Тема. Звуки [з], [з'], позначення їх букваою «зе». Дзвінке вимовляння цих звуків у кінці складів і слів. Опрацювання тексту «Весела зима»



Скачати 242.17 Kb.
Дата конвертації02.05.2016
Розмір242.17 Kb.
Тема. Звуки [з], [з'], позначення їх букваою «зе». Дзвінке вимовляння цих звуків у кінці складів і слів. Опрацювання тексту «Весела зима». Скоромовка.

Мета. Вчити правильно артикулювати звуки [з], [з'], читати склади та слова з бук­вою «зе». Розвивати мовленнєві й пізнавальні уміння учнів. Проводити спо­стереження над мовними явищами. Викликати інтерес до народних символів.

Обладнання. Таблиця складів, малюнки лелеки, зозулі, солов'я.

Зміст уроку

І. Повторення і закріплення вивченого.

1. Промовляння вивченої скоромовки («Ми носили воду в ситі...»).

2, Відгадування загадки. Звуко-буквений аналіз слова-відгадки.

Лежить верба посеред села,

Розпустила гілля у кожне подвір'я.

(Дорога)
II. Підготовка до вивчення нової букви.

1. Виділення слів зі звуками з вірша Г. Чубач.

Зіна в зарості пішла,

Зіна зайчика знайшла.

Заховала у корзинку,

Зверху кинула хустинку.

Зайчик хитрий був, як лис,

З-під хустинки втік у ліс.

2. Артикуляція звуків [з], [з'].

Учні вимовляють звуки, визначають, які вони за звучанням. Згадують, які фішки використовують на позначення таких звуків. -

3. Називання слів з виучуваними звуками за предметними малюнками.
Визначення місця звука у слові. Послідовне називання звуків у вказаних

учителем словах.

4. Чистомовки.

Зу-зу-зу — я візок везу.

За-за-за — йди додому, коза.

Зе-зе-зе — он слимак повзе.

Зі-зі-зі — сіна дай козі.


  1. Самостійний добір слів із звуками [з], [з'].


III. Ознайомлення з новою літерою.

1. Показ картки з буквами, запам'ятовування назви, місця у кас і. Читання


всіх вивчених літер.

2. Хвилинка фантазії.

Збоку, знизу і згори 3 — напевно знаю я -

Схожа 3 на цифру три. Вдвоє скручена змія.

Є три зуби в букви 3. На осоння вуж повзе.

Ними все вона гризе. Вигнувсь він мов буква З.



(І. Січовик) Буква 3 — як цифра три.

Щоб завчити, повтори!


IV. Утворення та читання складів за таблицею складів.




а

0

У

е

и

і

3

за

зо

зу

зе

зи

зі




аз

оз

уз

ез

из

із

с

са

со

су

се

си

сі




ас

ос

ус

ес

ис

іс

зв

зва




зву

зве







св




сво

сву




сви




зл










зле




злі

сл




сло




сле

сли




V. Робота за букварем (с. 70-71).


  1. Звуковий аналіз слів морозиво, ковзани з опорою на схеми.

  2. Зіставлення звуків [з] — [с], [з'] — [с']. Читання складів та слів з буквами «зе», «ес».


VI. Формування навичок читання.

  1. Читання слів у колонках.

— Прочитайте всі слова; слова, які починаються буквою «зе»; які закін­чуються «зе»; у яких «зе» всередині; слова без «зе». Прочитайте односкладові (дво-, три-, чотирискладові) слова.

2. Відгадування загадки.

Чудо-сани прилетіли,

Скакуни в тих санях білі,

їде у санях цариця — Білокоса, білолиця. Рукавом махає — Сріблом все вкриває. {Зима)

3. Опрацювання тексту «Весела зима».

Спочатку вчитель читає текст. Потім учні напівголосно читають. Аналіз речень. Вироблення інтонації перелічування, протиставлення. Порівняння змісту загадки та оповідання.

4. Заучування напам'ять скоромовки.



VII. Друкування літер.

Відгадування загадок, друкування слів-відгадок.

Вчитель Олю запросив до дошки: 3 рогами, а не бик,

-— Ти читала про Котигорошка? Доять, а не корова,



  • Так, читала. Кору здирає,

  • То скажи, будь ласка,

  • Що за твір це: А кошиків не плете. (Коза)

  • приказка чи ?.. (казка)




  1. Підсумки уроку.


Тема. Закріплення звукового значення букви «зе». Опрацювання тексту

«У зоопарку».

Мета. Формувати мовленнєві уміння {читати і розмовляти відповідно до норм лі­тературної вимови). Виробляти навички виразного читання. Вчити переда­вати зміст прочитаного. Активізувати словниковий запас. Виховувати береж­ливе ставлення до тварин.

Обладнання. Малюнки тварин, таблиця слів з пропущеними літерами.

Зміст уроку

І. Повторення вивченого на попередньому уроці.

  1. Розповідь вірша напам'ять.

  2. Складання слова за таблицею.







к

0

*

а










3

а

*

0

д










3

*

Р

к

а

0

3

е

*

0







в

*

3

0

к

(Звірі)

— Прочитайте утворене слово. Яких звірів знаєте? Де живуть звірі? Від­гадайте загадки.


Влітку любить полювати, Пазуристий він, гривастий,

Взимку любить в лігві спати. Як збирається напасти.

Як зачує він весну, Рявкне — ох, і лютий рев...

Прокидається від сну. (Ведмідь) Відгадали? Так, це ...(лев)


На дереві все грається, угору піднімається,

Кривляється, чіпляється, на хвостику гойдається.

І зветься це малятко веселе ... (мавпенятко)
Під пеньочком, під листочком

звився клубочком. (їжачок)


II. Підготовча бесіда до сприймання тексту.

— Ви вже знаєте, що одні тварини живуть у лісі, інші — біля людей. Є звірі, що живуть тільки в теплих місцях, а є й такі, що полюбляють холод. У великих містах створені зоопарки. Там живуть тварини, які не водяться в на­шій місцевості. Часто зоопарки «подорожують» іншими містами. Чи бували ви в пересувному зоопарку?



III. Опрацювання тексту «У зоопарку».

1. Слухання учнями тексту.

— Послухайте оповідання. Скажете, чи сподобалося Зіні в зоопарку.

2. Підготовка до самостійного читання. Опрацювання важких слів.

зоопарк крокодил кумедні

морозиво ведмедики сердиті

позирали леопарди зеленому

клекотали пелікани посередині



  1. Читання тексту сильнішими учнями вголос ланцюжком.

  2. Самостійне напівголосне читання.

— Запам'ятайте, яких тварин побачила Зіна в зоопарку.

5. Вибіркове читання.

— З ким Зіна ходила в зоопарк? Що робили мавпи? Де плавав крокодил? Хто був на зеленому лузі? Які тварини сиділи в залізних клітках? На чому ка­талися дітки?

IV. Продовження роботи над текстом.


  1. Добір речень до малюнків букваря.

  2. Удосконалення техніки читання. Відшукування й дочитування речень за початком.

  3. Читання з прискоренням.

Учні за вчителем помірно починають читати текст. Учитель пришвидшує поступово темп, і учні намагаються не відстати.

  1. Переказ прочитаного частинами.

  2. Добір назв дій до назв тварин.

На дошці в одній колонці надруковані назви звірів, у другій — дії, які во­ни виконують. Учням пропонується (користуючись при потребі текстом) з'єднати іменники з дієсловами.

V. Розвиток зв'язного мовлення.

На дошці прикріплені малюнки із зображенням тварин.



  • Уявіть собі, що зараз ми йдемо на екскурсію в зоопарк. Ви по черзі будете екскурсоводами, розповідатимете про тварин.

  • Які загадки про тварин знаєте?




  1. Підсумки уроку.



Тема. Зіставлення звуків [з] — [с], [з'] — [с']. Читання слів. Опрацювання тексту «Морозові візерунки» («Супутник букваря»).

Мета Формувати мовленнєві уміння учнів. Виробляти в них навички читання. Роз­вивати мислення, зв'язне мовлення.

Обладнання. Каса букв, предметні малюнки, ілюстрації до казки «Коза-дереза».

Зміст уроку

I. Повторення вивченого про звуки і букви.

  1. Фронтальне опитування.

  2. Гра «Знайди літеру».

Учитель прикріплює на дошці предметні малюнки (коза, замок, зірка). Учні називають їх, викладають слова з літер.

3. Відгадування загадки.

Солоденьке, як медок,

Холодненьке, як льодок. (Морозиво)

4. Звуковий аналіз слова-відгадки.

II. Закріплення навичок читання.

На дошці надруковані речення з пропущеними словами. Учням потрібно вибрати з дужок слова, прочитати речення спочатку напівголосно, а потім уголос.

У зоопарку ------- тварини. Мавпи --------- по канату. В ------плавав крокодил. Поні ----- по колу у ------ діток.

(різні, лазили, озері, катали, візку)



III. Робота за «Супутником Букваря».

1. Читання таблиці складів (с. 27).

Учні читають склади з літерами «ес», «зе», порівнюють їх за звучанням.

2. Читання колонок слів.

Першу колонку читає учитель. Учні перечитують усі слова, уточнюють значення слів переказувати, розказувати, складають з ними речення. Потім вправляються у швидкому читанні слів: читають перше слово; перше і друге; перше, друге, третє; усі слова.

Аналогічно працюють над другою колонкою.

3. Читання тексту «Морозові візерунки».

— Послухайте уважно текст. Запам'ятайте, як звати дівчаток.

Учні читають текст ланцюжком. Відшукують відповіді на запитання:

— Хто був коло вікна? Яким було скло? Що нагадували візерунки Лізі? А Ларисі?



  1. Переказ прочитаного тексту.

  2. Вправи на добір антонімів.

IV. Розвиток зв'язного мовлення.
За ілюстраціями учні розказують казку «Коза-дереза».

V. Підсумки уроку.

Тема. Написання великої букви У в поєднанні з вивченими буквами. Підготовчі графічні вправи. Складання і записування речень.

Мета. Вчити учнів писати велику букву У, слова з нею. Закріплювати уміння списувати з рукописного та друкованого шрифтів. Вчити виконувати мовні завдання.

Обладнання. Таблиця для мовного завдання, картки з друкованими та рукописними літерами.

Зміст уроку

I. Повторення і закріплення вивченого.

  1. Повторення вивчених букв.

  2. Гра «Добери слова».

Учитель показує картку з літерою, а діти називають слова, які нею почи­наються.

II. Виконання завдань у прописах (с. 59).

1. Робота за малюнком.

— Послухайте вірш.

Учитель каже учениці:

— Устинко, ти іще маленька.

Та не забудь, що Україна

Для тебе матінка рідненька.

Татусь у тебе українець,

І мати також українка.

Запам'ятай, що ти дитина

Землі, що зветься Україна.

(С. Чугай)


  • Про кого цей вірш? Як звати дівчинку? У якій країні вона живе? Хто її батьки? У якій країні живете ви? Запам'ятайте, що назви країн пишуться з великої букви.

  • Назвіть перший звук у слові Україна. Який він за звучанням? Якою буквою позначається?

2. Письмо великої літери.

Велика буква У складається з прямої похилої палички з двома заокруглен­нями та прямої похилої подовженої палички з заокругленням унизу ліворуч.

— Починаємо писати нижче від міжрядкової лінії, ведемо вгору право­руч, заокруглюємо під міжрядковою лінією і ведемо паличку вниз, заокруг­люємо біля верхньої рядкової і ведемо похилу лінію праворуч угору до між­рядкової. Не відриваючи руки, пишемо пряму похилу подовжену паличку (вона спочатку йде по вже написаному), яку біля нижньої рядкової лінії заок­руглюємо ліворуч. Пишемо під лічбу і-раз-і, два-і.


  1. Письмо буквосполучень.

  2. Письмо імен: Устина, Устимко.

  3. Коментоване письмо речень.

Учні записують речення на дошці та в прописах. Коментують написання слів, поєднання букв. Пояснюють вживання слова коса у різних значеннях.

Речення: У Устини руса коса. У Устима гостра коса.

6. Списування з рукописного шрифту.

Речення: У класі Оксана і Ліза. Оксана поливала квіти. Ліза витирала парти.



III. Робота у зошитах.

1. Творче списування.

На дошці прикріплена таблиця з надрукованим мовним завданням. Учні читають речення, слова для довідок. З'ясовують, які слова потрібно вставити. Самостійно записують речення у зошитах.

На ниві . У лікарні . У парку . На

полі .

Слова для довідок: косар, лікар, осики, корови.

2. Списування з «Супутника Букваря».

Учні відкривають підручники на с. 21. Списують у зошити перший абзац тексту «Нове село».

IV. Підсумки уроку.

Тема. Письмо малої букви з. Підготовчі графічні вправи. Написання складів, слів з малою буквою з. складання і записування речень.

Мета. Вчити писати малу букву з. Закріплювати уміння записувати букви,

склади, слова під диктовку. Закріплювати уміння списувати з рукописного та друкованого шрифтів. Вчити виконувати мовні завдання.

Обладнання. Предметні малюнки, картки з друкованими та рукописними літерами.

Зміст уроку

I. Актуалізація опорних знань.
Слухання вірша.

Зажурився заєць-тато: Знов пустують зайченята. Злий, зухвалий лис близенько. — Зайченята, в дім хутенько!

(О. Кононенко)

— Про кого цей вірш? Чому заєць заганяв зайченят у дім? Назви послідовно звуки у словах заєць, зайченята. - Який перший звук у словах? Якою буквою позначаються звуки [з], [з']?



  1. Повідомлення теми, мети уроку. Порівняння друкованої й рукописної малої літери з.

  2. Письмо рядкової букви (с. 57).

— Мала буква з складається з двох правих півовалів, один з яких переходить у петлю. Починаємо писати нижче від верхньої рядкової лінії, ведемо вгору до лінії, заокруглюючи праворуч, потім вниз і ліворуч до нижньої рядкової лінії без заокруглення вгору. Не відриваючи руки, рухом праворуч і вниз описуємо нижній півовал, який, торкнувшись міжрядкової лінії, переходить у петлю. Лінія петлі перетинає півовал на нижній рядковій лінії. Пише­мо під лічбу і-раз-і, і-два-і.

IV. Виконання завдань у прописах.

  1. Письмо складів за зразком.

  2. Диктант букв і складів.

Учитель називає букви. Учні записують парами велику й малу: Пп, Тт, Аа, Лл, Нн. Після цього записують склади: зу, су, аз, зві, залі, зли.

3. Звуко-буквений аналіз слів.

Учні називають малюнки у нижній частині сторінки. У рамках познача­ють звукову будову слів замок, ковзани. Записують ці слова під малюнками.

4. Відгадування загадок. Запис слів-відгадок.

Зроду рук своїх не має, а візерунки вишиває. (Мороз)

Торох, торох, розсипався горох,

Почало світати — нема що збирати. (Зорі).

Хто наткав полотна Аж від лісу до вікна? Ще й сміється, задається: - От така ширина! (Зима)

Y. Робота у зошитах.


  1. Списування з рукописного шрифту.

Речення: Назар і Ліза у лісі. Там кували зозулі. Лізо, коло сосни лосі!

  1. Списування скоромовки з букваря.

YІ. Підсумки уроку.

Тема. Письмо великої букви З. Підготовчі графічні вправи. Написання складів, слів і речень із буквою З.

Мета. Навчити правильно писати велику букву З і поєднувати її з іншими буквами. Формувати уміння правильно аналізувати й відповідно зображувати букву. Закріплювати уміння списувати з друкованого. Виховувати культуру письма.

Обладнання. Картки друкованої та писаної літери, предметні малюнки, калька.

Зміст уроку

І. Повторення вивченого.

Відгадування загадки

Сіла пташка на дубку.

Завела своє «ку – ку»!

Стрепенулись їжачок,

Заєць і козулі.

Всіх збудив той голосок,

Пісенька ... (зозулі).

Назвіть звуки у слові зозуля. Які ще слова зі звуком [з] чули у загадці? Як розумієте слово завела? Якою буквою позначають звуки [з], [з']? З яких елементів складається рядкова літера з?



  1. Мотивація навчальної діяльності. Зіставлення великої рукописної й друкованої букви 3.

  2. Виконання завдань у прописах (с. 34).

1. Письмо великої літери 3.

Велика буква складається з верхнього і нижнього правих півовалів. Починаємо трохи нижче від міжрядкової лінії і пишемо подібно до другої ча­стини великої букви В. Пишеться під лічбу і-раз-і, і-два-і.



  1. Поєднання великої букви з іншими буквами. Списування складів.

  2. Повторення правил вживання великої літери.

Учні згадують, що з великої літери починаємо писати речення, імена, прі­звища, назви міст та річок. .

Письмо на дошці та у зошитах слів Зіна, Назар, Ліза.

4. Списування речень з друкованого шрифту.

Учні вголос читають речення, аналізують кожне слово, пояснюють, як треба поєднати букви, а тоді пишуть речення у вільних рядках. Учитель звер­тає увагу на дотримання відстаней між словами, пропонує самостійно переві­рити написане.

5. Лексична робота.

Відгадайте загадку.



Слово це — старовинна будова

З гостряками мурованих веж.

Щойно зміниш ти наголос слова —

Ним одразу будову замкнеш. (Замок — замок)

Складіть речення зі словами замок, замок.



IV. Робота у зошитах.

1. Запис речень під диктовку.

Перед диктантом учитель нагадує, що клички тварин теж пишуться з ве­ликої літери. Усно добирають клички для кота, собаки, корови. Потім пишуть речення.

Ліза пасла козу Зірку. Над озером зірки. Учитель звертає увагу на слово зірка, яке в першому реченні означає кличку кози, а в другому — назву небесного світила.

2. Списування з букваря.

  • Відкрийте підручники на с. 110. Прочитайте вірш. Про що йдеться у вірші? Які слова потрібно писати з великої букви? Чому?

  • Спишіть вірш у зошити. Перевірте написане.

  • VI. Підсумки уроку.

Свято відбувається в актовому залі школи. Приміщення прикрашене в національному стилі: вишитими рушниками, серветками. Угорі на центральній стіні прилаштовано великий яскравий плакат із назвою заходу. По периметру залу стоять столи, покриті вишитими рушниками або серветками. На них розкладено овочі та фрукти. За столами стоять продавці в українських національних костюмах.



Звучить музика. На сцену виходить ведуча.

Танець квітів.

Ведуча. Добрий день, дорогі друзі! І він дійсно видався напрочуд добрим: подивіться навколо — і ви замилуєтесь дивовижною красою матінки-природи. Дерева ледь торкнула вереснева позолота. Легенький вітерець несе срібні ниточки павутиння. Повітря напоєне незрівняними пахощами айстр, чорнобривців, жоржин… Сонце уже не таке спекотне, як влітку: воно лиш лагідно торкається обличчя, ласкавою посміш¬кою осяває будинки, дороги, краєвиди, вже не так рано виринає з-за неозорого обрію і чомусь квапливо поспішає увечері спати. Та зараз небо, ясне та яскраве, радіє сьогоденню.
Ви чуєте? Це тихі кроки господині — осені, яка вже при йшла на зміну теплому літу. Прислухайтесь: вона вже тут.
Звучить лагідна музика. На сцену виходить Осінь.

Осінь.
Добрий день, мої шановні
Діти, пані та панове.
Нині знов із вами я.
Осінь — ось моє ім’я.
Восени земля прекрасна.
Як завжди, прийшла я вчасно
І у села й у міста —
Всюди осінь золота.
Лист торкну — і диво стане:
Помаранчевим, багряним,
Ясно-жовтим стане ліс.
Як не віриш,— подивись!

Осінь змахує рукою, на сцену вибігає танцювальний гурт, виконує «Танець осінніх листочків».

Ведуча.
Ні, це, друзі, нам не сниться:
Справді, осінь-чарівниця завітала у гаї
І творить дива свої.
Ось червоне та іскристе
На калині вже намисто,
Є у осені талан Ранком розливать туман,
Білий, молоко немов.
Осінь вся у праці знов:
Журавлі курличуть: певно,
Птах вона збирає в путь.
І, звичайно, недаремно Осінь щедрою зовуть.

Осінь.
Це приємно.
Я це знаю.
Щедрість — заповідь моя.
Познайомтесь з урожаєм:
Він усюди там, де я.
Особливо цього року
Він в нас — парубок нівроку.
Я покличу урожай:
Гей-но, брате, завітай!

На сцену виходить Урожай.

Урожай
Ось і я! Привіт, громадо!
(Звертається до Осені.)
тобі я, сестро, радий!
Осінь — це моя пора.
І приємно показати
І дорослим, і малятам:
Я вродився «на ура».
Теплий день, і небо синє.
І доречне свято нині,
Хай лунають жарти, сміх!
А земля тепер спочине.
Я на ярмарок осінній
Вас запрошую усіх!

Танець кумоньки
Усі гості свята підходять до столів, де розташувався овочевий ярмарок. За столами стоять продавці. Гостей зустрічають господині.

1-ша господиня
Наші гості довгожданні!
Щиро, щиро просим вас!
Ярмарок удався славний,
Все чудово, все гаразд:
Фрукти, овочі нівроку,
Ми зібрали залюбки.
Всі вони милують око,
Урожаю завдяки.

2-га господиня
Осінь! Ти — пора чудесна,
Ці усі смачні плоди
У дарунок нам принесла.
А погляньте-но сюди:
Цим духмяним короваєм
Із нового урожаю
Вас дозвольте привітать,
Побажати щастя й миру
І слова подяки щирі
Від душі гостям сказать.

Вклоняючись, подає Осені на рушнику коровай.

Осінь
Й вам спасибі, господарки,
Що мене не підвели,
Що вставали рано-зранку,
Працьовитими були.
І пололи, й поливали,
Доглядали сад, поля.
Про врожай свій ви подбали —
І віддячила земля.

3-тя господиня
Довелося потрудитись,
Щоби нині не зганьбитись.
Зараз — час відпочивать,
А тепер нам треба, звісно,
Для гостей веселу пісню
Та душевну заспівать.

Господині виконують пісню на мотив частівок.

Господині (разом)
Ярмарок зібрав учасно
Весь шляхетний, добрий люд.
І погода розпрекрасна,
Ех, настрій також напрочуд.
Свята ми усі чекали,
Гляньте на дари оці:
Гарний урожай зібрали
Ех, і картоплю, й гарбузці.
Уродилася пшениця,
Жито, просо та овес.
Будуть гарні паляниці
Ех, буде ситий рід увесь.
Всім бажаємо здоров’я,
Зичим щастя повсякчас.
Господарочки чудові
Ех, в Мавковичах у нас!

1-ша господиня
То ж проходьте, подивіться,
Все сподобається вам.
Продавці тут, як годиться,
Вихваляють різний крам.
А від краму, що й казати,—
Погляду не відірвати
І не відвести очей
Від плодів та овочей.

Гості проходжуються повз столів, продавці закликають їх до свого товару.

1-й продавець
Гарні яблука червоні,
В Геркулесову долоню,
Ніби з сонця промінців,
Дожидають покупців.
Ранньою росою вмиті,
В них ще чути подих літа.
Покуштуй лишень, і знай:
На землі буває рай.
І солодкі, і духмяні,
І такі вони рум’яні,
Мов соромляться чогось.
Подивіться, вони ось!
Ведуча. Справді, яблука просто дивовижні. Вони сповнені і життєдайної вологи червневих дощів, і щедрого тепла липневого сонця, овіяні привітним вітерцем трударя-серпня. Завдяки дбайливим рукам садівника, що вклав у них маленьку часточку своєї доброї душі та, звісно, (звертається до Осені та Урожаю) вам, наші шановні, маємо такі незрівнянні фрукти.

2-й продавець
А у мене є квасоля!
Буде борщ пісний, розсольник,
І повірте ви мені:
З нею пироги смачні.
Біла, жовта і ряба,
Є і спаржева, й проста.
Люде! Мимо ви не йдіть,
А квасолі прикупіть!
Крупна, бачите, яка?
В ній багато є білка.
Хочеш сильні м’язи мати?
То квасолю слід вживати!

1 - ша господиня. А ви знаєте, цей продавець дійсно має ра


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка