Україно моя – я для тебе на світі живу
Запрошуються учасники гри - дві команди. Бібліотекар представляє капітанів команд, капітани - своїх гравців.
Командам необхідно уважно вислухати запитання з історії України і якомога швидше дати повну відповідь. Та команда, яка отримала більшу кількість балів, стає переможцем.
Запитання для І команди
-
Назва Гімну України.
(«Ще не вмерла Україна»)
-
Хто автор слів гімну?
(Павло Чубинський)
-
Як називались човни, зроблені з верби та липи, на яких козаки діставались до ворожих берегів?
(Чайками)
-
В якому році вперше в літописах Древньої Русі згадується назва «Україна»?
(1187р.)
-
Назвіть дату проголошення Незалежності України.
(24 серпня 1991 р.)
-
Як називалась стародавня козацька рушниця?
(Мушкет)
-
Як називалися племена, які жили біля річки Дунай?
(Авари)
-
Назвіть один з елементів стародавніх княжих гербів, котрий являється малим Гербом України?
(Тризуб)
-
Хто видав першу в історії України конституцію?
(Пилип Орлик)
-
Назвіть першого гетьмана України.
(Князь Дмитро Вишневецький)
-
Яку назву має повна незалежність однієї держави від інших в її зовнішній та внутрішній політиці?
(Суверенітет)
-
В часи якого князя тризуб став гербом?
(Володимира Святославовича)
Запитання для ІІ команди
-
Як називається місто в Україні, в якому був надрукований перший підручник?
(Львів)
-
Список, в який записували прізвища козаків?
(Реєстр)
-
Великий землевласник, який належав до княжого двору і входив у склад княжої дружини?
(Боярин)
-
Північні племена, які нападали на слов'ян?
(Варяги)
-
Зливок зі срібла, приблизно 200 грамів, який слугував грошовою одиницею Стародавньої Русі?
(Гривня)
-
Як називали один із найдавніших староруських монастирів, заснованих у 1051 році в часи князювання Ярослава Мудрого?
(Києво-Печерський монастир)
-
Назва озброєного війська, загону.
(Рать)
-
Як називалася школа, заснована групою людей, які дотримувалися певних встановлених правил і мали загальну мету?
(Братська школа)
-
Хто вважається першим видатним лікарем
Стародавньої Русі?
(Агапіт)
-
Як називається людина, яка бореться за права своєї нації?
(Патріот)
-
Під час правління якого князя були побудовані Золоті ворота?
(Ярослава Мудрого)
-
Назвіть ім'я церковного літописця, одного з перших ігуменів Києво-Печерського монастиря? (Феодосій Печерський)
Я люблю Україну
1 команда - «Юні мовознавці».
2 команда - «Патріоти рідної мови».
Перший конкурс «Візитівка» За 3 хвилини члени команди повинні підібрати назву і пояснити, чому саме таку назву обрали (захистити). Назва має бути пов'язана з назвою гри.
Другий конкурс «Складіть вірш» Конкурс звучить так «Використовуючи запропоновані слова, скласти вірні».
Час виконання завдання - 10 хвилин. Калина - стежина. Співати - кохати.
Питання для вболівальників
-
Країна, а також місцевість, де людина народилася.
(Батьківщина)
-
Символічний знак держави, міста чи роду, зображений на прапорах, монетах.
(Герб)
-
Межа між державами.
(Кордон)
-
Організація українського козацтва у пониззі Дніпра.
(Запорозька Січ)
-
Скажіть одним словом 24 години.
(Доба)
-
Перекладіть українською мовою назву магазину «Чулки и носки».
(Панчохи і шкарпетки)
-
Перекладіть українською «капризний ре-бенок».
(Вередлива дитина)
-
Що означає застаріле слово «длань»?
(Долоня)
Третій конкурс «Продовжіть прислів'я»
-
Друга шукай - а знайдеш...(тримай).
-
Нових друзів наживай, а старих...(не забувай).
-
Мудрим ніхто не вродився, а... (навчився).
-
На дерево дивись як родить, а на людину...(як робить).
-
Не кажи не вмію, а кажи...(навчуся).
-
Злий плаче від заздрості, а добрий ...(від радості).
Четвертий конкурс «Чарівний кошик» Відгадайте, що знаходиться в кошику, за допомогою підказок.
Для першої команди.
-
Лікарська рослина.
-
Має плід-ягоду.
-
Кісточка нагадує сердечко.
-
Є символом України.
(Калина)
Для другої команди.
-
Продукт тваринного походження.
-
У багатьох народів світу - символ життя.
-
Є народний промисел, що займається розписом цього предмета.
-
Невід'ємний атрибут Великодніх свят.
(Яйце)
П'ятий конкурс «Так чи ні»
Питання для першої команди.
-
Площа України більша, ніж сумарна площа Англії, Австрії, Бельгії, Данії, Португалії та Швейцарії.
(Так)
-
Дніпро - найбільша річка Європи.
(Ні, третя)
-
Чернівецька область є найменшою за розміром серед усіх областей України.
(Так)
-
Дівоча коса може витримати вагу 20 тонн.
(Так)
Питання для другої команди.
-
В Україні проживає стільки ж людей, скільки в Польщі, Чехії, Словаччині та Угорщині разом узятих.
(Ні, більше)
-
Квіти чорнобривці родом із Америки.
(Так, але там вони дикорослі)
-
Відомий письменник і кінематографіст Олександр Довженко за освітою був лікарем.
(Ні, він був учителем)
-
Шевченко написав поезію «Заповіт» в 31 рік.
(Так, у 1845 році)
Шостий конкурс «Народні перлини» Команди слухають фразеологізми, обговорюють їх.
1 команда.
Колупати піч (соромитися, дівчина, яку засватали, колупала піч).
Народитися в сорочці (бути щасливим, везучим).
2 команда.
Молоко на губах не обсохло (ще мало що знати).
На один копил (які схожі між собою колом занять).
Майбутнє України - в наших руках
Нові інноваційні технології в роботі шкільних бібліотек — вихід за межі відомого в бібліотечній практиці. Пропонуємо ознайомитись із однією із сучасних форм — «філософський стіл».
Вчитель. Завтрашній день України залежить від тебе, старшокласнику.
Що чекає нас у майбутньому, яким воно буде для нашої країни і кожного з нас, якими ви, сьогоднішні старшокласники, прийдете в завтрашній день?
Звичайно, сьогоднішня виховна година, наш «філософський стіл», не дасть відповіді на всі ці запитання, але нехай вона примусить задуматися ще раз над тим, що ти на землі - людина і не просто людина, ти - українець, українець-патріот. І якої б національності ти не був - росіянин, білорус, єврей - ти живеш в Україні; на землі, де ти народився і виріс, значить ти - українець. Тому мусиш: «Тепло своїх долонь, і розуму, і серця, ти Україні милій принести». А гордості тобі, духу патріотичного нехай додасть пісня П. Зіброва «Ми - українці».
(Звучить пісня).
- Так, справді, хто ж може заперечити хоч один рядок із цієї прекрасної пісні. І доля, і мова, і гордість духу наших пращурів є. Так історично склалося, що майже кожне століття, як свідчать певні джерела, розпочинається голодними роками, епідеміями, війнами, чужоземними навалами.
1-й учень. Так, встати з колін і відродити свою державність може тільки дійсно патріот своєї країни. Якщо звернутися до словника, то слова «патріот», «патріотизм» - грецького походження і означають любов до Батьківщини, почуття відповідальності за її долю і готовність служити її інтересам. Проблема виховання свідомого громадянина повстала перед людством тоді, коли виникла перша держава. Стабільність і могутність країни багато в чому залежить від патріотизму її громадян. Вважаю, що життя і щастя кожної людини залежить від долі країни, яка гарантує їй безпеку, створює умови для праці і відпочинку, захищає її соціальні інтереси.
2-й учень. Я хотів би зупинитися на тих чинниках, які впливають на розвиток патріотичних почуттів. А такими чинниками є натуралістичні (природовідповідні). Людина як істота соціально-біологічна належить до світу природи. Любов до рідної землі проявляється у вигляді любові до рідного дому, школи, рідної вулиці, берізки біля воріт. Це первинний стан патріотизму. Він приходить ніби сам собою. Здобувається цей патріотичний досвід без всяких пошуків і проблем. Підтвердженням цього є такі слова Л. Костенко:
«Є щось святе в словах: мій рідний край. Для мене - це матусі ніжна пісня І рідний сад, від квіту білосніжний, І той калиновий у тихім лузі гай». 3-й учень. Моє повідомлення буде про те, що патріотизм тісно переплетений з тисячолітньою історією православного християнства. З історії знаємо, що завданням зовнішньої і внутрішньої політики князя Володимира було проголошення християнства державною релігією Київської Русі. У 988 році князь Володимир і його дружинники охрестилися за християнським обрядом. Ця релігія поступово входила у свідомість і побут наших предків, пробуджуючи патріотичні почуття до своєї землі, народу. Запровадження християнства відіграло вагому роль у подальшій історичній долі українського народу, в його боротьбі за свою незалежність. Будучи на перехресті між християнським Заходом і мусульманським Сходом, Київська Русь ще тоді остаточно зв'язала себе з Європою. Християнство ввело Русь у коло європейських держав. А християнське віровчення та мораль лягло в основу української культури, мистецтва, національного характеру патріотичного виховання. В усі віки звучали одкровення душі справжніх синів і дочок України. Мати Божа, рідна Мати і рідна Україна - ці слова, ніби крила любові, що зберегли українську душу, її самобутність.
«Дай, Боже, щоб настала переміна!
В цьому ж - ні найменшого гріха,
На Україні - буде Україна
А не чиясь окраїна глуха».
Анатолій Бортняк
(Звучить пісня «Молитва за Україну» на слова О. Кониського).
4-й учень. Любов до Батьківщини поєднується з вірою в неї, в її покликання, в прекрасне майбутнє, що обов'язково прийде. І хоч як важко сьогодні народу України, справжній патріот, керуючись живим досвідом і героїчним минулим, вірить, що він здолає свої історичні випробовування і вийде з них зміцнілим і одухотвореним. Національно свідомий патріотизм нерозривно пов'язаний з відповідальністю. Прикладом такої відповідальності є те, що до лав Збройних сил України мобілізовано 5 жителів нашого маленького села. Процес національного відродження України потребував від громадян не лише віри та любові до свого народу, а й усвідомлення своєї відповідальності перед суспільством, народом. Малосвідомий громадянин або ж не думає про свою відповідальність, або ж боїться її. Особиста відповідальність - це вільна реалізація правильно усвідомленого обов'язку.
5-й учень. Людям потрібен час, щоб проаналізувати ситуацію в нашій країні, перебудувати свідомість, знайти своє місце в такій складній ситуації. Першоосновою патріотизму є рідна мова. Та й національне відродження, розбудова української держави неможливі без відродження української мови й оволодіння нею кожним громадянином. Окрім уміння говорити, потрібно вміти слухати і чути свого партнера, співпрацювати з ним на рівних, адже в голові цивілізованої людини завжди присутній діалог. Вона постійно сперечається сама з собою.
6-й учень. Усі ці філософські роздуми спонукають до пошуку влучних слів щодо історії боротьби нашої країни за незалежність. І ось вони:
Олег у Царграді свій щит
до воріт прибивав,
На місці Москви ліс шумів,
ведмеді блукали,
За наші гріхи Бог монголо-татарів послав,
І ми із героїв надовго холопами стали.
Був час: Запоріжжя відважні сини
Стамбул, і Варшаву, і Відень лякали,
І гетьмани наші союзників нових
знайшли,
Й московські бояри надовго
до рук нас прибрали.
Мазепа Іван проти царського гніту
повстав. Та внуки його 200 літ
у церквах проклинали. А тих, хто народ на століття
в неволю продав, Героями нації в нас величали. Північний сусід Запорозьку Січ руйнував. Коли козаки для царя Перекоп здобували, Григорій Потьомкін за пазуху
камінь ховав, А наші діди його братом своїм називали. Поети й художники наші в Європу ішли. Своїми талантами світ дивували. Париж покорили і в Римі визнання
знайшли, І лиш, на Вкраїні імен їх не знали. На острові Хортиця німець
картоплю саджав, Козацької слави на нім ще диміли руїни. А, може, Тарас свій «Кобзар»
лиш- тому написав, Що ще молодого забрали його з України. Мій дід був хазяїном, землю любив і орав, І сіяв, косив день і ніч - поки зорі світили. А батько в колгоспі гнув спину
і Бога молив, Щоб діти його на землі не робили. Не раз повертавсь я з далеких доріг, Походив, політав, поїздив
на світі багато. Та ніколи не сяду на отчий високий поріг, Бо в чорнобильській зоні стоїть
моя батьківська хата. Народе мій бідний,
за що тебе Бог покарав? Дав сонце і небо, Дніпро дав
і землю багату. Та волю, сміливість і мову у тебе забрав. Ти молився мовою старшого брата. Так встань же з колін
і державність свою відроди, Хай знає весь світ,
що живуть тут не бидло, а люди, Верни свою славу, в Європу,
рідний, ввійди, Бо більше такої можливості,
мабуть, не буде.
Поділіться з Вашими друзьями: |