Теоретичні основи практики соціальної роботи
1.1. Значення теорій
для практики соціальної роботи
Методологія соціальної роботи ґрунтується на наукових знаннях, результатах досліджень та аналізі практичної діяльності соціальних працівників, її теоретичне обґрунтування постійно змінюється, розвивається відповідно до потреб клієнтів і суспільства.
Розвиток теорій і моделей соціальної роботи зумовлений досягненнями споріднених наук (психології, соціології, філософії та ін.), осмисленням емпіричного досвіду, створенням нових методик роботи. Теорії сприяють пізнанню загальних властивостей явищ, пояснюють події, збагачують ідеями, знаннями закономірностей, завдяки чому розвивається безпосередня практика.
Соціальна робота як парадигмальна теорія і практика
Соціальна робота відбувається в складному, змінному середовищі, там, де реалізовується взаємодія людей з їхнім оточенням. Вона покликана допомагати людям якомога повніше розвивати власний потенціал, збагачувати своє життя, запобігати виникненню соціальних дисфункцій (порушень, розладів). У ній немає готових рецептів, як поводитися в кожному конкретному випадку, як спілкуватися з клієнтом, які техніки втручання застосовувати. Соціальній роботі властивий творчий характер, синтез різних ідей і підходів. Оскільки вона є частиною суспільства, суспільним інститутом, її зміст і методи роботи змінюються відповідно до суспільних трансформацій, розвитку індивідуальних і групових потреб, а також можливостей організацій, які її здійснюють.
Водночас соціальна робота вибудовує свою методологію на здобутих у процесі досліджень доказових знаннях, аналізі реальної практики з урахуванням специфіки її контексту. Важливими для неї є теоретичні пояснення природи соціальних проблем і контексту їх розв'язання, ,,,» прийнятності застосування конкретних технік втручання, обґрунтування практичних дій соціальних працівників. Отже, практичне здійснення соціальної роботи відбувається у єдності з її теоретичним аналізом, прогнозуванням, моделюванням тощо.
Теорія соціальної роботи — сукупність сформованих у процесі пізнавальної, практичної діяльності уявлень, концепцій, понять, які відображають закони, закономірності, принципи, тенденції розвитку соціальної роботи, обґрунтовують моделі практики і техніки втручання.
З огляду на загальні ознаки теорії як системи понять, уявлень про дійсність і особливості соціальної роботи як науки, прикладної діяльності вчені по-різному обґрунтовують і розкривають зміст поняття «теорія соціальної роботи».
Зосередившись на конкретних і повторюваних соціальних процесах у практиці соціальної роботи, російський науковець Євдокія Холостова, а також деякі українські дослідники тлумачать теорію соціальної роботи як науку про закономірності і принципи функціонування й розвитку конкретних соціальних процесів, явищ, відносин, а також їх динаміку під цілеспрямованим впливом організаційних, психолого-педагогічних і управлінських факторів при захисті громадянських прав і свобод у суспільстві. Однак це тлумачення не враховує знань, що допомагають зрозуміти контекст соціальної роботи, використання на практиці теорій різних дисциплін. Орієнтація на прикладний характер соціальної роботи простежується у виданні «Соціальна робота: Короткий енциклопедичний словник», в якому стверджується, що теорія соціальної роботи — це: 1) логічне узагальнення досвіду суспільної практики, яке ґрунтується на глибокому зануренні в суть досліджуваного явища і розкриває його закономірності; 2) комплекс поглядів та ідей, які допомагають витлумачувати і пояснювати факти; 3) найрозвинутіша форма наукового знання, яке цілісно відображає найважливіші зв'язки у певній галузі дійсності.
Певною мірою упускаючи з поля зору сутнісні ознаки теорії як абстрактних пізнавальних образів дійсності, зосереджуючись переважно на потребах практики, сучасний британський фахівець Малком Пейн тлумачить теорію як «твердження стосовно того, чим є соціальна робота. Вона також визначає, що повинен робити соціальний працівник у різних ситуаціях». У кожній теорії, яка стосується практики соціальної роботи, автор розглядає перспективу (значення теорії для розвитку соціальної роботи), теоретичну базу (концепції та ідеї, на які спирається застосування теорії в соціальній роботі), модель практики (стратегії і техніки втручання, які пропонує конкретна теорія).
Теоретична традиція наукового осмислення соціальної роботи формувалася одночасно з вивченням сутності такого феномену, як соціальна роль, і сенсу благодійності як явища суспільного життя, а також у зв'язку зі спробами зіставити наукове пізнання соціальної допомоги з різноманітними психологічними і соціологічними доктринами. Автори ранніх теоретичних праць з питань соціальної роботи (друга половина XIX — початок XX ст.) розглядали вплив суб'єкта соціальної допомоги на здатність особистості поліпшити свої соціально-побутові і фінансові справи. Теоретичне обґрунтування соціальної роботи стосувалося справедливості конкретних форм допомоги, пошуку оптимальних варіантів діяльності соціальних служб, методів вивчення умов життя людей і їх соціального розвитку.
У 20—60-ті роки XX ст. у соціальній роботі домінували психологічні моделі, які пропонували різноманітні техніки впливу на особистість клієнта, розвиток мотивації до змін. У середині століття завдяки досягненням соціології теорія соціальної роботи збагатилася її соціально-реформістськими і соціально-організаційними підходами. Посилення уваги до соціальних аспектів суспільного розвитку зумовило інтеграцію різних підходів і утворення на цій основі комплексних моделей. А зосередження уваги на соціально-організаційних факторах визначило ранг найважливіших проблем. Теоретико-методологічне обґрунтування соціальної роботи, її правових аспектів сприяло створенню правової основи технології соціального захисту, актуалізувало значущість загальнополітичної підтримки соціальної політики тощо. Водночас у теорії соціальної роботи все помітнішу роль починають відігравати системні уявлення про людину і суспільство. При цьому наголошувалося на необхідності реформ, спрямованих на забезпечення гармонійного, цілісного розвитку людини, спільноти, суспільства.
Для теорії соціальної роботи найважливіше з'ясувати, що є основою соціальних проблем — суспільні відносини, суспільство загалом, соціальне середовище чи людина, в якій зосереджені детерміновані природою основні причини її особистих труднощів. Якщо вважати першопричиною соціальної дисгармонії суспільство, його устрій, то соціальна робота має спрямовуватись передусім на його реформування або радикальну зміну, зосереджуватись на соціальних чинниках, які вивчає соціологія. Погляд, згідно з яким першоосновою соціальних проблем є людина, наводить на висновок, що для досягнення гармонії необхідно насамперед змінити особу, а не соціальне середовище. Це відкриває простір для соціально-психологічного і соціально-педагогічного напрямів соціальної роботи, створення закладів, які б займалися питаннями виховання, соціалізації, корекції та реабілітації.
Процес соціальної роботи є складним, потребує різнопланових знань. До того ж сучасна соціальна робота поєднує різноманітні наукові школи, моделі практики, засновані на теоретичних поглядах різних шкіл. Це дає підстави охарактеризувати її як парадигмальну (засновану на різних наукових і науково-практичних парадигмах і підходах) теорію і практику.
Теоретичне обґрунтування соціальної роботи постійно змінюється. Його розвиток на сучасному етапі зумовлений поширенням філософи постмодернізму (яка виходить із рівноправності різних уподобань, стилів мислення, плюралізму стандартів, унікальності кожного людського життя, неповторності життєвих подій, множинності істин). Суттєво позначилися на цьому процесі новітні ідеологічні та політичні концепції, особливо неолібералізм (політична доктрина, яка розглядає свободу вибору як найвищу цінність), а також соціальні і суспільно-політичні рухи, які обстоюють права дискримінованих груп. Тому в сучасній соціальній роботі співіснують індивідуалізовані і суспільні теоретичні підходи й моделі практики, які часом конкурують між собою у виробленні стратегій розв'язання соціальних проблем.
Попри існування численних теоретичних обґрунтувань практичної соціальної роботи, її сутнісно-функціональна характеристика може реалізуватися лише в дії, спрямованій на гармонізацію відносин між окремими індивідами, індивідом і групою, індивідом і соціумом, суспільних відносин загалом, а також на забезпечення соціального добробуту населення країни, формування почуття особистої відповідальності за колективне благополуччя, стійкий розвиток соціальної системи.
Класифікація теорій і моделей соціальної роботи
Соціальна робота є синтезом наукових концепцій і напрямів практичної діяльності, міждисциплінарною наукою. У зв'язку з цим існують різні класифікації її теорій і теоретичні моделі, які мають у своїй основі певні ознаки:
1. Призначення теорій. За цим критерієм виокремлюють такі рівні теорій соціальної роботи (табл. 1.1):
-
теорії, що пояснюють цілі соціальної роботи;
-
теорії, що пояснюють засоби практичної соціальної роботи;
-
теорії, що пояснюють світ клієнта.
Таблиця 1.1 Класифікація теорій соціальної роботи за їх призначенням
Тип теорії
|
«Формальна» теорія
|
«Неформальна» теорія
|
Теорії, що пояснюють цілі соціальної роботи
|
Формальний письмовий виклад сутності і цілей соціальної підтримки (наприклад, марксистські, феміністські тощо)
|
Моральні, етичні, культурні цінності, на які спираються фахівці соціальної роботи
|
Теорії, що пояснюють засоби практичної соціальної роботи
|
Формальний письмовий виклад суті практичної соціальної роботи (наприклад, робота з випадками, сімейна терапія, групова робота)'
|
Індуктивно отримані, побудовані на досвіді теорії практики соціальної роботи
^
|
Теорії, що пояснюють світ клієнта
|
Формальний письмовий виклад концепцій і уявлень соціальних наук (наприклад, стосовно особи, подружжя, сім'ї, раси, класу, роду)
|
Використання соціальними працівниками досвіду і загальнокультурних теоретичних надбань (сім'я як суспільний інститут, нормальна поведінка, добре батьківство)
|
На кожному рівні класифікації функціонують формальні теорії, що пояснюють, як організовано, систематизовано блоки знань психології, соціології та інших дисциплін, а також неформальні ідеї, моделі, які використовують соціальні працівники, часто несвідомо, для тлумачення повсякденних ситуацій. До «неформальних» належить теорія набутої безпорадності (пояснює, чому внаслідок постійних невдач і відсутності впливу на те, що трапляється в житті, люди втрачають мотивацію, стають надмірно стурбованими, пригніченими, у них виникають труднощі в спілкуванні) і теорія активізації, або наснаження (передбачає підвищення впевненості і компетентності самооцінки клієнтів у відстоюванні власних прав).
2.Розробники (автори) теорій. Зважаючи на це, розрізняють:
-
теорії, якими займаються вчені, їх стараннями обґрунтовано «великі теорії», які забезпечують концептуальні підходи у поясненні соціальних явищ (наприклад, теорія систем, що пояснює взаємозв'язки між частинами цілого), і «теорії середнього рівня», що зосереджені на окремих аспектах суспільства (наприклад, теорія стигматизації, яка пояснює причини і наслідки негативного, упередженого ставлення до представників певних груп у суспільстві), а також теорії, засновані на практичних методах досягнення цілей (наприклад, орієнтована на завдання модель, яка пропонує чітку послідовність дій соціального працівника і клієнта у спільному розв'язанні проблем);
-
сформульовані фахівцями соціальної роботи теорії (концепції), тобто «ситуативні теорії», спрямовані на поглиблене вивчення ситуації, можливих наслідків власних дій. їх виникнення зумовлене незалежністю соціальних працівників під час аналізу подій від усталених теорій і методик, налаштованістю у кожному випадку добирати прийнятні засоби відповідно до цілей діяльності, експериментувати на шляху до результату.
3. Суб'єкт-об'єктні відносини, їх особливістю є погляд на клієнта не як на активного суб'єкта соціальної роботи, а як на об'єкт отримання соціальної допомоги. До цієї групи належать такі теорії соціальної роботи:
-
теорія індивідуальної соціальної роботи, спрямована на допомогу окремому індивіду чи сім'ї;
-
теорія групової соціальної роботи, що передбачає допомогу клієнтові через залучення його до роботи групи, коригування завдяки цьому його поведінки й становища;
-
общинна теорія (теорія роботи в громаді), спрямована на активізацію учасників громади у розв'язанні колективних проблем;
—теорія соціального адміністрування і планування, зорієнтована на розвиток системи соціальних служб, впровадження соціальних програм і послуг.
Проте теорії індивідуальної, групової, общинної (у громаді) соціальної роботи реалізуються скоріше як відповідні форми і методи діяльності соціальних працівників у розв'язанні соціальних проблем клієнтів, а не як теоретичні концепції. А теорія соціального адміністрування є тотожною одній із функцій соціальної роботи.
4. Спорідненість теорій соціальної роботи із соціально-гуманітарними науками. Цю групу репрезентують:
—психологічно орієнтовані теорії, зосереджені на психологічних, емоційних, а не на соціальних (структурних) чинниках виникнення у клієнта складних життєвих ситуацій;
-
соціологічне орієнтовані теорії, які зосереджують основну увагу на навколишньому (фізичному і соціальному) середовищі клієнта;
-
комплексно орієнтовані теорії, які однаково враховують психологічні і соціальні чинники виникнення у клієнтів складних життєвих проблем.
Деякі вчені в цьому контексті ведуть мову не про теорії, а про теоретичні моделі, або моделі соціальної роботи, пропонують замість термінів «психологічно орієнтовані теорії», «соціологічне орієнтовані теорії», «комплексно орієнтовані теорії» вживати «психологічні моделі», «соціологічні моделі», «комплексні моделі», що є милозвучнішим (табл. 1.2).
Крім того, такий поділ теорій значною мірою умовний. Адже багато теорій, взятих за основу моделей соціальної роботи, є спільним надбанням соціальної психології, соціо-
Таблиця 1.2
Класифікація теоретичних моделей соціальної роботи за спорідненістю із соціально-гуманітарними науками
Група теорій
|
Характеристика групи
|
Теоретичні моделі, -> які застосовують у соціальній роботі
|
1
|
2
|
3
|
Психологічні моделі соціальної роботи
|
Сукупність теоретичних концепцій соціальної роботи, які ґрунтуються на пізнанні закономірностей психологічного розвитку і статусу людини в суспільстві
|
— Психодинамічна модель — Когнітивно-біхевіористська модель — Гуманістична модель
|
Закінчення таблиці 1.2
1
|
2
|
3
|
Соціологічні
|
Сукупність теоретичних
|
— Системна модель
|
моделі соціальної
|
концепцій соціальної роботи, основою яких
|
— Екологічна модель — Соціально-
|
роботи
|
е пізнання закономірностей соціального
|
радикальна модель
|
|
розвитку, структу-
|
— Теорія ролей
|
|
рування суспільства,
|
і стигматизації
|
|
взаємодії його
|
|
|
соціальних інститутів
|
|
Комплексні
|
Сукупність теоретичних
|
— Кризове втручання
|
(біопсихосо-ціальні) моделі
|
концепцій соціальної роботи, які орієнтують на цілісне бачення
|
— Модель, зосереджена на завданні — Сімейна терапія
|
соціальної
|
проблем захисту
|
— Психосоціальна
|
роботи
|
життєвих сил людини
|
терапія
|
|
як біопсихосоціальної істоти
|
— Соціально-
|
|
|
педагогічна модель
|
логії, філософії, літературознавства, суспільно-політичної думки або сформувалися на основі багаторічної практики соціальної роботи. А комплексні теорії за рубежем називають біопсихосоціальними, оскільки вони враховують впливи біологічних, психологічних, соціальних факторів на думки, почуття, поведінку людей.
Попри умовність поділу класифікація, наведена у таблиці, видається найраціональнішою, бо вона є універсальною і дає змогу обґрунтовувати цілі діяльності, обирати засоби (техніки) втручання, а також пояснювати стан клієнта і прогнозувати його поведінку.
Психологічні моделі соціальної роботи. До цієї групи належать теоретичні моделі, які вибудовуються на ідеї допомоги клієнтові шляхом оптимізації його зусиль щодо використання особистісних і соціальних ресурсів для впливу на несприятливу ситуацію його життя.
Психодинамічна модель соціальної роботи є однією з найпоширеніших. Вона заснована на ідеї і техніках психоаналізу — обґрунтованої австрійським психологом, психіатром Зігмундом Фройдом теорії, яка відводить важливу роль у поведінці особистості несвідомому (інстинктам, потягам), його гармонізації зі свідомістю. Психоаналіз суттєво розширив уявлення про сутність допомоги у соціальній роботі, сфокусував її на внутрішньому житті індивіда, розглядаючи дії та поведінку людини як наслідок процесу її мислення, а не особливостей міжособистісних чи соціальних відносин.
Психодинамічна модель пропонує ефективні техніки діагностування соціального відхилення, прогнозування перспектив поліпшення внутрішнього стану особистості.
Когнітивно-біхевіористська (лат. со^пШо — пізнання, англ. Ьепауіоиг — поведінка) модель соціальної роботи ґрунтується на ідеї, яка акцентує на необхідності враховувати при наданні допомоги клієнтові особливості його мислення, установки, які спрямовують його дії. Суть цієї роботи полягає у сприянні набуттю клієнтом адекватних соціальним умовам навичок поведінки.
Гуманістична модель соціальної роботи вбачає головні резерви змін у самій людині, в закладених у ній силах добра, психічного здоров'я і бажання самовдосконалюватися. Тому ця теоретична модель відводить клієнтам роль активних творців власного життя, стиль якого може бути обмежений тільки фізичними або соціальними впливами. Допомога у виборі стратегії дій клієнта має враховувати пошук ним власного життєвого призначення.
Соціологічні моделі соціальної роботи. Ці моделі зосереджують увагу на соціальному контексті допомоги: соціальних причинах виникнення складних життєвих ситуацій, соціальних нормах і соціальній патології, соціальному контролі за поведінкою клієнта.
Системна модель соціальної роботи у сучасній практиці є найпопулярнішою. Відповідно до неї суспільство постає як складна соціальна система, сформована із сукупності взаємопов'язаних соціальних організацій та інститутів, взаємодія яких впливає на життєдіяльність людини. Ґрунтується ця модель на ідеї, що задовільне життя людини залежить від систем, які її оточують. Такою системою є сім'я, всередині якої існують взаємини між подружжям, дітьми і родичами; сім'я також включена у взаємодію з різноманітними соціальними інститутами — державою, системою освіти і виховання, економічними й іншими організаціями. З цього погляду завдання соціальної роботи полягає у вивченні оточення клієнта, впливу на ньогр інших людей, соціальних факторів.
Екологічна модель соціальної роботи розглядає допомогу як діяльність, спрямовану на збереження рівноваги між клієнтом і навколишнім середовищем, як нейтралізацію негативних змін, які можуть спричинити у людини дезадаптивні процеси. Діяльність фахівців, які дотримуються цієї моделі, полягає у використанні активних методів адаптації і соціалізації клієнта, забезпеченні відповідності між його внутрішнім станом і вимогами зовнішнього середовища. Водночас соціальні працівники можуть змінювати зовнішнє соціальне і фізичне середовище, дбаючи, щоб воно якомога більше відповідало правам, потребам і життєвим цілям особистості.
Соціально-радикальна модель соціальної роботи акцентує на допомозі клієнтові в розвитку його соціальної самосвідомості, передусім її політичної і правової складових. Спираючись на ідеї марксизму (системи філософських, економічних, соціально-політичних поглядів, яка орієнтує на ліквідацію методом революції класової нерівності, приватної власності, побудову пролетарського суспільства) і радикального фемінізму (жіночого руху за зрівняння жінок у правах з чоловіками), прихильники соціально-радикальної моделі, не знаючи психологічних пояснень '-* проблем клієнтів, закликають до розгляду балансу влади, використання структурних засобів розв'язання проблем, колективних дій. За їх переконаннями, мета допомоги полягає у підвищенні рівня самоконтролю та особистої відповідальності клієнта, самоактуалізації його можливостей у захисті та обстоюванні прав, протистоянні дискримінації.
Теорія ролей ґрунтується на ідеї рольової поведінки клієнта, який вибудовує свої вчинки відповідно до загальноприйнятих і відтворюваних індивідуальною свідомістю моделей, схем. Рольова модель соціальної роботи звертає увагу на проблеми клієнта, пов'язані з очікуваною його поведінкою і бажаним розвитком на основі його минулого досвіду, розуміння значущості того, що має з ним відбутися, а також його уявлень про свою роль у житті.
Комплексні (біопсихосоціальні) моделі соціальної роботи. Сформовані вони на концептуальних підходах багатьох гуманітарних наук (соціології, психології, педагогіки, соціальної психіатрії та ін.). Цей процес був закономірною реакцією соціальної роботи на комплексний характер проблем багатьох людей з обмеженими можливостями, а також на необхідність використання теоретичних надбань, методологій, технік з різних сфер людських знань і діяльності.
Модель кризового втручання орієнтована на допомогу клієнтові, який перебуває в стані глибокої і гострої психологічної кризи, що зумовлює необхідність оперативного втручання для виведення його з дезадаптивного стану.
Зосереджена на завданні модель пропонує чітку послідовність діагностування проблеми клієнта і роботи з нею, що допомагає усвідомленню практичними працівниками раціонального процесу безпосередньої роботи з клієнтом.
Модель сімейної терапії довела свою ефективність у багатьох ситуаціях, пов'язаних з необхідністю сімейного, часто й індивідуального консультування. Заснована вона на твердженні, що пояснення і подолання проблем взаємодії між людьми обумовлене їх розумінням минулих, а також актуальних на певний час взаємовідносин. Це означає, що головну увагу слід зосереджувати на проблемах, що виникли між людьми, а не в кожній конкретній людині.
Модель психосоціальної терапії є поширеною останніми роками у західних країнах. Вона передбачає тривалий супровід клієнта соціальним працівником, надає особливої уваги їх взаємовідносинам. Головне за цього підходу — виокремити проблеми із середовища клієнта, посилити сильні сторони його Я, а також механізми, за допомогою яких він зможе самостійно подолати свої проблеми за достатньої підтримки соціального працівника.
Соціально-педагогічна модель виходить із ідеї значущості виховного впливу на процес соціалізації індивіда або соціальної групи, здійснення якого відбувається через систему інститутів — сім'ю, школу, позашкільні заклади. Ці інститути мають коригувати формування соціальних якостей особистості відповідно до суспільних цінностей, обмежувати або активізувати вплив певних зовнішніх факторів.
Соціальним працівникам доводиться відстежувати ефективність технік і методів, які пропонують теоретичні моделі, і за потреби змінювати план допомоги клієнтові. Проте не варто назавжди відмовлятися від використання певної теоретичної моделі. Адже, попри відсутність єдино правильної теорії, кожна з них має свої переваги та обмеження, передбачає відповідний набір інструментів, технік втручання, знання яких і володіння якими дають змогу фахівцеві знаходити оптимальні рішення у найскладніших ситуаціях.
Взаємозв'язок теорії і практики соціальної роботи
Постаючи як певна гіпотеза, ідея і трансформуючись завдяки різноманітним дослідженням у цілісну систему знань, теорія отримує підтвердження або спростування в реальній соціальній практиці.
Практика соціальної роботи — діяльність соціальних служб і працівників щодо вивчення потреб клієнтів, груп і громад, узгодження плану спільних дій, надання необхідних послуг і консультування, розвитку їхньої самостійності тощо.
Здійснюється вона з метою сприяння оптимальній соціальній адаптації людей, сімей і груп населення у формах догляду, соціально-психологічного консультування, представництва і захисту їх інтересів, адміністрування, планування тощо. Для цього соціальні працівники мають володіти необхідними методами, навичками роботи, заснованими на різноманітних знаннях і теоріях.
Згідно із дослідженнями, чимало соціальних працівників недооцінюють роль теорій у практичній діяльності. Свій скептицизм вони пояснюють наявністю конкурентних теорій, положення яких часто є взаємовиключними. Декого з них не задовольняє надто загальний характер теорій, що ускладнює використання їх при виборі стратегії і тактики дій стосовно конкретного клієнта. Проблематичним для них є і те, що теорії переважно наголошують на терапевтичних аспектах роботи, реформаторських заходах, дистанціюючись від правових і процедурних аспектів роботи, контрольних функцій соціальних працівників. А саме цим доводиться займатися більшості соціальних працівників. Та й деякі вчені переконані, що первинною основою в соціальній роботі є практика, а наукове знання — вторинне. На їх погляд, віддалене від практики знання лише перешкоджає соціальним працівникам надавати ефективну соціальну допомогу. Тому рух знання має відбуватися не від теорії до практики, а від практики до теорії.
Однак теорія не є протиставленням практиці, оскільки вона виростає з неї, задля неї розвивається, спрямовує її і збагачує, черпаючи в її надрах енергію свого розвитку.
Значущість теорії для практики соціальної роботи обумовлена такими чинниками:
а) теорія є важливим інструментом нагромадження,систематизації знань, поглиблення розуміння дійсності.Без теоретичного обґрунтування неможливі класифікація,аналіз, з'ясування загальних особливостей, фактів, подій,процесів, що відбуваються у соціальній роботі;
б) теорія збагачує практичну діяльність професійнимспособом мислення, новими ідеями, пізнанням закономірностей. Тому пізнання соціальної роботи не завершуєтьсяу навчальному закладі, а є безперервним процесом, що зобов'язує соціальних працівників постійно аналізувати реальну практику. Знання узагальненого досвіду, теоретичних концепцій сприяє пошуку оптимальних рішень ускладних ситуаціях професійного вибору, передбаченнюнаслідків можливих дій. Адже мислення і дії людини залежать не тільки від системи значущих для неї цінностей,особистісних рис характеру, а й від ідей, які опанувалинею, її уявлень про дійсність;
в) теорія сприяє формулюванню питань, які перебувають поза межами загальновизнаних знань, уявлень. Деякі теорії стимулюють науковий пошук, суспільні дебати стосовно соціальної роботи. Вони цінні для фахівців під час аналізу практичних проблем.
Оскільки теорії і практика соціальної роботи перебувають у постійному розвитку, соціальні працівники є не просто користувачами раніше сформованих теорій і практичної мудрості, а й творцями нових теорій. Часто вони синтезують фрагменти різних знань у нову систему, надають їй відповідної цілісності і втілюють у конкретну практику.
Кожен із соціальних працівників має право вибору стратегії втручання, що ґрунтується на певній теоретичній моделі (нерідко його обумовлюють місія і філософія соціальної служби). Цей вибір залежить від цілей втручання і потреб клієнта; відомостей про ефективність застосування методики у подібних ситуаціях; можливостей клієнта, працівника і соціальної служби; наявності ресурсів та ін.
Орієнтація на конкретні теорії значною мірою обумовлює напрями діяльності і функції соціальних працівників. Адже від вибору теорії залежить зміст і структура соціальної роботи. Так, реабілітаційні програми для людей, залежних від психоактивних речовин, формуються відповідно до теоретичних моделей, яких дотримуються фахівці, що здійснюють цю реабілітацію. Прихильники одних теорій віддають перевагу груповим заняттям, що мають на меті пошук клієнтами сенсу власного життя, інших — методам трудотерапії, що передбачає реабілітацію через залучення до трудового процесу і конструювання терапевтичного середовища, або — активній роботі з сім'ями та зміні стосунків у них як передумові налагодження продуктивних взаємин із середовищем. Наприклад, працівник, який допомагає клієнтові, що перебуває в стані депресії, може вибудовувати свою роботу, спираючись на різні теоретичні концепції. Якщо він вважатиме, що депресію спричинює досвід втрат у ранньому дитинстві, то ключовим методом його роботи буде соціально-психологічне консультування (каунселінг). Будучи переконаним, що депресія зумовлена відчуттям безпорадності і безправності, він шукатиме причин того, чому людина сприймає себе невладною над власним життям і як вона може це здолати, які додаткові навички їй потрібні. У будь-якому разі фахівцеві слід визначитися, якої теоретичної моделі він дотримується, які цінності сповідує, на яких концепціях вибудовує свою програму дій.
Усі теорії соціальної роботи є соціальне сконструйованими, адже на них впливає культура суспільства. Наприклад, пояснення вчинку людини соціальним працівником, який належить до християнського суспільства, відрізнятиметься від пояснення фахівцем, який репрезентує мусульманський світ. Уявлення про поведінку людини позначаються і на оцінюванні стану клієнта, очікуваннях від діяльності соціальних працівників, прийнятності для різних груп клієнтів методів і технік роботи. Тому соціальні працівники мають завжди пам'ятати про небезпеку виникнення упереджень щодо клієнтів, породжених релігійними переконаннями, етнічною належністю, майновим станом, статтю, сексуальною орієнтацією тощо, і повинні брати до уваги соціальний контекст, в якому відбуватиметься їх діяльність.
|