Тема. Тиск. Сила тиску



Скачати 50.06 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір50.06 Kb.


Урок 2

8 клас
Тема. Тиск. Сила тиску.

Мета: сформувати знання про тиск і силу тиску; розвивати,

спостережливість, логічне мислення; виховувати стійкий інтерес до

процесу пізнання оточуючого середовища.

Тип уроку – засвоєння нових знань.

Обладнання: рисунки, скляна посудина з піском, дошка з цвяхами,

ребус.


Методи: словесні, наочні, практичні; проблемно-пошуковий.

Структура уроку. І. Організаційна частина – 6 хв.

ІІ. Науково-діяльнісна частина –20 хв.

ІІІ. Підсумково-узагальнююча частина – 15 хв.

ІV. Рефлексія – 2 хв.

V. Цінування діяльності – 1 хв.

VI. Домашнє завдання – 1 хв.


Хід уроку

І. Організаційна частина.

Мотивація. Емоціонально-актуальний початок уроку. Сьогодні випав перший сніг. Які емоції він викликав? А чи не виникло у вас бажання стати на лижі?

Рис.1


(Обговорення). Тож з гарним настроєм вирушаємо на прогулянку разом з двома хлопцями (див. рисунок 1). А під час цієї прогулянки вивчимо нову фізичну величину.

Постановка задач діяльності. Чому один учень провалюється, а інший – ні?

Щоб пояснити те, що зображено на рис.1, треба згадати матеріал попередніх уроків. Ми з вами на вже знаємо, що всі тіла взаємодіють.



Організація діяльності.

Актуалізація опорних знань. Фронтальне опитування.



  • А як називається фізична величина, яка характеризує взаємодію тіл? (Сила).

  • Як вона позначається? У яких одиницях вимірюється? (F, Ньютонах).

  • Це векторна чи скалярна величина? Поясніть. (Сила є векторною величиною, бо крім числового значення ще має напрям).

  • Чи можна виміряти силу? Як? (Силу можна виміряти за допомогою динамометра).

  • Які сили вам відомі? Наведіть приклади. (Сила тяжіння, вага, сила пружності, сила тертя).

  • Як позначають площу поверхні будь-якого тіла? У яких одиницях вона вимірюється?

ІІ. Науково-діяльнісна частина.

Самоорганізація учнів (діти пропонують, що треба дослідити).



Проблема 1. Чи залежить результат дії сили від площі поверхні?

Вправа «Пошук причин».



Підготовка дослідження, планування діяльності.

Учні ознайомлюються з обладнанням, яке буде використовуватися та планують його хід.



  1. Висування гіпотези. Чим менша площа поверхні, тим хлопець провалюється глибше.

  2. Проведення дослідження.

Демонстрації.

    1. У скляну посудину з піском опускаємо дощечку з 4 вбитими цвяхами так, що на пісок лягає дошка. Зверху ставимо гирю масою 5 кг. Фіксуємо занурення дошки з гирею у пісок.

    2. Перевертаємо дощечку та занурюємо її цвяхами у пісок, а зверху ставимо гирю масою 5 кг. Фіксуємо занурення цвяхів у пісок. Порівнюємо глибину занурення у обох випадках і бачимо, що цвяхи занурилися на більшу глибину. Від чого ж залежить результат дії сили?

Результати дослідження, обговорення результатів.

Результат дії сили залежить від модуля сили та площі поверхні, перпендикулярно до якої вона діє.



Назва фізичної величини, яка характеризує дію сили на площу поверхні перпендикулярно до цієї поверхні, зашифровано в ребусі. Що це за величина?

Що про неї ви хочете пізнати? (Формулюється мета та задачі уроку учнями, учитель, за потреби, доповнює.)

Учитель вводить позначення величини, формулює означення тиску, а учні записують його в зошити. За означенням записується формула для обчислення тиску:
Давайте встановимо одиниці вимірювання тиску:

F – сила, вимірюється у Ньютонах;

S – площа, вимірюється у м2.

Одиницю вимірювання тиску назвали на честь французького вченого Блеза Паскаля, який відкрив основний закон тиску рідин і газів.

1 Па (паскаль) – це тиск, який чинить сила 1Н на поверхню площею 1 м2.

У житті ви можете зустрітися з іншими одиницями тиску: гектопаскаль (гПа), кілопаскаль (кПа), мегапаскаль (МПа).

1 гПа =100 Па;

1 кПа = 1000 Па;

1МПа = 1000 000 Па.

Проблема 2. А чи можна змінити тиск?

Зараз за 1 хв роботи в парах запропонуйте способи зміни тиску. Гіпотеза висувається в групах, проводиться дослідження.



Результати дослідження, обговорення результатів. Тиск можна збільшити та зменшити.

Фізкультхвилинка. Поглянемо вліво, поглянемо вправо,

Нахилимось в боки та й станемо прямо.

Крокуємо наче, а втім – ми на місці.

Готові до праці? – Оце гарні вісті.



ІІІ. Заключна частина.

Формулювання висновків:

  • результат дії сили залежить від модуля сили та площі поверхні, перпендикулярно до якої вона діє;

  • тиск – це фізична величина, яка характеризує дію сили на поверхню, перпендикулярно до площі поверхні та обчислюється за формулою ;

  • тиск можна збільшити: зменшуючи площу поверхні та збільшуючи силу тиску; тиск можна зменшити: зменшуючи силу тиску та збільшуючи площу поверхні.

Формування компетентності учнів.

Учні пояснюють явище, зображене на рис.1.

Розв’язування задач (індивідуальна робота).


  1. На столі є два однакових тіла (див. рис.). Чи однаковий тиск вони чинять на стіл? Чи порушиться рівновага терезів, якщо ці тіла поставити на їх шальки? (Тиск першого тіла більший, бо у нього менша площа опори. Рівновага терезів не порушиться, бо вага тіл однакова).


Рис.2

2. З якою метою під час переїзду через болотисту місцевість виготовляють спеціальні настили із хмизу чи дощок? (Щоб збільшити площу поверхні, на яку діє сила тиску з боку транспорту, і при цьому зменшити тиск).



  1. Розетки виготовляють із спеціальної маси, діючи на неї силою 37,5 кН. Площа розетки 0,0075 м2. Під яким тиском знаходиться розетка?

р-? Розв’язання

F=37,5 кН=37500 Н

S=0,0075 м2 Відповідь: 5МПа

IV. Рефлексія.

Рефлексія здійснюється фронтально за схемою:



  • Знав .

  • Дізнався.

  • Був здивований.

  • Це мені знадобиться.

V. Цінування діяльності учнів.

Оцінка діяльності учнів коментується учителем та виставляється до журналу та щоденників.



VI. Домашнє завдання. Опрацювати §12 (п.1,2); розв’язати №374.




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка