Твір опис природи за картиною Катерини Білокур «Рідне поле»



Скачати 96.91 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір96.91 Kb.
Сірик Віта Федорівна

вчитель української мови і літератури

Стрітівської ЗОШ І-ІІ ст.


Тема уроку. Твір – опис природи за картиною Катерини Білокур «Рідне поле»

Мета уроку: продовжити ознайомлення дітей з особливостями опису картини; скласти твір-опис природи за картиною ;

збагачувати словниковий запас з даної теми; розвивати уміння та

навички виконання опису пейзажу;

розвивати творчу уяву школярів засобами мистецтва;

прищеплювати пошану до національної культури; вчити

сприймати й оцінювати твори образотворчого мистецтва;

повторити з учнями функції пейзажу в літературних творах ;

виховувати любов до рідної землі ; пробуджувати почуття

краси навколишнього світу.

Тип уроку : урок формування умінь та навичок опису природи за картиною образотворчого мистецтва.

Обладнання : портрет Катерини Білокур; репродукції її картин, зокрема полотна « Рідне поле», мультимедійний супровід окремих частин уроку, уривкиз поеми І.Жиленко « Цар колоса», В.Голобородько «Діти Катерини

Білокур» , запис класичної музики.



Хід уроку
1 Організаційний момент.

2 Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя

Чарівний світ природи оточує людину протягом усього її життя. Це і струнка довгокоса білявка берізка, і легкий невагомий метелик, і дивна та ніжна казкова квітка.

Як хочеться зберегти в пам`яті красу літнього теплого вечора чи величавість зимового лісу. І це нам допомагають зробити митці, які наділені талантом рідного слова чи майстерно володіють пензлем або олівцем.

3.Актуалізация навчальної діяльності.
Сьогодні на уроці ми будемо вчитися за допомогою слова передавати побачене на полотнах майстрів образотворчого мистецтва і познайомимося з творчістю народної української художниці Катерини Білокур. Її картини зачаровують дивною казковістю.

Наша завдання цей світ краси передати за допомогою опису.


Яких умінь ви маєте набути в результаті виконаної роботи?


  • уміти ділитися враженнями від побаченого;

  • навчитися описувати побачене;

  • образно відтворювати красу природи за допомогою слова;


Готуючись до сьогоднішнього уроку, група учнів отримала завдання підготувати

розповідь про художницю.



( На фоні музики звучать уривки з поеми Ірини Жиленко «Цар –колос»
Ця жінка мала честь (важку ,як німб!)

Родитись в день народження століття.

В одній колисці,в одному світі,

В одній біді і не в одній війні…

Ця жінка мала честь і мала біль

Так довго і терпляче йти до слави.

З зорі в зорю роботоньку робить,

А уночі – свій дивний геній бавить…

Жила собі.

Було, й недоїдала,

Благенький ватник.

Пічка ледь жива.

Не нарікала. Малювала. Ждала.

Вдарив грім тих золотих фанфар.


О квіти, як вам, сиротинам,

Вестиметься ,як я помру?

О квітоньки , моя рідня,

Моя любов, багатство, діти.


Ці рядки про Катерину Білокур - талановиту українську художницю, жінку, яка

створила цілий світ краси , любові і добра.

Тематика картин Катерини Білокур – зображення краси природи рідної землі.


  • Як називаються описи природи в літературі і живопису?


( Пейзаж)

  • З якою метою письменники використовують описи природи ?


( Щоб перенести уяву читача на місце розгортання подій,висловити захоплення красою рідної землі, у художніх творах описи природи співзвучні настроям героїв або протилежні ).

  • Що треба знати, щоб описати природу за картиною ?



( Стилі та типи мовлення, відомості про життя та творчість художника.Особливості опису.)


  • Звертаю увагу на те, що над поставленими цілями працюватимемо два уроки.

Сьогодні ми підготуємося до твору, а на наступному уроці – складемо опис

письмово.

Отже, як було зазначено вище, для опису картини обов`язково необхідна інформація про життя митця. Надаємо далі слово біографам і разом з ними відкриємо першу сторінку Книги Життя Катерини Білокур.
4. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

Представлення робіт у групах.

.

Сторінка 1 « Ця жінка мала честь родитись в день народження століття».


Катерина Білокур народилася 7 грудня 1900 року в селі Богданівці на Київщині у селянській родині. Жили бідно,тому Катря в школі не навчалася. Самотужки навчилася писати та читати. Тоді вона ще не знала про малювання та художників.

Перші спроби малювати робила вуглиною на домашньому полотні. Через нестатки та нескінченну роботу по господарству, через брак навіть початкової освіти вступити до якогось навчального закладу не мала можливості. Удень працювала в полі чи городі,а ввечері аж до ночі малювала.

Її не розуміли та сварили рідні,вважали захоплення Катерини безглуздям. Односельці також засуджували і вбачали в малюванні намагання ухилитися від роботи.

Сторінка 2. « Я буду художником»

Катерина Білокур тяжко і наполегливо йшла до мети, долаючи глухий супротив - « Я буду художницею».

За науку і за вчителя стала природа. Катерина спостерігає за змінами в природі, досліджує будову кожної квіточки, пелюсточки від пуп`янка до буйного цвітіння, аналізує кольорові переливи протягом доби.

В одному з листів вона пише: « Мені вчувалося, що хтось мені шепоче: « …а ти не плач, Катерино, що немає в тебе учителів. Ти дивись, як у матері- природи, дивись, яка

травинка-билинка, - так її і малюй». Художниця опановує складний творчий процес,

відкриваючи для себе таємниці техніки живопису, малюнка.



Сторінка3. «Особливий пензлик»

Пензлики були рівнесенькі,тонкі,однакової довжини, мов щойно застругані олівці, Їх

було дуже багато : для кожної фарби окремий. Катерина їх робила сама з шерстинок

пухнастого домашнього кота, ретельно добираючи до одного пензлика 9 волосинок, для другого - 12,для третього –36.

З власного досвіду знала, нестача навіть однієї волосинки або її зайвина – і вже виходить інший мазок. Було попросить : « Котику , мій братику,допоможи!» - та й вистриже клаптик його пухнастого хвостика – один для чорнобривців ,другий - для калачиків…

Сторінка4. « Та як же не малювати квіти, які ж вони такі красиві»!
Квіти Катерина Білокур любила понад усе, їм і проспівала вона гімн. До цього ніхто з художників із таким зачаруванням не зображував ще квітів. В одному з листів вона пише: « Може, ви не задоволені моєю працею, що малюю лише квіти? Так як же їх не малювати, якщо вони такі прекрасні! Як гляну кругом, то та гарна, а та ще чудовіша, та наче посхиляються до мене та й промовляють: « Хто ж нас буде малювати, як ти покинеш ?»
Сторінка 5. « Якби в нас була такого рівня художниця, ми змусили б світ заговорити про неї». ( П.Пікассо)

1950 року в Парижі на Міжнародній виставці демонструвалися її картини. Полотна нашої майстрині високо оцінив Пабло Пікассо.


Сторінка 6. Таїна натхнення.

Щоб збагнути закони малювання, годинами, коли траплялося приїхати до Києва, простоювала в музеях. Її роботи : «Берізка» (1934 р.), «Квіти за тином» (1935 р.), «Квіти» (1936 р.), «Жоржини» та «Квіти в тумані» (1940 р.), «Квіти увечері» (1942 р.), «Лілії» (1942 – 43 Р.), «Цар-колос», «Рідне поле» (1949 р.) та багато інших.


Для роботи над описом пропоную розглянути картину « Рідне поле».

Приступаючи до цього виду роботи , нам необхідно скласти план опису. З поняттям

«план» ми знайомі вже давно: пишемо план твору чи переказу. І опис пейзажу має свої етапи роботи.

План опису пейзажу
1. Розповідь про автора картини.


2.Правий план ( те,що зображено справа).


3. Лівий план ( те ,що зображено зліва).

4. Передній план ( те ,що зображено ближче до глядача, в центрі картини)


5. Задній план ( те , що зображено далі).
6. Загальне враження від побаченого.

Прослухайте, будь ласка, історію написання картини « Рідне поле».


Картину «Рідне поле» Катерина малювала все літо 1949 року. А видалося воно рівним і теплим: у городі перед вікнами не цвіли - буяли пишні квіти! Понівечена бомбами й снарядами земля загоювала рани,вкривалася смарагдовим килимом. Художниця змальовувала обмежені в просторі куточки городу, квітника, саду. А так хотілося змалювати всю Землю! Тим часом творила своє улюблене суцвіття - і весняні, літні, осінні квіти, зібрані в один вінок. Вона могла працювати над однією квіткою так довго, поки та не одцвітала. День за днем пелюсточка за пелюсточкою вимальовувала шість червоних жоржин біля тину. Вона вирізнила їх з-поміж інших квітів,наблизила до глядача.

Ще коли змальовувала весняні квіти, залишила для жоржин осібне місце – у правій частині картини нижче від троянд. Бо жоржини найкращі наприкінці літа й на початку осені. Шість жоржин малювала три тижні - по дві квітки щодня.

Трохи нижче від жоржин намалювала клаптик плетеного тину, який наче підпирає розкішний кущ. Ці жоржини були якимись особливими. Не могла розлучитися з ними і почала малювати поле. Підправляла, підсилювала тони, наводила жовтизну на їхніх пристебельцевих листочках. Одного разу зняла з себе білу хустку з червоною мережкою по берегах і зав`язала нею кущ жоржини у квітнику.Ні, не пасує. Потім укривала тією хусткою гілку, пробувала різні варіанти – дуже хотілося лишити щось біля жоржин від себе.

Нарешті, знайшла місце : хустка висіла на тиночку ніби ще звечора. Тепер веселіше думалося і про поле, яке почала малювати у вузькому просвітку між квітами. Катерина раділа, що сюжет знайшовся сам по собі. Вона, мов зачарована, дивилася на обрій, по якому пливли білі хмари, і ніби заново відкривала для себе незбагненний світ природи,її таїну.


БЕСІДА

Яке враження справляє на вас ця картина? (Захоплює……)

Назвіть предмети, які зображені на картині. ( Квіти,тин, виноград,калину,поле, небо)

Яку пору року змалювала Катерина Білокур? ( Весну, літо, кінець літа, початок осені).

А час доби,зображений на картині? ( Ранок, полудень, вечір). Щоб відповісти на це питання,уважно подивіться, чи вся картина освітлена, осяяна сонцем.

Чому не просто визначити пори року? ( На картині зображені плоди й квіти, які цвітуть у різні пори року ).

Чим це можна пояснити ?( Художниця так любить рідну землю,що хотіла на одній картині висвітлити все земне багатство, відтворити красу та щедрість, яку дарує природа цілий рік).

Що символізують калина, квіти, виноград? ( Квіти – символ краси землі, розмаїття її барв. Виноград символізує родючість, а калина –символ не тільки краси, а й самої України).

Що зображено на передньому плані? Яку роль відіграє хустка в реалізації задуму автора? ( На передньому плані Катерина Білокур зобразила царство квітів. Тут кручені паничі, чорнобривці, волошки, троянди, флокси, бузок, конюшина,мак, ромашка, лілія, красоля. Сухі сіро-коричневі лозини відтінили свіжу зелень, вносячи в композицію відчуття простору. Ніби забута звечора на тину хустка, що припала росою,зігріває картину теплом людської присутності, вносить у неї жанровий відтінок).

Яким постає поле? (Поле помістилося у вузькій вертикальній смужці полотна. Буйна гірлянда квітів стала обрамленням клаптика лану Художниця знайшла барви,що змалювали образ землі, яка ще оповита сизим ранковим туманом, але вже виграє кольорами веселки. Поле широке, як море, що сягає в далину: ні ріллі, ні хлібів. ні соняшників – сама родюча і багата земля, у якій відбилася голубінь неба і сонячне проміння. Це і є багатство.)

Які кольори ви бачити на картині? ( Кольори теплі –жовтий,золотистий,жовтогарячий,рожевий, червоний. Холодні кольори – білий, синій, блакитний –наповнюють картину чистотою і свіжістю).

Поле займає лише маленьку частинку ( одну шосту) картини. Чому ж полотно має назву « Рідне поле»?( Для Катерини Білокур Земля -- саме життя,щедро засіяне квітами).

Чи з`явилися у вас якість нові почуття і враження від споглядання картини?
5. Формування умінь та навичок опису картини:

У якому стилі мовлення повинна бути виконана робота? ( У художньому )

Яка лексика характерна для цього стилю мовлення? ( Художні засоби мови : епітети, метафори, порівняння, синоніми ).

Дібрати синоніми до таких слів: художник – живописець, пейзажист, майстер пензля;

Малює - пише, створює; зображує;

картина – полотно. Репродукція.

До поданих слів доберіть складні прикметники :

барвінок – темно-зелений;

мак -червоногарячий; ромашка – білопелюсткова,ніжнопелюсткова;

волошки - яскраво-сині; чорнобривці – оксамитовоголові; півонії – темно-

пурпурові, світло-рожеві; лілеї – сніжно - білі. білосніжні; троянди – біло-рожеві.

Словниковий диктант (наступний етап - взаємоперевірка та самоперевірка) дивовижний, зелено-прозорий, ласкаво-радісний, ніжно-бентежний, ясноокий, духмяний,

світлоносний, живлющі промені,ніжні пелюстки, сріблясто-ніжний, ніжнопелюстковий,

золотоокі ромашки,довговії лілеї,чарівно-казковий,розвихрені мальви.
Підібрати метафори: квіти – посміхаються, радіють ,палахкотять, грають барвами, звеселяють;

поле – кличе, зачаровує,заворожує;

небо – сміється, манить,

Ввести в речення порівняння:

Квіти палахкотять, ніби… (полум`я).

Величаві троянди пишаються, ніби… (королеви).

Небо як те …(море)

Сором`язливі лілії схилили голівки, ніби…(панянки).

Гірлянда з квітів як та веселка.



6.Усний опис картини. Аналіз почутого.

7.Підбиття підсумків уроку.

8. Домашнє завдання: виконати опис картини на чернетці.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка