Тренінгове заняття з дітьми, що потрапили у складні життєві обставини дітьми – переселенцями із зони ато актуальність



Скачати 78.21 Kb.
Дата конвертації10.09.2017
Розмір78.21 Kb.
Тренінгове заняття з дітьми, що потрапили у складні життєві обставини (дітьми – переселенцями із зони АТО»
Актуальність
Людина розумом може і повинна позбутися того, що її турбує.

Л.М.Толстой
Ми живемо в складний і неспокійний час, а причини занепаду нашої моралі пояснюємо, виправдовуючи економічною, екологічною, політичною кризами. Глобальні проблеми, що їх має розв’язувати людство, дедалі більше загострюються, а конфлікти стають усе не безпечнішими. Досить складно в наш час доводиться дітям, вдвічі складніше дітям – переселенцям. Саме їм довелося в такому ранньому віці дізнатися, що таке війна, страх, саме їм доводиться звикати до нових умов, до нового оточення, саме їм доводиться вчитися жити по новому. Все це вкрай негативно впливає на дитячу психіку, викликаючи тривогу, страх, стрес, депресію. Тож, основне завдання психологів, вчителів створити в навчальних закладах для дітей, що потрапили у складні життєві обставини максимально комфортні умови перебування та навчити пристосовуватися в складному світі, зберігати рівний настрій і внутрішню гармонію, формувати в учнів психологічну стійкість (стійкість до стресів). Психологічна стійкість підтримується внутрішніми (особистісні) та зовнішніми ресурсами (міжособистісні).

Внутрішні ресурси :



  • самоповага;

  • відчуття сенсу життя, віра в досяжність поставлених цілей;

  • екстравертність – товариськість, ініціативність, гнучкість соціального поводження;

  • уміння використовувати ефективні способи подолання стресу (розслаблення, позитивне мислення).

Незважаючи на неминучість стресу, в кожного є шанс зменшити його вплив на психіку. Основна задача психолога в школі формування в учнів - переселенців психологічної стійкості – вміння долати стрес, тривогу, вчити позитивно мислити, вміння пристосуватися до умов, які диктує наш час.

Мета тренінгового заняття – формування психологічної стійкості та внутрішньої гармонії дітей, спроможності до пристосування в складному світі.

Завдання :

  1. Формування позитивного мислення, віри в себе та свої сили;

  2. Навчити використовувати ефективні способи подолання стресу;

  3. Формування вміння гнучкості соціального поводження (вміння пристосувати до нових надскладних умов з мінімальним негативним впливом на психіку);

  4. Профілактика та подолання тривоги, психоемоційного напруження.

Час : 2,5 год

Учасники : діти, що потрапили у складні життєві обставини (діти – переселенці).



Вік : молодший та старший підлітковий вік

Структура заняття :

  1. Організаційний етап (повідомлення мети та завдань тренінгу, ознайомлення учасників з правилами роботи на занятті, визначення очікувань від тренінгу та вправа на знайомство).

  2. Основний етап (вправи відповідно до мети та завдань тренінгу).

  3. Заключний етап (підбиття підсумків).


Очікувані результати : підвищення віри в себе, зняття психоемоційного напруження, зниження рівня тривоги, вміння використовувати прийоми подолання стресу та вміння пристосуватися до нових умов життя.
Хід проведення
Організаційний етап
Психолог. Не зважаючи на ваш юний вік, ви вже багато чого пережили, багато чого побачили, кожний з вас має певний досвід виходу з стресового стану, подолання тривоги та страху. Сьогодні на занятті ми з вами поділимося один з одним цим досвідом та набудемо нового, а також навчимося долати труднощі, мислити позитивно, знайдемо нових друзів та просто проведемо цікаво час.
Вправа на знайомство «Коло імені»

Для виконання цієї вправи психолог повинен знати імена учасників.

Всі учасники становляться в коло, психолог по черзі запрошує в центр кола, наприклад дітей з іменем Олена. Всі інші учасники починають аплодувати цим дітям. Так продовжується до тих пір, поки всі учні не побудуть в центрі кола.
Вправа на згуртування, налаштування на роботу та визначення очікувань учасників «Шляхи»

Психолог пропонує дітям сісти навколо ватману та намалювати фломастерами шляхи один до одного (хто до кого захоче).

Після того, як діти закінчать малювати шляхи психолог пропонує кожному біля свого шляху коротко написати свої очікування від заняття.
Вправа «Правила роботи в групі»

Психолог. Щоб кожен учасник почувався добре на заняття, потрібно ухвалити правила роботи на тренінгу. Наприклад :



  • Говорити від свого імені

  • Не критикувати

  • Бути активним

  • Бути щирим

  • Не кепкувати та не перебивати.


Основний етап
Вправа «Історія з життя»

Опис вправи : Коли діти слухають історії з життя своїх однолітків, в них з’являється шанс дізнатися про досвід, який їм самим не довелося відчути. Можливо, перед ними відкриються нові життєві перспективи, можливо вони зможуть побачити, що існує різне відношення до одних і тих переживань. Вони навчаться розуміти свої емоції та розпізнавати емоції інших. Вони набудуть впевненості, коли помітять, як долають труднощі житті і радіють інші. Використання «каменю розповідей» допоможе учням уважно слухати, також вони зрозуміють, що слухати - це одна з можливостей проявити до іншого заінтересованість, повагу, співчуття. На розповідь учасникам відводиться до 5 хвилин.

Психолог пропонує школярам сісти в коло та інструктує учасників : «зараз ми будемо розповідати одне одному історії з життя. Це можуть бути веселі історії, а можуть бути сумні. Кожний, хто забажає розповісти історію з свого життя – розповість, а хто не бажає – нічого страшного, ви можете просто уважно слухати. Погляньте на цей «камінь» – це «камінь розповідей». Лише той, хто його тримає в руках має право говорити. Всі інші тихо слухають. Ми будемо слухати про події, які пережив хто з нас. Щоб якомога більше дітей мали змогу розповісти про себе, кожен повинен постаратися розповісти свою історію за п’ять хвилин. Я буду слідкувати за часом. Якщо ви готові можемо розпочинати». Діти по черзі, тримаючи «камінь розповідей», розповідають історії з життя.

Обговорення :



  • Було у вас відчуття, що вас всі уважно слухали?

  • Що ви відчували під час розповіді?

  • Чи пролунала розповідь схожа на вашу?

  • Розумієте ви тепер когось з учасників краще?


Вправа «Намалюй свій страх»

Перед початком вправи психолог пояснює учасникам завдання, що їм потрібно намалювати те, чого вони бояться найбільше, те, що їх турбує на даний час. Для цього необхідно дати кожному учаснику великий аркуш паперу, олівці, фарби. Після малювання психолог пропонує учням ще раз поглянути на свої малюнки, а потім порвати, розрізати чи зім’яти їх та викинути в смітник. при цьому психолог пояснює дітям, що більше цього страху в їхньому житті не буде, вони навчилися справлятися з ним.


Вправа «Моя проблема»

Учасникам потрібно на ватмані намалювати або зобразити схематично проблему, яка хвилює їх на цю хвилину найбільше, викликає в них тривогу, напругу. Під час зображення даної проблеми учасникам для більш точного її відображення потрібно обговорити її між собою : чим саме вона для них складна, які емоції вона в них викликає і т.д.

Обговорення :


  • Чи складно було виконувати завдання?

  • Що саме викликало у вас складнощі?

  • Які емоції ви переживали під час виконання завдання?

  • Чим саме допомогло вам виконання вправи?


Вправа «Казка по колу»

Всі учасники знаходяться в колі, психолог пропонує, виходячи з попередньої вправи «Моя проблема», вигадати загальну казку, в якій би були лише вигадані персонажі, що потрапили в складну ситуацію, подібну до вашої проблеми та придумати як вони її подолали.


Вправа «Чарівна паличка»

По черзі кожному учаснику психолог дає «чарівну паличку». Той, до кого потрапляє «чарівна паличка» говорить про свої мрії, побажання.


Вправа «Антистрес»

Психолог. Прийшов час навчити вас декількох прийомів, які допоможуть у складних ситуація, що викликають у вас тривогу, страх та паніку. Розпочнемо з вправи «Міцне дерево».



Вправа «Міцне дерево»

Психолог. Щоб протистояти неприємностям у житті, необхідно бути сильним. Насправді не кожен може похвалитися, що він сильний, але це можна уявити й відчути тілом.

(Учасники діляться на пари. Спочатку необхідно похитатися з носків на п’ятки, відчувши напруження м’язів ніг. Потім слід постояти, напруживши м’язи живота, ніг, грудей).

Постарайтеся відчути себе міцним деревом, коріння якого входить глибоку землю. Це дерево здатне витримати будь – яку негоду.



Вправа «Глибоке дихання»

Психолог. Дихання заспокоює нервову систему, допомагає «вирівняти» емоції. Коли ми глибоко дихаємо, то позбуваємося думок, які нас турбують, відчуваємо, що можемо контролювати свої думки, а не підкорятися їм.

Глибоко вдихніть носом, порахуйте до 8, потім повільно випускайте повітря через рот (губи напівстулені), при цьому рахуйте до 16 або більше, скільки зможете. Відчуйте, як зникає напруження.

Вправа «Рубання дров»

Кожному учаснику пропонується уявити в руці сокиру та п’ять дерев’яних полін.

Рубати треба за командою тренера, приговорюючи при цьому : «Х – ха!»

Такий прийом допомагає поліпшити настрій і звільнитися від негативної енергії, що накопичується за день.
Психолог. Гадаю, що кожен з вас тепер зможе керувати собою у стресових ситуаціях. Я пропоную прослухати маленьку притчу про бурю.
Притча «Буря»

Якось один багатій протягнув струну від однієї вежі свого замку до іншої, щоб вітер перетворив її в арфу і всі могли чути ніжні та мелодійні звуки. Вітерець грав навкруг замку, але музика не народжувалася. І ось одного разу вночі почалася буря, з усіх боків лунав грім, була злива та шаленів вітер і саме в цей час повітря наповнили чудові мелодійні звуки арфи. Тож, виходить потрібно було діждатися бурі, щоб викликати музику!

Обговорення :


  • Яку роль зіграли в цій притчі буря?

  • Які асоціації виникають у вас при слові «буря» (конфлікт, біль, страх)?

  • Наведіть подібні приклади з життя, прислів’я, приказки. Наприклад, не було б щастя, так нещастя допомогло.


Вправа «Моє майбутнє»

Учням пропонується написати про себе в трьох різних періодах :



  1. Моє минуле – що мало цінність в минулому, наприклад в дитинстві? Які життєві цінності були пріоритетні?

  2. Моє теперішнє – що має цінність на сьогоднішній день? Які життєві цінності мають пріоритет на сьогодні?

  3. Моє майбутнє – які на ваш погляд цінності матимуть пріоритет, наприклад через 10 років?


Заключний етап
Вправа «Шляхи»

Психолог пропонує дітям сісти навколо ватману із зображеними на початку заняття шляхами. Психолог пропонує домалювати шляхи і до тих учасників, до яких на початку заняття школярі шляхи не намалювали.

Після того, як діти закінчать малювати шляхи психолог пропонує кожному біля свого шляху коротко написати чи справдилися їхні свої очікування від заняття та відповісти, що сподобалося їм на тренінгу.
Заключне слово психолога. Учасникам демонструється розбита склянка. Їм потрібно поміркувати, як зміниться те, що сталося. «Розбита склянка» - це щось таке, що нас засмучує, але його ми змінити не можемо.

Після обговорення потрібно зробити висновок, що у світі є багато речей, які ти не в силах змінити, однак можна змінити ставлення до них. Пам’ятайте слова російського поета Федора Тютчева : «Живя умей все пережить : печаль и радость, и тревогу».


Література :

  1. Всеукраїнська газета для соціальних педагогів та соціальних працівників «Соціальний педагог» №9, 2011.

  2. Психологічні тренінги в школі/Упоряд.Т.Шаповал. – К.:Шк.світ,2006.

  3. Тренерська валіза/Упоряд.:О.Главник, Р.Безпальча, О.Попова. – К.: Главник, 2006.


Дубовик Світлана Віталіївна – практичний психолог/соціальний педагог Литвинівської ЗОШ I – III ст.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка