М.Барна, Н.Щур
Урок 34. Повітря та його властивості.
Демонстрації та досліди (повітря існує, займає частину простору, розширюється за нагрівання).
Вітер як рух повітря.
Ключові компетентності:
вміння вчитися:
навчально-організаційні: своєчасно готується до уроку; співпрацює в групі; переключається з одного виду роботи на інший;
загальномовленнєві: зосереджено слухає вчителя і товаришів, говорить не поспішаючи, чітко, вільно в процесі діалогічного і монологічного мовлення; виконує творчі завдання;
загальнопізнавальні: виконує творчі завдання в контексті навчальних завдань;
інформаційно-комунікативна: фіксує результати проведених спостережень і дослідів;
загальнокультурна: діє згідно з прийнятими правилами поведінки на уроці;
громадянська: прагне охороняти природу рідного краю;
здоров’язбережувальна: дотримується санітарно-гігієнічних норм під час уроку.
Предметні компетентності
(конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати):
Початковий рівень:
-
пригадує вивчене про природу, об’єкти живої та неживої природи;
-
пригадує та називає властивості повітря.
Середній рівень:
-
пояснює за схемою причину виникнення вітру.
Достатній рівень:
-
відгадує загадку з метою визначення теми уроку;
-
спостерігає та виконує деякі досліди, що демонструють властивості повітря;
-
знаходить необхідну інформацію (за завданням вчителя) у підручнику або інших джерелах про повітря, обговорює знайдену інформацію;
-
виконує тестове завдання з метою перевірки вивченого.
Високий рівень:
-
характеризує властивості повітря;
- групує об’єкти живої та неживої природи за суттєвими ознаками;
- складає за ілюстраціями розповідь про користь і шкоду вітру й презентує виконане творче завдання.
План уроку
-
Пригадування вивченого про природу, об’єкти живої та неживої природи.(Додаток 1).
-
Групування об’єктів живої та неживої природи за суттєвими ознаками.(Додаток 2).
-
Відгадування учнями вірша-загадки з метою визначення теми уроку. (Додаток 3).
-
Пригадування й характеризування властивостей повітря. (Додаток 4).
-
Проведення вчителем інструктажу з правил безпеки життєдіяльності перед початком виконання дослідів.
-
Проведення дослідів з повітрям. Фіксування результатів дослідів.
( Додаток 5).
-
Знаходження в текстах необхідної інформації про властивості повітря . Обговорення здобутої інформації. Робота в групах. (Додаток 6).
-
Презентація учнями отриманої інформації.
-
Пояснення з допомогою схеми, як над земною поверхнею утворюється вітер. (Додаток 7).
-
Бесіда-розповідь учителя про причину виникнення вітру. (Додаток 8).
-
Виконання тестового завдання з метою перевірки вивченого.
(Додаток 9).
-
Складання за ілюстраціями розповіді про користь і шкоду вітру. (Додаток 10).
-
Презентування виконаного творчого завдання.
-
Висловлення оцінних суджень про власну роботу та роботу, виконану однокласниками .
-
Підведення підсумків уроку.
Додаток 1.
Пригадайте, що ви знаєте про природу. Закінчіть (усно) речення.
Природа – це все, ____________________, окрім ___________________ .
Природа буває ___________ і _____________ .
До об’єктів живої природи відносяться _____________, ____________ і ____________.
Ознаками живих організмів є те, що вони ____________, ___________,___________, _________, ___________, ____________.
Додаток 2.
Згрупуйте об’єкти живої та неживої природи за суттєвими ознаками.
Додаток 3.
Відгадайте загадку, щоб дізнатися, що будете сьогодні вивчати. Підказкою вам може послужити ребус.
Де не ступиш – всюди маєш,
Хоч не бачиш, а вживаєш.
(Повітря)
Додаток 4.
Пригадайте й охарактеризуйте властивості повітря.
Додаток 5.
Дослід 1. «Повітря існує»
Спробуй стиснути з боків щільно закриту пластмасову порожню пляшку так, щоб її боки доторкнулися. Чи вдалося тобі це зробити? Якщо ні, то чому?
Спробуй зробити те саме з відкритою пляшкою і поясни, що відбулося.
Запишіть результат спостереження:
закриту пляшку не вдалося стиснути, бо вона наповнена ___________ , яке заважає стисненню.
Дослід 2. «Повітря займає частину простору».
Опустіть порожню склянку догори дном у посудину з водою. Чи заповнює вода склянку? Чому? Повільно нахиляйте склянку. Що відбувається?
Запишіть результат спостереження:
Вода не заповнює склянку, бо її простір зайнятий __________. Якщо склянку повільно нахиляти, то можна побачити як зі склянки виходять бульбашки ________, а в неї заходить вода.
Дослід 3. «Що відбувається з повітрям при нагріванні?» (Дослід проводить вчитель)
На банку одягнемо не надуту повітряну кульку. Поставимо банку у гарячу воду. Що відбувається?
Опустимо банку у холодну воду. Що відбувається з кулькою?
Запишіть результат спостереження:
При нагріванні повітря _________ й піднімається вгору, тому кулька _________ ,
а при охолодженні –__________ й опускається вниз, внаслідок чого кулька ________.
Дослід 4. «Рух повітря»
Візьміть у руки зошит і помахайте ним перед обличчям. Що ви відчули?
Покладіть на долоньку клаптики паперу. А тепер змахніть зошитом над долоньками. Що сталося?
Запишіть результат спостереження:
Ми зошитом сколихнули __________. Воно, в свою чергу, папірці, й ті злетіли з долоньки додолу. Рух повітря – це вітер.
Додаток 6.
Прочитайте текст.
Повітря товстим шаром огортає нашу Землю. Вдень воно захищає її від палючого сонячного проміння, а вночі – від переохолодження. Кожна щілина, будь – який простір, не зайнятий нічим іншим, заповнені повітрям.
Повітря рухається над землею. Воно прозоре, невидиме, і помітити його ми можемо лише тоді, коли воно рухається. Курява здіймається над дорогою, вітер зриває з дерев листя, куйовдить волосся – це рух повітря.
Повітря пружне, розширюючись від нагрівання, воно стає легшим, піднімається вгору, а на його місце надходить холодніше і важче повітря. Земля нерівномірно нагрівається сонячними променями, а від неї і повітря нагрівається також нерівномірно. Отже, вітер - це рух повітря відносно земної поверхні.
Знайдіть в тексті інформацію про властивості повітря. Обговоріть здобуту інформацію.
Допишіть речення.
Повітря товстим шаром огортає нашу Землю. Будь – який простір, не зайнятий нічим іншим, заповнений ________. Повітря ___________ над землею. Воно, розширюючись від нагрівання, стає________ і піднімається _______. Вітер - це _____________ відносно земної поверхні.
Додаток 7.
Поясніть з допомогою схеми, як над земною поверхнею утворюється вітер.
Додаток 8.
Інформація для вчителя
Відомо, що наша планета оточена океаном повітря, яке має вагу
і тисне на Землю. Десь повітря більше, тобто тиск дужчий, а десь трохи менше. Так-от: повітряна течія під назвою вітер завжди виникає там, де більший атмосферний тиск, а тече туди, де він менший, наче згори в низину. А від цього залежить виникнення чи відсутність вітру.
Вітер – це невидима річка або струмок, де замість води - повітря.
Вітри бувають різними. Крім добрих вітрів, існують і злі. От, наприклад, шквал –раптовий, нетривалий, але страшний вітер. Він виникає перед грозою. Бора – дуже холодний вітер, що дме взимку із суші на море. Торнадо – вітровий вихор, що найчастіше виникає на півдні Америки.
Урагани – вітри надзвичайної сили, втричі сильніші за шквали. Саме вони викликають жахливі морські шторми. Морські вітри – мусони - двічі на рік змінюють напрямок: дмуть то з моря на сушу, то навпаки. Мешканець пустель та степів – вітер - «афганець». Він ніби спалює все навколо своїм сухим гарячим диханням.
Додаток 9.
Виконай тестове завдання. Обери чотири правильних твердження.
-
Повітря належить до об’єктів живої природи.
-
Повітря – газоподібне тіло.
-
Повітря існує навколо нас і заповнює всі порожнини.
-
Повітря завжди знаходиться в русі.
-
Повітря товстим шаром огортає нашу Землю .
-
Повітря при нагріванні стискається та опускається вниз.
Додаток 10.
Прочитайте казку про те, як Вітерець приніс радість хлопчикові.
Складіть за фотографіями розповідь про те, яку користь і яку шкоду приносить людям вітер.
Вітрильник (1), вітряк (2), вітрова електростанція (3).
Використані джерела інформації:
Л. М. Картель. Методика викладання природознавства в 4 класі: Посібник для вчителів. – К.: Рад. шк.., 1976. – С. 75
http://issuu.com/portfel-ua/docs/_2_p_g_2012_u?e=7546698/4367972
http://portfel.at.ua/load/2_klas/prirodoznavstvo/gilberg/198-1-0-254
http://dorobok.edu.vn.ua/article/view/203
http://svitppt.com.ua/prirodoznavstvo/povitrya-yogo-vlastivosti. html
http://nbu4kids.wordpress.com/2012/07/18/6971/ |