Урок розвитку зв ’ язного мовлення. Твір-роздум на морально-етичну тему «всьому початок є любов»



Скачати 100.37 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір100.37 Kb.

Методична скарбничка міста Новограда-Волинського





УРОК РОЗВИТКУ ЗВЯЗНОГО МОВЛЕННЯ.

ТВІР-РОЗДУМ НА МОРАЛЬНО-ЕТИЧНУ ТЕМУ

«ВСЬОМУ ПОЧАТОК Є ЛЮБОВ»



Бучовська Тетяна Василівна,

учитель української мови та літератури ЗОШ №7
Українська мова

9 клас
Хороше любити. Хто цього не знає?
Бо любов — це світло, нелюбов — це тьма.
Тільки той щасливий, хто любов'ю сяє,
В світі ж без любові і життя нема.   Володимир Сосюра

Мета:   удосконалювати  вміння  учнів  писати  твір-роздум;  повторити  відомості   про  мораль  та  етику;  розвивати  вміння  дітей  правильно, чітко, послідовно висловлюватися, добирати й систематизовувати  матеріал  для  твору, реалізовувати  власний  задум;  виховувати  повагу  до загальнолюдських  моральних  цінностей, почуття  гідності,  людяності;  розвивати  уяву,  логічне  й  образне  мислення,  усне  мовлення,   удосконалювати  орфоепічні  навички;  збагачувати  й  уточнювати  словниковий запас учнів.
Тип уроку:   урок розвитку  мовлення.

Обладнання:    вислови  про  любов  видатних людей, виставка  літератури – вірші про любов. 

             


 Хід уроку
І.     Організаційний  момент.

Сьогодні незвичайний і, водночас, прекрасний день. І хоча надворі холодна зима, сподіваюся, що настрій у вас сонячний. Я хочу, щоб ваші серця наповнилися добром, щирістю, любов’ю до людей, зігрілися чудовими поезіями, прекрасними словами любові, які, думаю, нікого не залишать байдужими.



ІІ.    Повідомлення  теми  й  завдань  уроку.

Мотивація навчання.
ІІІ.   Актуалізація опорних знань.
1.      Бесіда.

Сьогодні на уроці ми будемо працювати над твором-роздумом на морально-етичну тему «Всьому початок є ЛЮБОВ», як сказав св. Августин. Епіграфом до уроку я взяла чудові рядки з вірша В.Сосюри «Хороше любити…». На уроці ми повторимо лінгвістичні поняття, добиратимемо матеріал до твору, працюватимемо над розвитком усного та писемного мовлення.

-    Щоб  правильно  виконати  завдання,  треба  чітко  розуміти  значення  деяких  термінів.

Давайте нагадаємо

-   Що називається твором?  (Твір – це  робота  над  висловлюванням  особистої  думки, яка  спирається  на  необхідну  кількість  даних.)


-      Щоб  правильно  висловити  власну  думку, потрібно визначити стиль  і  тип  мовлення,  вміти  послідовно  висловлюватися  відповідно  до  теми.

-    Пригадайте,  які  стилі  та  типи  мовлення  вам  відомі? (Учні відповідають).


 Стилі  мовлення                          Типи  мовлення

1.    Розмовний                                      1. Розповідь


2.    Художній                                        2. Опис
3.    Публіцистичний                             3.  Роздум
4.    Науковий
5.    Офіційно-діловий 

6. Епістолярний

7. Конфесійний  

(При потребі, повторити епістолярний та конфесійний стилі).



2.       Словникова робота

1) Ви будете писати твір-роздум.  А з  яких  частин  він складається ?


(Теза – аргументи  − висновки).

2)   Що  означають  терміни   мораль  та  етика ?



Відкрийте міні-підручник, прочитайте і випишіть визначення цих термінів.
( Мораль – це  система  норм  і  принципів поведінки  людей  у  ставленні  один  до  одного   та  до  суспільства.

Етика – наука  про  мораль,  її  походження;  норми  поведінки,  сукупність  моральних  правил  певної  соціальної  групи).

ІV.  Сприйняття  й  засвоєння  учнями  навчального   матеріалу.

1.    Вступне  слово  вчителя.     (Звучить  лірична  музика)

Сьогодні ми звернемося  до  теми  вічної,  актуальної  як  тисяча  років  тому,  так  і  тепер. Торкнемося   серцем  і  душею  високого  почуття,  яке  змінює  цілий  світ   і  нас  у  ньому,  робить  людей  кращими, добрішими  й  благороднішими. (Читаю напам’ять):

Життя без кохання,

Життя без любові-

То небо без сонця,

То небо беззоре.

Життя неможливе,

Воно не існує,

Коли наше серце

Любові не чує.

 Кохання... Воно існує, мабуть, відтоді, як на землі з'явилася людина. Недарма в народі кажуть: «Світ постав з любові».

2.      Діалог.

Сьогодні ми складемо нетрадиційний ліричний діалог, учасником якого буду і я. Ви дібрали запитання, на які я спробую дати відповідь.




(На  тлі  ліричної  мелодії  відбувається  діалог  між  учнями  та  вчителем).
Учень.     Скажіть,  від  чого  сонце  в  небі  сяє,
                 Чому  так  скрипка  ніжно  грає?
                Скажіть,  учитель,  для  людини
                Що  є  незвідані  глибини? 
Вчитель.      Звичайно,  діти,  є  одна
                     Таємна,  чиста  глибина.
                     Це  ніжність   лугу,  шум  дібров.
                     Це  дар  небесний,  це  любов.
Учень.   А  що  таїться  в  цьому  слові?
Вчитель.       Все  починається  з  любові:
                      І  зір  бентежне  мерехтіння,
                      Душі  до  ніжності  стремління,
                      Людини  кожної  буття
                      І  ваше,  діточки,  життя… 
Учень.      Усьому  початок  є  любов…
                 А  твердять: « Спершу  було  слово…»
Вчитель.       А  я  кажу  вам  знову  й  знов:
                     Всьому  початок   є  любов!..

 V.    Підготовка  до  складання    твору.


Ми підійшли до наступного етапу уроку - підготовки до  складання  твору.
−   Однією  з найважливіших  проблем, що  хвилюють  людину  протягом усього життя, і  особливо в  молодості,  є любов.

Любов — християнська чеснота.    Це сама сутність життя. 

« Світ завжди благословляє i сонце, що встає, i серце, що кохає,» - так говорив В.Симоненко.

Тема кохання — чистого, благородного почуття — вічна тема в літературі.

Давайте згадаємо твори, у яких оспівується це ніжне і чисте почуття. («Наталка Полтавка» Івана Котляревського, «Маруся» Григорія Квітки-Основ’яненка, роман Ліни Костенко «Маруся Чурай»). У наступних класах ми вивчатимемо шедеври української літератури, такі як: повість М. Коцюбинського «Тіні забутих предків» з гуцульськими Ромео та Джульєтою,  такі  пісенні  та  прекрасні,  хоч  i  трагічні  почуття  Iвана  й  Марічки, світле кохання Лукаша i Мавки у драмі-феєрії Лесі Українки «Лісова  пісня».

- А як ви розумієте, що таке любов? (Учні відповідають, як самі розуміють це поняття).

Велика загадка любові завжди була в центрі уваги поезії. Скільки чарівних віршів, що вражають щирістю почуттів і збагачують нашу душу, написано поетами різних часів і народів. Хто перелічить ті мистецькі шедеври, що створило людство, оспівуючи любов?

Тож наступний етап нашого уроку - «Поетична хвилинка»

       Давайте послухаймо  поезії, які    ви  дібрали  до уроку.


 ( Учні  читають  напам’ять  вірші  Олександра  Олеся,  Миколи  Вороного, Василя  Симоненка,  Володимира  Сосюри,   Ліни  Костенко).

2.   Цитатний дивоцвіт.

Квіти-окраса нашого життя.А яке ж кохання без квітів? У мене на столі незвичайні квіти, на кожній пелюсточці записані вислови відомих поетів та письменників про любов. Візьміть собі по пелюсточці. Отже, починаємо цитатний дивосвіт. (Учні читають вислови, записані на пелюсточках).

Вислови відомих людей, які вам сподобалися, можете використати у своїх творах як цитати або епіграфи.

3.Складання акровірша.

До слова «любов» було дібрано багато епітетів, які використовують, звертаючись до коханих, підкреслюючи їхню чарівність, привабливість, неповторність.


− Зверніться до міні-підручника.   Пригадайте,  що таке акровірш?
( Акровірш – поетичний  твір,  у  якому  початкові  літери  кожного  віршового  рядка,  прочитувані  зверху  вниз,  розкодують  слово  чи  фразу). 

−    Складіть акровірш,  визначаючи  ознаки поняття « ЛЮБОВ».

     Ласкава… Всеосяжна… Гарна…
     Юнацько-дивна… Чиста  і   безхмарна…
     Близька… Безмежна… Вільна  і  відкрита…
     Оспівана… Піднесена… Талановита…
     Вражаюча… Стрімка… Крилата.

(Діти складають акровірш за поданим зразком).

У вас є готові епітети, які ви можете використати під час написання твору.

4. Скарбниця народної мудрості.

Немає мудріших, ніж народ, учителів. Тож заглянемо до скарбнички мудрості. Розгорніть міні-підручник, знайдіть завдання №1.

Запишіть прислів’я та приказки. Вставте пропущені слова, дібравши їх з довідки.

Від  …нема  лікування. (кохання)


Не  поможуть  і  чари,  як  хто  кому  не  до ….(пари).
Де  любов  у  хаті,  там  люди …. (багаті).
Любов  як  …., не має кінця (перстень)
Старої … й  іржа  не їсть. (любові)

 А  які  прислів’я  та  приказки  про  любов  вам  відомі?



(Діти читають прислів’я та приказки про любов).

Нужда  в  вікно, а  любов  у двері. 


Хоч у курені, аби до серця мені.  

Сухар  з  водою, аби, серце,  з  тобою. 


Різні  по вдачі -  міцні  на любов. 
Куди  серце  летить, туди й око глядить.
Душа  душу чує, а серце  серцю  вість  подає.
Нехай  мене  той  займає, хто  кохання  в серці  має!
Нехай  мене той голубить,   хто  вірно  мене  любить!
Як  гляне - серце в'яне. 
Душа   душу  чує, а  серце  серцю  вість  подає.
Кохання  починається  з  очей.

Не лише вислови відомих людей, а й народну мудрість можете використати у творі.



5.Складання сенкана.

Наступним етапом уроку є складання сенкана. Сьогодні, звичайно, ви будете складати сенкан про любов.Зверніться до міні-підручника. Давайте повторимо. Сенкан- це….



Методичний коментар.

Сенкан - це п’ятирядковий вірш, у якому відкидається будь-яка другорядна інформація. Слово «сенкан» походить від фр. «п’ять» і позначає вірш у п’ять рядків.

Перший рядок повинен містити слово, яке позначає тему (зазвичай іменник).

Другий рядок - опис теми (два прикметники).

Третій рядок визначає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох дієслів.

Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і виражає ставлення до теми.

Останній рядок складається з одного слова, у ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

Слова не повинні повторюватися й бути спільнокореневими.



Складіть сенкан про любов. У ваших міні-підручниках є зразок.

Любов.


Безмежна, крилата.

Возвеличує, радує, благословляє.

Усьому початок є любов!

Дар.
Ці чудові слова ви теж можете використати у творі.


VІ.   Колективна творча справа.

(Учні працюють над складанням сенкана, читають свої варіанти).

Учитель. 
У  будь - якім  віці  прийде  любов,
І  все  стане  яскравим  довкола,
Співатимуть, оживаючи,  знов,
Янголи  мрії  казкові.

Люби  завжди  і  будь  коханим,


Любов  − прекрасне  почуття,
Кохання  не  буває   раннім,
Люби,  допоки  є  життя.

  −     Під час роботи на уроці ви насолоджувалися прекрасними поезіями про любов, прислухалися до мудрості народу, самі складали сенкан та акровірші. Цікаві вислови записували у свої зошити. Отже, настав час приступити до написання власного твору під назвою      « Всьому  початок  є  ЛЮБОВ ».

      - Пригадайте, яких правил потрібно дотримуватися під час написання твору? У міні-підручнику опрацюйте памятку «Правила написання творів».

                              Пам’ятка
                 Правила  написання   творів

1.    Зрозумій  та  розкрий  тему,  визнач  її  межі.


2.    Підпорядкуй  свій  твір  певній  меті  (головній  думці).
3.    Збери  необхідний  матеріал.
4.    Систематизуй  зібраний  матеріал.
5.    Побудуй  твір  у   певній композиційній  послідовності.
6.    Правильно  та  чітко  висловлюй   свої  думки.
7.    Виправляй,  перероблюй,  покращуй  написане.

- Скористайтеся цією пам’яткою під час виконання творчої роботи.

Практична робота

Під супровід ліричної мелодії учні працюють над твором.

VІ. Читання учнями уривків із власних творів.

VІІ.      Підведення підсумків  уроку.

Технологія        «Незакінчене    речення»  

    Висловіть  свої  враження  від  уроку,  продовживши  речення:


−    Я знаю … що без любові жити не можна
−    Я  зрозумів,  що … любов - основа життя
−    Мені хотілося б ще …повернутися до теми любові.

Я дякую вам за роботу. Оцінювання



VІІ.    Домашнє завдання.

Закінчити творчу роботу на тему:  « Усьому  початок  є  ЛЮБОВ ». 

Сьогодні ви почули прекрасні слова і чудесну музику, і я впевнена, що ви зрозуміли ті істини, які не тільки вчать, а й перевертають все життя.
І нехай у ньому завжди поряд буде кохання і любов до матері і батька, до землі, любов одне до одного. Чекайте світлого та чистого кохання. І воно обов'язково прийде до ваших сердець.

Я бажаю всім добра, бо на ньому тримається світ, досконалості, бо вона безмежна, любові, бо вона окрилює кожного, хто відкрив для неї серце.

Якщо любов так важко змалювати,

Ну що ж, нехай... залишимо  як  є,



Бо почуття це  важко   описати,
Воно   таке  −  у кожного своє ...



База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка