Урок з вивчення твору А. Камю



Скачати 117.27 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір117.27 Kb.
Урок з вивчення твору А. Камю «Чума» в11 класі Тема.

А. Камю «Чума». Екзистенціалістська забарвленість проблем пізнання сенсу буття в «пограничній ситуації»,

бунту й свободи людини у світі, «де Бог помер». Персоніфікація різних можливостей морального вибору в образах Ріє, Гарру, Грана, отця Панлю, Рамбера, Коттара.

Цілі

Розглянути систему образів героїв роману, простежити, як вирішується проблема вибору; розвивати вміння аналізувати образи героїв, добирати цитати, будувати діалог, монолог, робити власні висновки, сприяти усвідомленню багатозначності світу і людини.



Тип уроку: вибір, діалог.

Обладнання: портрет Альберта Камю; репродукції картин «Герніка» Пабло-Пікассо та «Сталість пам'яті» Сальвадора Далі; схеми.

Зачитайтеся, брати мої, відданими світові всією стою своїх чеснот. Хай ваша щедра любов і ваше пізнання служить світу! До цього я вас закликаю.

Фрідріх Ніцше Безумству хоробрих співаємо пісню. Безумство хоробрих — ось мудрість життя

М. Горький
Хід уроку

Вступне слово вчителя

Людина приходить на цю землю, святу і грішну, аби пізнати світ, своє місце в ньому. Та часто шлях до пізнання сенсу буття, істини стає тернистим. Доля і Всевишній посилають тяжкі випробування, хвороби. І ось у таких екстремальних умовах люди загартовуються, об'єднуються, відчувають прекрасні почуття, радіють кожному прожитому дню. На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з такими героями, які наполегливо боролись зі злом, хворобою, чумою, жорстокістю. Ми почасти переконались у тому, що зміст книги Камю дещо ширший, ніж боротьба Руху Опору з фашистом, це боротьба зі стихією, хаосом, зачумленістю душ. Тому спробуємо підтвердити цю тезу на рівні образів героїв твору А. Камю, які впевнені, що щастя кожної окремої людини якраз і є саме суспільне добро. Події, про які говориться у творі А. Камю «Чума», відбуваються в алжирському містечку Орані.



Завдання

Створити уявний портрет міста та його мешканців.



Рольова гра «Репортаж з місця подій»

«Найзручніший спосіб познайомитися з містом — це придивитися, як тут працюють, як тут кохають і як тут умирають», — така порада французького письменника А. Камю. Отже, містечко Оран — невеличкий острів світла, в якому живе людина. Звичайне місто, цілком сьогочасне. Люди там працюють багато, але тільки для того, аби багатіти. Звісно, їм не чужі прості радощі, вони кохають, захоплюються кіно і морськими купаннями. Що ж, виявляється, нічого незвичного. Та я помітив одну особливість. Це місто — якесь сіре, безлике, вулиці хаотичні, не квітнуть сади, стоїть нестерпна спека, задуха. Щось насторожує...

Повідомлення групи учнів-дослідників

На місто Оран насувалось лихо. З'явилося воно в образі першого здохлого щура, якого Ріє побачив на сходовому майданчику, згодом це було кілька здохлих щурів, а за тим ціла скринька з огидними тваринами, яку ніс залізничник. І найвища напруга — тисячі щуриних трупів на вулицях Орана. Ця пошесть стає передвісником страшної трагедії. Такі події насторожують. Варто згадати морську прикмету: «Щури тікають з корабля - чекай небезпеки». Та цей «сигнал» насторожив тільки лікаря Ріє.

Експерт. Мова в романі йде не про конкретне місто, а про світу цілому. Оран — це узагальнений образ Усесвіту, де панує хаос, зло, а люди вступають у двобій з дійсністю.

• Як ви вважаєте, чому першим відреагував на небезпеку в місті саме Ріє?

(Лікар Ріє перебуває в епіцентрі подій. Від основної маси оранців, що до нашестя жили «неусвідомленим життям», його відрізняє відкритість екзистенційним питанням. Адже і до трагедії Ріє щоденно йшов у бій проти смерті людської. Він знав, що таке біль, тому рішуче брав на себе відповідальність за життя інших.

Цікаво поближче познайомитися з цим самовідданим героєм, який, рятуючи тяжкохворих на чуму, чудом залишився живий.)



Рольова гра «час спілкування з Ріє»

(Ми обрали саме цей творчий вид роботи тому, що позиція лікаря Ріє розкривається в діалогах. Саме діалог допомагає зрозуміти погляди цієї великодушної людини.)

Як сформулювати перші ознаки стурбованості станом хворих міста через щурячу моровицю?

- Навколо мене пітьма, і я спробую в ній щось побачити. Я не знаю, ні що мене чекає, ні що буде по всьому цьому. Зараз є хворі і треба їх лікувати. Я бороню їх, як умію, та й усе.

— Що є для вас це страшне нашестя?


  • Нескінченна поразка. Людське горе.

  • Чи готові ви до боротьби з епідемією?

  • Але ж коли бачиш, скільки біди і горя приносить чума, треба бути божевільним сліпцем або просто негідником, аби примиритись з чумою.

  • Чи вбачаєте щось героїчне у виконанні своїх обов'язків?

  • Мушу, проте, ось що вам сказати: при чому тут, власне, геройство? Це не геройство, а звичайнісінька чемність. Можливо, ця думка здається Вам сміховинною, але єдина зброя проти чуми — це чесність. Що вона таке взагалі, я й сам не знаю, але в моєму випадку певен: бути чесним — значить робити свою справу.

  • Ваше тлумачення жахливих подій з точки зору релігії?

  • І навіть на смертній постелі я не прийму цей світ божий, де мордують дітей.

Так от, оскільки світовий лад визначається смертю, можливо, для Господа Бога взагалі краще, щоб у нього не вірили і щосили боролися проти смерті, не підводячи очей до небес, де він так уперто мовчить.

  • Як ви вважаєте, чи назавжди переможена бацила чуми?

  • Будьте обережні, будь-яка радість під загрозою, бацила чуми ніколи не вмирає.

  • Чи можете напевно сказати, чого навчає лиха година?

  • Люди більше заслуговують на захоплення, ніж на зневагу....Кожен з нас змушений робити свій вибір, і кожен вибір заслуговує на повагу.

Запитання до учнів

• Що визначає моральну позицію Ріє? (Слід акцентувати, що моральну позицію Ріє визначає абсолютно безкомпромісне ставлення до лиха; перед лікарем і в силу його професійних обов'язків, і, головне, відповідно до його поглядів, не стоїть питання: боротися з чумою чи ні, Ріє прекрасно розуміє власну обмеженість, безвихідь і усю безперспективність боротьби з чумою і, незважаючи на це, без будь-яких вагань включається в цю боротьбу. І веде її до кінця. Моральні принципи героя - гуманізм, почуття відповідальності, милосердя. Його моральна опора в цьому нетривкому світі - власна незламність і бодай щонайменша користь для справи, що робиться для загального добробуту.

Запитання-узагальнення



  • Чи можна назвати Ріє героєм?

  • Яку дружню пораду ви б дали лікарю?

Як ви вважаєте, чому Ріє, будучи в самому пеклі чуми, залишився живим

Дослідницька робота

«Індивідуальні портрети постатей, що вивищуються над ораннями»

Усне повідомлення

« "Сторонній " в Орані — образ Рамбера»

Учениця. Мета мого повідомлення — познайомити вас із героєм твору — паризьким журналістом Раймоном Рамбером. «Низький, у спортивному одязі, широкоплечий, з рішучим виглядом та ясними розумними очима, він здавався людиною самовпевненою». Він приїхав до Орану, щоб написати репортаж про санітарний стан міста і, можна сказати, випадково потрапив до карантину, викликаного епідемією. У Парижі на нього очікувала кохана жінка, і заради щастя з нею він готовий був знехтувати тією спільною справою боротьби проти чуми, до якої закликав Ріє. У розмові з Ріє він намагається обґрунтувати свою втечу егоїстичною філософією: «Знаю, знаю, - вигукнув Рамбер, - зараз ви забалакаєте про громадські інтереси, але ж для громадського добра саме й потрібне щастя кожної окремої людини».

Думки про втечу з'являються у нього не від страху. До втечі його спонукає кохання, яке він вважає найбільшою цінністю в житті Але зрештою, сумління і відчуття обов'язку беруть у ньому верх. У процесі важких мотальних коливань і роздумів він приходить до розуміння співчуття і солідарності: «Я колись думав, що чужий у цьому місті і що мені тут нема чого робити. Але тепер, коли я бачив те, що бачив, я відчуваю, що я теж тутешній, хочу я того чи не хочу. Ця історія стосується однаково нас усіх».

Усвідомлюючи, що «соромно бути щасливим одному», він залишається допомагати лікарю. Я захоплююсь його нелегким вибором, благородністю вчинку. Звісно, боротьба за життя інших людей, чужі долі та смерті загартували характер. Та все -таки я щиро рада, що Рамбер, не раз побувавши в лабетах чуми, залишився живим і зустріч сім'ї Рамберів відбулася. Та лихо, якому він дивився щодня у вічі, наклало свій відбиток, на душу героя. «Йому (Рамберу) хотілося знову стати таким, яким він був на початку епідемії, коли, ні про що не думаючи, поклав собі на відчай душі вирватися з міста, кинутися до своєї коханої. Але він знав, що це все неможливо. Він змінився, чума засіяла в ньому відчуженість».

Та головна істина, яку відкриває Рамбер завдяки епідемії, і є, на мою думку, життєвим кредо героя: «Єдине, що для мене цінне, — вмерти або жити тим, що любиш».

Проблемне питання

Чи можна вважати Тарру святим, за визначенням Камю? Мотивація вчинків та принципів Тарру групою учнів-психологів.

Слід відмітити, герой Тарру страждає комплексом неповноцінності, який є наслідком конфлікту «батьків і дітей». Його серце переповнене співчуттям, вміщує біль за долю людей, навіть злочинців. Отже, намагається «змити» із себе гріхи батьків. Герой впевнений, що діти відповідають за вчинки батьків і повинні через страждання, боротьбу зі злом, пройти всі кола Пекла і «очиститись» духовно, зняти із себе «зачумленість».

Висновок

Він готовий до боротьби з епідемією чуми; його життєвий шлях — сувора путь душевного болю і страждань, гіркого морального досвіду.

Окрема група учнів досліджувала образ отця Панлю, релігійні засади його світорозуміння та тлумачення «доби чуми».

Сповідь отця Панлю

Свій острівець світла в душі мені допомагає зберегти віра, віра в Бога. Моїх братів і сестер спостигла біда, ми всі опинилися під стінами лиховісної чуми. За що так немилосердно карає Бог людей? Звісно, за їх зло, за те, що люди втратили віру в Бога. Іноді Всевишній посилає жорстокі випробування для людини у вигляді хвороб, бід. Це — сигнал тривоги.

Він свідчить про те, що пора схаменутись, пора відродити в собі духовні цінності. Та, щоб «очиститись» від скверни, треба пройти через страждання. Ось і спостигла біда моїх братів, вони самі її на себе накликали. Людина повинна відповісти за скоєне зло. Але хочу, щоб ви зрозуміли, братове мої: саме зло є складовою частиною добра. Тому саме Добрий янгол передає спис злому, аби той покарав грішних. Я, як людина віруюча, не відмовляюся працювати в лікарні. Я буду лікувати хворих / словом Божим. Біль, страждання — це теж благо. І з вірою в Бога я

йду и лазарети.



Завдання для групи дослідників

- Як погляди Панлю на протязі роману?

Проблемне запитання



  • Як, за Панлю, має діяти людина «доби чуми»?

  • У чому полягає своєрідність моральної позиції Грана?

(На відміну від згаданих уже героїв, що представляють у романі свого роду інтелектуальну еліту Жозеф Гран уособлює світ «маленьких людей», почування і думки яких не сягають далеких філософських узагальнень).

Учитель. Так ми познайомилися з героями твору Камю «Чума». Дійсно, ці люди — різні за характерами, професією, поведінкою, але було те єдине, що об'єднувало їх, згуртовувало, ріднило. Це бажання побороти зло, хворобу, це — нестримний опір чумі.

У руслі прийому «фраза — ключ» спробуємо узагальнити, що для кожного героя означає боротися зі злом.


  • Лікар Ріє: перемогти хворобу, мати знання про сенс буття людини на землі, жити людською надією, пам'яттю.

  • «Маленька» людина Гран: не стояти осторонь зла, любити людей.




  • Отец Панлю: відповідати за власні вчинки, відродити духовні цінності.

  • Тарру: не долати зло злом, насильством;

  • Журналіст Рамбер: не шукати особистого щастя, якщо навкруги катастрофа.

Проаналізуємо опорно-логічну схему «Пізнання світу тієї дороги, яка приведе до миру».

За кожною людиною залишається її власне право на свободу вибору саме своєї дороги. (Цього вимагають екзистенціалістські герої).



Висновок

Отже, кожен з цих героїв по-своєму демонструє свій гуманізм і прагнення за будь-яких обставин залишатись людиною. Біда прийшла одна для всіх, але реакція на неї різна. У творі є герой Коттар — людина, яка розбагатіла в період епідемії. У нього було «сліпе серце», тобто «самотнє серце». Він навіть радів, що чума так розгулялася в місті. Та за це він покараний. Хвороба, його помилувала, та сталося ще жахливіше (слід відмітити, після офіційного закінчення чуми): він утратив розум. Хоча прямого осуду Коттара чи старого астматика у творі немає. Адже екзистенціалізм визнає право вибору, зокрема право на добровільну й свідому відмову від моральних цінностей.

Робота за репродукціями картин «Герніка» Пабло Пікассо та «Сталість пам'яті» Сальвадора Далі

Питання: Що є спільного з темою уроку?.. Узагальнення почутого на уроці.

І, зрештою, чума відступає. Місто виходить переможцем зі смертельного двобою, життя у ньому починає поступово відроджуватися і приходить до ладу, але як песимістично стверджує розповідач, зовсім не через те, що людям дійсно вдалося впоратися з лихом. Ні, чума відступила сама собою, повністю залишаючи за собою право повернутися до підкореного міста. Виявляється, бацила чуми ніколи не вмирає, ніколи не зникає.

Ми можемо залишатися байдужими спостерігачами, а можемо чинити опір любов'ю, прощенням, милосердям, як це робили наші герої твору А.Камю «Чума». Хочеться вірити, що чума ніколи не пануватиме над людиною, бо людина — вище, вона — вінець творіння.



Проблемна ситуація. Уявіть, що пошесть чуми охопила будь-яке сучасне місто. Як, на вашу думку, будуть діяти люди, які вас оточують, ви особисто?

Диспут на тему «Суспільне добро — це і є щастя кожної окремої людини».

Роздуми над словами одного з героїв роману — журналіста Рамбера — дадуть цікавий імпульс для дискусії. Хтось з учнів погодиться з тим, що людина може бути щасливою лише тоді, коли ті, серед яких вона живе, не волають про перемогу. Хтось скаже, що в наш жорстокий час кожен має дбати про свій добробут, хтось наполягатиме, що вона може бути щасливою у межах власної родини, не дуже переймаючись проблемами суспільства. Але наприкінці уроку важливо, щоб все ж таки переважна більшість учнів дійшла розуміння того, що людина не може бути замкненою у своєму щасті, тому що саме тоді вона відчує, що чогось їй бракує у житті, воно є неповноцінним і якоюсь мірою втрачає сенс. Як приклад — долі героїв роману Альбера Камю "Чума".

Під час дискусії розкриваються нові грані сприйняття цього твору. Надзвичайно важливим є і той факт, що, усвідомивши проблеми, на яких наголосив автор, учні дійшли розуміння, як і завдяки чому автор зміг досягти такого естетичного результату, такого зацікавленого сприйняття мистецького явища.

Підсумкова бесіда.



  • Що вирізняє художній світ А. Камю?

  • Як ви розумієте фінальне речення автора? Чому, на вашу думку, саме цими словами Камю завершує твір? Чи згодні ви з таким пророцтвом?

Домашнє завдання.

  • Спроектуйте сюжет "Чуми" на інші історичні ситуації, зокрема на сталінський терор або вибух на Чорнобильській АЕС. Які епізоди і деталі роману збігатимуться цими реаліями?

  • Хто переміг в екзистенційному двобої: люди чи чума?


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка