таксі, які зупинилися потрібно обходити ззаду, тому що ми бачимо, як їх обганяє інший транспорт, трамвай обходимо спереду, щоб побачити зустрічний.

Під час вивчення теми «Метро – підземний транспорт», потрібно наголосити, що серед видів транспорту найбезпечнішим у великому місті вважається метро. Школярам цікаво дізнатися, як давно метро з’явилося, де вперше його побудували, з якими труднощами зіштовхнулися будівельники, коли перші пасажири лондонського метрополітену були змушені їздити в диму та кіптяві, бо паровози працювали на вугіллі. Учні повинні бути інформованими, де в нашій державі є метрополітен і де його розпочали будувати. Школярам потрібно пам’ятати, щоб безпечно почуватися в метро, треба знати і виконувати правила користування ним.

У четвертому класі відбувається знайомство з різновидами світлофорів та їх призначенням, також важливим моментом є вивчення жестів регулювальника. На уроках багато часу приділяється ознайомленню з групами дорожніх знаків. Учні отримують інформацію, що означають ті чи інші дорожні знаки, чим відрізняються від інших, де і коли їх можна застосовувати. Дітям важливо пам’ятати, які автомобілі у загальному потоці транспорту мають переваги рухатися по проїжджій частині дороги , яке вони мають призначення і чому їх потрібно пропускати іншим автомобілям та пішоходам.

Учні, отримавши у третьому класі знання про «гальмівний шлях», у четвертому класі вже визначають, від чого залежить - чи швидко зупинить водій свій автомобіль, коли побачить на дорозі перешкоду. Потрібно донести до дитини, якщо у автомобіля зношені шини, велика маса, погані погодні умови, чи автомобіль рухається з гори, то зупинний шлях набагато збільшується. Тому дорогу треба переходити обережно і не бігти напереріз машинам.



Вивчаючи тему «Безпека велосипедиста», важливо розвивати у дітей навики безпечної їзди на велосипеді, потрібно нагадувати, з якого віку можна їздити на велосипеді по проїжджій частині дороги ,як перевіряти готовність велосипеда до їзди. Діти повинні знати, для чого потрібні світловідбивачі на велосипеді, і чому вони мають різний колір. Також учням цікаво дізнаватися про історію створення велосипеда, хто був автором, особливо якщо розповідь ілюструється малюнками із зображеннями велосипедів різних епох.

Як свідчить практика роботи, найкращим підсумковим уроком по вивченню правил дорожнього руху в четвертому класі є урок – КВК, на якому важливо закріпити знання дітей про правила безпечної поведінки на вулицях міста. У КВК беруть участь дві команди, які вибирають собі назву, емблему, готують привітання. Оцінює виступи учасників журі. Учні, які не ввійшли до складу команд, беруть участь як болільники, для яких теж є конкурси. В КВК задіяні всі діти класу. Журі підводить підсумок змагань, команди нагороджуються грамотами за зайняті місця, всі учасники – солодкими призами.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка