Урок за твором Джанні Родарі «Листівки з видами міст»



Сторінка1/5
Дата конвертації26.04.2016
Розмір0.78 Mb.
  1   2   3   4   5


Відділ освіти Володимир – Волинської районної державної адміністрації

Районний методичний кабінет

На допомогу вчителю світової літератури

(методична розробка)
6 клас

Районна творча група

вчителів світової літератури


2014

До методичної розробки «На допомогу вчителю світової літератури» увійшло календарно-тематичне планування за новою програмою для 6 класу, розробки уроків до вивчення нововведених творів Г.Бічер-Стоу «Хижина дядька Тома», В.Г.Короленка «Сліпий музикант», Джанні Родарі «Листівки з видами міст», творчості Астрід Анни Емілії Ліндгрен, Міхаеля Андреас Гельмут Енде «Джим Ґудзик і машиніст Лукас», Крістіне Нестлінгер «Конрад, або Дитина з бляшанки».


Рекомендовано учителям світової літератури.




Авторський колектив: Пус Олена Андріївна, вчитель світової літератури загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня м.Устилуг, керівник творчої групи, Бохотниця О.І., Хрупчик В.М., Димарчук Л.Д., Гнатюк В.Л., Горбунова Н.Є. – вчителі світової літератури ЗОШ району, члени творчої групи.


Рецензент: Майкут А.І., методист РМК відділу освіти.

Обговорено та схвалено науково-методичною радою РМК відділу освіти (протокол №2 від 17.03.2014р.) для представлення на ХІХ обласну виставку дидактичних і методичних матеріалів «Творчі сходинки педагогів Волині».


Зміст
Вступ ……………………………………………………………………………..4
Календарно-тематичне планування …………………………………………….5
Уроки за романом Г. Бічер - Стоу «Хижина дядька Тома»

(Хрупчик В.М., ЗОШ І-ІІІ ступеня с.Стенжаричі)…………………………..9
Уроки за повістю В.Г.Короленко «Сліпий музикант»

(Пус О.А., ЗОШ І-ІІІ ступеня м.Устилуг)…………………………………18
Урок за твором Джанні Родарі «Листівки з видами міст»

(Димарчук Л.Д., ЗОШ І-ІІ ступеня с.Микитичі)…………………………27
Уроки по творчості Астрід Анни Емілії Ліндгрен

(Бохотниця О.І., ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Лудин)……………………………34
Урок за твором Міхаеля Андреас Гельмут Енде

«Джим Ґудзик і машиніст Лукас»



(Гнатюк В.Л., ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Овадно)……………………………39
Урок за твором Крістіне Нестлінгер

«Конрад, або Дитина з бляшанки »



(Горбунова Н.Є., ЗОШ І-ІІ ступеня с. Селець)…………………………..46

Література…………………………………………………………………………59



ВСТУП
Розум, мудро створений, вартий від розуму,

добре наповненого.

Мішель Монтеню
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України розпочало процес реформування сучасної освіти. Саме це спричинило розроблення цілої низки нових нормативних документів, які складають нормативну базу реформ у галузі літературної освіти: Концепції літературної освіти – нової редакції Державного стандарту – уніфікованої навчальної програми зі світової літератури – осучаснених підручників – розробляється науково-методичне забезпечення курсу.

Головна мета вивчення предмета «Світова література» в загальноосвітній школі – прилучення учнів до здобутків світової літератури і культури, розвиток творчої особистості (читача), формування в неї гуманістичного світогляду, високої моралі, естетичних смаків, а також якостей громадянина України, який усвідомлює свою належність до світової спільноти.


Згідно Концепції літературної освіти і нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти курс світової літератури в 11-річній загальноосвітній школі поділено на три етапи. Перший із них - прилучення до читання (5-7 класи).
Цей збірник створений педагогами творчої групи району з метою допомогти вчителям світової літератури підготувати та провести уроки за новою програмою у 6 класі. У ньому запропоновано календарно-тематичне планування та плани-конспекти уроків з вивчення творчості тих письменників, які введені у програму вперше.
У збірнику представлені конспекти уроків з вивчення творчості Г.Бічер-Стоу (Хрупчик. В.М.), В.Г.Короленко (Пус О.А.), Дж.Родарі (Димарчук Л.Д.), А.Ліндгрен (Бохотниця О.І.), Міхаеля Андреаса Енде (Гнатюк В.Л.), Крістіане Нестлінгер (Горбунова Н.Є.).
Вчителям пропонується використати на уроках такі прийоми роботи як «Задай питання письменнику», «У лабіринті запитань», «Відкритий мікрофон», «Займи позицію», складання анкети головного героя, запитань для інтерв’ю з письменником, віртуальні подорожі, міні-диспут, рольові ігри, гронування, асоціативні вибіркові диктанти, творчі завдання, роботу в групах, літературний футбол тощо.


Календарно-тематичне планування

(70 годин, 2 години на тиждень)
І семестр




за/п

Дата

Зміст навчального матеріалу

1.





Вступ.

Література як вид мистецтва. Художній образ


2.





Міфи народів світу

Поняття про міф. Основні тематичні групи міфів. Відображення єдності людини й природи в міфах різних народів. Популярні міфологічні образи, сюжети, мотиви різних народів.



3.




Грецькі міфи. Міф про Прометея.

4.




Міфи про Геракла.

5.




Індійські міфи. Про створення ночі. Про потоп. Про золоті часи.

6.




Єгипетські міфи. Ра та Апоп.

7.




ПЧ №1. Які вони – герої міфів Давньої Греції?

8.




РМ №1. Письмовий твір «Мій улюблений міфологічний герой».

9.





Мудрість байки

Байка як літературний жанр, її характерні ознаки, особливості художньої будови, повчальний зміст.



10.




Езоп. «Лисиця і виноград», «Вовк і Ягня». Поєднання конкретного і загального в байках Езопа. Втілення людських якостей в алегоричних образах. Мораль байок Езопа.

11.




Іван Андрійович Крилов. «Квартет», «Вовк і Ягня». Моральні проблеми в байках І.А.Крилова. Яскравість алегоричних образів.

12.




Контрольна робота №1. Міфи народів світу. Мудрість байки. Тест

13.





Пригоди і фантастика

Жуль Верн «П'ятнадцятилітній капітан». Тема духовного випробування людини в романі.

14.




РМ №2. Переказ ключових епізодів роману «П'ятнадцятилітній капітан».

15.




Образ Діка Сенда, моральні якості героя, його мужність і людяність.

16.




Дік Сенд і його друзі.

17.




Дік Сенд і Негоро.

18.




Проблема рабства в романі «П'ятнадцятилітній капітан».

19.




Роль описів природи у творі Ж.Верна.

20.




ПЧ №2. Д.Дефо «Життя і надзвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо».


21.




Контрольна робота №2. Ж.Верн «П'ятнадцятилітній капітан». Контрольний твір

22.




Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня в прозі». Подорож у часі й просторі Скруджа.

23.




Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження.

24.




Сюжет і композиція повісті.

25.




Значення образу Різдва у творі. Елементи фольклору (казки, пісні).

26.




Микола Васильович Гоголь «Ніч перед Різдвом». Народні традиції і звичаї у творі.

27.




Тема кохання в повісті. Образи Оксани і Вакули.

28.




Роль фантастики у повісті «Ніч перед Різдвом». Елементи фольклору в творі (традиційні образи – відьма, чорт, місяць та ін.; різдвяні символи; елементи казки).

29.




Узагальнення і систематизація вивченого по темі.

30.




Контрольна робота №3. Пригоди і фантастика. Розгорнуті відповіді на запитання.

31.




Систематизація і узагальнення вивченого у І семестрі.

32.




Підсумковий урок-гра «Ерудит».



ІІ семестр

1.





Людські стосунки

Антон Павлович Чехов. Викриття пристосуванства, підлабузництва в оповіданні «Хамелеон». Символічність назви

2.




«Товстий і тонкий». Діалог як основна форма розкриття сюжету.

3.




Майстерність письменника у змалюванні персонажів. Роль художньої деталі. Підтекст.

4.




Джек Лондон «Жага до життя».

5.




Проблеми життя і смерті, дружби і зрадництва у творі. Значення назви оповідання.

6.




РМ №3. Характеристика героїв твору «Жага до життя».

7.




Г.Бічер-Стоу «Хатина дядька Тома». Проблема рабства і ставлення до людей різних рас і національностей у творі.

8.




Образи дядька Тома, Елізи, Джорджа Шеллі, Евангеліни (Еви). Ідеї доброти, поваги до людини, мужності, толерантності. Викриття жорстокості й расової неприязні в романі.

9.




Антуан де Сент-Екзюпері «Маленький принц».

10.




Людські взаємини, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц». Філософський зміст.

11.




Художні образи твору.

12.




Контрольна робота №4. Людські стосунки. Розгорнуті відповіді на питання.

13.





Поетичне бачення світу

Мацуо Басьо. Хайку. Відображення японських уявлень про красу в поезії митця.

14.




Лаконізм форми і широта художнього змісту хайку. Зображення станів природи в ліриці М. Басьо. Роль художньої деталі. Підтекст.

15.




Урок-конкурс. Виразне читання хайку М.Басьо.

16.




Роберт Бернс «Моє серце в верховині…» Ідея любові до батьківщини. Антитеза. Елементи фольклору.

17.




Виразне читання напам’ять вірша Р.Бернса «Моє серце в верховині».

18.




Генрі Лонгфелло. Міфи північноамериканських індіанців та їх втілення в поемі «Пісня про Гайавату».

19.




Елементи фольклору у творі. Образ Гайавати.

20.




Джанні Родарі «Листівки з видами міст». Широта світу та його сприйняття ліричним героєм вірша. Листівки як символ широти світу і прагнення до його відкриття.

21.




ПЧ №3. Шолом-Алейхем «Хлопчик Мотл».

22.




Контрольна робота №5. Поетичне бачення світу. Тест

23.





Образ майбутнього в літературі

Рей Дуглас Бредбері. Тривога за руйнування духовних цінностей в оповіданні «Усмішка».

24.




Образ Тома, його динаміка. Значення образу Джоконди для розкриття головної ідеї твору.

25.




Роберт Шеклі. Утвердження сили людської думки у творі «Запах думки». Духовне й фізичне випробування Кліві.

26.




Роздуми автора про майбутнє людини та людства. Гуманістичний зміст оповідання – віра в перемогу людського розуму.

27.





Сучасна література

Зростання і взаємини зі світом

Астрід Анна Емілія Ліндгрен. Основні відомості про життя і творчість письменниці, популярність її творів у різних країнах. Моральні цінності у творах А.Ліндгрен.

28.




«Брати Лев'яче серце». Перемога добра над злом.

29.




Образи головних героїв.

30.




Міхаель Андреас Гельмут Енде. «Джим Ґудзик і машиніст Лукас». Фантастична країна Ісландія та її мешканці.

31.




Моральні цінності, що утверджуються у творі.

32.




РМ №4. Письмовий твір «Моральні цінності людини».

33.




Крістіане Нестлінгер «Конрад, або Дитина з бляшанки». Незвичайність образу Конрада, риси його характеру.

34.




Контрольна робота №6. Образ майбутнього в літературі. Сучасна література. Контрольний твір.

35.




ПЧ №4. Дж.Ролінг «Гаррі Поттер і філософський камінь».

36.




Підсумки. Узагальнення і систематизація вивченого протягом семестру.

37.




Узагальнення і систематизація вивченого протягом року.


Хрупчик В.М., ЗОШ І-ІІІ ст., с.Стенжаричі

Уроки за романом Г. Бічер -Стоу «Хижина дядька Тома»
Урок перший
Тема: Г.Бічер-Стоу. «Хатина дядька Тома». Проблема рабства і ставлення до людей різних рас і національностей.

Мета: дати відомості про американську письменницю Г.Бічер-Стоу;

зацікавити учнів її творчістю, визначити актуальні проблеми у прочитаном романі «Хижина дядька Тома»; розкрити ідею

засудження рабства у творі; виховувати почуття інтернаціоналізму, непримиренне ставлення до расизму.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет Бічер-Стоу, зразок таблиці, слайди презентації.

Перед ним невідступно стояла невирішена загадка: душі людські

потоптані, загублені, зло торжествує.

Г.Бічер-Стоу
Хід уроку

І. Оголошення теми і мети уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1.Слово вчителя.

Коли Гаррієт Бічер-Стоу у 1862р. відвідала президента Лінкольна, він вигукнув: «Ось вона, маленька жінка, чия книжка стала причиною великої війни!» І дійсно, роман «Хижина дядька Тома», який ми вивчатимемо, належить до таких літературних творів, які заставили світ змінитися.

2. Презентація портрета Бічер-Стоу.




ІІІ. Формування нових знань, умінь та навичок.

  1. Розповідь учителя.

Бічер - Стоу Гаррієт (14.06.1811 року) - американська письменниця, поборниця звільнення негрів від рабства. Народилася і виросла в пасторській, аболіціоністській родині.

Батько письменниці, Лиман Бічер, неодноразово приховував у себе в будинку втікачів-негрів. Чоловік письменниці Стоу був викладачем богослов`я.

Літературна діяльність Бічер-Стоу протікала в розпал аболіціоністського руху в Америці.

Після ряду повістей для дітей, що пройшли непоміченими, Бічер-Стоу в 1851-1852 надрукувала свій найкращий роман «Хатина дядька Тома». Першими поціновувачами цього твору були 10-12-річні діти письменниці, яким вона читала роман у рукописі.

У біографії матері Чарлз Стоу розповідає, що коли вона сиділа в церкві на службі, «раптом, немов розгортається полотно, перед її думкою виникла сцена смерті дядька Тома. Вона була так вражена, що ледве стримала ридання.»

Прийшовши додому, вона негайно взяла ручку і папір і записала бачення, яке ввірвалося в її душу, неначе було принесено потужним вітром. Зібравши навколо себе сім`ю, вона прочитала написане.

Двоє молодших, десяти і дванадцяти років, затряслися від сліз і один із них сказав, ридаючи: «О, мамо! Рабство - найжорстокіша річ на світі». Письменниця з такою жвавістю взялася перетворювати своє бачення в рукопис, що вже 5 червня 1851 року в газеті «Національна Ерф» у Вашингтоні почалося серійне видання ще не закінченої книги.

Спочатку передбачалося, що повість займе всього кілька номерів, але інтерес до неї виявився такий великий, а сама Бічер-Стоу так переконана, що здійснює святе діло, що серія тривала до квітня наступного року. Коли видання закінчилося, «Ера» писала: «Місіс Стоу нарешті завершила свою велику справу. Ми не пам`ятаємо якого твору американського письменника, яка порушила більш широкий і глибокий інтерес». За це видання вона отримала триста доларів. «Хатина дядька Тома» - широка картина рабовласницького побуту в південних штатах Америки: тяжке становище невільників, приголомшливі сцени торгівлі живим товаром, страждання матерів, що відриваються від своїх дітей, геройство чорних мучеників, наростаючий рух аболіціоністів - все це хвилююче яскраво зображено Бічер-Стоу.

Роман викликав співчуття одних суспільних кіл і обурення інших. Він був переведений на двадцять мов і розійшовся в мільйонах екземплярів. Хоча тема його і не відрізнялася новизною, все ж емоційно-насичений роман Бічер-Стоу найбільш вдало відповідав настроям і духу часу.

У рік видання роман був перероблений в п`єсу; інсценування мало величезний успіх (150 постановок підряд в Нью-Йорку). На початку ХХ століття роман перероблений і в кінофільм, досить популярний свого часу.

Відслуживши свою громадську службу, «Хатина дядька Тома» стала улюбленим дитячим читанням.




  1. Словникова робота.



Запам’ятай!



Аболіціонізм – громадський рух наприкінці ХVІІІ і на початку ХІХст. у Північній Америці за скасування рабства негрів у Південній Америці




  1. Опрацювання матеріалу підручника про Г.Бічер-Стоу.




  1. Інтерактивна гра «Задай питання письменниці».




  1. Повідомлення учня-історика.

Роман «Хижина дядька Тома» написано і видано у Сполучених Штатах Америки», найдемократичнішій у той час країні. Америка в ХІХст. поділялась на дві частини: Північні штати і Південні. У Північних штатах рабства не було, на відміну від Південних. Там тисячі негрів знаходилися в узаконеному рабстві. Вони працювали на бавовникових, тютюнових, цукрових плантаціях, прислужували у палацах білим леді й джентельменам. Без чорних, без рабів годі було уявити життя на американському Півдні. Тільки самі ці негри життя не мали. За законом їх не можна було навчати грамоті, зате можна було купувати і продавати. Проти важкого становища негрів, яке соромом і гнівом сповнювало чесні серця, протестувало чимало американців, передусім на Півночі країни. Юридично рабство в Америці було скасовано у 1865 році. Але проблема чорношкірого населення як нижчої раси існує і зараз.
6. Виявлення читацьких вражень від прочитаного.

۰ Чи сподобалась вам книга?

۰ Що вразило вас найбільше?

۰ Які почуття ви переживали, читаючи книгу?


7. Бесіда за текстом твору.

  • Розкажіть про головного героя твору – дядька Тома. Знайдіть його портретну характеристику ( «То був високий на зріст, кремезний чоловік, з лискучою чорною шкірою і обличчям суто африканського штибу, поважним та розумним на взір, а до того ж завжди добрим і приязним. Увесь його вигляд виказував спокійну впевненість і гідність.... людина простосердна й довірлива»)

  • Як ставилися до Тома різні його хазяї? ( Шеллі, Сен-Клер, Легрі)

  • - Що ви дізналися про долю негрів-рабів із твору?

  • Проілюструйте прикладами з тексту нелюдське ставлення до негрів.

( «Від самого світанку ці люди були в полі, тяжко працюючи під батогами пригоничів. Від цих людей не сподівалися й не воліли нічого доброго. На них дивилися як на бидло». « А якого ставлення слід чекати від работорговців – людей жорстоких і до того ж ні перед ким не відповідаючих за свої дії?» . «…чотири стіни і купи брудної соломи на землі…».

  • Перекажіть епізод про втечу Елізи з маленькою дитиною.

  • Яке враження справив на вас образ Кассі?

  • Хто вийшов переможцем у двобої: Том чи його господар Легрі?

  • Які думки викликає у вас історія про дядька Тома?


ІV. Закріплення знань, умінь та навичок.
1. Евристична бесіда.

- Які основні проблеми порушує у своєму романі Бічер-Стоу? (У творі порушено проблему рабства і ставлення до людей різних рас).



  • Як персонажі долають свої біди, виходять із скрутного становища?

2.Робота з епіграфом.

  • Поясніть, як ви розумієте міркування головного героя.

  • Поміркуйте, яким чином ці слова стосуються проблематики твору.

  • Згадайте Божі заповіді, викладені у Біблії.

  • Чи має людина право керувати долею, життям іншої людини?

3. Асоціативний ланцюжок «Рабство».

Рабство – зло, жорстокість, приниження, трагізм, розлука, нестерпне життя…


V. Підбиття підсумків уроку.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»



  • Після сьогоднішнього уроку я зрозумів….

  • Цей твір навчив мене…

  • Мене найбільше вразило…

  • Мене засмутило…



VІ. Домашнє завдання.
Підготувати рекламу роману «Хижина дядька Тома». Підібрати цитати для характеристики образів дядька Тома, Елізи, Джорджа Гарріса, Джорджа Шеллі, Евангеліни (Еви) (завдання по групах).

Урок другий
  1   2   3   4   5


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка