Урок природознавства в 2 класі Осіння мандрівка: «Які в осені прикмети?» Тема. «Які в осені прикмети?»



Скачати 133.02 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір133.02 Kb.
Урок мислення серед природи

Урок природознавства в 2 класі

Осіння мандрівка: «Які в осені прикмети?»

Тема. «Які в осені прикмети?»

Мета. Розширювати знання учнів про характерні ознаки осені в природі; учити вдивлятись в навколишній світ, уміння спілкуватися з природою; розвивати творче мислення учнів, спостережливість, фантазію, уміння бачити і відчувати красу осінньої пори; формувати вміння виразно декламувати вірші, передавати свій настрій, красу природи художніми засобами, комунікативну та полікультурну компетентність; виховувати любов та бережливе ставлення до природи.

Обладнання. Корзина з осіннім листям, овочами та фруктами,

Тип уроку. Урок мислення серед природи

Скільки барв кругом розмито:

Пурпур, вохра, зелень, просинь,

Це минає тепле літо,

Золота надходить осінь.

Край наш, писанка неначе, -

Треба тільки вміти бачить.

Василь Сухомлинський

ХІД УРОКУ


  1. Організація класу

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми , мети уроку.

Вчитель.


  • Пролунав уже дзвінок,

Розпочався наш урок.

Що будемо робити,

І про що говорити –

Ви зможете усі сказати,

Якщо спробуєте загадку відгадати.

Звучить музика з циклу П. Чайковського «Пори року». Вчитель читає загадку.

Жовте листячко лежить,

Під ногами шелестить.

Сонце вже не припікає.

Коли це буває? (Восени)

Вчитель.


  • Так, діти, восени. Отже, я хочу повідомити, що сьогодні ми з вами відправляємося в осінню мандрівку. Милуючись красою чарівної осені, ви будете поетами, артистами, декламаторами.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Народні прикмети про осінь.

  • Давайте пригадаємо, які народні прикмети про осінь ми знаємо.

(Діти по черзі говорять прикмети, які вони збирали від рідних, знайомих, друзів ).

  1. Хвилинка синоптика.

  • Але перед тим, як відправитися у мандрівку, давайте поговоримо про погоду, чи нічого не зашкодить нашій прогулянці. Прочитайте записи, якою була погода вчора.

  • Які зміни ви помітили в природі?

  • Вирушаючи в сьогоднішню мандрівку, ми повинні знати якою буде погода цього дня. ( Діти зачитують підготовлені повідомлення)

  • Погода сьогодні буде прекрасною, тож відправляємося у нашу осінню мандрівку!

ІV. Осіння мандрівка.



  1. Вступне слово вчителя.

  • Осіння природа для людини — джерело життя, мудрості й краси. Вона постійно змінюється, вражаючи нас розмаїттям своїх проявів. Тому книга природи безмежна і дуже цікава. Вона може суттєво збагатити розум і серце людини, змінити настрій, викликати добрі почуття.


c:\users\пк\desktop\мама, тут вся непонятная фигня\документи мами(6)\мои фото\dscn6432.jpg


  1. Ознаки осені.

  • Трішки сумно в цей час, адже в душі кожної людини, не байдужої до краси, звучить мелодія осені. Така вже вона, ця осіння мелодія: сумовита і радісна водночас.

Сонечко землю-матусю не так вже цілує,

Золотом сипле в садах і гаях.

Осінь чарівна барвисто крокує:

Здрастуй, красуне смаглява моя!



  • Сьогодні ми вийшли на шкільне подвір'я, щоб іще раз зустрітися з природою, поспілкуватися, відчути серцем і душею красу осінньої пори.

Хто вона, ота красуня

В золотім намисті,

Що без пензля і без барв

Скрізь малює листя?

На деревах листя те

Так блищить, мов золоте. (Осінь)

Правильно. І сьогодні до нас на урок завітала Осінь. (Підходить дівчина - старшокласниця, одягнена в костюм Осені. Разом з нею йдуть три хлопчики – місяці.)

Осінь

Добрий день! В добрий час!

Рада, діти, бачить вас!

Не сама до вас прийшла,

Я синочків привела.

— Діти, чи знаєте ви моїх синів. (Вересень, Жовтень, Листопад)

— Чому вони мають таку назву? (Цвіте верес, жовтіє листя, опадає листя.)

— Послухайте вірші, які підготували мої сини.



Вересень

Вересневе небо синє,

І сади ще пахнуть літом,

В палісаднику жоржини

Розгорілись дивоцвітом.
Жовтень

Сяють золотом берези,

Жовтень ним вінчає осінь,

Журавлиний клин мережить

Висоти холодну просинь.
Листопад

Хмарна не радує днина,

Вітер висвистує в кронах,

Лиш молода горобина

Світиться в гронах червоних.

Вчитель

— Діти,давайте пригадаємо ознаки осені. (Температура повітря знижується; день стає коротшим, а ніч довшає; жовкне трава; дощить; часті тумани.)

— Якими є ознаки кожного з осінніх місяців?

— Назвіть причину осіннього похолодання. (Коли сонце влітку піднімалося високо, дні були довші, земля краще обігрівалася промінням сонця. Тепер сонце опускається низько, тому на землю потрапляє менше тепла.)

— Які ознаки осені ви ще помітили ? (У повітрі літає насіння клена, берези, акації.)

— Чи змінюється стан неба?

— Як змінилося забарвлення дерев, кущів? (Листя пожовкло, побагровіло, починає опадати на землю.)

— Діти, уявіть собі, що вітер – це осіння музика, як вона звучатиме? Охарактеризуйте її. А хто зможе відтворити цю музику?




  1. Розглядання різноманітного листя та пояснення властивості опадання.

c:\users\пк\desktop\мама, тут вся непонятная фигня\документи мами(6)\мои фото\dscn6423.jpg


Вчитель

  • Діти, візьміть листочок , кому який подобається. Придивіться, яку форму мають листочки!

  • На що схожі їх пластинки ( На щит, руку з пальцями, коло, яйце, ромб, голку).

  • Погляньте на краї листка, скажіть, як над ними попрацювала природа.( Вони прикрашені зубчиками, війками або схожі на пилку. Верхівка листочка буває загостреною, тупою, утисненою або з війками).

  • Є листя просте і складне. Чому його так назвали? Поясніть, як ви це розумієте.

(Відповіді дітей.)


  • У складного листя листочки розташовані по обидва боки головної осі або відходять від верхівки черешка, як у кінського каштана. А зараз, діти, зберіть прості та складні листочки. Уважно їх розгляньте! (Діти збирають листки, групують їх, порівнюють, знаходять у них спільне і відмінне).


c:\users\пк\desktop\мама, тут вся непонятная фигня\документи мами(6)\мои фото\dscn6422.jpg

  1. Доповнення вчителя.

  • Черешки і жилки виконують роль пружин (особливо під час вітру, злив). Чому?

  • Що може бути кращим ніж зелені, жовті, червоні кольори листя дерев, що так захоплюють нас! Чому осіннє листя має різне забарвлення? (Відповіді дітей.)

  • Зелені тому, що мають багато зеленого пігменту — хлорофілу, але є й інші, зокрема, золотаво-жовті, жовтогарячі, червоні. Ближче до осені в листку руйнується насамперед зелений пігмент. Інші пігменти стійкіші, сильніші, витриваліші, а тому восени вони стають помітнішими.

До осені в основі кожного листка утворюється тонкий шар клітин, що легко відокремлюється, його так і називають відокремлю-вальним шаром. Клітини цього шару поступово стають гладенькими, тоненькими, округлими. Достатньо краплини роси, найменшого подиху вітерцю, щоб зірвати листок.

На тому місці, де листок відокремився від стебла, утворилася ранка, виникає шар особливих клітин, що перешкоджають втраті вологи, щоб дерево не всохло, та захищають його від шкідливих організмів.

Більшість вічнозелених дерев не скидають свого вбрання одразу. Цей процес відбувається поступово протягом усього року, тому вони залишаються вічнозеленими.


  1. Творча робота дітей.

5.1 Усний опис осені.

  • Діти, а тепер давайте тихенько, спокійно і обережно пройдемося по осінньому листі. Доберіть слова, що влучно передали б шум листочків під ногами. (Шумлять, шелестять, шарудять, тріщать, хрумтять, шепочуться, шерехтять, співають, стогнуть, плачуть)

  • Із чим ми порівняємо опале листя? Чому? Підберіть словосполучення як би ви змогли їх назвати. (барвистим килимом, золотими монетами, різнокольоровими клаптиками)

  • Про що перешіптуються опалі листочки?

  • Що можете сказати про трав'янисті рослини?

  • А тепер завітаємо на наші шкільні клумби. Які квіти залишилися на клумбах?

  • Чому менше стало квітів і так збіднів навколишній рослинний світ?

  • Прислухайтеся! Чи чуєте ви дзвінкий спів пташок (комах)? Чому?

  • Я прошу вас підібрати такі слова, за допомогою яких можна описати красу осені. (Золота, чудова, багряна, замріяна, багата, щедра, різнокольорова, різнобарвна, чарівниця, яскрава, пізньоквітуча казкова красуня, невтомна, працьовита, найкраща)

  • Чи подобається вам осінь? Чим саме?

  • А зараз кожен з вас самостійно пройде до березового гаю чи просто походить біля інших дерев і спробує з побаченого і сказаного вами, почутого шарудіння листя скласти опис осені.

(Діти тихенько розходяться і обдумують, як вони складуть опис осені. Далі діти озвучують усний опис осені.)

Вчитель.


Діти, у мене у руках осіннє листя, якого ви не знайшли на шкільному подвір`ї , бо такі дерева тут не ростуть. Мені сподобалися розповіді, які ви склали , і в нагороду за це вам буде такий чудовий листочок. (Вчитель роздає листки різного кольору)

  • А тепер об`єднайтеся у групи за кольором своїх листків і поринемо у золоті барви чудової і казкової пори осені.


c:\users\пк\desktop\мама, тут вся непонятная фигня\документи мами(6)\мои фото\dscn6427.jpg

  • Про неї складено багато віршів, загадок, прислів'їв, пісень. Послухайте уважно завдання, які я вам дам. Група дітей з червоними листками пригадають вірші про осінь. Діти із зеленими листками згадують прислів’я про осінь. А діти із жовтими листками загадають для нас загадки про осінь. ( За кожну правильну відповідь учень одержує листочок )




    1. Вірші про осінь

Учень 1.
Вересень зеленим

Осінь залишила,

Бо в траві високій

Пензлика згубила

Аж у жовтні осінь

Пензлика знайшла

Й малювати фарбами

Скрізь розпочала.

Золотим, червоним

Змалювала гай.

Річку — темно-синім

Й синім небокрай.

Ще милує око

Листячко зелене,

Та пожовкли липи,

В позолоті клени.

Вже птахів гуртує

В небі чиста просінь,

І врожай в комори

Вносить щедра осінь.

Учень 2

Літечко згасає,



Тужить горобина,

Чути, як гукає

Осінь журавлина.

Лісова дорога

Ні сумна, ні рада.

Жовтий лист під ноги

Тихо,тихо пада.

Учень 3.


Тихо осінь ходить гаєм,

Ліс довкола аж горить.

Ясен листя осипає,

Дуб нахмурений стоїть.

І берізка над потоком

Стала, наче молода.

Вітер, мовби ненароком

Їй косиці розпліта…

Учень 4.

В парках і садочках

На доріжки й трави

Падають листочки

Буро – золотаві.

Де не глянь, навколо

Килим кольоровий,

Віти напівголі

Й небо синє, чисте.

Метушні немає,

Тиша й прохолода, -

Осінь золотава

Тихо – ніжно ходить.
Вчитель.


  • Ви дуже гарно читали вірші. Можливо хтось хоче з інших груп прочитати вірші про осінь? ( Вчитель за кожну відповідь дарує листочок )

    1. Прислів`я про осінь.

Осінь сумна, а весело жити.

Осінь іде і за собою дощ веде.

Восени і горобець багатий.

Восени день блисне, а три кисне.

(Доповнення дітей з інших груп)


    1. Загадки про осінь.

Учень 1.

У садках, лісах походжає,

Жовті шати одягає,

Золотисту стелить постіль,

Жде сестрицю білу в гості. (Осінь)

Учень 2


Хто вона, ота красуня

В золотім намисті,

Що без пензля і без барв

Скрізь малює листя?

На деревах листя те

Так блищить, мов золоте. (Осінь)

Учень 3

Весною, влітку зеленіє,



Восени в’яне і жовтіє. (Листя)

Учень 4.


Жовте листячко лежить,

Під ногами шелестить.

Сонце вже не припікає.

Коли це буває? (Восени)

Вчитель звертається до класу:


  • Діти, а хто ще знає загадки про осінь.

  1. Ігри «Весела хвилинка, хвилинка – плутанинка».

Вчитель проводить з дітьми ігри.

Гра 1. Азбука осені.

Вчитель називає букву, а діти придумують слово чи словосполучення на задану букву, яке стосується осені. (Д – дощ, л – листопад, в – відлітають птахи, …).

Гра 2. Осінній комплімент.

Клас ділиться на дві групи. Учні першої групи називають слово, що відповідає на питання хто? або що?. Діти другої групи підбирають до них слова, які відповідають на питання який?, яка, яке?які?. (Осінь – золотокоса, дощ – дрібний, листок – жовтий, …).

Гра 3. Доповни вірш.

Ходить … по покосах, (осінь)

В золото фарбує …, (ліс)

І горять шовкові … (коси)

У зажурених … . (беріз)

Падає, в’яне … багряний, (лист)

Золотиться сіножать.

… в сорочці вишиваній (клен)

Вийшов … проводжати. (літо)

(Заучування вірша напам`ять )


  • Діти, а хто бажає виразно прочитати цей вірш? Діти за бажанням читають вірш.

Гра 4. Що в кошику?

Учні за дотиком визначають овочі та фрукти і називають їх.

У кожній грі за відповіді діти одержують осінні листочки – подарунки.

V. Підсумок уроку. Рефлексія.

- Діти, чи сподобався вам сьогоднішній урок?

- Що найбільше вас вразило?

- Що нового ви дізналися?

- Чи можемо ми осінь назвати найсмачнішою порою року?

- А коли ви опиняєтеся серед отакої чарівної краси, що вам найбільше хочеться зробити?

- Підкидати листя!

- Так підкидайте!

c:\users\пк\desktop\мама, тут вся непонятная фигня\документи мами(6)\мои фото\dscn6428.jpg

- Постояти під золотим дощем!

- Покажіть як!

- Побігати по листю!

- Так бігайте!

- Послухати, як воно шурхотить під ногами!

- Давайте походимо по ньому, слухаючи шурхіт.

- Зібрати листя у букети!

- А вони у вас у руках, покажіть мені їх!

(Діти імітують всі дії.)

VІ. Оцінка роботи на уроці.


  • Діти, я бачу вам урок сподобався. А мені сподобалося, як ви активно працювали на уроці. Одержуючи листочок за відповіді, у кожного із вас в руках зараз прекрасний осінній букет, за який я не можу поставити нижче 12 балів. Молодці!

VІІ. Домашнє завдання.



  • Візьміть найкращий листочок із вашого букетика. Притуліть його до щічки. Який він?

(Гладенький, ніжний, шершавий, холодний, теплий, …)

  • Як ви думаєте, який настрій був у нього, коли він падав на землю? (Відповіді дітей)

  • Що ви відчуваєте до нього? (Жаль, сум)

  • Не сумуйте, адже природа нічого не робить даремно. Ваше домашнє завдання буде скласти казочку – діалог «Не плач, листочку!» Спробуйте його заспокоїти.

  • c:\users\пк\desktop\мама, тут вся непонятная фигня\документи мами(6)\мои фото\dscn6425.jpg

.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка