Урок української літератури Морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про інших (за повістю Григора Тютюнника



Скачати 52.58 Kb.
Дата конвертації10.09.2017
Розмір52.58 Kb.
Урок української літератури

Морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про інших (за повістю Григора Тютюнника «Климко»)

Мета: через естетику художнього слова учні мають засвоїти морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про близьких на прикладі взаємостосунків героїв твору Гр. Тютюнника «Климко», з’ясувати поняття «художня деталь, розвивати вміння аналізувати вчинки героїв, висловлювати власні думки про значення доброти і чуйності в людському житті, формувати в учнів активну життєву позицію, ціннісне ставлення до родини, виховувати повагу до людей, бажання допомогти і захистити, формувати внутрішній супротив насильству, війні.

Цілі уроку:

Учні знатимуть: зміст твору, морально-етичні проблеми, порушені в ньому; поняття «художня деталь».

Учні вмітимуть: висловлювати власне ставлення з приводу проблем, порушених у творі; аналізувати вчинки персонажів; пояснити роль художньої деталі у творі; визначити власні цілі, оцінювати свою роботу.

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, текст твору.

Форми, методи, прийоми роботи: гранування, слово вчителя, бесіда, виразне читання, словесне малювання, робота в групах, само постановка запитань, сенкан, «незакінчене речення».

Епіграф: Віддай людині крихітку себе,

За це душа наповнюється світлом.

Ліна Костенко
Хід роботи

І Мотиваційний етап.

1. Забеспечення емоційної готовності до уроку (обмін побажаннями)

2. Актуалізація суб’єктивного досвіду та опрних знань.

Гронування: ключові слова дитинства, війна – наскільки ці слова поєднуються? (відповіді учнів)

На жаль,буває час, коли ці слова поєднуються- це війна, яка несе за собою сльози, розруху, біль, смерть не лише дорослих, а й дітей. Важливо, щоб у будь-якій ситуації людина залишалася Людиною.

Бесіда


  • Що, на ваш погляд, означає слово урок? (відповіді учнів)

  • Чи траплялося вам винести урок із якоїсь життєвої ситуації?

Зясуємо, які ж уроки ви взяли після знайомства з головним героєм повісті «Климко».

ІІ Цілевизначення і планування

  1. Повідомлення теми уроку та її аналіз.

  • Чи зрозуміле вам значення слів мораль і етика? (За потреби скористатися словником). (Мораль- система норм і принципів поведінки людей у ставленні один до одного та до суспільства. Етика – установлені норми поведінки і правила ввічливості в суспільстві)

  • Про що піде мова на уроці? (відповіді учнів)

  1. Вибір індивідуальних цілей уроку, узгодження їх із загальними. (Учні отримують картки із цілями уроку, вибирають із запропонованих особистісно значущі, доповнюють власними)

  2. Озвучення і коментар епіграфа.

ІІІ Опрацювання навчального матеріалу.

  1. Слово вчителя.

Повість «Климко» переносить нас у тяжкі часи фашистської окупації України. Війна принесла як українцям, так і іншим народам, поневоленим Німеччиною, знущання, голод, смерть. Багато дітей залишилося без батьків, без житла, тому самостійно змушені були шукати помешкання, їжу, одяг.

Саме на такий страшний період припадає дитинство Григора Тютюнника. Він був одним з тих підлітків, які опинилися в часи війни перед щоденною смертельною небезпекою. Але ця автобіографічність не означає абсолютне відтворення хронічки життя письменника. В основі твору – його враження від того пам’ятного походу тяжкими дорогами війни. Всі свої страхи, переживання автор утілив в образі головного героя.



  1. З’ясування емоційних вражень від прочитаного.

«Не закінчене речення»: «Твір мене вразив…., обурив…, схвилював…..»

  • Хто з героїв повісті вам найбільше запам’ятався? Чому?

  1. Словесне малювання. «Портрет героя»

  • Заплющивши очі, спробуйте уявити головного героя (його зріст, волосся, очі, вираз обличчя) (Відповіді учнів)

  • А тепер знайдіть опис героя у творі. Виразно прочитайте.

  • Чи намалював хтось із вас портрет Климка? Яким ви його уявили? (Демонстрація малюнків)

А ось таким побачив героя художник Володимир Савадов (робота з ілюстрацією).

- Що найбільше вражає у цьому портреті?



4. Характеристика образу персонажа.

- А що ми можемо сказати про вдачу хлопчика? (Учні зачитують відповідні цитати; на дошці і в зошитах записують риси характеру головного героя.)



5. Осмислення змісту твору. Бесіда.

- Який учинок у творі, на ваш погляд є найблагороднішим? (Відповіді учнів). А який ви вважаєте найогиднішим (найпідлішим)? Як про це сказано у творі?

- Чого навчають нас такі вчинки?

- Чи можна сказати, що персонажі твору дають нам уроки? Як ви розумієте слово урок у цьому значенні?

- Хто з дійових осіб показує, на ваш погляд, урок доброти? урок чуйності, урок турботи? Думки аргументуйте.

- Чи вчать нас чогось такі персонажі, як дядько на підводі, поліцаї? Чи можна їх вчинки вважати теж уроками?

- Звідки взялися такі люди на нашій планеті? Що про це говорять герої твору?(«Війна наплодила»)

- Як ви розумієте такий вислів? Чи виправдовує це вчинки таких людей? Чому?



6. «Займи позицію»

- Яким є ваше ставлення до таких людей, як дядько на підводі, поліцай:

а) це підлі люди, які нажилися на чужому горі;

б) це люди, що хотіли вижити в умовах війни, а тому мусили пристосовуватися до життєвих обставин;

в) свій варіант відповіді.

Отже, ці люди не змогли залишитися Людьми у складних умовах війни. Вони втратили усе людське, моральне.



7. Робота в четвірках

Дослідіть, як на прикладі стосунків героїв твору виявляється доброта, чуйність, милосердя:

Климко і дядько Кирило;

тітка Марина і Климко;

Климко і Зульфат;

хлопці, дідусь Гарєєв і вчителька з немовлям;

Климко, швець і дівчинка.

8. Рефлексія діяльності.

- З якою метою ми працювали в четвірках? (Відповіді учнів)



9. Самостійне формулювання учнями запитань до твору

- Чи виникли у вас запитання після прочитання твору? До кого? Поставте свої запитання (укладання списку запитань).

- до письменника;

- до героя;

- до себе;

- до однокласників.



10. Робота з підручником.

- Як у творі розкриваються образи персонажів? (Портрети, вчинки, мова).

Зверніть увагу на деякі подробиці. Вони ніби й не впливають на розгортання сюжету, але й без них не могли б так яскраво уявити персонажів, зрозуміти щось важливе про них. Такими подробицями, наприклад, є «святкова сукня першої вчительки», «кухлик молока».


  • А які подробиці запам’яталися вам? (Відповіді учнів).

Це художні деталі.

Учні самостійно опрацьовують статтю підручника і записують в зошит визначення, а також виписують з тексту твору приклади.



ІV Рефлексійно-оцінювальний етап

  1. Рефлексивна бесіда

  • Сьогодні на нашому уроці незримо присутній Климко. Він нам теж дав урок. Який?

  • Чи потрібно це вам?

  • А про який урок йдеться в епіграфі?

  1. Укладання синкана (ключове слово Климка)

  2. Рефлексія досягнення цілей.

  • Чи досягли ви поставлених цілей? Якщо ні, то чому?

  1. Оцінювання

Учитель пропонує назвати найактивніших учнів, тих, хто давав найоригінальніші відповіді.

Домашнє завдання.

Обов’язкове загальне. Опрацювати статтю підручника «Художня деталь», знайти у творі цитати, де автор за допомогою художньої деталі допомагає зрозуміти вчинки персонажів.

За бажанням. Написати лист одному з героїв твору; придумати свій варіант закінчення повісті.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка