Урок №30 16. 12. 2015р Тема. Література рідного краю. Павло Рачок співець любові до матері, отчого дому, рідної землі



Скачати 136.14 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір136.14 Kb.
Урок №30 16.12.2015р

Тема. Література рідного краю. Павло Рачок - співець любові до матері, отчого дому, рідної землі

Мета уроку: 

навчальна: познайомити учнів з видатним поетом-земляком П.Рачком, оглянути його творчість;

розвиваюча: розвивати творчі здібності учнів і формувати естетичні смаки;

виховна: виховувати любов до рідного краю, поважливе ставлення до батьків; виховувати особистість, яка шанує минуле та сучасне, прививати почуття гордості за своїх земляків.

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення: урок-презентація , урок-зустріч

Обладнання: ІКТ,картки-пам’ятки,ілюстрації учнів до поезій

Павла Рачка, цукерки-бонуси (оцінки)



Перебіг уроку

І. Емоційно-психологічний момент

Учитель. Доброго дня! Я дуже рада нашій зустрічі.                

                Нам сьогодні в кожне серце

                Наш урок додасть тепла.

                Посміхнімось  усі дружно,

                Побажаємо добра!
                Ми вам раді, добрі люди!

                І вітаєм щиро вас!

                Тож запрошуєм ласкаво

                На урок у п’ятий  клас!  



ЕПІГРАФ

Вклоняюся любов ю рідній хаті,

Щ о виглядає вічно із доріг,

І обнімають ясени крислаті,--

Ступаю тихо на святий поріг…

П.Рачок

ІІ. Актуалізація опорних  знань учнів

Нам добре відомі імена великих поетів: Т.Шевченка, І.Франка,Л.Українки .

1.     А кого ви знаєте з поетів рідного краю?(А.Кондратюк, Л.Литвинчук, Б.Боровець, П.Рачок)

2.     Чим нам близькі поети рідного краю?(Вони нам близькі тим, що живуть там же, де і ми, вони передають  любов до нашої рідної землі у своїх творах)



ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів

Слово учителя. Березнівщина багата на талановитих людей. Усіх їх об’єднує велика любов до рідної землі та її мешканців.

Ми  маємо знати  імена поетів-земляків, шанувати їхні творчі здобутки, вчитися в них любові та пошани до батьків, до рідної землі.

З превеликим задоволенням познайомлю вас з поетом Павлом Трохимовичем Рачком

(ОПЛЕСКИ)



СЛАЙД №1

Тема нашого уроку:

Література рідного краю. Павло Рачок- співець любові до матері, отчого дому, рідної землі

СЛАЙД №2 Мета уроку

СЛАЙД №3

Давайте прочитаємо епіграф (ЗАЧИТУВАННЯ ВЧИТЕЛЕМ)

Які міркування будуть у вас стосовно прочитаного? Як характеризують ці рядки автора? Які риси характеру притаманні йому ? А які хдожні засоби автор застосовує?( обнімають ясени --метафора,

епітети: рідній, крислаті, святий )

(ДІТИ ВІДПОВІДАЮТЬ)

Можемо зробити висновок, що поет дуже ніжно ставиться до батьків, береже пам ять про минуле, шанує землю , де виріс,отчий дім

 До сьогоднішнього уроку ви об’єднались у чотири групи. Кожна група отримала випереджувальне завдання.

 1 група - «Дослідники» (досліджують біографічні відомості  про письменника та його творчість).

 2 група -«Читці» (готують виразне читання уривків із творів П.Рачка)

 3 група - «Художники» (готують ілюстрації до творів письменника).

 4 група – «Журналісти» (готують низку запитань )



Сьогодні на уроці пограємо з вами в одну гру. Вона називається «Я чесний»

ПЕРЕД ВАМИ Є ПАМЯТКА. Прочитайте її, будь ласка, і дотримуйтеся цих правил, щоб урок був плідним.

Суть гри полягає в тому, що ви сьогодні будете вчителями і маєте чесно оцінити роботу учня.

Поруч лежать цукерки- бонуси. (Цукерки із причепленим папірцем, на якому учні ставитимуть оцінки один одному). Це буде ваша оцінка за роботу на уроці. Максимально ви зможете поставити 4бали. Але я залишаю за собою право віднімати бали, скажімо, за порушення чи зауваження, і додавати. Домовились?

IV. Вивчення нового матеріалу

Учитель: бачу ви готові до роботи. А з чого ж почати?  Безумовно, зі знайомства з автором.

СЛАЙД №4
Доповідь групи «Дослідники»

Учениця(Оксана Марчук)

Той, хто доторкнеться до поетичного слова Павла Рачка, відчує тиху радість. 


Хто ж він такий? Звідки у нього отой ліризм, оте тонке чуття струни людського серця?
Учениця( Анна Тарасюк)

З Березного! Наш земляк. Народився він 14 серпня 1945року. Родина була багатодітна. Батьки - колгоспники, тому всі діти з дитинства були привчені до праці не тільки вдома, а й в колгоспі. Мамі було особливо важко, бо Бог дарував їй тільки синів. П'ятеро їх було. Через багато років один з них напише:



... Світла душа в моєї матері, бо у неї аж п'ять синів.

Учениця(Оксана Марчук)

І буде це Павло. її колишній маленький мрійник і дуже чутливий до всього, що оточує нас. Сам Павло Трохимович зі свого дитинства пам'ятає, що дуже боліли руки - долоні, коли доводилось вручну брати льон.



Учениця( Анна Тарасюк)

А ще малому хлопцеві дуже подобалось ногами м'яти просо в хаті, а потім товкти його в дерев'яній ступі .



Учениця(Оксана Марчук)

Був пастушком разом з іншими ровесниками. І це ще одна барвиста сторінка спогадів



ДОЛУЧАЄТЬСЯ ГРУПА «ЧИТЦІ»

Декламація ( Христина)

Спогад про дитинство



Липневий ранок обнімає хату,

Цілує груші в нашому саду.
І знову будить на світанку мати:
"Вставай, рідненький, гнати череду..."
Я під рядном прощаюся зі снами,
Здається, лину в мареві до зір.
Тулюся пташеняточком до мами
І з батіжком випурхую у двір.
Матуся навздогін гукає: "Сину,
Візьми окраєць хліба й молока".
А я біжу по голубій стежині,
Бо ж череда на пастушка чека.
Бреду по лузі в сивому тумані
Збивають роси сонні корови.
Пливе човном казковим на світанні
Моє дитинство хвилями трави.
... Безсонна ніч і вже стомились очі,
Крізь далеч літ у спомини іду...
Бо знов почути рідний голос хочу:
"Вставай, рідненький, гнати череду".


Учениця( Святослав)

У четвертому класі вперше почав римувати. А коли був учнем 6 класу, то в районці з'явився його перший вірш. Це стало початком і стимулом до творчості. Відтоді на сторінках газети періодично з'являлись юнацькі поезії Учень (Ілля)

Вчився у Березнівській середній школі, закінчив торгово-кооперативне училище, лісний технікум, а потім факультет журналістики Львівського державного університету імені Франка.

Учень (СашаРадчук)

Служив в армії, був там позаштатним кореспондентом окружної газети "Слава Родины". Після служби працював будівельником,

слюсарем-монтажником, товарознавцем.

Учениця (Максим Люшин )

З 1968р. - працівник редакції Березнівської районної газети «Надслучанський вісник. Нагороджувався Золотою медаллю української журналістики



Учень (Валентин Козлюк )

Павло Трохимович Рачок - член спілки письменників Рівненщини, автор багатьох поетичних збірок



СЛАЙД №5

“ Любисток для матері” (1992)


“Храми душі” (1993)
«Полудень» (1996)
«До чистих джерел» (1998)
«Ностальгія» (2001)
«Посію руту» (2005)
«Осіння сповідь» (2006)
«Дзвіниця» (2007)
«Сонячне коло» (2008)
«Співанка вітру» (2009)
«Зойк білокрилих птиць» (2010)

«На кладці смнівів»(2013)



Для дітей

«Ти Петрусь і я – Петрусь», «Хто в домі хазяїн…»


ГРУПА « ЧИТЦІ» (Каміла )

Мама. Матуся. Скільки спогадів таїть це слово, бо називає людину, яка завжди для нас найближча, найдобріша, найкраща. Материнська ласка гріє нас до старості. 


Вірші Павла Рачка про маму ,наче молитва,наче сповідь перед самим собою. Саме такою є перша збірка поета "Любисток для матері".

... Стою в світлиці. Хто ж розрадить, 
Подасть криничної води? 
Лиш на траві
посеред саду, 
Холонуть мамині сліди...

("Стою в світлиці")


ВЧИТЕЛЬ

Власне весь перший розділ названий "Наодинці з совістю", присвячений матері. Тут стільки теплих синівських слів, стільки любові і печалі,

стільки особистого, вистражданого і перенесеного на музику !

Декламація(ПОЛІНА) або СПРОБУВАТИ ЗНАЙТИ ФОНОГРАМУ !!!!

Понад хатою, понад хатою
Журавлями летять ясени.
Світла душа в моєї матері,
бо у неї аж п'ять синів.



Сивокоса лебідка


Праведно й тихо зорить у добрий світ.
Мамо, мамо, ви стали правдою,
моїм сонцем до скону літ.

Ми уже помітили, що у творчості Павла Трохимовича образ матері простежується часто. Дійсно,наше життя починається з матері. Щасливі роки дитинства, юності, зрілості - і завжди поряд вона, любляча, стривожена долею дітей, віддана їм - мати. Хто ще підготував проезію про маму?


Декламація (Павло Мотруніч)

Уривок із поезії «Докір»

Мені у душу, наче камінь, впали 
Твої слова без ласки і добра. 
Бо ж запитав ти мимохідь, недбало: 
"Як поживає там моя стара?"



Чому стара? Так хочеться кричати...
Хай бунтом затужавіє блакить!
Вона ж твоя, мов ранок юна,
мати,
її найкращу, грішно не любить...


ВЧИТЕЛЬ

Так, дійсно, грішно не любить , як зазначив Павло Трохимович, бо ж і Біблія вчить поважати і шанувати батька та матір.

Поезії нашого поета-земляка, як бачите, повчальні й актуальні. Бо непросте наше життя. Особливо нині. Багато людей втрачають кращі моральні якості: добро, любов, милосердя.І причиною є гонитва за багатством,яка здатна вбити найсвятіші почуття любові і поваги до тих, хто дає життя .

Матері присвячені поезії:"Як тяжко дітей виряджать", "Спогад про дитинство", "Мені приснилась вкотре мати", "Одцвіла черешня", "Три сумні монологи"
Часто задумується автор над змістом життя, його цінностями, пробує знайти відповіді на вічне питання: «Для чого ми на світі живемо?»

 Учень



Для того ми на світі живемо,
аби гордитись вічно мозолями,
щоб наші діти, наша плоть і кров,
в життя пішли достойними шляхами.

Група «Художників»
Різні теми підносить Павло Рачок у своїх творах. Це і любов до матері, і осмислення прожитого, і трудові будні, і краса природи Березнівщини,і радощі й печалі краю, де народився і мешкає нині.

Ми продемонструємо ілюстрації до деяких поезій П.Рачка  і подаруємо їх на згадку про 5-В клас


Група «Журналістів» Низка запитань від учнів

1.Якою дитиною ви були в нашому віці?

2.Що цінуєте в людях більше: вміння змовчати чи висловити завжди свю думку вголос?

3.Чи були ви переможцем?В яких конкурсах і коли?

4.З якого віку можна стати членом спілки письменників України?

5.Чи бували у вашому житті дива?



V. Систематизація та узагальнення вивченого

1.Творча хвилинка(запропонувати і гостям долучитися)

Спробуйте самостійно скласти 2 рядочки, які б римувалися. Наприклад: Маму треба поважати,

Щоб життя щасливе мати

(ЧИТАННЯ КОЛЕКТИВНОГО ВІРША, ЯКИЙ ВИЙШОВ)

2. РОБОТА В ЗОШИТАХ

  1. Схематично зобразити ялинку

Поезії

П.Т. Рачка

захоплюючі змістовні

повчальні серйозні

глибокі для дітей і дорослих

Автор використовує епітети, порівняння, метафори,які не лише конкретизують уявлення про предмет, а й виражають емоційне ставлення до нього автора.

3. НАДАЄМО СЛОВО ПАВЛУ РАЧКУ, просимо вірш, що є епіграфом до нашого уроку, прочитати, як то кажуть, з перших вуст.

4.Слово вчителя .

Дякуємо вам, Павле Трохимовичу , за ваш візит до нас, за вашу творчість, яка вчить нащадків цінувати батьків, з трепетом ставитися до мами, любити свою батьківщину, отчий дім , помічати кольорові елементи і в будніх речах.

Бажаємо, щоб муза вас ніколи не покидала, а Бог щоб дарував багато років життя в здоровї і мирі.

5.БЕСІДА

 Молодці, діти . Ви гарно попрацювали. Ми з вами познайомилися з поетом-земляком, поринули у світ його творчості.

Ч и сподобався вам урок?

А з якою метою письменник пише вірші?



Які поезії вам найбільше сподобалися? Чому?

VI. Підсумок уроку.Рефлексія

Інтерактивний метод «Незакінчене речення»

1.На сьогоднішньому уроці для мене найбільшим відкриттям було…

2.Інформація, отримана на уроці, дозволяє зробити висновок …  

Слово учителя

 Життя – це боротьба найперше із собою. Життя треба цінувати. Людина стає сильною, долаючи труднощі на своєму життєвому  шляху. Як ми довідалися, на долю Павла Рачка випало багато труднощів, які він гідно пройшов і при цьому ще й писав поезії!



VII. Оцінювання

Учні беруть цукерки-бонуси, на причепленому папірці пишуть кількість бонусних балів тому учню, який сидить в парі з ним, і віддають. Максимальна оцінка від однокласника-4. (за кожне дотримане правило- 1бал).Учні записують отриману оцінку в зошит.Вчитель також роздає бонуси-цукерки від себе із зазначеними балами . Максимум від вчителя -8б. Бали сумуються, оцінка виставляється в журнал.

Наша мандрівка скінчилась,

прощатися нам, друзі , час.

Усім бажаємо здоров’ я,

приходьте ще в гості до нас!



VIII. Домашнє завдання

Написати міні-твір «Мої враження від зустрічі з Павлом Рачком»



І Х. Фотографія на згадку про зустріч

ПАМ’ЯТКА

1.Слухай уважно

2.Працюй у зошиті письмово

3. Будь активним!

4.Поважай думку інших.Не перебивай

Будь чесним, оцінюючи однокласника!

ПАМ’ЯТКА

1.Слухай уважно

2.Працюй у зошиті письмово

3. Будь активним!

4.Поважай думку інших. Не перебивай

Будь чесним, оцінюючи однокласника!

ПАМ’ЯТКА

1.Слухай уважно

2.Працюй у зошиті письмово

3. Будь активним!

4.Поважай думку інших.Не перебивай

Будь чесним, оцінюючи однокласника!


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка