Урок з фізики у 8 класі Тема. Розв´язування задач



Скачати 73.06 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір73.06 Kb.
Інтегрований урок з фізики у 8 класі
Тема. Розв´язування задач
Мета навчальна: повторити, систематизувати, узагальнити та поглибити знання учнів з тем «Сила пружності», «Сила тяжіння», «Вага», «Сила тертя». Вчити учнів розв´язувати задачі, використовуючи формули сил; удосконалити навички роботи з додатковою літературою, формування у свідомості учнів природничо-наукової картини світу.
Мета розвитку учнів: розвивати логічне мислення, уміння користуватися методами індукції та дедукції, аналізу та синтезу; робити висновки та узагальнення; продовжувати розвивати спостережливість, кмітливість, увагу, пам´ять, фізичне мовлення, уміння знаходити правильне рішення; розвиток уміння розв´язувати задачі на розрахунок сил, технічно мислити і в сукупності – розвивати творчі здібності.
Виховна мета: формувати моральні якості – доброзичливість, колективізм, почуття взаємної відповідальності. Виховувати охайність записів, збуджувати інтерес до вивчення фізики на основі зв´язку її з життям, технікою, побутом, розширити кругозір учнів, відповідальність, працьовитість, наполегливість.
Обладнання та наочність: підручник, мультимедійна установка, матеріали презентації теми «Сили», штатив, набір важків, динамометр, кулька, картки з задачами.
Тип уроку: урок формування навичок розв´язування задач.
Міжпредметні зв´язки: математика, біологія, географія, історія, християнська етика та біблійна історія.
Хід уроку:


  1. Організація уроку.


1.Перевірка готовності до уроку.

2.Повідомлення теми й мети уроку.


  1. Мотивація навчальної діяльності.


Учитель. У розмовній мові слово «сила» означає, що відбувається дія одного тіла на інше; це термін, який служить для короткого позначення дії одного тіла на інше.

  1. Актуалізація опорних знань.


Учитель. Проте у фізиці сила – це фізична величина, що кількісно характеризує дію одного тіла на інше. І ви знаєте про це з попередніх уроків, коли вивчали сили: тяжіння, пружності, тертя, вагу. Кожен учень готував на сьогоднішній урок презентацію-розповідь про будь-яку із вивчених сил, кожен учень працює у команді-групі зі свого питання. Таким чином, перша група презентує силу тяжіння, друга група- вагу тіла, третя група – силу пружності, четверта група – силу тертя. Ви презентуєте «силу» перед слухачами аудиторії, яка про них мало або навіть нічого не знає. Час на презентацію кожній групі до 4-х хвилин. Група учнів виступає зі своєю презентацією із застосуванням мультимедійної установки.

Презентації, наведені учнями.
Сила тяжіння.
Тіло падає на Землю тому, що його притягує Земля. (Демонстрація).

Тіло теж притягує Землю.

Сили взаємодії між тілом і Землею – це сили всесвітнього тяжіння.Всі тіла, що мають масу, притягуються одне до одного.

Спостерігає явище падіння ще Аристотель, дослідив – Галілей, він вивчав падіння тіл з похилої Пізанської башти. Висновку дійшов англійський учений Ісаак Ньютон, що на всі тіла діє сила притягання з боку Землі і цю силу називають силою тяжіння.


Формула: Fтяж.= mg,
де mмаса тіла, вимірюється у кг, gприскорення вільного падіння і дорівнює 9.8 м/с2
Ньютон довів, що сила тяжіння прямо пропорційна масі тіла.

Вимірюється у ньютонах.

Сила тяжіння прикладена до тіла і є проявом сил всесвітнього тяжіння.

Сила тяжіння діє на тіло, що перебуває поблизу Землі, завжди.


Вага тіла.

Демонстрація. Учень поклав у долоню тіло (яблуко). Коментує свій дослід. Яблуко тисне на долоню з певною силою, спрямованою вниз. Ця сила обумовлена притяганням тіла до Землі.

Всі тіла внаслідок притягання до Землі або тиснуть на опору, або розтягують підвіс з силою, яка називається вагою тіла. Вага діє на опору або підвіс якщо тіло нерухоме або рухається рівномірно, то сила тяжіння й вага рівні за модулем.

Вагу тіла позначають буквою P.


Формула: P=mg
Вага – зазвичай сила пружності, що діє при безпосередньому контакті. Вага тіла може дорівнювати нулю, тоді тіло перебуває у стані невагомості.

Слідуючі групи аналогічно презентують «Силу пружності» і «Силу тертя».


IV. Практичне застосування отриманих знань. Розв´язування задач.


  1. Розповідь учителя з використанням мультимедійної установки.

Історія мореплавства багата назвами кораблів, але найвідоміше, мабуть, судно – Ноїв ковчег, на якому було врятовано від повені весь тваринний світ Землі. У Біблії розповідається про цю подію. Пригадаймо, яку вказівку від Бога отримав праведний Ной.


Розповідь учня із застосуванням мультимедійної установки.
Бог з´явився Ноєві і сказав: « Кінець усякій плоті прийшов перед лице Моє, бо земля наповнилася від них злочинами, і ось, Я знищу їх із Землі.Я наведу на землю потоп водний, щоб знищити всяку плоть, що є на землі.» Він повелів Ноєві побудувати ковчег, подібне до будинку, в якому могли б уміститися його сім´я, і тварини, дав йому для цього точні розміри та вказівки. Ной із вірою прийняв повеління Боже і почав будувати ковчег.
Учитель. Ной отримав від Бога вказівку зробити собі з дерева ковчег довжиною 300 ліктів, шириною 50 ліктів і висотою 30 ліктів, влаштувавши в ньому «нижнє, друге і третє житло». Оскільки лікоть дорівнює приблизно

0,5 м, розміри Ноєвого ковчега виходять достатньо значними (підрахуємо). А враховуючи, що Ной на такому судні врятував всіх тварин «по парі» і враховуючи, що в даний час на Землі відомо близько 1 млн. Видів комах, близько 2000 видів земноводних, близько 6000 видів плазунів, близько 3500 видів ссавців, близько 8600 видів птахів і близько 60000 видів павукоподібних, черв´яків і т.ін. Оцінимо середню масу істот, то їхня загальна подвоєна маса дорівнює 200 тонн. Масу самого Ноя та всієї його родини, а також продуктів харчування для них оцінимо в 20 тонн. Тоді загальна маса всіх і всього дорівнює 2020 тонн. Під час потопу йшов дощ так, що прісною водою мешканці ковчега були забезпечені


2.Порахуйте, яка сила тяжіння діяла на Ноєв ковчег коли двері зачинені, якщо густина дерева 800 кг/м3.
Дано: СІ Розв´язання
а= 300×0,5м 150м Fт=md V=150×25×15=56250(м3)

b=50×0,5м 25м m=ρ×v

с=30×0,5м 15м V=a×b×c m=800×56250=45000000(кг)

ρ=800кг/м3

m=2020т 2020×103кг Fт=H Fт~45×106×10=45×107(H)

Fт-?
Відповідь: Fт=45×107 H.


3.Задача для 1 групи (мультимед.установка)
Найважчою птахою вважається дрохва. Маса самця цієї птиці 16-20 кг. За довжини тіла близько метра та розмаху крил 275 м дрохви не лише добре літають, але й можуть швидко бігати. Живуть ці птахи в степовій смузі, харчуються зернами різних злаків, травами, мишами.
Дано: Розв´язання
m=20кг Fт=mg Fт~20×10=200 (Н)

g~10н/кг Fт=H

Fт-?
Відповідь: Fт=200 (Н).
4.Задача для 2 групи(мультимед.установка)
Найменші птахи – корольок (маса всього 5г) і кропив´яник (маса 10г). Мешкають ці крихітки в лісах, причому кропив´яники гніздяться в низьких чагарниках, а корольки – на верхівках хвойних дерев.

Запитання:Визначте силу тяжіння, що діє на цих птахів.
Дано: СІ Розв´язання
m1=5г 0,005кг Р1=mg Р1~0,005×10~0,05(Н)

m2=10г 0,01кг P2=mg P2~0,01×10~0,1(Н)

Р1 -? [FT]=H

P2 -?


Відповідь: Р1~0,005×10~0,05Н, P2~0,01×10~0,1Н.
5.Задача для 3 групи(мультимед.установка)

Найміцніша павутина в павуків – нефілім, що живуть у Африці, далеких родичів наших хрестовиків.На Мадагаскарі жінки збирають нефілім, тягнуть із їхніх черевець нитки, а потім тчуть з них красиві стрічки.



Запитання:Яка жорсткість такої нитки, якщо для заплутування птаха масою 1 кг, вона розтягнулася на 1 см?
Дано: СІ Розв´язання
m=1кг Fпр=kx Fпр=md

x=1см 0,01м k= Fпр/x Fпр=1×10=10(H)

[k]=H/m k=10/0,01=1000(H/m)

K-?
Відповідь: k=1000 H/m.


6.Задача для 4 групи(мультимед.установка)
У м.Дружківка відкрито льодову арену «Альтаір». Учні 8 класу у жовтні 2013 року завітали туди, щоб покататися на ковзанах. Маса учнів 45 кг і 37 кг. Визначте силу тертя, якщо коефіцієнт тертя ковзання сталі по льоду 0,02.
Дано: Розв´язання
m1= 37кг Fтер =µN N1=37×10=370H

m2=45кг N=mg N2=45×10=450H

µ=0,02 [Fтер] =H F1тер=0,02×370=7,4(H)

F1тер.-? F2тер=0,02×450=9,00(H)

F2тер,-?
Відповідь: F1тер=7,4H, F2тер=9,00H.
7.Самостійна робота.Складіть задачі за даними.
Прискорення вільного падіння в різних міcцях Землі на знаходження сили тяжіння, ваги, сили тертя для самих себе, якщо б ви знаходилися:
I група: у Берліні – 9,8128 м/с2

II група: у Парижі – 9,80943 м/с2

III група: у Римі – 9,80367 м/с2

IV група: у Токіо – 9,79801 м/с2


Робота у групах.


  1. Підбиття підсумків уроку.


Рефлексія.
Учитель підбиває підсумки уроку, оцінює роботу груп та окремих учнів.

  • Чому навчились на уроці?

  • Що запам´яталось кожному з вас сьогодні на уроці?


VI.Домашнє завдання.
Повторити § 8-10 за підручником Л.Е.Генденштейн. Скласти по одній задачі на знаходження сил тяжіння, пружності, тертя, ваги тіла і розв´язати.
Література:
1. Блудов М.И. Беседы по физике-М.: Просвещение,1973.
2. Гончаренко С.У. Книжка для читання з фізики – К.: Рад.шк.,1981.
3. Дягилев Ф.М. Из истории физики и жизни ее творцов. – М.:

Просвещение,1986.


4. Кордун Г.Г. Учням про видатних фізиків. – К.: Рад.шк.,1979.
5. Тарасов Л.В. Физика в природе. – М.: Просвещение,1988.
6. Фізика.Дитяча енциклопедія. – Х.: «Фоліо»,2005.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка