Тренінг «базові навички медіатора шсрк» посібник тренера вступ тренінг «Базові навички медіатора шкільної служби розв’язання конфліктів»



Сторінка1/5
Дата конвертації01.05.2016
Розмір0.67 Mb.
#31587
  1   2   3   4   5




ТРЕНІНГ «БАЗОВІ НАВИЧКИ МЕДІАТОРА ШСРК»
ПОСІБНИК ТРЕНЕРА





ВСТУП
Тренінг «Базові навички медіатора шкільної служби розв’язання конфліктів» був розроблений БО «Український Центр Порозуміння» з метою підготовки добровольців-школярів, залучених до створення пілотних моделей шкільних служб розв’язання конфліктів для допомоги учням більш ефективно вирішувати свої конфлікти.


Мета даного тренінгу – підготувати учасників до самостійного проведення шкільних медіацій у шкільних службах розв’язання конфліктів.
Задачі, які прагнула вирішити тренерська команда, є такими:

  1. сформувати команду школярів – однодумців – активістів руху за застосування співробітницького підходу, який базується на інтересах учасників конфлікту, до вирішення конфліктних ситуацій;

  2. розвинути комунікативні навички, які необхідні ведучому медіації;

  3. сформувати процедурні навички проведення медіації;

  4. сформувати підхід до розв’язання конфліктних ситуацій, який базується на врахування інтересів учасників цієї ситуації;

  5. підготувати школярів до самостійної організації шкільної служби розв’язання конфліктів.

У цій програмі використовується підхід, що базується на досвіді учасників, – це дозволяє звернути особливу увагу на взаємо навчання та навчання через практику. Протягом усієї програми учасники матимуть змогу ділитися один з одним досвідом розв’язання різних конфліктних ситуацій, обдумувати ці ситуації і на практиці застосувати пропоновані нові навички та методики реагування на такі ситуації.



ДЕНЬ 1

Знайомство. Вправа «Клубок» або «Важливі уроки життя» (за вибором фасилітатора)

Час – 25 хвилин.

Мета: надання учасникам можливості познайомитися один з одним, створення дружної атмосфери, покращення навичок уважного слухання.

Інструкція. Вправа «Клубок»

Матеріали: клубок ниток.

Запросіть учеників стати в коло. Поясніть, що кожен матиме можливість перекинути клубок ниток незнайомому (або добре знайомому) учаснику, не випускаючи з рук свій кінець нитки. Продемонструйте це: киньте комусь клубок, представтесь та розкажіть коротко про себе, чим цікавитесь, чим полюбляєте займатися. (Не забувайте при цьому тримати кінець нитки в руках!). Продовжуйте гру до того часу, доки усі учасники не будуть включені в «комунікативну павутинку».



Питання для обговорення:

  • Що ви можете сказати про комунікаційну павутину? (тягнеться від одного до іншого; інколи може призвести до плутанини)

  • Що станеться, якщо я потягну свій кінець пряжі? (інші відчують деякий тиск)

  • Що відчувають інші, коли один з учасників роздратований або засмучений?

Після цього гра продовжується, але в зворотному напрямку – починає водити той, хто спіймав клубок останнім. Коли він передає клубок іншому учаснику, то намагається згадати його ім’я та хобі.

Питання для обговорення:

  • Що ви відчували, коли приєдналися до кола?

  • Що відчуваєте зараз?


Інструкція. Вправа «Важливі уроки життя»

Матеріали: зошит учасника – матеріали «Важливі уроки життя».

Попросіть учасників ознайомитися з висловами, запропонованими у вправі «Важливі уроки життя». Дайте час для того, щоб усі прочитали та обрали один вислів, який їм здається на даний момент найбільш актуальними. Після цього кожен з учасників коротко відрекомендовується та говорить про те, який з уроків він обрав і чому саме цей.



Питання для обговорення:

  • Чи сподобалась така форма знайомства?

  • Які висновки можна зробити після того, як ми вислухали усіх учасників?

  • Чому, на ваш погляд, ми обрали саме таку форму знайомства?

  • Чому, на вашу думку, деякі з вас обрали однакові вислови? (різні люди, але спільні цінності)

  • Яке значення цінностей під час вирішення конфліктів?

Інформація для фасилітатора «Важливі уроки життя»

Твердження:

  • Важливо не те, що з нами трапилось, а те, як ми вийшли з ситуації, що склалася.

  • Зреагувати набагато легше, аніж подумати.

  • Ми відповідальні за свої вчинки, незалежно від того, які почуття ми переживаємо стосовно них.

  • Ніколи не варто говорити дитині, що її мрії безглузді та нереальні. Складно придумати щось більш трагічне та образливе, якщо вона вам повірить.

  • Довіра будується роками, а руйнується протягом кількох секунд.

  • Важливо не те, що ти маєш у цьому житті, а те, хто поруч з тобою.

  • Простіше запалити одну маленьку свічку, ніж проклинати темінь.

  • Двоє можуть одночасно дивитись на одну і ту саму річ, але бачити дещо абсолютно протилежне.

  • Багато говорити і багато сказати – це не одне і те ж саме.

  • Чим чесніша людина, тим менше вона підозрює інших в нечесності.

  • Краще розумно мовчати, ніж нерозумно говорити.

  • Дружби закінчується там, де починається недовіра.

  • Перемагає лише той, хто вірить.

  • Ми не стільки потребуємо допомоги від друзів, скільки впевненості, що ми її отримаємо.

  • Чудеса стаються там, де в них вірять, і чим більше вірять, тим частіше вони стаються.

  • Найкращий спосіб зробити дітей хорошими – це зробити їх щасливими.

  • Щоб повірити в добро, треба почати його робити.


Очікування учасників. Вправа «Береги надій» або «Пісочний годинник» (за вибором фасилітатора)

Час – 20 хвилин.

Мета: з’ясування очікувань і побоювань учасників, того, наскільки очікування співпадають із загальною метою тренінгу.

Інструкція. Вправа «Береги надій»

Матеріали: фліп-чарт, маркери, стікери (у вигляді «квіточок» та «камінців»), ручки для кожного учасника.

Для даної вправи необхідно підготувати фліп-чарт, де зображено річку з двома берегами та підводними рифами у воді. На одному з берегів учасники прикріплюють стікери («квіточки»), на яких написані їх очікування від тренінгу, на місці рифів вони пишуть переживання або ті ситуації, з якими вони бояться стикнутися під час тренінгу (стікери «камінці»).


Інструкція. Вправа «Пісочний годинник»

Матеріали: фліп-чарт, маркери, стікери, ручки для кожного учасника.

На фліп-чарті намальований пісочний годинник. Учасники на стікерах пишуть свої очікування від тренінгу, потім підходять до фліп-чарту, читають вголос та прикріплюють до верхньої частини пісочного годинника


Мета тренінгу. Організаційні питання

Час – 15 хвилин.

Мета: визначення спільної мети та завдань тренінгу, що були поставлені командою фасилітаторів. Вирішення організаційних питань.

Інструкція. Мета тренінгу, організаційні питання

Матеріали: фліп-чарт, маркери.

Мета та завдання тренінгу можуть бути представлені в Power Poіnt або записані на фліп-чарті у вигляді презентації. До визначення мети та завдань можливо залучити учасників групи (надати їм можливість щось додати до списку і обґрунтувати свою пропозицію).



Інформація для фасилітатора. Мета та завдання тренінгу

Мета даного тренінгу – підготувати учасників до самостійного проведення шкільних медіацій у шкільних службах розв’язання конфліктів.

Задачі, які прагнула вирішити команда фасилітаторів, є такими:

  1. сформувати команду школярів – однодумців – активістів руху за застосування співробітницького підходу, який базується на інтересах учасників конфлікту, до вирішення конфліктних ситуацій;

  2. розвинути комунікативні навички, які необхідні ведучому медіації;

  3. сформувати процедурні навички проведення медіації;

  4. сформувати підхід до розв’язання конфліктних ситуацій, який базується на врахування інтересів учасників цієї ситуації;

  5. підготувати школярів до самостійної організації шкільної служби розв’язання конфліктів.

У цій програмі використовується підхід, що базується на досвіді учасників, – це дозволяє звернути особливу увагу на взаємо навчання та навчання через практику. Протягом усієї програми учасники матимуть змогу ділитися один з одним досвідом розв’язання різних конфліктних ситуацій, обдумувати ці ситуації і на практиці застосувати пропоновані нові навички та методики реагування на такі ситуації.
Вправа «Таємний друг»

Час – 15 хвилин.

Мета: налагодження товариських стосунків у команді учасників.

Інструкція. Вправа «Таємний друг»

Матеріали: стікери (клаптики паперу), маркери, капелюх або пакет.

Тренери пишуть імена учасників на клаптиках паперу і складають їх у капелюха або пакет. Кожен з учасників витягає один папірець з іменем свого «таємного друга», якому він у свою чергу повинен робити приємні сюрпризи протягом усього тренінгу. Вправа спрямована на зближення учасників тренінгу та встановлення дружньої атмосфери. В кінці тренінгу учасники розказують, кому вони були «таємним другом» і дякують один одному за підтримку.


Вправа «Дружня пошта»

Час – 15 хвилин.

Мета: розвиток комунікації в групі.

Інструкція. Вправа «Дружня пошта»

Матеріали: конверти, скотч, маркери, клей, кольоровий папір.

Кожен учасник отримує конверт, на якому пише своє ім’я та прикрашає конверт. Потім усі конверти за допомогою скотчу прикріплюють їх на стіну. Тепер це – особисті поштові скриньки. Кожен з учасників має можливість обмінюватися з іншими невеличкими повідомленнями за допомогою такої скриньки. Останнього дня учасники не мають права перевіряти свої скриньки, натомість вони мають написати кожному листа «на пам’ять». Наприкінці тренінгу, фіасилітатор заклеює конверти і роздає їх учасникам – вони можуть їх відкрити вдома.


Правила спільної роботи. Техніка «Паркування»

Час – 15 хвилин.

Мета: налагодження роботи з ефективним використанням часу і спільне вироблення правил поведінки учасників в групі.

Інструкція. Правила спільної роботи. Техніка «Паркування»

Матеріали: фліп-чарт, маркери, скотч

Фасилітатор бере ініціативу на себе і пише на фліп-чарті 2-3 правила, які вважає доречними для поліпшення умов роботи на тренінгу. Потім він пропонує учасникам доповнити список правилами, важливими на їх погляд.

Після складання списку важливо запитати учасників, чи згодні вони дотримуватися даних правил. Також можна запропонувати учасникам поставити свої підписи на фліп-чарті з правилами. Список с правилами закріплюють на стіну так, щоб всі його бачили і могли слідкувати за дотриманням дисципліни.

Фасилітатор презентує техніку «Паркування» - для роботи з питаннями групи. На стіну прикріпляється листок фліп-чарту, підписаний «Паркування» Якщо в процесі обговорення в учасників виникає питання, відповісти на яке не вистачає часу, або що стосується теми, яка ще не розглядалася, воно записується «на паркування» (можна, перед кожним питанням малювати машинку – питання, як машинка – «на паркуванні»), і в кінці дня або в інший зручний час до нього можна повернутися і розглянути детально.


Активізуюча гра «Палиця»

Час – 5 хвилин.

Мета: налагодження співробітництва, продуктивної діяльності в групі.

Інструкція. Активізуюча гра «Палиця»

Матеріали: палиця для кожної підгрупи учасників.

Фасилітатор об’єднує учасників у групи по шість людей. У кожній групі учасники мають стати по три, напроти один одного, і витягнути перед собою вказівні пальці (наче вказуючи ними один на одного). Фасилітатор кладе на пальці учасників довгу палицю. Завдання учасників – не відриваючи пальці від палиці, обережно покласти її на підлогу.

Важливо зазначити, що учасники не мають права дорікати один одному, застосовувати силу тощо. Якщо поділилася на більшу кількість підгруп, то цю вправу можна проводити у вигляді змагання.

Питання для обговорення:


  • Чи сподобалась вам ця гра, чому

  • Які висновки можна зробити на основі цієї гри?

  • Що допомогло вам справитися із завданням?


Визначення поняття «конфлікт». Вправа «Намалюй конфлікт»

Час – 25 хвилин.

Мета: з’ясування поняття «конфлікт».

Інструкція. Визначення поняття «конфлікт»

Матеріали: фліп-чарт, маркери, папір А4 для кожного учасника.

Учасники отримують листки паперу, на яких їм пропонують намалювати картину або будь-який малюнок, який асоціюється з поняттям «конфлікт». Після завершення роботи кожен презентує її, обґрунтовуючи, що саме значить цей малюнок і чим він асоціюється з конфліктом. Фасилітатор записує ключові асоціації на фліп-чарті.

Після дискусії можна підбити підсумки про суть конфлікту, його позитивні та негативні сторони. Конфлікт постійно існує в житті, але наша реакція на нього зумовлена нашим попереднім досвідом. Хоча не сам конфлікт є проблемою, а те, як ми на нього реагуємо Якщо ми вважаємо, що конфлікт є загрозою, то ми реагуємо відповідно. Якщо ж знаємо, що конфлікт може призвести до вирішення протиріч, то відносимося більш конструктивно і спокійно. Крім того, наша реакція на конфлікт залежить від того, наскільки ми вміємо його вирішувати і цьому треба вчитися.

Питання для обговорення:


  • Що спільного мають ваші асоціації з поняттям «конфлікт»?

  • Чому слово «конфлікт» набуває переважно негативного значення?

  • Чому Ви асоціюєте конфлікт з позитивним поняттям?


Робота з упередженнями. Вправа «Пограбування магазину»

Час – 25 хвилин.

Мета: надання учасникам інформації про процес формування упереджень та способи запобігання формуванню упереджень.

Інструкція. Вправа «Пограбування магазину»

Матеріали: зошит учасника – матеріали «Пограбування магазину», фліп-чарт, ручки, маркери.

Учасники отримують завдання ознайомитися з сюжетом, прочитавши історію уважно один раз. Після цього вони повинні розглянути твердження, пов’язані з сюжетом, та визначити, які твердження є правдою (П), які – неправдою (Н), або обрати «?», що означає невизначеність.



Насправді майже усі твердження можна піддати сумніву. Вправа спрямована на виявлення упереджень. Частіше за все упередження формуються шляхом своєрідної драбини за такою формулою: доступні дані → вибіркове сприйняття → умовивід → висновки → дії. Мета вправи – надати інформацію про те, як уникати упереджень, знаючи, з яких компонентів вони формуються.

Питання для обговорення:

  • Чому формуються упередження?

  • Як їх запобігти формуванню упереджень?

Інформація для фасилітатора «Пограбування магазину»

Сюжет:

Після того, як підприємець виключив світло в магазині, з’явилася людина і почала вимагати гроші. Власник магазина відкрив касу, її вміст було вилучено, і невідомий швидко залишив магазин. Про цей факт терміново був повідомлений офіцер поліції.

Твердження:

1

Людина з’явилася після того, як підприємець виключив світло у своєму магазині.

П

Н

?


2

Грабіжник був чоловіком.

П

Н

?


3

Як тільки людина з’явилась у магазині, вона не вимагала гроші.

П

Н

?


4

Власник вигріб вміст каси і швидко пішов.

П

Н

?


5

Хтось відкрив касу.

П

Н

?


6

Після того, як незнайома людина почала вимагати гроші і вилучила вміст каси, вона швидко залишила магазин.

П

Н

?


7

Незважаючи на те, що в касі були гроші, у сюжеті не вказано їхню кількість.

П

Н

?


8

Грабіжник вимагав гроші у власника магазина..

П

Н

?


9

У сюжеті викладено послідовність подій, у якій участь беруть тільки три людини: власник магазину, людина, яка вимагала гроші, і офіцер поліції.

П

Н

?


10

Сюжет описує три наступні події: хтось вимагав гроші, касу було відкрито, людина швидко залишила магазин.

П

Н

?


Каталог: wp-content -> uploads -> 2015
2015 -> Навчальний посібник Харків нфаУ 2011 (07) к 15 Рецензенти: В. О. Тюріна
2015 -> Київська духовна академія української православної церкви київського патріархату новітні релігійні та містичні рухи: системний аналіз Збірник наукових праць
2015 -> Положення про підготовку науково-педагогічних І наукових кадрів { Із змінами, внесеними згідно з Постановами км n 960 ( 960-2000-п ) від 14. 06. 2000 n 1124 ( 1124-2004-п ) від 27. 08. 2004 n 254
2015 -> Положення про організацію освітнього навчального процесу Миколаїв-2015 ббк 74. 202 П 52 Затверджено вченою радою Миколаївського національного університету імені В. О
2015 -> Міністерство освіти І науки україни технолого-економічний коледж миколаївського національного аграрного університету
2015 -> Матеріали VІІІ міжнародної науково-практичної конференціїз питань патріотичного виховання молоді
2015 -> Гарбадин Андрій Стефанович робоча програма


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2022
звернутися до адміністрації

увійти | реєстрація
    Головна сторінка


завантажити матеріал