Урок 3
Тема: Оптична система ока. Акомодація. Рефракція. Косоокість
Цілі: сформувати поняття: оптична система ока, акомодація, короткозорість, далекозорість, рефракція, косоокість; продовжити розвиток елементів логічного мислення: уміння спостерігати, виділяти головне, порівнювати, аналізувати, продовжити розвиток біологічної мови, пам'яті, уміння працювати з підручником, зошитом; реалізувати аспекти превентивного, естетичного виховання.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи навчання: словесні: пояснення, бесіда; наочні: демонстрація таблиць, схем, малюнків; практичні: виконання лабораторної роботи «Вивчення акомодаційної здатності ока»; методи активного навчання: робота зі схемами, робота в групах.
Хід уроку
I. Організація класу
II. Підготовка до сприймання нового матеріалу
-
Актуалізація опорних знань
Завдання 1. Доповніть схему «Передача нервових імпульсів у сенсорній системі».
☼ → Фоторецептори ока → ...? → Зорова зона великого мозку
Про яку сенсорну систему йдеться? Які складові цього аналізатора?
Завдання 2. Пригадайте будову ока. Скористайтеся схемою будови ока людини в підручнику.
2. Мотивація навчальної діяльності
-
Як людина бачить далекі та близькі предмети?
-
Які зміни відбуваються зі складовими ока? На ці запитання треба знайти відповіді протягом уроку. Запишіть тему уроку.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Самостійна робота з підручником
Клас поділяють на три групи (робота у групах).
Завдання 1 ( для І групи)
З допомогою підручника дайте відповідь, які складові виділяють в оптичній системі ока.
Завдання 1 (для II групи)
З допомогою підручника дайте відповідь, що таке акомодація ока. Розгляньте малюнки в підручнику.
Заповніть табл. 1 «Акомодація ока під час розглядання далеких і близьких предметів».
Таблиця 1
Ознаки
|
Далекі предмети
|
Близькі предмети
|
Як падає світло на предмет?
а) Паралельно;
б)розсіюється
|
|
|
Чи заломлює рогівка світло?
|
|
|
Кільцевий м'яз:
а) розслаблений;
б)напружений
|
|
|
Циліарна зв'язка:
а)розслаблена;
б) напружена
|
|
|
Кришталик:
а) опуклий;
б) плоский
|
|
|
Де фокусується світло?
|
|
|
Розмір зіниці:
а) звужена;
б)розширена
|
|
|
Зробіть відповідні висновки. Дайте визначення фокусу, фокусної відстані, оптичної осі.
Завдання 1 ( для III групи)
З допомогою підручника дайте відповідь на питання:
-
Що таке рефракція?
-
Які є види рефракції?
Заповніть табл. 2.
Таблиця 2
Вид рефракції
|
Характеристика
|
|
|
2.Перевірка виконання роботи
Завдання 2 ( для І групи)
Оптична система ока (її складові)
1) Світлозаломлювальне середовище:
-
рогівка;
-
кришталик;
-
склоподібне тіло;
-
передня й задня камери.
2) Світлочутливий екран: сітківка.
Висновки
-
Ці складові оптичної системи ока забезпечують чітке зображення на сітківці.
-
Оптична система ока характеризується оптичною силою, яку вимірюють у діоптріях. Одна діоптрія — це оптична сила лінзи з фокусною відстанню 1 м.
Завдання 2 для II групи
Акомодація під час розглядання близьких і далеких предметів (до табл. 1).
Ознака
|
Далекі предмети
|
Близькі предмети
|
Як падає світло на предмет?
|
Паралельно
|
Розсіюється
|
Чи заломлює рогівка світло?
|
Так
|
Так
|
Кільцевий м'яз
|
Розслаблений
|
Напружений
|
Циліарна зв'язка
|
Напружена
|
Розслаблена
|
Кришталик
|
Плоский
|
Опуклий
|
Де фокусується світло?
|
На сітківці
|
На сітківці
|
Стан зіниці
|
Розширена
|
Звужена
|
Висновки
-
Акомодація ока — це пристосування для чіткого бачення предметів на різній відстані.
-
Акомодація пов'язана з розслабленням і скороченням кільцевого м'яза та циліарної зв'язки.
-
Під час акомодації змінюється кривизна кришталика.
Завдання 2 ( для III групи)
Рефракція — це заломлювальна здатність ока в стані спокою акомодації, тобто коли
кришталик максимально сплющений (війний м'яз розслаблений, зв'язки напружені).
-
Виконання лабораторної роботи «Вивчення акомодаційної здатності ока»
Мета: навчитися визначати акомодаційну здатність ока та вміти пояснити її.
Обладнання та матеріали: аркуш білого паперу з отворами 2—3 мм і літерами різних розмірів; шкільна дошка.
Хід роботи
Робота виконується в парі.
-
Один учень-експериментатор на дошці, розташованій за 3,0—3,5 м від досліджуваного, чітко пише слово (наприклад, акомодація).
-
Досліджуваному на відстані 12— 15 см від очей експериментатор показує аркуш із літерами та отвором: літери на папері видно чітко, а крізь отвір можна читати текст, написаний на дошці.
-
Досліджуваний крізь отвір у папері одним оком (друге прикриває) читає напис на дошці. Як при цьому він бачить літери на папері?
Зробіть висновок.
4. Досліджуваний переводить погляд
на літери, написані на папері.
Якими і як він їх бачить?
Зробіть висновок.
У чому полягає акомодаційна здатність ока?
-
Гігієна зору
Завдання
Заповніть табл. З «Короткозорість і далекозорість».
Характеристика короткозорості й далекозорості
Таблиця З
Ознаки
|
Далекозорість
|
Короткозорість
|
Визначення
|
|
|
Де виникає зображення (фокусування пучка світла)
|
|
|
Заломлювальна здатність ока
|
|
|
Форма очного яблука
|
|
|
Точне наближення чіткого бачення
|
|
|
Найвіддаленіша точка чіткого бачення
|
|
|
Причини порушень
|
|
|
Висновки
-
Короткозорість — це...
-
Далекозорість — це...
Завдання для всіх учнів класу
З допомогою тексту в підручнику заповнити табл. 4
«Основні захворювання очей»
Основні захворювання очей Таблиця 4
Захворювання
|
Характеристика
|
Перша допомога
|
|
|
|
та табл. 5 «Види травм».
Вид травм
|
Характеристика
|
Перша допомога
|
|
|
| Види травм Таблиця 5
IV.Узагальнення й систематизація знань
Складіть схему «Зір і шкідливі звички».
V. Підсумки уроку
-
Домашнє завдання
Вивчити § 4, дати відповіді на запитання на с 21
Поділіться з Вашими друзьями: |