Тема. Оксана Лущевська. Різдвяний детектив Дивні химерики, або



Скачати 142.83 Kb.
Дата конвертації30.04.2016
Розмір142.83 Kb.
Вчитель української мови та літератури

Новокатеринівської ЗОШ І – ІІІ ступенів

Старобешівського району

Донецької області

Понєжина Олена Володимирівна

05261151.gif

ТЕМА. Оксана Лущевська. Різдвяний детектив «Дивні химерики , або proza_3.jpg

Таємниця старовинної скриньки». Незвичайна подорож Лялі з друзями до театрального вертепу.
МЕТА: ознайомити учнів з творчістю дитячої письменниці О. Лущевської, викликати цікавість до її творів; розвивати навички роботи з текстом, уміння аргументувати власну думку; формувати рефлексивну компетентність учнів, асоціативне мислення, зв`язне мовлення; виховувати любов і пошану до збереження народних звичаїв і традицій, народної творчості; розвивати естетичне сприйняття світу.
ОБЛАДНАННЯ: виставка книг серії «Сучасна дитяча проза», портрет письменниці, текст казки, ілюстрації до твору, вертеп, паперова ялинка,

схеми, карта подорожі.
ТИП УРОКУ: комбінований.
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ: урок позакласного читання.
Перебіг уроку

На Святвечір панує казка,амм.jpg

Та всілякі дива й пригоди…

На Різдво всі погратися прагнуть,

Добрі чари стають у пригоді…

М. Бойко

І . Організаційний момент

ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми
Діалог-інтрига

  • Сашко, ти любиш Різдво і всілякі дива?

  • Так, Катерино, люблю.

  • Очевидно, тобі подобаються подарунки, які ти отримуєш. А знаєш, які чудеса можуть відбуватися у різдвяну ніч?

  • Мені б дуже хотілося про це дізнатися.

  • Тоді тобі просто необхідно прочитати книгу, у якій ти побачиш багато дивовижного і цікавого.


ІІ. Повідомлення теми й мети уроку

Слово вчителя. Справді, діти, хто з вас не читав цієї книги, обов`язково має прочитати.

Тема нашого уроку сьогодні, мої маленькі читачі, «Незвичайна подорож Лялі з друзями» у різдвяній казці О. Лущевської « Дивні химерики, або Таємниця старовинної скриньки». Ми ознайомимось з біографією чудової дитячої письменниці, її твором, проаналізуємо зміст казки, покращимо навички виразного читання, зрозуміємо, як важливо зберігати і шанувати звичаї свого народу, дотримуватись української культури, разом з героями відправимось у небезпечну захоплюючу мандрівку.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

1.Інтерактивні прийоми

1) «Мозковий штурм»

- Для чого людині потрібна мрія?
2) «Незакінчене речення»

- Для цікавої подорожі необхідні…

- Справжньому мандрівникові слід знати…

- Щоб не потрапляти в небезпечні ситуації, мандрівникові слід бути…

- Подорожі потрібні люди, щоб…

2. Заповнення «Барометра настрою» на картках

Барометр настрою
П.І. учня________________________


На початку уроку


Мої почуття

Наприкінці уроку




Піднесеність

Радість

Упевненість у собі

Спокій

Тривожність

Незадоволення

Задоволення

Сум

Не визначився






50b79dfc287576.39465008_2049.jpg


Слово вчителя
- На цьому уроці на нас чекає незвичайна подорож. Вона відбудеться у Святвечір, тієї найдивовижнішої ночі, єдиної на рік, коли здійснюються всі бажання, стають реальними найфантастичніші мрії. Ви знаєте, що Різдво – це велике свято, торжество світла і добра, день очищення душі від зла.

Звертаю вашу увагу, що урок наш проходить узимку, герої подорожують в різдвяну ніч, а оцінювати вашу роботу я буду не в балах, а сніжинках. Наприкінці уроку порахуємо їхню кількість: у кого більше – той отримує вищу оцінку.
3. «Інформаційна скринька».

- Відгадавши загадку, ви зможете дізнатися із «чарівної скриньки» інформацію про загадкову «леді» Оксану.

- За столом в святковий вечір і дорослі, і малеча.11.php.jpg

Перша зірка у родину принесла благу новину.

Місяць аж дванадцять страв на столі нарахував.

Раз у рік таке буває. А коли?

Хто пригадає? (У Святвечір).

- Правильно, друзі, а тепер старовинна скринька відкриє нам усі свої таємниці.
4. «Знайомство з письменницею».
Ім`я Оксани Лущевської в сузір`ї сучасних дитячих письменників з`явилося нещодавно, але не залишилось не поміченим. Адже це молода, енергійна, талановита письменниця, поетеса. Народилася на Черкащині, в маленькому містечку Тальне 17 лютого 1982 року. За словами Оксани, «день народження – це свято матусі, а не того, хто народився в той чи інший день».
Вищу освіту здобула в Уманському державному педагогічному університеті ім. Павла Тичини, де навчалася на філологічному відділені. За фахом - вчитель української мови та літератури, англійської мови та літератури, світової літератури. Дівчина вчителювала мало, проте має великий досвід роботи у дитячих таборах. Писати почала років з десяти. Серйозне захоплення зародилося, коли Оксана була студенткою третього курсу.


Перші вірші написані російською мовою, але згодом, будучи на четвертому курсі, Лущевська написала кілька віршів українською мовою. Саме ті вірші потрапили до студентського альманаху, котрий і досі видається в університеті. Коли Оксана вперше побачила свої вірші на стенді біля кафедри літератури, вирішила, що то вже було велике досягнення. Потім кілька років зовсім не писала. А от коли потрапила до Сполучених Штатів Америки, певно, почуття до рідного загострилися, і письменниця почала писати поезію.
В Америці Оксана Лущевська живе вже чотири роки. Атмосфера таки вплинула і на неї, і на творчість: перші два роки взагалі нічого не писала, а потім розпочала писати із певним новим диханням. Можна сказати, що її проживання в Америці вплинуло більш позитивно на творчість, аніж негативно. Мабуть, проживаючи за кордоном, у кожної людини проявляється надмірна любов до рідної мови, культури, літератури.

«Писати для дітей, кажуть, треба так само добре, як і для дорослих, тільки набагато краще». (О. Лущевська»).2042.jpg
5. «Репортаж з уроку»
В ролі репортера виступає учень, який у яскравій формі має розповісти сюжет твору, визначити найцікавіше і запитати однокласників про враження і відкриття, зроблені на уроці.

- "Cпадали перші сутінки, коли автомобіль в’їхав до села. Дорога була геть засипана пухким, сріблястим снігом, тому їхати було нелегко..." Так починається захоплюючий різдвяний казковий детектив. Маленька дівчинка Ляля, приїжджаючи в засніжене село, одночасно потрапляє до феєричної пригоди з чарівними ляльками, шкодливими, але веселими химериками й справжнісіньким вертепом.

«Розслідування» проводять сільські діти разом з Лялею, своєю гостею з міста, коли разом вирішують розгадати таємницю старовинної скриньки. Сміливі друзі долають дивовижні пригоди… 0_93a6c_629bffd1_xl.png

Коментар учителя. Українські народні звичаї, традиції, колорит, пісні-вірші – усе це дуже добре вливається в сучасну детективну повість. Описані в повісті образи й епізоди дуже добре перегукуються з читацькими відчуттями: адже більшість дітей, особливо міських, завжди вважають село в свята, а тим паче бабусину скриню, чимось таким казково-незвичайним... Тому кожна деталь, змальована письменницею, створює особливі декорації, в яких вигадка перетворюється на реальність, а реальність - на сон...
Та, мабуть, краще буде, коли ви, юні читачі, самі долучитеся до завзятої команди, помандруєте і дізнаєтеся про все разом із нею...



6. Міні-вікторина «Прикрашання ялинки»
(Учням роздаються «ялинкові прикраси» з питаннями на звороті, відповівши на них, діти вішають їх на ялинку.)

- Пригадайте основний атрибут Різдва. (Ялинка).

- Прикрасимо ялинку. Я роздам картки з питаннями у вигляді новорічних іграшок, а ви, відповівши, будете вішати їх на ялинку.


  • Як переплітаються у творі реальність і фантастика?

  • Розкажіть, якою була дівчинка Ляля? (Вихована, допитлива, ввічлива, поважає сімейні традиції, любить рідних і своїх друзів, смілива).

  • З чого почалися небезпечні, але захоплюючі пригоди Лялі і її найкращих друзів – Славка, Костика та малої Натусі?

  • Які святкові подарунки отримали діти родини Колодіїв?(Літак, корабель, рожеву черепашку)



66bed98d856567ae51405046eb491406.jpg 2_114.jpg dsc_7133.jpg
- Наведіть приклади з казки, що мешканці села святкують Різдво, слідуючи віковічним традиціям. (Віра в різдвяні чудеса, народні прикмети – «якщо пшениця прилипне до стелі, то урожай буде щедрим і багатим», «пропеченою шкірочкою з пшениці курей годували, аби яйця несли та добробут приносили», «соломою, що під скатертиною лежала, дерева поперев`язувати: врожаї гарні будуть», «під час Різдва тварини людською мовою розмовляють».


- Які традиційні українські страви готували до святкового столу? (Кутя, вареники з різноманітною начинкою, пиріжки, пампушки, риба, узвар, голубці, печериці).


  • Які завдання отримали діти для операції «Химерики»? (Костик – знайти таку дорогу до клубу, якою мало ходять односельці. Славко – зібрати потрібні речі: компас, лупу, мапу. Ляля – піти у гості до діда Маркіяна і довідатися про незвичайні ляльки, котрі він майструє.).



7.« Діафільм»

Групі пропонуються ілюстрації до твору, за якими треба створити діафільм (розкласти за сюжетом). До кожного кадру дібрати цитату з твору.

1035.jpg




novogodnyaya_upakovka_sunduchok_pleten_1.jpg
4ee9d5e98efa4f9d975ada94b.jpg

post-424-1260017857_thumb.png0a0181de3ffa2ff29b32cf3025da0bd7.jpg





80619357_large_541535702.gif





karta.jpgbig-antique-lantern.jpg484010.jpg

gtyx1pgr4l.jpgbatleyka_04.jpg

1356601169_yarmarka-2.jpg


4)
749dd9959b5e2db75063d471cfe3421d.jpg

vertep2.jpg



  1. Складання плану-маршруту подорожі «Химерики» Лялі і друзів



Місце призначення


Предмети і персонажі

Горище

Компас, мапа, годинник, підзорна труба

Льох

Старі ліхтарі

Клуня

Пісочний годинник

Ставок

Собаки

Хата край села

Дід Маркіян і лялька

Нічний ліс

Лісовик і його родина

Сільський клуб

Різдвяний вертеп

Ярмарок

Химерики

У бабусі

Таємницю розкрито




  1. Слово вчителя. Хто ж вони, наші герої? Дізнаємося про це із завдання, яке ви повинні були виконати вдома.


«Цитатна характеристика героїв»

  1. «Ляля вважалася – і серед друзів, і дорослих – дуже грамотною дівчинкою… була відмінницею. Дуже акуратна і точна в усьому. Була дуже допитлива, хотіла багато знати. Завжди слухняно й старанно виконувала всі шкільні завдання…»

  2. «Славко, тобто командир, був кирпатим хлопчиськом, котрому щойно виповнилося одинадцять років. Він мав скуйовджену чуприну…Дивним хлопцем був Славко…Але ж завзятим! Мав Славко і гарні звички та риси характеру: він завжди допомагав дівчаткам свого класу нести ранець зі школи. До всіх мав особливий підхід, його вважали дуже кмітливим…»

  3. «Костик зовні був як дві краплі води схожий на дядька Юрка. Хлопчикові було дев`ять років. Костик в усьому наслідував Славка. Єдине, що він любив на відміну від брата, то навчатися. А загалом, Костик був слухняним, а головне – дуже сумлінним і покірним хлопцем…»

  4. «Четвертим членом команди стала Натуся, котрій мало виповнитися чотири роки. Проте, незважаючи на свій малий вік і зріст, Натуся була завжди разом з братиками… ставала схожою на мале хлоп`я. Була «надійною» сестричкою…»

  • Як бачимо, члени команди підібралися дійсно заповзяті і сміливі. Їм, чого б тільки не коштувало, треба було дізнатися, яку ж таємницю зберігала бабусина скринька. Цікавість привела дітей до нічного темного лісу, в якому вони заблукали, слідуючи до сільського клубу. Адже там, за словами бабусі, знаходився театральний старовинний вертеп, а у вертепі, начебто, «якісь химерики живуть». Як би не лісовик з родиною, в оселю до котрих потрапили діти, невідомо, чим би закінчилась їхня пригода.

Ось і клуб, а там… діти потрапляють у вирій ярмарку.

  • Прочитайте про це місце. Що вказує на те, що діти були на правильному шляху до своєї мети.

( «Діти вийшли на велику площу. Навкруги стояли ятки з різноманітними наїдками, котрі продавали горласті тітки у барвистих хустинах. Мисливці продавали хутро, а цигани – коней. Обабіч вулиці стояли великі діжки, дівчата у вишитих білих сорочках, фартухах і плахтах. Дівчата мали заплетені коси з яскравими стрічками, вінки. І кожна лицедіяла: якась віншування виголошувала, якась колядку співала, інша прислів`ями сипала, аж витьохкувала…

Ляля підвела погляд на діжки, на яких стояли дівчата – і її обпік здогад: «То це ж усі-всі ті ляльки, які дід Маркіян робив своїми золотими руками! Всі вони, як одна, тільки лише одяг - різний…)



  • Діти, якщо ви були уважні протягом подорожі, то не могли не помітити, яка колоритна, «кольорова» мова твору. Розповідь насичена народними піснями і колядками, назвами предметів українського побуту. Авторка казки – тонкий знавець усної народної творчості і української культури. Наступним вашим завданням буде провести літературно-мовне дослідження і виписати ці приклади.




  1. Літературно-мовне дослідження «Цікавинки із скриньки»


Приклади народної творчості


Приклади предметів побуту

«По горі, по горі павоньки ходять,

Ой, дай боже, по горі, по горі.

За ними ходить rречная панна,

Ой, дай Боже…»

"Бігла теличка та й з березничка,

Та й стала.

Я тобі, дядьку, заколядую,

Дай сала»

«Котився хміль з-під города,

А вкотився під ворота;

Вийся, хмелю, на ліску,

А родися, пшениця, на піску…»

«Звізда світла зі сходу гряде,

За собою трьох царів персидських веде,

Поклін дати царю й пану,

Вищих сил всього світу гетьману…»

«А я, Молода, на базар ходила,

На базар, на базар, на базар ходила я!

А я, Молода, окуня купила,

Окуня, окуня, окуня купила я!

А я, Молода, юшки наварила…»


Скринька, ляльковий вертеп, кожух, торбина, дерев`яна ложка, драбина, піч, самовар, льох, обереги з волошок, маку, калини, м`яти, рути і барвінку, ляльки, намисто, сорочки, фартухи, плахти, стрічки, вінки, дукачі, корсетка, пряники-медяники, цеберко, струrлі, казанки, горщики, сопілки, жупан, шаровари, шаблюка, льодяники

«Зараз дістанете під самий хвіст»

«Солодкий сон зімкнув зіниць»

«Заплач, Марійко, дам копійку, а заридай – то дам і дві»

«Своя стріха – своя втіха»






ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.


  1. Рефлексія


- Сьогодні я дізнався

- було цікаво

- було важко

- я виконував завдання…

- я зрозумів, що

- тепер я можу…

- я відчув, що

- я навчився…

- у мене вийшло

- я зумів

- я спробую

- мене здивувало…

- урок дав мені

- мені захотілось…
2. Підсумок уроку
Слово вчителя. Нарешті ми, діти, разом з Лялею та її відважною командою досягли кінця пригоди з чарівними ляльками, химериками, вертепом. Долаючи дивовижні пригоди, ми також розгадали таємницю старовинної бабусиної скриньки.

Різдво – світле свято, а у свята прийнято дарувати подарунки. Я вам сьогодні подарую солодкі подарунки. В кожному з них - часточка мого серця. Я хочу, щоб у вас у житті все було добре. Відкривайте свої серця людям, які потребують вашої допомоги, будьте милосердні, добрі, відкриті. Із святом Різдва!

Оцінювання

Різдвяна сніжинка – не просто оцінка.

Це щастя в бажанні, досягнень в навчанні!

Сміливих думок, дарунків мішок,

Щоб справдились мрії, найкращі надії.

У кожній оселі ялинка багата

Осяяла б тихе родинеє свято.


  • Порахуйте свої сніжинки. Всі, хто їх отримав – заробив високий бал.


ІУ. Домашнє завдання. Написати твір-роздум на тему «Чи вірю я в різдвяні дива?»; прочитати інший твір письменниці «Різдвяні повісті».

clip_image001.png


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка