Урок розробив вчитель української мови та літератури Чернихівської сзш I ii ступенів



Скачати 165.99 Kb.
Дата конвертації26.04.2016
Розмір165.99 Kb.





c:\users\администратор\desktop\images (1).jpg


Коспект відкритого уроку

з української літератури в 8 класі


Т.Г.Шевченко.

«Минають дні,минають ночі…».

Роздуми автора про плинність,скороминучість

життя людини на землі,про її долю.



Урок розробив

вчитель української мови та літератури

Чернихівської СЗШ III ступенів

Андрикевич Олена Романівна


Дата:19.11.2013р.

Тема: «Минають дні,минають ночі…». Роздуми автора про плинність,скороминучість життя людини на землі,про її долю.

Теорія література: філософська лірика.

Мета: повторити знання про творчу діяльність великого митця,зосереджуючи увагу на ідейно-художньому аналізі поезії «Минають дні,минають ночі»,пов’язати даний твір з життям Т.Г.Шевченка;удосконалювати навички виразного читання поетичного твору,його аналізу;розвивати вміння порівнювати,висловлювати власні роздуми з приводу порушених проблем;сприяти вихованню активного ставлення до життя;визначати особистісну значущість вивченого;допомогти восьмикласникам засвоїти поняття філософська лірика. Розвивати пам’ять, культуру зв’язного, грамотного мовлення. Виховувати співчуття та повагу до народу, прищеплювати інтерес до лірики Шевченка.

Учні повинні знати: зміст,їдею,проблематику поезії «Минають дні,минають ночі…»;видові ознаки філософської лірики.

Учні повинні вміти: виразно читати ліричну поезію;висловити власні міркування про життя людини,її долю,порівнювати із роздумами автора;здійснювати їдейно - художній аналіз поетичного твору.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрети Шевченка різних періодів життя, збірки книг,учнівські ілюстрації, аудіо запис,дидактичний матеріал(тестові завдання),мультимедійна презентація.

Методи,прийоми,форми роботи: виступи учнів,слово вчителя, акровірш, уявна подорож ,бесіда, експрес – тест, прослуховування аудіо запису поезії, робота з підручником,аналіз,метод – прес,робота в групах, розгляд ілюстрації до поезії, робота з Паспортом віршів,ребуси, тести,метод - мікрофон,міні – дискусія.

Епіграф уроку:

О думи мої!О славо злая!

За тебе марно я вчужому краю

Караюсь,мучусь…але не каюсь!

Т.Г.Шевченко

Хід уроку:

СЛАЙД 1.

  1. Організаційний момент

СЛАЙД 2.

Учитель.

Доброго дня усім!

Любі діти,у наш клас

Завітали люди щирі.

Привітайте в добрий час

Гостей посмішкою й миром.



Учень 1.

Всіх гостей ми привітаймо,

Щастя й долі побажаймо.

Українська традиція є недарма:

Гречно вітатися завжди з усіма.

Учень 2.

Добрий день вам,люди добрі,

Будьте ви завжди здорові.

Раді вам,що прийшли,дякуєм красненько!

Ось яка чарівна мова радує серденько.

Ми запрошуємо вас

На урок у 8 клас.


  1. Актуалізація опорних знань учнів.


1.Вступне слово вчителя

Учитель.

Щоб дізнатися з яким поетом ми сьогодні на уроці працюватимемо,необхідно лише попрацювати над акровіршем.

А хто нам нагадає що таке акровірш?

Учень. СЛАЙД 3.

Акровірш - це вірш,у якому перші літери рядків утворюють слово або речення.



2.Літературна вікторина СЛАЙД 4.

Акровірш

Ти мусиш нам співця назвати,

Адже умів лиш він один

Рабів німих так захищати.

А хто так оспівав, як він,

Садок вишневий коло хати?

Дмитро Білоус




  1. Мотивація навчальної діяльності учнів

1.Вступне слово вчителя

  • Одже,про кого саме йдеться у акровірші?

  • Так. Цей вірш про Тараса Григоровича Шевченка.

СЛАЙД 5.



  1. Оголошення теми та мети уроку

СЛАЙД 6.
Сьогодні, учні, ми з вами продовжуємо вивчати творчість Тараса Григоровича Шевченка. Пригадаємо деякі факти із життя великого поета. Навчимося виразно, осмислено читати й аналізувати поезію «Минають дні,минають ночі».

Епіграфом нашого уроку будуть слова Т.Г.Шевченка.



СЛАЙД 7.

Епіграф уроку: О думи мої!О славо злая!

За тебе марно я вчужому краю

Караюсь,мучусь…але не каюсь!

Т.Г.Шевченко

В зошитах записуємо дату,тему та епіграф уроку.




  1. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу


1.Уявна подорож шевченківськими місцями.

Учитель.

- Давайте ж,юні друзі, помандруємо Шевченківськими місцями Черкащини. І почнемо ми свій шлях із мальовничого села Моринці, в якому 9 березня 1814 року побачив великий світ малий Тарас.



Учень.

У старій хатині

Кріпака колись,

В тихий день весінній,

хлопчик народивсь.

СЛАЙД 8.


Учень.

У тяжкій неволі

Ріс малий Тарас.

Він не вчився в школі,

Він ягнята пас.


СЛАЙД 9.


Учень.

Вмерли мама й тато...

Сирота – в дяка,

Тут була в хлоп'яти

Грамота гірка.
СЛАЙД 10.

Могила матері Хата дяка, де вчився

i наймитував Тарас Шевченко

Учень.

В пана - бусурмана

В Петербурзі дім.

Кріпаком у пана

Був Тарас у нім.

СЛАЙД 11.

Будинок. Маєток пана

Енгельгардта,

в якому козачкував

Т. Шевченко.


Учень.

Хоче малювати,

Прагне він до знань,

Та за це багато

Зазнає знущань.

За ясну свободу,

Світло майбуття –

Він віддав народу

Все своє життя!

СЛАЙД 12.
2. Експрес-тест «Незакінчені речення»

СЛАЙД 13.

- Закінчіть подані речення:

1. Тарас Шевченко народився у ... (Моринцях).

2. Дитинство провів у … (Кирилівці).

3. Батьки Шевченка були ... (кріпаками).

4. Подругу дитинства Тараса звали … (Оксана).

5. Сестру Тараса звали ... (Катерина).

6. У поміщика Енгельгарда Тарас служив … (козачком)

7. Т. Шевченка викуплено з кріпацтва та звільнено за гроші ... (розіграного у лотерею за 2500 карбованців портрета Жуковського).

8. Книга Тараса Шевченка, в якій було зібрано поетичні твори, називалася ... («Кобзар»).

9. 10 років поет перебував на ... (засланні).

10. Помер Т.Шевченко 10 березня 1861 року, його було поховано ... (на Смоленському кладовищі в Петербурзі).

11. Перезахоронено на …(Чернечій горі біля Канева).

12. Чернеча гора зараз називається … (Тарасовою).

13. 9 березня 2014 року відзначатимемо …(200-річчя з дня народження

Т.Г.Шевченка)



3.Слово вчителя.

СЛАЙД 14.

Учитель.

Т.Шевченко силою свого поетичного слова,силою своєї безмежної любові до рідного народу,до України намагався пробити мури людської байдужості,панської обмеженості.Поет все знав,все відчував:як жив народ,про що він думав,постійно шукаючи шляхів до кращого майбутнього.

Роздумуючи над минулим і майбутнім свого народу,Т.Шевченко неодноразово порушує питання:а для чого живе людина,в чому суть людського життя?Як боляче було дивитись поетові на підневільне тяжке життя свого народу,але ще гірше було бачити його покірність.Поет прагне розбудити свій народ від тяжкого сну,запалити в ньому іскру протесту,ненависті до жорстокої дійсності.Про це і йдеться мова в поезії Т.Шевченка «Минають дні,минають ночі»,з якою ми зараз ознайомитесь .
4.Ідейно – художній аналіз твору Т.Г.Шевченка «Минають дні,минають ночі» (В казематі,1847)
4.1. Історія написання поезії

Учень 1.

Навесні 1845 року Тарас Шевченко закінчив академію мистецтв і поїхав на Україну,за якою так затужив. Т.Г.Шевченко здобув усенародне визнання,під час поїздок Україною,скрізь був бажаним гостем,здавалося б,він мав би бути щасливим. Але…Особисте щастя Т.Шевченка нерозривно пов язане з добробутом рідної землі,щастям її людей. Поет же на власні очі побачив розгул кріпосництва,злиденне життя селянства,яке влада позбавляла освіти,витравлювала історичну пам ять,виховувала комплекс меншовартості. І його творчість набуває відверто анти самодержавного,антикріпосницького та національно-визвольного спрямування.



Учень 2.

В його творчості йде напружене осмислення історії України.А саме в таких поемах,як: «Великий льох» «Стоїть в селі Суботові» «Кавказ» «І живим,і мертвим…» «Холодний яр» «Псалми Давидові» .Водночас поет усе частіше задумується і над власною долею і пише такі поеми - «Заповіт» «Три літа» «Минають дні,минають ночі…».



Учень 3.

Поезія «Минають дні,минають ночі» уміщена у збірку «Три Літа»,із циклу «В казематі». Цей вірш поет написав у В юниці 21 грудня 1845 року за чотири дні до створення «Заповіту».

Поезія привабила багатьох композиторів.Музику до неї писали М.Лисенко,С.Воробкевич,В.Заремба.

Учитель.

Дякую,вам. Зараз,ми,прослухаємо аудіо запис поезії «Минають дні,минають ночі».


4.2.Слухання аудіо запису «Минають дні,минають ночі».

СЛАЙД 15.

4.3. Словникова робота.

СЛАЙД 16.

Отже,ви прослухали поезію.

Найперше,скажіть,які незрозумілі слова ви почули?
4.4.Робота з підручником.

СЛАЙД 17.
Тож,прошу,вас,розгорнути підручники на сторінці 110 і самостійно прочитати поезію,звертаючи увагу на незрозумілі слова.

Волочусь


Кайдани
4.5.Обговорення змісту поезії.

  • Про що розказується у поезії?

(В поезії «Минають дні,минають ночі» розказується про важку долю українців та про невирішеність одвічної проблеми рідного народу.)

  • Якими рядками передано стан ліричного героя?

( «Заснули думи,серце спить». «І все заснуло». «Метафори,що передають байдужість до свого становища.»

СЛАЙД 18.

Метафора – це художній засіб,який полягає в перенесенні ознак одного предмета чи явища на інші.

(по світу волочусь,спати ходячому,гнилою колодою по світу валятися, і спати на волі.)


  • Поет чітко розрізняє долю добру і долю злу.Добра доля – це розвій таланту,почесті,високе становище в суспільстві,слава. Доля зла – роль мученика,переслідуваного й немилосердно караного царською владою оборонця народних прав. Яку долю готовий обрати ліричний герой і чому?

(Ліричний герой обирає злу долю. Тому що у вірші він закликає до активної боротьби «…і світ запалити…».)

  • Чи можна твердити,що рядками вірша Т.Шевченко накликав на себе тяжкі випробування,що не забарилися?

( Так,можна це твердити. Поезія була написана в 1845 році,а вже у 1847 році його заарештували.)

  • Чи можна картину Миколи Мазура «Доля» вважати ілюстрацією до вірша «Минають дні,минають ночі»? До якого саме епізоду?

СЛАЙД 19.

(Так,ця картина може бути ілюстрацією до вірша. Тому що на ній,так як,і у вірші показана важка,сіра доля українців,безвихідна ситуація,дорога в нікуди. Належить до другого епізоду)


4.6.Робота з таблицею «Різновиди лірики».
А зараз,подумаємо до якої лірики належить дана поезія.

Прошу поглянути на мультимедійну дошку.



СЛАЙД 20.

Отже,лірика – один із трьох родів літератури,поряд з епосом і драмою,в якому з особливою виразністю виявляється емоційне ставлення автора до зображуваного.

(Епос-розповідь,будь-яка важлива інформація прозою та віршованим текстом.

Драма – дія,спосіб,відтворення взаємин між людьми,їхніх дій і вчинків не описово,а через розмови дійових осіб,діалоги, піддіалоги.)

СЛАЙД 21.

Пейзажна лірика – поет змальовує картини природи, висловлює переживання й думки,викликані спогляданням.

Інтимна лірика – ідеться про інтимні почуття й переживання людей.

Громадянська лірика – митець порушу важливі суспільні питання.

Філософська лірика – вірші-роздуми над питанням буття і смерті,про всеосяжне осмислення митцем світу,ролі і місця ліричного героя в ньому,готовності особи до самопожертви,для блага народу.

Медитативна лірика – висловлено роздуми про побачене і пережите самим автором,народом,сучасниками.
4.6.1. Запис ТЛ у словниках
4.7. Метод – прес.

СЛАЙД 22.


  • Тож,до якого виду лірики можна віднести поезію «Минають дні,минають ночі»?(До філософської лірики)

  • Доведіть,що ця поезія відноситься до філософської лірики. (Поезія відносимо до філософської поезії тому що в ній є роздуми над питанням буття і смерті.)


4.8.Визначення теми,ідеї,основної думки та жанру поезії.

СЛАЙД 23.

4.8.1.Тема: роздуми поета над важкою долею своєю і пригнобленого люду.

4.8.2.Ідея: засудження пасивності народу,який «спить на волі» і не прагне позбавити себе кайданів.

4.8.3.Основна думка: Страшно впасти у кайдани,

Умирать в неволі,

А ще гірше – спати,спати,

І спати на волі.



3.7.4..Жанр:філософська лірика.
4.9.Робота в групах.

Художні особливості поезії.

4.9.1. Учитель. А тепер проведемо невелике дослідження поезії:

  • Повторимо відомості з теорії літератури:

  • Які художні засоби автор використовує для створення картини поезії ? (Метафори, повтори,риторичні запитання)

СЛАЙД 24.

Метафори – це …

(це художній засіб,який полягає в перенесенні ознак одного предмета чи явища на інші .)



Риторичне запитання – це …

(це речення-запитання,яке не вимагає відповіді,бо вона вже міститься в самому запитанні.)



4.9.2. Робота в групах

СЛАЙД 25.

І-а група.

  • Знайдіть у вірші метафори та повтори.

(«шелестить листя», «заснули думи», «серце спить», «Гаснуть очі»; «Доле,де ти?», «…дай злої,злої», «…Жити,серцем жити», «…спати,спати», «Коли доброї – жаль Боже».)

ІІ-а група.

  • Знайдіть у вірші риторичні запитання та повтори.

(«Доле,де ти?», «Той дай злої,злої!І світ запалити!», «Немає ніякої!», «Чи жив,чи загинув!»; Доле,де ти?», «…дай злої,злої», «…Жити,серцем жити», «…спати,спати», «Коли доброї – жаль Боже».)

Учитель.

Отже, зверніть увагу, що художніх засобів дуже мало, але досягає виразності й краси поетичної картини за допомогою змісту, добору лексики, зорових та слухових образів.


4.10.Заповнення Паспорта віршів.

СЛАЙД 26.

1. Назва поезії.(«Минають дні,минають ночі»)

2. Рік написання.(1845)

3.Місце написання. ( В юнище)

4. Тема поезії. (Роздуми про скороминущість життя людини.)

5. Ідея поезії. (Активна громадянська позиція.)

6. Вид лірики. (Філософська лірика.)

7. Образ. (Долі)

8. Настрій поезії. (Мінорний)

9. Актуальність. (байдужа до всього людина несе зло поезії нині в суспільстві.)


4.11. Ребуси
СЛАЙД 27.








Кобзар

СЛАЙД 28.





,,




,



Черкаси


  1. Закріплення знань, умінь і навичок.

СЛАЙД 29.

1.Тестове опитування за твором «Минають дні,минають ночі».
1. Ліричний герой поезії прагне жити :

а) виключно для себе;



б) серцем і любити народ;

в) у спокої;

2. Віршований розмір поезії :

а) ямб;

б) хорей;

в) дактиль.

3. У поезії Т.Шевченко звертається до :



а) своєї долі;

б) гнобителів народу;

в) України.

4. Найстрашніше для героя поезії :

а) бути всіма проклятим;

б) зрада;



в) смерть в неволі.

5. Чим хоче жити поет?

а) думками;

б) серцем;

в) почуттями.

6. Дана поезія написана у В’юниці :

а) 21.12.1845р.;

б) 12.04.1854р.;

в) 12.12.1847р.

7. За жанровою спрямованістю ця поема належить до лірики :



а) громадянської;

б) філософської;

в) пейзажної.

8. Пора року,зазначена у творі :



а) закінчення літа;

б) початок осені;

в) середина весни.

9. Визначте римування поезії :

а) кільцеве;

б) суміжне (перехресне);

в) паралельне.

10. Закінчення поезії :

а) оптимістичне;



б) песимістичне;

в) свідчить про байдуже ставлення героя до свого призначення у суспільстві.



  1. Рефлексивно оцінювальний етап: оцінювання навчальних досягнень.

1.Метод – мікрофон

СЛАЙД 30.

Учитель.

  • Ким для вас є Шевченко?

Шевченко – це геніальний поет, художник, Великий Кобзар, громадський діяч, захисник простих людей, пророк, митець, борець.

  • На уроці для мене найцікавішим було…




  1. Підсумок.

СЛАЙД 31.

1.Міні – дискусія.

  • Із почутого,обговореного на уроці зробіть висновок,хто творцем долі людської?

  • Вона залежить від самої людини,її оточення чи від обставин?




  1. Домашнє завдання.

СЛАЙД 32.

Обов’язково: вивчити напам’ять «Минають дні,минають ночі»

На вибір: намалювати ілюстрації до поезії.

СЛАЙД 33.



База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка