Урок До світу фантазії зробимо крок. А з творчістю ми зустрічались не раз І знову вона завітала до нас



Скачати 112.81 Kb.
Дата конвертації02.05.2016
Розмір112.81 Kb.
Урок читання
Тема. Зачарувала все зима…

Матеріал до уроку. Андрій Бобенко «Прийшла зима біловолоса…», Дмитро Чередниченко «Новий рік»

Мета:вчити відчувати образність художнього слова, формувати уявлення про характерні ознаки зими, вдосконалювати навички виразного читання поетичних творів;

розвивати творчу уяву, усне мовлення учнів;

виховувати естетичні почуття у дітей, ціннісне ставлення до природи.

Обладнання: підручник, ІКТ, картки для роботи в парах, тести для самостійної роботи, аудіо запис, сніжинки.


Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід уроку



  1. Сніжинка «Організація класу.»

Сьогодні у нас незвичайний урок

До світу фантазії зробимо крок.

А з творчістю ми зустрічались не раз

І знову вона завітала до нас.

Це час міркувань, наполегливий час

Цікаві завдання чекають на нас.


Девіз уроку:

Виразно читаємо,

Чітко слова промовляємо.

Мову і творчість свою розвиваємо.




  • А чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку?

(Дізнатись щось нове, збагатити словниковий запас, виконувати цікаві завдання)

  • Так, сьогодні ми будемо виразно читати, вчитися порівнювати, збагачувати свою мову образними висловлюваннями, зв'язними висловлюваннями, виконувати тести, працювати в парах.



  1. Сніжинка «Мотивація навчальної діяльності.»

_- Діти у нас сьогодні урок незвичайний. Вранці до нашого класу надійшла телеграма. У неї дуже цікавий зміст, тому що складається він із загадок.

  • Хто хоче прочитати першу?

Ліг на землю вранці ковдрою пухнастою,

Виграє на сонці ниткою сріблястою. ( Сніг)
Під нашим дахом морквинка росте.

Сонце пригріє – вона впаде. (Бурулька)


Що це за майстер малює на склі

Айстри, жоржини, троянд пелюстки? (Мороз)




  • Як ви гадаєте, хто міг прислати цю телеграму?

  • Як ви здогадались?

  • Дійсно, прийшла зима. Чарівниця Зима вирішила подарувати нам свої перлини – сніжинки. Вона засипала ними все навкруги, мій стіл і навіть нашу дошку. І я здогадуюсь, що це не просто сніжинки. Вони принесли нам цікаві завдання від красуні Зими. Як ви гадаєте, чи зможемо ми ці завдання виконати? Що ж, спробуємо!


Сніжинка – "Чарівна скринька"
Наша скринька чарівна

Подарує нам слова,

Щоб ми зиму описали,

Речення про неї склали.

Слово у скринці: сонечко, сніг, крига, іней, хмари.

(Світить, але не гріє сонечко. Падає білий, лапатий сніг.

Водойми вкриті кригою На деревах іней. Небо часто закрите ваткими, сірими хмарами.)


  • Думаю, Зима задоволена вашими відповідями. Сьогодні на уроці ви будете отримувати від неї подарунки, які стануть у пригоді наприкінці уроку.


III. Сніжинка - "Мовна розминка"

- Щоб чітко й правильно вимовляти звуки під час подальшої роботи, проведемо мовну розминку.

1. Читання анаграм

- Які з паданих слів "зайві" ? Чому ?

ісечнь ( січень) гісн ( сніг )

юлийт ( лютий) тавік ( квіти )

ебрезень (березень) розом ( мороз )

другень ( грудень ) тімельоз ( заметіль

2. Читання скоромовки

На дуби і на ялинки тихо падають сніжинки.

*промовити повільно

*промовити швидше

*промовити із здивуванням

*промовити весело


IV. Сніжинка "Тема уроку"
Показ презентації на тему "Зачарувала все зима" з коментарем вчителя.

  • І справді зима – красуня. Скільки гарного навкруги ! Блискучі бурульки, ажурні сніжинки ! Казкова краса зими притягує, хвилює, бентежить. Обмерзлі дерева і кучури перетворилися на чудернацькі скульптурні композиції. Вигад ливі морозні малюнки вражають своєю красою. Холодна краса наче застигла у нерухомості.

  • А скільки див може статися у тихі зимові вечори і ночі, скільки чарівних свят несе зима !

  • Отже, друзі, вирушаємо у світ зимової краси і зимових див. Але перед тим як почати мандрівку ми повинні трохи розігрітися.

Фізкультхвилинка.
Морозець, морозець.

Не щипай нам щічки.

Теплі валянки у нас,

Шубки й рукавички.


Морозець, морозець,

Плещемо в долоні.

У дівчаток і хлоп’яток

Носики червоні.


V. Сніжинка «Новий матеріал»
а)А. Бобенко "Прийшла зима біловолоса…"
1. Виразне читання вірша вчителем.

-Спробуйте запам'ятати, де вже побувала зима біловолоса.


2. Словникова робота.

Поєднати слова та їх значення


Налилось зняти втому

Одпочить поза своєю волею

Дрімають наповнилися

Поневолі сплять


3. Повторне читання вірша учнями (мовчки)

- Що у вірші казкове, а що відбувається насправді?


4. Аналіз вірша, вибіркове читання.

- У яких рядках вірша зима змальована як жива істота?

- Як автор змальовує поле, село, сонце, річку, небо?

- Чому сонце не таке, як влітку?

- Чому дерева не шумлять?

- Як ви розумієте вираз «зачарувала все зима»?

- Що з описаного у вірші можна побачити?

- Чи можна щось почути?


5. Хвилинка релаксації «Уявний малюнок»

(Звучить музика, діти з закритими очима малюють уявні картини природи)



  • Які картини постають у вашій уяві?

6. Гра «Хто швидше»

- Знайдіть у вірші, які прикметники використав поет для опису зими.

- Знайдіть у вірші і прочитайте, які дії використовували до слова зима, село, небо, сонце.


7. Виразне читання вірша «Дощик»
8. Гра «Хвостики»

Учитель починає виразно читати рядок вірша, а діти повинні закінчити його риму.


9. Тестова перевірка

а) виконання тестових завдань

Тест


  1. Якою називає автор зиму?

а) біловолосою; б) сивою; в) старою.
2. Чим одяглися село і поле?

а) блискучим снігом; б) білою скатертиною;

в) білою наміткою.
3.Що простяглось синьою дугою?

а) річка; б) небо; в) дорога.


4. Чим налилося сонце?

а) Блідим сяйвом; б) холодним світлом;

в) золотою сльозою.
5. Якою ковдрою укрилась річка?

а) білою; б) пухкою; в) скляною.


6. Як дрімають тополі?

а) мовчки; б) поскрипуючи; в) стоячи.


б) самоперевірка.

- Діти, перевірте свої відповіді (на дошці).

- Перевірили? Підведіться ті, хто виконав роботу без жодної помилки. Ви сьогодні отримали 11 балів. А всі інші роботи я оціню пізніше.
б) Д. Чередниченко «Новий рік»
Сніжинка «Довідкове бюро»


  1. Слово вчителя.

  • Зима – красуня й чарівниця – веде із собою багато чудових веселих свят. Учні нашого класу підготували коротенькі повідомлення про ці свята.

Взимку відзначають такі свята:
2. Повідомлення учнів
19 грудня – свято Миколая. Вночі чути дзвін срібних дзвіночків. Це їде Святий Миколай на санчатах і заглядає у кожне віконце. Він знає, що на свято всі будуть щасливі: і ті , хто дарує, і ті, хто отримує подарунки. Бо робити добро – це щастя.
В ніч з 31 грудня на 1 січня ми святкуємо Новий рік (у давнину це свято відзначали з 13 на 14 січня і називали святом Василя). Основними персонажами новорічного рядження на українських теренах є Дід Мороз і Снігуронька, а на старий Новий рік – Меланка. Вони бажають усім членам сім'ї щасливого Нового року, здоров'я, доброго врожаю, щедрого достатку. Новорічні свята є одними з найважливіших у річному календарі.
У кожну українську родину 7 січня приходить Різдво. Різдво – це свято радості і єднання людських душ. Світ зародився з любові. І ми, згадуючи про це, хоча б раз на рік щоразу немовби заново народжуємося, залишаючи в минулому сварки, невдоволення та образи.

Це свято покликане усіх нас об’єднати і зробити хоч трішки кращими.


19 січня – Водохрещення. У цей день урочиста процесія іде з церкви на річку або став і там відбувається велике водосвяття. Опісля священик із свяченою водою обходить людські будинки і освячує їх. Свячена вода зберігається цілий рік, використовується при потребі. Вона символізує молодість і здоровۥя.
3. Відгадування загадки

У міста і села

Прийшла зима весела

Всі танцюють круг ялинки,

Не звести розвагам лік…

Незабаром яке свято?

Відгадайте…(Новий рік)


  • Що ви уявляєте, коли чуєте слова «Новий рік»? Що це за свято?

4. Читання вірша мовчки. Перевірка первинного сприймання.

- Хто прийшов до малят? Що він приніс?
6.Робота над змістом вірша.

- Чому Січень назвали «новорічень»?

- З чим вітав Січень дітей? Хто виглядав у нього з торби?

- Прочитайте що побажав Горішок? Калач – Посівач?

- А чому Старий рік нічого не сказав? Із чим його порівняв автор?
7. Робота в парах

- Кожне сільце має своє слівце. Зима-чарівниця на кожну парту принесла чарівні листи. У них окремі слова, з яких ви повинні скласти прислів'я про зиму.

* Сонце блищить, а мороз тріщить.

*Літо запасає, а зима з'їдає.

* Страшна зима як дров нема.

* Багато снігу – багато хліба.

- Зачитайте прислів'я.
VI. Сніжинка «Домашнє завдання (випереджальне)»



VII. Сніжинка «Творча робота.»

- Багато творів присвячено зимі. Не тільки письменники й поети описували своє враження про зиму. Художники малювали картини, композитори складали музику. Ви читали багато віршів, чули пісні про зиму. А хто з вас пробував писати вірші про зиму? Зараз ми всі спробуємо себе в ролі поетів.

- Кожен з вас отримує завдання за варіантами. У них є початок віршика, а вам потрібно закінчити його в риму. А працювати ми будемо під музику П.І. Чайковського «Пори року. Грудень»

I варіант

1. Зима, зима! Усякий знає:

Вона холодною буває.

Летять, кружляють як пушинки,

Легкі, білесенькі …(сніжинки)




  1. От випав сніг. Яка обнова!

Зима тоді така …(чудова).
3.Міста чистенькі, білі села –

Зима і радісна, й … (весела).


4.Кружляють вальс сніжинки ніжні,

Зима пухка і … (білосніжна).


5. Мороз і лід озера кута

Зима тоді всі скажуть… (люта).


II варіант


  1. Вона буває і серйозна:

Суха і вітряна й …(морозна).


  1. А як насуне хмара сива,

Зима по – своєму …(красива).


  1. І особлива, і чарівна,

Як короліва чи …(царівна).


  1. Гілок од інею не видно

Тоді вона, звичайно, … (срібна)


  1. А вранці іній – от обнова, -

Яка зима у нас…(чудова).

  • Молодці! Ви впоралися із завданням.


VIII. Сніжинка «Підсумок уроку.»

  • Мої очікування від уроку здійснилися. А ваші?

( Відповіді дітей:

  • Я сьогодні навчився малювати уявні картини.

  • Я сьогодні навчився виразно читати вірші.

  • Тепер я знатиму як працювати з деформованим текстом.

  • Мені сподобалось працювати в парі.)


IX. Сніжинка «Само оцінювання»

  • А зараз дітки оцінимо свою діяльність на уроці.

  • Якщо виважаєте, що були активними, виконували всі завдання, висловлювали свої думки – візьміть голубу сніжинку.

  • Якщо були не дуже активними – синю.

  • А якщо ви недостатньо приймали участь в обговоренні та виконанні завдань – сіру.


Девіз уроку:
Виразно читаємо,

Чітко слова промовляємо.

Мову і творчість свою розвиваємо.

Ліг на землю вранці ковдрою пухнастою,

Виграє на сонці ниткою сріблястою. ( Сніг)
Під нашим дахом морквинка росте.

Сонце пригріє – вона впаде. (Бурулька)


Що це за майстер малює на склі

Айстри, жоржини, троянд пелюстки? (Мороз)



1 загадка

Ліг на землю вранці ковдрою пухнастою,

Виграє на сонці ниткою сріблястою.
2 загадка

Під нашим дахом морквинка росте.

Сонце пригріє – вона впаде.
3 загадка

Що це за майстер малює на склі

Айстри, жоржини, троянд пелюстки?

На дуби і на ялинки


тихо падають сніжинки.

Налилось зняти втому

Одпочить поза своєю волею

Дрімають наповнилися

Поневолі сплять

Тест Андрій Бобенко «Прийшла зима біловолоса…»


  1. Якою називає автор зиму?

а) біловолосою; б) сивою; в) старою.
2. Чим одяглися село і поле?

а) блискучим снігом; б) білою скатертиною;

в) білою наміткою.
3.Що простяглось синьою дугою?

а) річка; б) небо; в) дорога.
4. Чим налилося сонце?

а) Блідим сяйвом; б) холодним світлом;

в) золотою сльозою.
5. Якою ковдрою укрилась річка?

а) білою; б) пухкою; в) скляною.
6. Як дрімають тополі?

а) мовчки; б) поскрипуючи; в) стоячи.


19 грудня – свято Миколая.

Вночі чути дзвін срібних дзвіночків. Це їде Святий Миколай на санчатах і заглядає у кожне віконце. Він знає, що на свято всі будуть щасливі: і ті , хто дарує, і ті, хто отримує подарунки. Бо робити добро – це щастя.


В ніч з 31 грудня на 1 січня ми святкуємо Новий рік (у давнину це свято відзначали з 13 на 14 січня і називали святом Василя). Основними персонажами новорічного рядження на українських теренах є Дід Мороз і Снігуронька, а на старий Новий рік – Меланка. Вони бажають усім членам сім'ї щасливого Нового року, здоров'я, доброго врожаю, щедрого достатку. Новорічні свята є одними з найважливіших у річному календарі.

У кожну українську родину 7 січня приходить Різдво. Різдво – це свято радості і єднання людських душ. Світ зародився з любові. І ми, згадуючи про це, хоча б раз на рік щоразу немовби заново народжуємося, залишаючи в минулому сварки, невдоволення та образи.

Це свято покликане усіх нас об’єднати і зробити хоч трішки кращими.


19 січня – Водохрещення. У цей день урочиста процесія іде з церкви на річку або став і там відбувається велике водосвяття. Опісля священик із свяченою водою обходить людські будинки і освячує їх. Свячена вода зберігається цілий рік, використовується при потребі. Вона символізує молодість і здоровۥя.

Сонце блищить, а


мороз тріщить.
Літо запасає, а
зима з'їдає.
Страшна зима як
дров нема.
Багато снігу –

багато хліба.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка