Тема. Від творчого вчителя - до творчого учня
Мета: систематизувати теоретичні знання з теми «Творчий учитель»; визначити методи роботи, що впливають на підвищення творчого потенціалу педагогів; виявити, які вміння і здібності є сходинками до педагогічної творчості, які фактори сприяють розвитку творчої активності вчителів; з'ясувати умови, необхідні
для того, щоб учитель розвивався творчо; сприяти удосконаленню фахової майстерності вчителів.
Обладнання: мультимедійна презентація, схеми
Епіграф: Діяльність учителя - це духовна творчість, в якій він - художник.
В. О. Сухомлинський
Етапи проведення «філософського столу»
І етап - інформаційний. Розгляд теоретичного питання
1. Виступ керівника МО, вчителя світової літератури О. В. Сметюх (з елементами загального обговорення)
Основні аспекти виступу:
- визначення поняття «творчість»;
- ознаки творчої діяльності учителя та учня;
- групи творчих педагогів;
- результати діагностики визначення рівня сформованості досвіду творчої педагогічної діяльності педагогів школи.
Тези виступу
«Педагогічна праця не творчою не буває і бути не може, бо неповторні діти, обставини, особистість самого вчителя, і будь-яке педагогічне рішення повинно виходити з цих завжди нестандартних факторів. Якщо ж дії людини, що працює з дітьми, не враховують цих особливостей, то її праця лежить уже за межею того, що називається словом «педагогіка» (М. М. Поташник).
Отже, педагогічна діяльність - це вияв постійного різнобічного творчого потенціалу. Творчість - це, насамперед, процес і результат творчої діяльності: культура, мистецтво, знання, праця, краса.
У психолого-педагогічній науці розрізняють як психологію, так і педагогіку творчості. Психологія творчості - це галузь знань, що вивчає творення людиною нового, оригінального, корисного в різних сферах діяльності. В центрі уваги вчених-психологів такі питання: структура творчості, шляхи, що ведуть до відкриття нового, пізнавальна роль інтуїції, уяви, передбачення і т. д.
Педагогіка творчості - наука про педагогічну систему двох взаємопов'язаних видів людської діяльності: педагогіки виховання та самовиховання особистості в різних видах діяльності і спілкування. Мета педагогіки творчості - формування творчої особистості, для якої характерна стійка спрямованість на творчість, творчий стиль в одному або кількох видах діяльності.
У роботах теоретиків і практиків педагогіки творчість розглядається і як процес, і як результат діяльності педагога і його вихованців. Педагогічна творчість має таку особливість: її змістом є творення людини, яке завжди неповторне, унікальне.
М. Поташник називає головні ознаки творчості:
- створення нового або суттєве вдосконалення відомого;
- оригінальність, неповторність продукту діяльності, її результатів;
- взаємозв'язок творчості і саморозвитку, самовдосконалення, тобто творча людина постійно працює над собою, над створенням нового.
Питання учасникам «філософського столу» для загального обговорення
Творчість і майстерність - одне і теж чи ні?
Висновок. Майстер - це працівник, який досконало володіє своєю професією, а майстерність, як правило, пов'язують з великим досвідом. Творчим може бути і молодий вчитель, ще не майстер.
За рівнем творчості педагогів можна розподілити на кілька груп:
а) вчителі, які володіють набором стандартних прийомів, здатні створювати нове в рамках нескладної діяльності;
б) педагоги, які прагнуть виробити нову систему методів в умовах більш складної діяльності;
в) педагоги, що створюють систему навчальних технологій.
Творчий навчально-виховний процес вимагає від педагога злету його духовних і творчих сил, необхідних знань, умінь, а головне - бажання для здійснення творчої діяльності.
ІІ етап - «філософський стіл» за методикою колективної думки
Завдання для груп
Перша творча група
1. Обговорити у групі питання:
Які вміння і здібності є сходинками до педагогічної творчості?
Які фактори сприяють розвитку творчої активності вчителів?
2. В оригінальній формі презентувати результати роботи групи.
Орієнтовне виконання завдання
Вміння спостерігати, аналізувати, узагальнювати, виділяти головне, передбачати, бачити проблеми: протиріччя, шукати шляхи їх вирішення; система
дидактичних умінь тощо.
Здібності: гнучкість і нестандартність мислення; розвинене креативне, творче, аналітичне, логічне, критичне мислення; навички мислення високого рівня: (аналіз, синтез, оцінювання); здатність до комбінування, конструювання, реконструювання тощо.
Фактори: впровадження передового педагогічного досвіду, колективна робота над науково-методичною проблемою, самоосвіта, система стимулювання педагогічної праці; аналітичний підхід до визначення якості викладання, аналіз власної творчої діяльності; вивчення досвіду колег, читання фахової та наукової літератури; питання учнів, які аналізуються; спілкування з колегами, друзями, учнями тощо.
Друга творча група
1. Обговорити у групі питання:
Які умови потрібні для того, щоб учитель розвивався творчо?
Чи існують умови для творчого розвитку педагогів у школах? Якщо ні, то що для цього нам потрібно змінити?
2. В оригінальній формі презентувати результати роботи групи.
Орієнтовне виконання завдання
Умови: морально-психологічний клімат колективу, стимулювання до нестандартних рішень, матеріальна база, свобода критики, проведення дискусій, вплив особистості керівника, наявність вільного часу.
Щоб наш колектив розвивався творчо, в першу чергу потрібні: морально-психологічна підтримка творчих починань учителя колегами та адміністрацією, заохочення до творчості, створення матеріально-технічної бази для творчої діяльності педагога; наполеглива робота кожного над розвитком власного творчого потенціалу, загальної культури, фахової майстерності; постійне перебування у фаховому та особистісному русі, пошук шляхів професійного удосконалення; готовність до впровадження інновацій в навчальновиховному процесі; нетерпіння до проявів формалізму у своїй діяльності та роботі всього педагогічного колективу, фахова активність (участь у різних формах методичної роботи, ут. ч. дистанційних тренінгах, конкурсах, виставках, друк у фахових виданнях тощо).
Третя творча група
1. Обговорити у групі питання:
Які якості творчого педагога дають змогу виявити і розвинути творчий потенціал учня?
У чому полягає завдання педагога з розвитку творчості учнів?
2. В оригінальній формі презентувати результати роботи групи.
Орієнтовне виконання завдання
Якості: педагогічний такт, артистизм, вміння ставити несподівані питання, створювати проблемні ситуації; сприяння розвитку дитячої уяви, заохочення школярів до творчої діяльності; особистий приклад тощо.
Четверта творча група
1. Обговорити у групі питання:
Які форми методичної роботи забезпечують розвиток педагогічної творчості?
Які методи і прийоми сприяють розвитку творчого потенціалу школярів (приклади з практики)?
2. В оригінальній формі презентувати результати роботи групи.
Орієнтовне виконання завдання
Форми: творчі групи (проблемні, ініціативні та ін. ); творчі звіти, психолого-педагогічні тренінги, зустрічі з педагогами-новаторами, творчими особистостями; розробка моделей, схем, рекомендацій щодо застосування інновацій на практиці тощо.
ІІІ етап. Практична частина
- Відвідування та обговорення уроку Р. В. Шинкарук.
- Виступи педагогів від творчих груп. Обговорення.
IV етап. Підбиття підсумків «філософського столу» |