Урок №1 стилістика як розділ науки про мову. Фонетичні, лексичні, фразеологічні, словотворчі засоби стилістики



Скачати 47.23 Kb.
Дата конвертації27.04.2016
Розмір47.23 Kb.
#22553
ТипУрок
Урок № 1

СТИЛІСТИКА ЯК РОЗДІЛ НАУКИ ПРО МОВУ. ФОНЕТИЧНІ, ЛЕКСИЧНІ, ФРАЗЕОЛОГІЧНІ, СЛОВОТВОРЧІ ЗАСОБИ СТИЛІСТИКИ)


Мета: повторити знання учнів про стилістику, фонетичні, лексичні, фразеологічні, словотворчі засоби стилістики, удосконалювати вміння визначати стиль мовлення й стилістичну роль різних мовних засобів у тексті; розвивати навички роботи з текстами, уміння робити лінгвістичний аналіз тексту, навички роботи з інформацією, збагачувати словниковий запас; виховувати дбайливе та уважне ставлення до рідної мови.
Тип уроку: повторення знань, удосконалення вмінь і навичок.
Віками народ витворював собі цю мову, витворив її, одну з найбагатших мов серед слов’янства, триста тисяч пісень склала Україна цією мовою, у тім числі явивши пісенні шедеври незрівнянної краси, дала світові Україна геніальних поетів, зажило українське слово шани і визнання серед народів близьких і далеких.

(О. Гончар)


О місячне сяйво і спів солов’я, Півонії, мальви, жоржини!

Моря бриліантів, це — мова моя, Це — мова моєї Вкраїни.

(В. Сосюра)
ХІД УРОКУ


  1. Організаційний момент

  2. Ознайомлення учнів із темою, метою і завданнями уроку

Слово вчителя. Неможливо собі уявити життя людства без цього Божого дару — мови. Завдяки їй ми можемо спілкуватися із сучасниками, з майбутніми і прийдешніми поколіннями, пізнавати світ і самого себе, втілювати в життя свої мрії. Наше мовлення залежить від нашої індивідуальності: від набутих знань, моральних якостей, психологічних особливостей. Я думаю, що кожний із вас насправді прагне того, щоб його мова була логічною та правильною, зрозумілою й яскравою, виразною та милозвуч­ною. Від нашого мовлення багато в чому залежить те враження, яке справляємо на оточуючих. Наше вміння вільно володіти всіма видами мовленнєвої діяльності — запорука успішності життя в суспільстві. Отже, головне завдання наших уроків — зробити мову вашим вірним другом і помічником, основою ваших майбутніх досягнень. Я хочу запевнити вас у тому, що життя дає велику нагороду тій людині, яка постійно займається удосконаленням свого мовлення.

Виконання системи практичних вправ, спрямованих на повторення вивченого
Орфографічна робота
► Запишіть назви розділів мовознавства. Усно поясніть, які одиниці мови вивчає кожна наука.
Орфоепія, фонетика, словотвір, морфеміка, лексикологія, фразеологія, морфологія, граматика, орфографія, пунктуація, синтаксис, етимологія, стилістика.
► Чи згодні ви з думкою про те, що мова є системою? Які аргументи на користь цього твердження можете навести?
Робота з поетичним текстом
► Прослухайте уважно текст. Подумайте, чому поет називає мову діамантом.

Діамант дорогий на дорозі лежав,

Тим великим шляхом люд усякий минав,

І ніхто не пізнав діаманта того.

Йшли багато людей і топтали його,

Але раз тим шляхом хтось чудовний ішов І в пилу на шляху діамант він найшов.

Камінець дорогий він одразу пізнав,

І додому приніс, і гарненько, як знав,

Обробив, обточив дивний той камінець…

Так в пилу на шляху наша мова була,

І мислива рука її з пилу взяла.

Полюбила її, обробила її,

Положила на ню усі сили свої,

І в народний вінець, як в оправу, ввела,

І, як зорю ясну, вище хмар піднесла.

(В. Самійленко)


► Дайте відповіді на питання:

Сформулюйте ідею твору. Як співвідносяться ці поетичні рядки з думкою О. Гончара, що винесена в епіграф уроку?

Які мовні засоби допомагають авторові поезії відтворити ідею?

Яка наука вивчає мовні одиниці з погляду додаткового експресивно-стилістичного забарвлення?


Робота з опорною таблицею

► Що таке стилістичні засоби? Яке забарвлення вони мають?

► Заповніть таблицю, назвавши основні засоби стилістики.

Фонетичні

Лексичні

Фразеологічні

Словотворчі

Морфологічні

Синтаксичні
Розподільна робота

► Заповніть таблицю, розподіливши подані нижче жанри за їхньою стильовою характеристикою.

Книжні стилі Розмовний

Стиль художньої літератури Мова

Науковий

діловий


публіцистичний
Тези, протокол, нарис, репліка, повість, дисертація, реферат, звіт, роман, оповідання, поема, заява, акт, конспект, доповідна, звинувачувальний акт, діалог, лозунг, листівка, закон, постанова, анкета, характеристика, ода, казка, стаття, замітка, оголошення, угода, виступ.

► Виправте помилки.

Стати в нагоді, під відкритим небом, біле місце, здавати екзамени, заключати угоду, попередити пожежу, у своє задоволення, видатися у вічі, нічого гріха таїти, поговорити по душах, жити приспівуючи, у лід зрушився, потерпіти невдачу.
Правильні відповіді: бути в пригоді, просто неба, біла пляма, складати іспити, укладати угоду, запобігти пожежі, впадати в око, ніде правди діти, поговорити по щирості, жити в розкошах, крига скресла, зазнати невдачі.
Комунікативний практикум
► Підберіть власні приклади до тези Ф. І. Буслаєва про синоніми: «У мові нема двох чи кількох слів, що означають рішуче одне і те ж, як дві краплі води. Навіть слова лоб, чоло, вінець при однаковому значенні виражають різні відтінки (тут межа між сино­німами і між архаїзмами, варваризмами, провінціалізмами)».
► Висловіть свою точку зору з цього приводу.
Лексична робота
►. Запишіть по черзі словосполучення, добираючи з дужок найбільш точне слово. Мотивуйте свій вибір. (Прихильник, шанувальник, послідовник) таланту; (доступний, зрозумілий, досяжний) виклад; (сперечання, спір, дискусія) у пресі; (обіймати, осягати, охоплювати) посаду; (говорити, казати, висловлювати) думки; (оплачувати, сплачувати, платити) борги; (діставати, здобувати, набувати) освіту; (вичерпна, фундаментальна, глибока) відповідь; (хиба, помилка, вада) в розрахунках; (проведення, здійснення) валютних операцій.


  1. Контрольно-рефлексивний етап

Рефлексія у вигляді суджень

► Закінчіть речення.

Українська мова — це мова…

Для мене українська.

Діамантом дорогим називав мову.

Стилістичні засоби — це.

Українська літературна мова має. стилів.

Жанри публіцистичного стилю.



Сьогодні на уроці для мене важливим було.


  1. Домашнє завдання

► Напишіть твір-мініатюру, у якому довести або спростувати одну з тез: «Людина, байдужа до рідної мови,— дикун» або «Кожна мова має свій шлях розвитку, на якому позначились історичні події, пережиті народом. Усе це створює. національну психіку, що так виразно відбивається в мові» (Б. Антоненко-Давидович).

Скачати 47.23 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка