Урок творче дослідження. Тема уроку



Скачати 61.47 Kb.
Дата конвертації02.05.2016
Розмір61.47 Kb.
#34330
ТипУрок
Урок з української літератури у 9 класі

Урок – творче дослідження.

Тема уроку.

Поетична творчість Тараса Григоровича Шевченка 1843-1847 років. Особливості творчості періоду « Три літа», їх загальна характеристика. « Заповіт» - причини його написання. Творчий метод - критичний реалізм у творах Т.Г.Шевченка.



Мета уроку: продовжувати поглиблювати знання дітей про особливості творчості Т.Г.Шевченка, його біографію. Розширити знання учнів про перебування поета у Баришівці, Березані, Яготині. Вчити дітей самостійно добирати відповідну літературу, користуватись відомостями з інтернету, готувати реферати. Познайомити учнів з новим творчим методом – критичним реалізмом, його особливостями та причинами, що призвели до зміни творчих принципів. Закріпити знання про художні особливості написання «Заповіту». Виховувати інтерес до творчості Великого Кобзаря.

Тип уроку: урок – творче дослідження.

Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, портрети людей, у яких перебував поет під час подорожі по Україні. Карта України із зазначеними місцями пере -бування поетом на Україні в 1843 -1847 роках, реферати учнів, таблиці з творчим художнім методом, тести, підручники, хрестоматії – довідники.



Хід уроку:

І.Організаційний момент. Оголошення теми, мети уроку.

1.Вступне слово вчителя.

Сьогодні ми з вами подорожуватимемо місцями рідного краю, де в 1843 -1845 роках побував відомий український поет Т.Г.Шевченко. З ясуємо причини зміни характеру творчості Тараса Григоровича, оскільки роман -тичне уявлення про край, який він бачив ще в дитинстві і читав про нього в книгах, змінилося реальним поглядом на країну людського лиха та недолі, країну насильства людини над людиною. Причини лиха та шляхи його подо- лання - ось що стало об єктом уваги поета. Крім того, душевний злам, викли- каний розчаруванням в людях, романтичному баченні рідного краю та історії, знайшов своє вираження у поезіях.

2. Розподіл класу на групи:

Екскурсоводи

Літературні критики

Декламатори

ІІ. Актуалізація опорних знань , вмінь , навичок учнів.


  1. Виступи учнів (екскурсоводів) з рефератами відповідно до епіграфів:

« Я так люблю свою Україну убогу…» (1843рік)

«Світе тихий, краю милий,

Моя Україно!

За що тебе сплюндровано,

За що, мамо, гинеш ?»

( 1844 рік)

«… Вставайте,

Кайдани порвіте,

І вражою злою кров ю

Волю окропіте .»

( 1845 рік)

« Сини мої !

На ту Україну

Дивітеся: ви за неї

Й я за неї гину. » (1846 - 1847 роки)


  1. Літературні критики.

Ми Шевченка розуміємо настільки, наскільки розуміємо себе – свій час і Україну в нім. Наша доба, як і кожна попередня, прагне наблизитися до розуміння Тараса Григоровича. Та щоб краще збагнути його як нашого сучасника, треба повніше збагнути його як сучасника людей, проблем, суспільства середини ХІХ століття.

  1. Декламатори.

« Поет великий, багатосторонній – від широкого історичного пафосу до

найінтимнішої лірики. Його балади, безперечно, найкращі, найправ –дивіші з тих, які на той час писалися в Європі »( польський письме -нник Владислав Оркан).

« Я вперше зрозумів з його слів, як треба любити батьківщину й свій народ » ( грузинський поет Акакій Церетелі).

« Шевченко – абсолютно геніальний поет »( російський письменник Іван Бунін, лауреат Нобелівської премії ).

« Є поети одного міста, одного села, одного народу. Але є поети всіх міст, всіх сіл, всіх народів. Шевченко саме такий поет » ( турецький поет Назим Хікмет).

« Шевченко слідує для мене за Шекспіром і суперничає з Варленом. Ось із якими двома великими силами стикаюсь я, торкаючись його »

( російський письменник Борис Пастернак).

ІІІ. Осмислення навчального матеріалу.

Проблемні питання уроку:



  1. Чому вістря своєї сатири автор спрямовує не проти окремих потворних явищ тогочасної дійсності, а проти усієї системи самодержавно – крі -посницького ладу ?

  2. Як характеризує автор у віршах збірки « Три літа » зміни у своєму ставленні до тогочасної дійсності ?

  3. Чому автор звертається до образу слова – зброї ? (Провести паралелі в українській і світовій літературах).

  4. Як у поезіях висловлено думку про безсмертя народу і віру у його перемогу?

  5. Яка роль образів – символів у поезіях періоду « Трьох літ » ?

Працює команда учнів:

І група – « Розрита могила »

ІІ група – « Псалми Давидові »

ІІІ група – « Три літа »

ІV група – « Заповіт »

ІV. Евристична бесіда для з ясування причин та характеру зміни настроїв поетичної творчості.


  1. Чому у 31 рік Шевченко пише заповіт ?( Тяжко захворів ).

  2. Що таке заповіт ? ( Документ, що містить останню волю померлого).

  3. Кому пишеться заповіт ? ( Дітям, родичам).

  4. Що міститься у мистецьких заповітах: «Пам ятник» Горація, О.Пушкіна ?

  5. Кому адресує свій заповіт Тарас Григорович ?

  6. Що вкладає у свій заповіт поет ?

Виразне читання « Заповіту» учнем ( декламатором).

Створення схеми ідейно – тематичного наповнення творів Шевченка

( працюють ІV групи учнів ).

Романтика - реальність.

Захоплення минулим - його осмислення.

Від фрагментарного зображення дійсності - до цілісних картин.

Від констатації - до критики.

V. Пояснення вчителем нового матеріалу.

Саме подорож по Україні і дала поштовх до написання нових творів, до пошуків нових форм, методів. Нові погляди, нове бачення сприяє реаліс -тичному оцінюванню подій.

Яким творчим методом користується Т.Г.Шевченко у ранньому періоді творчості ? (Творчий метод романтизм).

Твір «Тризна » - перший твір початку другої творчості , присвячений В.Рєпніній, хоч в той же час поет присвячує його декабристам.

Наступні кроки – «Розрита могила», «Чигрине, Чигрине…», поема «Сова» дають всі підстави стверджувати , що в творчості Шевченка розпочався новий етап. Це творчий метод , який називається реалізм. Він є найбільш продуктивним.

Робота з таблицями творчих методів (с.58 -60).

Реалізм (від латинського realis - речовий, дійсний) – основний художній метод в літературі й мистецтві, що полягає в правдивому ,об єктивном

всебічному відображенню дійсності. Основний принцип реалістичного мистецтва є типізація - художнє узагальнення життєвих явищ і людських характерів. Образ людини митець подає як явище соціальне, що розвиваєть-ся залежно від умов суспільного буття.

Етапи розвитку реалізму:

1. Просвітницький.

2. Синкретичний.

3. Критичний.

4. Соціалістичний.

Критичний реалізм – найвищий етап у розвитку класичного реалізму.

Основні якості:

Викривальна сила, глибока правдивість, типовість подій, персонажів, обставин, художніх деталей. Що і відображено у збірці « Три літа » .

Основний соціальний конфлікт – гостра, непримиренна суперечність між кріпосниками і уярмленим людом.

Тарас Григорович головну увагу спрямовує на викриття корінних пороків самодержавства , засобами художнього слова пропагував ідею збройного повалення влади царя і поміщиків, що і звучить у заключному творі «Запо -віт» із циклу « Три літа ».

Пропонується команді критиків обґрунтувати доцільність критичного реалізму у творах Шевченка.

VІ. Оцінювання учнів.

V. Домашнє завдання.

1. Прочитати поему «Сон» , визначити етап розвитку реалізму, застосований у творі Шевченком.

2. Скласти план до сюжету поеми.

3. Дати відповіді на питання:

- За які рядки в поемі цар Микола І заслав на заслання Тараса Григоровича без права малювати і писати?

- Який художній засіб застосував поет у поемі «Сон»?(сарказм). Дати визначення даному терміну.


Перелік використаної літератури.

  1. Бандура О. Українська література: Підручник для 9 класу з поглибленим вивченням предмета. – К.: Освіта, 1998. – с.335 – 339.

  2. Савченко В. Традиційні та нові акценти у вивченні творчості Тараса Шевченка у школі. //Дивослово. – 2012 № 3. – с. 40.

  3. Скляр С.С., Нечволод Л.І. Нетрадиційні уроки з української літератури. –Харків: Торсінг, 2004. – с. 99 – 100.

  4. Противенська О.Г.,Мещерякова М.І., Теміз Я.В.Українська література у схемах і таблицях. – Х.: Видавнича група «Академія»,2000. – с.58-60.

  5. Цепа О. Добро і зло в жіночій долі (У поезіях Тараса Шевченка 1837 – 1847 років ) // Бібліотечка «Дивослова». – 2011 № 3. – с. - 59.


Скачати 61.47 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2022
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал