Урок №18 Тема уроку: Симфонія перемоги. Мета



Скачати 101.25 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір101.25 Kb.
7 клас 2 семестр.

Тема семестру: Композиція музичного твору.

Урок № 18

Тема уроку: Симфонія перемоги.

Мета:

  • на прикладі творчості Л.ван Бетховена ознайомити учнів із жанром програмної увертюри;

  • акцентувати увагу на значенні реальних образів та подій у втіленні образного змісту увертюри « Егмонт»;

  • закріплювати визначення понять « увертюра», «сонатна форма»;

  • розвивати вокально-хорові навички, а також інтерес до творчості українських та зарубіжних композиторів через сприймання героїко-патріотичних образів;

  • виховувати естетичні та патріотичні почуття.

Музичний матеріал: Л.ван Бетховен. Увертюра «Егмонт»; Г. Струве «Шкільний корабель», Г. Татарченко « Гей, ви, козаченьки».

Наочність: портрети Л.ван Бетховена, Й. Гете, Ілюстрації до драматичного твору Й. Гете « Егмонт», індивідуальний оціночний лист учня.

Тип уроку: комбінований.

Прогнозований результат:


  • навчати спостерігати за розвитком конфлікту, на якому побудована драматургія увертюри « Егмонт».

  • Визначити центральну ідею трагедії « Егмонт».

План уроку:

1. Організаційний момент. ( 2 хв)

2. Мотивація навчальної діяльності ( 1 хв)

3. Повідомлення теми і мети уроку.( 1 хв)

4. Актуалізація опорних знань ( 5хв)

5. Вивчення нового матеріалу ( 20 хв)

6. Фізхвилинка ( 2 хв)

7. Вокально-хорова робота ( 11 хв)

8. Підсумок уроку ( 3 хв)
Хід уроку:

1. Організаційний момент ( 2 хв)

Вхід учнів до класу під звучання пісні « Гей, ви, козаченьки».

Вітання.

2. Мотивація навчальної діяльності.

- Ви зайшли до класу під музику. На що налаштувала вас ця пісня?

- Які почуття вона викликає?- спокою, замріяності, чи якісь інші?

2.
3. Повідомлення теми і мети уроку:

Сьогодні на уроці ми поглибимо знання про композицію музичного твору, закріпимо поняття увертюра та сонатна форма. Тема уроку « Симфонія перемоги». Проблемне питання, відповідь на яке ви дасте наприкінці уроку: Чи можна вважати увертюру «Егмонт» симфонією перемоги?

4. Актуалізація опорних знань.

У кожного на парті є оціночний лист, за допомогою якого ви разом зі мною зможете оцінити свої знання. Прошу зараз підписати ці листи. ( учні підписують прізвище та ім’я)


Перше завдання: обрати вірне твердження. Правильна відповідь оцінюється в 0,5 бали.


Симфонія - це

1. багатоголосний вокальний твір

2.великий музичний твір для симфонічного оркестру






Увертюра - це

1. лірична вітальна пісня

2. оркестрова п’єса, що є вступом до опери, балету, кінофільму тощо.






Програмна музика - це

1.форма поліфонічного твору.

2.інструментальна музика, яка має назву і сюжет.






Сонатна форма – це

1. музична форма, що складається із трьох основних розділів.

2. музична форма, що складається з теми та її модифікованих повторень






Перевірка виконаного завдання. ( правильна відповідь оцінюється учнями)
Друге завдання: з поданих слів скласти схему, за якою пишеться увертюра:

Правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

Розробка, кода, експозиція, вступ, побічна партія, реприза, головна партія.

Перевірка виконаного завдання ( правильну відповідь оцінюють учні)


Третє завдання: записати ім’я людини, про яку я зараз вам буду розповідати. Правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

  • Композитор;

  • Сучасник Французької буржуазної революції 1789 р.;

  • У своїх творах оспівував напруженість часу, радощі та скорботи народних мас;

  • Композитор, який через хворобу ледь не закінчив життя самогубством. Врятувала його її величність Музика.

Відповідь озвучується після запису, правильні відповіді оцінюються учнями.

3.

Четверте завдання:

Запишіть у таблиці назви творів, яки з’явилися у поєднанні літератури і музики. Правильна відповідь оцінюється в 0,5 бала.


Глінка + Пушкін







Гете + Шуберт







Гете + Бетховен






Пісумок я підведу після продовження нашого уроку і виконання ще деяких завдань.


5. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь вчителя:

У першому семестрі ми зверталися до увертюри « Егмонт» і визначили, що в ній втілено три образи: зіткнення, боротьби та перемоги.

В основі увертюри літературний твір Йогана Вольфанга фон Гете «Егмонт»- німецького поета, письменника, драматурга, мислітеля і натураліста.

Трагедія «Егмонт» висвітлює одну зі сторінок героїчної боротьби фламандського народу проти іспанських завойовників 16 століття. Сміливий і мужній граф Егмонт очолює народне повстання й гине в жорстокій боротьбі( він був підступно захоплений ворогами і засуджений до страти ). Але не вмирає ідея боротьби за свободу! Вона живе, вона торжествує свою перемогу! Про це ви можете прочитати в книжках в нашій шкільний бібліотеці ( показ).

Увертюра починається повільним вступом, який нагадує іспанський танець сарабанду- це образ іспанських завойовників. Друга тема вступу – образ поневоленого народу. У мелодії відчуваються інтонації зітхання, скорботи і страждань.

Експозиція, як ми пам’ятаємо, містить головну та побічну партії. Головна партія експозиції- це новий етап у розвитку музичного образу нідерландського народу, який стає на шлях боротьби. Головна партія зміенює свій характер.Їй протистоїть образ упевненого в своїй силі ворога, що стає агресивнішим.

Якщо вступ- це показ протиборчих сил, то в основній частині відбувається їх безпосереднє зіткнення і боротьба.

Ми зараз прослухаємо увертюру « Егмонт». Під час її звучання заповніть таблицю,характеризуючи зміну у звучанні образів іспанських завойовників і нідерландських по невольників. Позначте,епізод увертюри, який став кульмінацією всієх драми. Можна користуватись таблицями емоційних характеристик.
Слухання твору, виконання завдання.
4.

Останнє письмове завдання: письмово відповісти на проблемне запитання Чи можна вважати увертюру «Егмонт» симфонією перемоги?


Я вважаю__________________________________________

тому,що ___________________________________________

наприклад__________________________________________

таким чином________________________________________




6. Фізхвилинка ( 2 хв)
7. Вокально-хорова робота ( 11 хв)

Продовжуємо розучування пісні Г.Струве « Шкільний корабель». Повторюємо перший куплет,працюємо над виконанням другого куплету.

Патріотичний зміст і героїчний характер- ознаки не лише Бетховенської музики. Сторінки героїчного минулого в історії українського народу оспівуються у сучасній пісні « Гей ви, козаченьки», яку створили композитор Татаченко та поет Крищенко. Послухайте її.
8. Підсумок уроку ( 3 хв)

Домашнє завдання: Про кого зі своїх улюблених літературних героїв ви написали б програмну увертюру, якби були композиторами? Яку назву ви дали б своєму твору?

Дякую за плідну роботу. Підсумки підведемо на наступному уроці музичного мистецтва, коли я перевірю ваші оціночні листки.

Оціночний лист учня ( учениці) 7 класу __________________________________



Перше завдання: обрати вірне твердження. Правильна відповідь оцінюється в 0,5 бали.


Симфонія - це

1. багатоголосний вокальний твір

2.великий музичний твір для симфонічного оркестру






Увертюра - це

1. лірична вітальна пісня

2. оркестрова п’єса, що є вступом до опери, балету, кінофільму тощо.






Програмна музика - це

1.форма поліфонічного твору.

2.інструментальна музика, яка має назву і сюжет.






Сонатна форма – це

1. музична форма, що складається із трьох основних розділів.

2. музична форма, що складається з теми та її модифікованих повторень







Друге завдання: з поданих слів скласти схему, за якою пишеться увертюра:

Правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

Розробка, кода, експозиція, вступ, побічна партія, реприза, головна партія.
Третє завдання: записати ім’я людини, про яку я зараз вам буду розповідати. Правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

Оціночний лист учня ( учениці) 7 класу __________________________________



Перше завдання: обрати вірне твердження. Правильна відповідь оцінюється в 0,5 бали.


Симфонія - це

1. багатоголосний вокальний твір

2.великий музичний твір для симфонічного оркестру






Увертюра - це

1. лірична вітальна пісня

2. оркестрова п’єса, що є вступом до опери, балету, кінофільму тощо.






Програмна музика - це

1.форма поліфонічного твору.

2.інструментальна музика, яка має назву і сюжет.






Сонатна форма – це

1. музична форма, що складається із трьох основних розділів.

2. музична форма, що складається з теми та її модифікованих повторень







Друге завдання: з поданих слів скласти схему, за якою пишеться увертюра:

Правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

Розробка, кода, експозиція, вступ, побічна партія, реприза, головна партія.
Третє завдання: записати ім’я людини, про яку я зараз вам буду розповідати. Правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
Четверте завдання:

Запишіть у таблиці назви творів, яки з’явилися у поєднанні літератури і музики. Правильна відповідь оцінюється в 0,5 бала.



Глінка + Пушкін







Гете + Шуберт







Гете + Бетховен







Слухання увертюри.

Під час її звучання заповніть таблицю,характеризуючи зміну у звучанні образів іспанських завойовників і нідерландських по невольників. Позначте,епізод увертюри, який став кульмінацією всієх драми


Експозиція розробка реприза кода.

вступ: головна побічна

1 тема: 2 тема: партія: партія
Відповісти на проблемне запитання Чи можна вважати увертюру «Егмонт» симфонією перемоги?

Я вважаю__________________________________________

тому,що ___________________________________________

наприклад__________________________________________

таким чином________________________________________
Четверте завдання:

Запишіть у таблиці назви творів, яки з’явилися у поєднанні літератури і музики. Правильна відповідь оцінюється в 0,5 бала.



Глінка + Пушкін







Гете + Шуберт







Гете + Бетховен







Слухання увертюри.

Під час її звучання заповніть таблицю,характеризуючи зміну у звучанні образів іспанських завойовників і нідерландських по невольників. Позначте,епізод увертюри, який став кульмінацією всієх драми


Експозиція розробка реприза кода.

вступ: головна побічна

1 тема: 2 тема: партія: партія
Відповісти на проблемне запитання Чи можна вважати увертюру «Егмонт» симфонією перемоги?
Я вважаю__________________________________________

тому,що ___________________________________________

наприклад__________________________________________

таким чином________________________________________


ШКОЛЬНЫЙ КОРАБЛЬ

Г.Струве К Ибряев
1.И в сентябрьский день погожий,
И когда метёт февраль,
Школа, школа, ты похожа
На корабль, бегущий вдаль.

Припев:
Сейчас наша вахта у школьной доски,


Так значит, немного мы все моряки.
Нам жажда открытий знакома,
Дороги у нас далеки.

2. Каждый год мы входим вместе


В новый класс, как в новый порт.
И свои мечты и песни,
Как всегда берём на борт.
Припев.

3. По следам героев Грина,


По страницам добрых книг
Нам под парусом незримым
Плыть с друзьями напрямик.

Припев.

4. Моряками ли мы станем,
Звездолёт ли поведём -
Никогда мы не оставим
Человека за бортом.

Припев.



Гей, ви, козаченьки
Є і нам про що згадати...
Пісне, душу возвелич
Ой була в нас ненька мати
Запорозька славна Січ.

Приспів:
Гей, ви, козаченьки, – вітер в чистім полі,


Научіть нащадків так любити волю.
Гей, ви, козаченьки, – спомин з м’яти-рути,
Научіть минулу славу повернути. (2)

Круточола наша доля,


Не вода в ній – кров тече.
Козаку найперше – воля,
Козаку найперше – честь.

Приспів


А прийшла лиха година –
Впав козак наш у траві,
Щоб іскрилась Україна
На гетьманській булаві.

Обмочила землю рана


Із козацького чола,
Щоб неправда помирала,
Щоби правдонька жила. (ост 2 рядки – 2)

Приспів:
Гей, ви, козаченьки, – вітер в чистім полі,


Научіть нащадків так любити волю.
Гей, ви, козаченьки, – спомин з м’яти-рути,
Научіть минулу славу повернути. (3)




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка