Урок з читання 4-а клас Тема. Г. Тютюнник



Скачати 63.62 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір63.62 Kb.
#24654
Відкритий урок з читання

4-А клас

Тема. Г. Тютюнник «Ласочка».

Мета. Познайомити дітей з особистістю письменника, викликати інтерес до його життя і творчості. Розкрити причинно – наслідкові зв’язки дружніх стосунків людини і звіра, вчити з розумінням ставитися до братів наших менших. Виховувати спостережливість, чуйність, любов до тварин.

Обладнання. «Читанка» для 4 класу. І частина (Підручник О.Я. Савченко, 2004 р.), тлумачний словник, портрет автора, таблиці із записаними словами, картки – завдання для учнів.

Хід уроку

І. Повторення вивченого. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів.

Перевірка домашнього завдання.

1. Читати «Кріт - неборака» (с. 72-74).

2. Переказувати близько до тексту частину, де розповідається про підземну роботу крота.



ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.

- Твори якого розділу ми з вами читаємо останнім часом? («Цікаві пригоди братів наших менших»).



Вчитель. Твори яких авторів ми ще читаємо?

- Сьогодні ми познайомимося з оповіданням Г. Тютюнника «Ласочка». Отже, тема нашого уроку – «Так зароджується дружба…».



Завдання. Прочитати та проаналізувати пригоду, яка трапилася з дідом Арсеном, і зробити висновки про стосунки учасників пригоди – їхню поведінку та вчинки, про те, чи зможемо ми з вами скористатися порадами автора у майбутньому.

Навчатися читати правильно, швидко, виразно.


ІІІ. Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом Григора Тютюнника.

(Дві учениці розповідають про автора).

Григір Тютюнник народився на Полтавщині у селянській родині. Доля приготувала Григору багато випробувань. Він рано залишився без батька (у 6 років). Але усе своє життя письменник з теплотою і ніжністю згадував його. Потім була ще й війна, голод. Дуже допомогли у житті хлопцю дядько і його дружина.

З дитинства Г. Тютюнник ріс хлопчиком, чутливим до природи. Ці враження відбилися у його творах – збірках оповідань для дітей «Ласочка», «Лісова сторожка», «Степова казка».

Прожив Г. Тютюнник лише 49 років, але зумів залишити багато цікавих творів для дорослих і дітей.



IV. Опрацювання оповідання.

1. Словникова робота.

Читання колонок слів «луною» за вчителем, а потім «буксиром» у парі.



Завдання 1.

Пасовисько ожеледець рибалити

підзолочений облизнулося вудочці

закортіло вудити скімлення

прокинувся куняв засипав

Тлумачення слів.

- Готуючись до уроку, ми працювали з тлумачним словником. Перевіримо.

Робота у парі. Завдання 2. (Поєднати).

Дрібушить - тонкий шар льоду на поверхні землі, на деревах.

Туркотіли припутні - витанцьовує, швидко перебирає лапами.

Вепри з виводками - пискливо тихенько гавкає.

Скімлення - дуже захотілося.

Закортіло - протяжне, жалібне звучання.

Рибалка - дикі кабани зі своїми малятами.

Нажива - воркували лісові, дикі голуби.

Дзяволить - людина, яка ловить рибу.

Ожеледець - принада для ловіння риби, наживка.



2. Первинне читання тексту.

Вчитель. Чи доводилося вам бути на ридоблвлі? (Спостерігати…).

- Послухайте, як завдяки риболовлі потоваришували людина з твариною.



(Вчитель читає до слів «Сидить і спить…». Учень читає до кінця).

- Що вразило?

- Що найбільше запам’яталося?

3. Повторне читання учнями.

«Ланцюжком» по одному абзацу до «Так…».

Роз’єднати слова і прочитати.

До кінця «буксиром».



4. Перевірка сприймання прочитаного. Завдання 3. План.

- Довга зима.

- Незвичайний гість.

- Друзі – рибалки.

- Ранок.

- Ласоччина сім’я.

Пронумерувати пункти плану відповідно до послідовності розгортання подій.

- Перевіримо. На дошці план.

1. Ранок.

2. Незвичайний гість.

3. Друзі – рибалки.

4. Довга зима.

5. Ласоччина сім’я.

5. Читання твору мовчки.

Вчитель. Прочитайте текст мовчки, відшукавши кожну частину (олівцем позначити початок).

- Перевіряємо. Читаємо початок кожної частини.

- Яка частина відповідає ілюстрації в підручнику?

6. Опрацювання тексту за планом.

1-а частина «Ранок».

- Прочитати опис ранку.

- Які фарби і звуки сповіщали про його прихід? Зачитайте слова і словосполучення, які на це вказують.

Фарби: червоніло небо, бродив туман, підзолочений сонячним промінням.

Звуки: туркотіли, вистукували, лунко тріщало, хро-хро, хря-хря.



2-а частина «Незвичайний гість» (відповіді на запитання).

Вчитель. З ким і як зустрівся дід Арсен (Дід Арсен побачив лисеня, коли воно з’явилося високо на кручі, супроти човна, і тоненько скімлило).

- Чому воно там з’явилося? (Лисеня захотіло рибки)

- Що ж робило лисеня? (Просило рибки)

- З яких слів видно, що лисеня хотіло і просило рибки? («Почулося тихеньке скімлення», «схиливши голову набік, дивилося трохи здивованими і зовсім не хитрими очима», «перевило погляд у задок човна і «облизнулося», «тоненько пискнуло», «прудко підскочило і ухопило її передніми лапами»

- Чи можна дії лисеняти розцінювати як його мовлення з дідом Арсеном? (Так)

- Хто цю розмову передав (Автор)

- То чому Арсен назвав лисеня Ласочкою? (Бо воно захотіло поласувати рибкою). Отже, від слова «ласувати» - їсти що-небудь смачне. Маленьке лисеня було ласолюбом – охочим до всього смачного.

3-я частина «Друзі-рибалки». Вибіркове читання.

Вчитель. Знайдіть у тексті і прочитайте, чого навчилося лисеня у Арсена?

- Знайдіть і прочитайте, як Ласочка допомагала рибалити.



4-а частина «Довга зима». Переказ прочитаного.

Вчитель. Прочитайте мовчки і перекажіть близько до тексту. Оцінити відповідь. (Робота у парі).

Фізкультхвилинка.

5-а частина «Ласоччина сімя». Виразне читання за партитурою.

А весною, /коли крига скресла/ і сонце вгріло землю,/ одніс Арсен човна на річку,/ полагодив вудки/ і знову, як торік,/ сів ловити рибу – бабі та внукам на юшку. // Вудить/ та все озирається: / чи нема, бува, Ласочки? // Раз,/ і вдруге,/ і втретє / - немає…//



7. Характеристика героїв. Завдання 4.

Арсен Ласочка

небагатослівн (-ий, -а)

мудр (-ий, -а)

хоробр (-ий, -а)

розумн (-ий, -а)

спостережлив (-ий, -а)

ненабридлив (-ий, -а)

привітн (-ий, -а)

кмітлив (-ий, -а)

здібн (-ий, -а)

щедр (-ий, -а)

небайдуж (-ий, -а)

трудолюбив (-ий, -а)

витриман (-ий, -а)

терпелив (-ий, -а)

відповідальн (-ий, -а)


Вчитель. Подумайте, які слова можна вибрати для характеристики героїв, поясніть вибір словами з тексту.

- Яким ви уявляєте Арсена? Яка у нього зовнішність, який характер? Підтвердіть це і словами з тексту.



(На дошці запис – підсумок характеристик героїв оповідання).

Арсен Ласочка

небагатослівний розумна

мудрий працьовита

спостережливий скромна

привітний ненабридлива

щедрий спосережлива

небайдужий терпелива

турботливий витримана

добрий здібна

9. Узагальнююча бесіда. Аналіз ідейної спрямованості тексту.

Вчитель. То які ж стосунки склалися між Арсеном і Ласочкою? (Дружні, товариські)

- Отже, Арсен і Ласочка подружилися, більше того, стали співпрацювати, рибалити разом.

- А чи можна із запису характеристик персонажів зробити висновок про те, які риси вдачі допомогли їм налагодити дружні та товариські стосунки?

- А чи хочете ви, щоб ваші стосунки з іншими теж були такими?

- То чого ж навчає нас автор, яка головна думка оповідання? (Товаришувати і дружити зі звірами. У добрій справі виявляти терпіння і наполегливість).

Підсумок робить вчитель.

Описуючи добрі стосунки людини і звіра, автор вказує нам на один із шляхів до прекрасного і доброго у житті: шануйте природу – товаришуйте і дружіть з «братами нашими меншими», і такі стосунки стануть окрасою нашого життя.



V. Підсумок уроку.

Вчитель. Чи виконали ми основне завдання уроку?

- Як ми це зробили?



VI. Оцінювання.

Вчитель. Спробуйте оцінити свою роботу.

(Діти оцінюють, вчитель остаточно виставляє оцінку).

VII. Домашнє завдання.

1. Підготувати переказ прочитаного за складеним планом.



2. Придумати продовження цієї історії.
Каталог: uploads -> editor -> 2020 -> 124261 -> sitepage 84 -> file
2020 -> Шляхи розвитку креативності
2020 -> Система пізнавальних завдань як засіб формування дієвих природничих знань молодших школярів
2020 -> План роботи методичного об ’ єднання
2020 -> Екологічне виховання молодших школярів
2020 -> Голубівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Новомосковської районної ради Дніпропетровської області
2020 -> Життя та наукова діяльність Д.І. Менделєєва
2020 -> Голубівська зош І-ІІІ ступенів
file -> Вчитель: Северина В. О
file -> «Творчий розвиток учнів засобами гри»

Скачати 63.62 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка