Тема. Тиск і сила тиску. Одиниці тиску



Скачати 60.51 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір60.51 Kb.
Тема. Тиск і сила тиску. Одиниці тиску.

Мета: Сформувати в учнів поняття про тиск як про фізичну величину, використовуючи дослідницький метод, формувати в учнів уміння самостійно проводити експеримент, аналізувати його результати, робити висновки, розвивати пізнавальну активність, логічне мислення учнів, життєві компетентності, зокрема уміння застосовувати знання про тиск у повсякденному житті., виховувати усвідомлення цінності інтелектуального розвитку.

Тип уроку : засвоєння знань, умінь і навичок.

І. Організаційний етап

ІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку; мотивація навчальної діяльності

Яка приємна зимова прогулянка на лижах! Однак варто увійти в сніг без них, як ноги будуть глибоко провалюватися під час кожного кроку, іти буде важко.

Для чого з давніх часів мешканці Півночі для пересування по снігу використовують лижі? Чому влітку на м̓ якому асфальті жінка , взута в туфлі на шпильках, залишає більш помітні й глибокі сліди в порівняно з чоловіком з широкою підошвою? Чому шила та леза ножів час від часу нагострюють? Чому цвях вістрям уперед входить у дошку легко, а головкою вперед – ні? Спробуємо отримати відповіді на ці запитання.

Запишіть тему уроку



ІІІ. Сприйняття нового матеріал

1. Наслідки дії сили.

Розглянемо як впливає сила на деформацію тіла.

Будемо розглядати сили , що діють перпендикулярно до поверхні.

Покладемо брусок на опору двома різними гранями. Сила тиску є однаковою а деформація опори різною Чому?

Слайд №6

Визначимо з якою силою брусок діє на одиницю площі в кожному випадку.( тиск бруска на опору різними гранями).

Практична робота в групах

1. Динамометром виміряти вагу бруска ( силу тиску):

2. Лінійкою виміряти площу грані у кожному випадку, виразити її в м2: 1 см2=0,0001м2

3. Поділити вагу на площу :

Результати експерименту




1 ряд

2 ряд

3 ряд

Вага бруска, Н










Площа грані, м2










Тиск , Па










Висновок : Результат дії сили залежить від площі поверхні до якої вона прикладена.

2. Оформлення задач на дошці.

3.Означення тиску.

Для характеристики залежності результату дії сили від площі поверхні , на яку діє ця сила, у фізиці використовують поняття тиску.



Тиск p — це фізична величина, яка характеризує результат дії сили і дорівнює

відношенню сили, яка діє перпендикулярно до поверхні, до площі цієї поверхні:



Дописати в таблиці тиск



Одиницею тиску в СІ є паскаль — названо на честь французького вченого Блеза Паскаля .

[p] =Па .

1 Па -це тиск, який створює сила в 1 Н, що діє перпендикулярно до поверхні

площею 1 м2.

1 Па — невеликий тиск (такий приблизно чинить тіло масою 100 г на поверхню площею 1 м2), тому часто використовують кратні одиниці тиску: гектопаскаль (гПа), кілопаскаль (кПа), мегапаскаль (МПа).

1гПа =100Па ; 1кПа =1000Па;

1МПа =1000 000Па.

Дописати в таблиці одиницю тиску.

За незмінної сили тиск обернено пропорційний до площі .

За незмінної площі тиск прямо пропорційний силі тиску.

4. Вирішення проблемного питання .

Чи завжди тиск залежатиме від площі опори.

Звернемося до результатів практичної роботи.

У скільки разів тиск, що чинить брусок на опору меншою гранню більший за тиск, що чинить брусок більшою гранню.

Виміряйте і обчисліть у скільки разів висота першого бруска у першому випадку більша за висоту бруска у другому.

У сільки разів площа бруска у другому випадку більша , за площу бруска в першому?

Який висновок ви можете зробити?

Висновок


Для однорідного тіла , виготовленого з одного й того ж матеріалу тиск не залежить від

площі опори.

Доведемо це:

Виникає питання

Для однієї і тієї ж самої висоти тіла:збільшили площу опори , відповідно збільшилась вага тіла, тиск не змінився; зменшили площу, вага зменшилась , тиск не змінився.

прямоугольникпрямоугольникпрямоугольник

Задача Визначте який тиск чинитиме стальна колона висотою 10 м . Густина сталі 7800 кг/м3.





5. Робота з підручником.

Порівняти тиски, що створюються різними тілами , можна за допомогою таблиці( ст.)





V. Закріплення вивченого матеріалу

У більшості випадків змінювати тиск, змінюючи силу тиску, незручно, тому змінюють площу поверхні, на яку діє сила. При збільшенні площі тиск зменшується, а при зменшенні — збільшується.



6. Коли тиск потрібно зменшувати?

1. У техніці, будівництві, дуже часто використовують різні способи, щоб зменшити або збільшити тиск. Наприклад, фундамент висотного будинку чинить тиск у 4·105Па.

Щоб грунт міг витримати тиск будови або інших конструцій, зокрема моста, збільшують площу нижньої частини фундаменту.

http://static.panoramio.com/photos/original/2002433.jpghttp://static.panoramio.com/photos/original/2002468.jpg

Шини й гусениці машин, призначених для руху по м´якому грунту, ширше, ніж у тих самих машин , що на твердому грунті. Людина провалилася в сніг, а всюдихід завдяки широким колесам залишився на його поверхні.



Для руху по пухкому снігу використовують лижі , що значно збільшують площу опори людини.

Шпали використовують для зменшення тиску рейок га грунт.

Задача.


Болотистий грунт витримує тиск до 10 кПа. Яку площу опори повинна мати гусенична машина вагою 15кН, щоб пройти по такому грунту.

7. Коли тиск потрібно збільшувати?

1. Всі різальні інструменти – ножі, ножиці, різці- обладнані різальною частиною дуже малою площею для створення значного тиску.

Лопати, металоообробні інструменти(свердла, зубила, напилки).

c:\users\comp\downloads\145682_1_o.jpg

Задача. Навіщо в лопати верхній край , на який натискають ногою, зігнутий а кінець лопати загострений.

3.. Різальні й колючі пристосування в живій природі: зуби, пазурі, дзьоби, жала , ікла, шипи і ін.

клюв птицы

Задача. Скористайтесь даними таблички з підручника – порівняйте тиск що чинить людина ногами на підлогу з тиском комаря при укусі.

8. Безпека на льоду

Ніхто не може бути повністю застрахований від нещасного випадку на льоду.

Як повинні поводитися рятувальник і сам постраждалий, якщо сталася біда

і людина провалилася під лід . Поясніть їхні дії з точки зору матеріалу цього



Тому, хто провалився під лід, дуже важко вибратися з ополонки, адже лід кришиться під вагою тіла. Щоб запобігти цьому, треба широко розвести руки в сторони, розпластавшись на льоду, і перекотитися на спину, щоб витягти ноги. Чим більше ти розпластаєшся на льоду, тим менше тиснутимеш на нього.

Вибравшись з ополонки, не можна ставати на ноги, а слід перекотитися чи переповзти на безпечне місце, пам'ятаючи, що вага тіла стала більшою через мокрий одяг.

Допомогти тому, хто провалився під лід, можна, якщо з безпечного місця подати потерпілому довгу жердину, гілку, кинути мотузку, зв'язані паски, шарфи. Підбиратися до потерпілого найкраще, прив'язавшись мотузкою, лігши на лижі або дошку і обережно просуваючись до ополонки. Подивіться на дайте відповідь на питання.



http://vayu2006.narod.ru/tysk_s.files/image029.jpg

Хто з цих дітей найменше ризикує провалитися під лід? Чому?



V. Підсумки уроку

Дайте письмові відповіді на питання:

Сьогодні я дізнався…

Я зрозумів , що…

Мене зацікавило , що…

В мене виникли труднощі у …

Я б хотів більше дізнатися про…

Мені сподобалося…



VІ. Домашнє завдання: опрацювати §17, вправа 17(6,7).



База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка