Тема. Музична культура Київської держави: народна, придворно-світська, церковна. Народна творчість: епос, календарно-обрядові та родинно-обрядові пісні
Мета: дати знання про роль українського народного мистецтва в розвитку національної культури, види та жанри українського мистецтва; розвивати вміння порівнювати українську художню культуру минулого й сучасності, уміння обґрунтовувати оцінні судження щодо зразків українського мистецтва; виховувати інтерес до музичної культурної спадщини.
Оснащення. Зоровий ряд: ілюстрації із зображеннями музикантів на фресках Софійського Собору в Києві; репродукція картини В. Васнецова «Баян». Музичний ряд: фоно- записи музичних творів зі збірок «Вінок веснянок» (№1, 2) М. Лисенка, пісень «Щедрик» «Ой, ходить сон», «Грицю, Грицю, до роботи» та ін. Обладнання: ТЗН; схеми «Носії музичної творчості в Україні», «Давньоруські музичні інструменти» та ін.
Тип уроку: комбінований урок.
|
Жодна національна музика не виявила досі своєї народності з такою величчю й силою, як українська,— навіть більше, ніж великоросійська. Слухаючи її... відкривається перед тобою історія України, краще розумієш характер народу, ніж читаючи Гоголя...
|
Л. Толстой
ХІД УРОКУ
-
Організаційний момент
-
Перевірка домашнього завдання
Захист учнями проекту «Карта музичної культури Київської Русі» (2—3 учні)
-
Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда
-
Пригадайте, яка надзвичайна подія докорінно змінила перебіг духовного та культурного життя нашого народу за часів Київської Русі. Коли це сталося? (Прийняття християнства; 988 р.)
-
Як ви гадаєте, у якому напрямі розвивалася музична творчість у Київській Русі — вокальному чи інструментальному? (Відповіді учнів.)
-
Якою є роль фольклору в розвитку музичної творчості в давнину? (Припущення учнів.)
-
Які археологічні знахідки свідчать про розвиток музичної культури на території України до XVII ст.? (Відповіді учнів.)
-
Пригадайте з курсу «Художньої культури» 9-го класу, що називають календарними піснями. Наведіть приклади. (Відповіді учнів.)
-
Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Зараз ми маємо можливість слухати різну музику: нашу народну й іноземну, сучасну й класичну, вокальну й інструментальну. А чи знаєте ви, що навіть у прадавні часи музика вже відзначалася розмаїттям? Чи знаєте ви, яку музику слухали та виконували наші предки? Про це ми й дізнаємось сьогодні на уроці.
-
Викладення нового навчального матеріалу
1. Виступи учнів із повідомленнями, підготовлені індивідуально
Примітка. Перед початком роботи клас об’єднується у групи: група 1 «Пошуковці» (ті 5 учнів, які готували повідомлення до сьогоднішнього уроку); Група 2 «Слухачі» (половина учнів класу: їхнє завдання — уважно слухати доповіді однокласників, щоб наприкінці уроку мати змогу відповідати на запитання «Журналістів» за новим матеріалом);
група 3 «Журналісти» (друга половина учнів класу: їхнє завданий — також уважно слухати доповіді однокласників, але з іншою метою щоб наприкінці уроку мати змогу поставити запитання за новим матеріалом «Слухачам»).
«Учень-історик»
Київська Русь відзначалася надзвичайно розвинутим і професійним музичним мистецтвом. Воно містило, крім скарбів народної творчості, також церковну музику (що поширилася після прийняття Київською Руссю християнства в 988 р.), музику княжого двору (при якому обов’язково утримувались гуслярі та співаки) та ярмаркове музикування, що представляли скоморохи.
У II половині X—XI ст. державно-політичне й культурне життя Київської Русі сягнуло високого рівня, і давньоруська держава посіла одне з провідних місць серед країн Європи. Про це свідчать багатовікова усна пісенна традиція, що збереглася в народі до наших часів, пам’ятки архітектури, образотворчого мистецтва й писемності.
Своїм корінням сучасні народні українські музичні інструменти сягають часів Київської Русі. Столицею цієї великої східнослов’янської держави став Київ, що перетворився у X—XI ст. на один із найбільших культурних і політичних центрів тогочасної Європи. Тут розвивалася письменність, закладалися основи науки й освіти, утворювалися: видатні осередки самобутньої культури.
Початкова стадія формування української музики невіддільна від розвитку музичної культури Київської Русі. Зображення музикантів, які грають на духових, лютнеподібних інструментах, арфі, органі, тарілках, а також блазнів, які танцюють, на фресках Софійського Собору в Києві (XI в.) підтверджують жанрове різноманіття давньоруського мистецтва, його народні витоки. На одній із них зображено музиканта-соліста, виконавця на скрипкоподібному струнному смичковому інструменті. При цьому зображений спосіб гри на цьому інструменті, а також тип обличчя і частково одяг музиканта свідчать про його слов’янське походження. Одяг та інструментарії групи музикантів, зображених на другій фресці, дають підстави вважати, що серед них є й «заморські» музиканти, можливо, візантійські. Існує версія, згідно з якою на фресках Софії Київської зображено саме візантійських мімів, яких було привезено до Києва, або ж одягнутих на їхній зразок наших лицедіїв (зважаючи на типовий для зображених короткополий одяг
і їхні гостроконечні шапки). Літописні згадки про співців Бояна (Баяна) та Митусу датують XIII ст. Наприкінці XIII — на початку XIV ст. українська народна музика визначилася як самостійна галузь східнослов’янської музики. У XIII ст. у Волинському Літописі (1241) згадується ім’я галицького «словутного співака» Митуси; у документах XIV—XV ст.— про українських музикантів-лірників при польських дворах, бандуриста Чурила.
На попередньому уроці ми дізналися про те, якими були музичні інструменти доби палеоліту. Найбільшим скарбом музичної культури українського народу стала народна пісня, що ввібрала традиції ще язичницьких, тобто дохристиянських часів, і пізніше відобразила весь складний тернистий шлях історії нашого народу, його надії та сподівання, здобутки й втрати. Український музичний фольклор містить величезну кількість пісень, танців, замовлянь, обрядів; у ньому, мов у краплині води, відбилась душа народу. Проте не лише народна творчість свідчить про визначний мистецький талант нації.
«Учень-придворний»
У музичному побуті княжого двору часів Київської Русі популярним стає мистецтво народних співців-сказителів билин і пісень, музикантів і фокусників-скоморохів, що поєднувалося з інтересом до різних «заморських» музикантів та їхніх інструментів. Серед світських музикантів особливе місце посідали співці-дружинники на княжих дворах, які у своїх піснях, акомпануючи собі на гуслах, славили подвиги князів і їхньої раті, піднімали бойовий дух, згадували видатні події минулого. Серед них легендарну славу здобув Боян, про якого згадується у «Слові о полку Ігоревім», а в Галицько-Волинському князівстві гриміла слава співця Митуси. Музичний супровід звучав під час прийому київським князем іноземних послів. Воєнні походи теж супроводжувались грою На трубах, рогах, а також на ударних інструментах — бубнах та дзвонах. Музика та спів належали до обов’язкових елементів освіти у Київській Русі, знання музики було обов’язковим не лише для бояр, але й для княжих дітей.
Дуже охоче приймали скоморохів — народних співців і виконавців на гуслах, гудках та свирілях не лише в княжих палатах, Шле й у колі київських міщан і ремісників. їх називали також «веселими людьми», «веселими молодцями», «гудочниками», «гуслярами» , без яких не обходилось ані весілля, ані забави. Навіть у літописах згадуються гудці, зокрема в Іпатіївському літописі серед інших називається гудець Ор, який умів співати половецьких пісень. Навіть така сувора у своїх законах і звичаях спільнота, як Запорізька Січ, не цуралась музики. Адже музику на Січі розуміли й любили, свої бойові перемоги, різноманітні свята козаки відзначали з музикою і танцями, та й у похід виступали теж із трубами і бубнами.
Світська музика цього періоду сягнула значного розвитку. Особливо популярними були канти й псалми. Назва перших походить від латинського canto, італійського сапіаre, тобто «спів» — це багатоголосі пісні, що спочатку були позацерковними, тобто не мали права виконуватись під час богослужіння, проте писались лише на релігійний текст.
«Учень-церковник»
Християнський церковний спів Київської Русі спирався на традиції візантійської культури. Адже Київ прийняв саме візантійський, тобто східний православний церковний обряд, об’єднавшись у такий спосіб із «братами по вірі», болгарами, греками, грузинами, сербами. Із цих країн приїжджали на Русь не лише священики, але й співаки, музиканти, які передавали знання канонів церковної музики за православним обрядом. Стародавні літописи постійно згадують про це. Так, Густинський літопис повідомляє, що «Володимир привіз із собою з Корсуня першого митрополита... а також співаків болгарського походження». Після завершення будівництва Софійського Собору, на запрошення Ярослава Мудрого, у 1053 р. «із Греції до Києва приїхали троє знавців церковного співу зі своїми родинами і вчили русичів цього співу на вісім гласів (тобто голосів)». Музика невипадково посідала у богослужіннях русичів важливе місце, оскільки вважалось, що церковний спів наближає людську душу до Бога, сприяє очищенню від гріховних думок.
Із часом на основі візантійських зразків тут сформувався власний духовний спів, який згодом почали називати київським розспівом. Основною формою церковного співу, починаючи з XII ст., був саме старокиївський розспів. Для кожного тижня, починаючи від Великодня, свята Христового Воскресіння, православне богослужіння мало свій глас, тобто свою особливу мелодію, яких загалом було вісім. Коли закінчували співати всі вісім гласів, то починали знову від першого. Тому і вся система церковного співу називалась «восьмігласієм».
«Учень-народник»
Примітка. Частина нового матеріалу, що стосується народної музики, певною мірою є складною та, можливо, занадто перевантаженою інформацією для викладення її учнем. Уважаємо за доцільне рекомендувати вчителеві обов’язково допомогти «учневі-народнику» з підготовкою його доповіді або взяти на себе викладення цієї частини навчального матеріалу.
Дуже багатою та різноманітною була народна музика. Крім збереженню та подальшого розвитку пісенних жанрів, що зародилися ще в докласовому суспільстві, у Київській Русі виникають нові жанри, породжені важливими історичними подіями. Найзначніший з-поміж них жанр — билинний епос, що розвинувся в період розквіту Київської Русі (кінець X — початок XI ст.) у зв’язку з прагненням народу відобразити й оспівати боротьбу за незалежність і єдність вітчизни. В образах билинних богатирів відбилися уявлення народу про героя-патріота, поборника правди та справедливості.
Календарно-обрядові пісні. Український народ із давніх-давен зберігав давньоруські традиції свят і пов’язаних із ними пісень річного землеробського циклу, якими супроводжувалися зустріч Нового року, настання весни, збирання врожаю. Зимовий цикл календарних пісень складається в Україні з колядок і щедрівок. Змістом їх було побажання успіху в новому землеробському році, здоров’я і добробуту сім’ї, величання господаря. Прикладом пісень цього циклу є «Щедрик».
(Слухання або виконання української народної пісні «Щедрик» із наступним аналізом тексту та мелодії.)
Чимало стародавніх колядок і щедрівок дійшло до наших часів у вигляді веселих зимових ігор і розваг молоді. Донині існує давня традиція новорічного «засівання» подвір’їв і хат відбірним зерном. Однією з найулюбленіших розваг молоді стали пісні та ігри, пов’язані зі стародавнім звичаєм новорічних ворожінь на розтопленому воску, спалюванням «діда». Зимовий цикл пісень завершувався у давні часи піснями на проводи зими — святкуванням Масляної (Масниці).
Веснянки та гаївки починали співати з настанням весни. Спів веснянок в Україні завжди супроводжувався танками, хороводами, іграми, які дівчата виконували в полі, на галявинах. Веснянки оспівували явища природи, молодість і дівочу вроду. Люди очікували весну і закликали її. Діти також брали участь у піснях-іграх (зверталися до птахів, звірів, сонечка). У веснянках відтворювались певні сільськогосподарські роботи. Весняну обрядовість складають пантомімічні сценки-ігри, співання весняних пісень-закличок, танки, ігри зі співами. Пантомімічні сценки-ігри збереглися найменшою мірою. У глибоку давнину виник звичай випікати обрядове печиво — «жайворонків», з якими діти видиралися на дерева, паркани і закликали весну. Ще один давній весняний обряд: дівчата ставали «ключем», брали одна одну за руки й бігли навколо села, імітуючи крики журавлів. У березні, коли починав танути сніг, дівчата збиралися групками і починали співати пісні-заклички, щоб прискорити настання весни й випрохати у природи щедрого літа. У веснянках-закличках з’явилися і нові мотиви — кохання й парування молоді. Рухами заклички не супроводжували. Більшість ігрових веснянок виконуються як колові (дівчата утворюють коло або еліпс) й ключові (ставши «шнурком», йдуть одна за одною, виписуючи різні фігурки й ламані лінії). Учені припускають, що колові веснянки виникли в епоху поклоніння сонцю (коло, круг — це символ сонця). Веснянки (гаївки, ягівки, гагілки) співають на великодні свята. На Волині, Поділлі й Наддніпрянщині, окрім гаївкових ігор (рудиментів давніх обрядів і магічних ритуалів), збереглися весняні пісні, які співають від Благовіщення. У деяких регіонах (Поділля, Холмщина, Підляшшя, Галичина, Підгір’я) цілі групи гаївок чи веснянок отримали назви від окремих ігор: «Галя», «Володар» («Воротар»), «Жук» («Жучок»).
Наприкінці сезону спів веснянок поступово скорочувався, замінюючись звичайними гуртовими (ліричними) піснями. У тематиці веснянок відбиваються ставлення до природи й весни (слова «ладо», «лель»; культ природи в сюжетах танків «Мак», «Льон», «Груша», «Журавель», «Зайчик»), спогади про життєвий уклад і лицарські доблесті часів Київської Русі, козацьких воєн. Здебільшого веснянки мають любовні мотиви (обрання пари, сватання, сімейні стосунки, символічні подарунки, жарти).
(Прослуховування українських народних пісень «Мак», «А ми просо сіяли», «Ой, весна, весна та й весняночка» — див. 1-й «Вінок веснянок» М. Лисенка, «Благослови, мати, весну закликати» — див. 2-й «Вінок веснянок» М. Лисенка.)
Русальні пісні виконувались наприкінці травня — на початку червня. Вони уславлювали весняну природу, людське кохання. За народними віруваннями, русалки в цей час виходили з води — бігали полями, могли залоскотати подорожніх. Мотиви русальних пісень багато в чому збігаються з мотивами веснянок, пов’язаних із образами природи (ліс, плетіння вінків, образи дерев). Існує давній обряд прибирання і замаювання дівчини, яку водять, співаючи пісню про тополю. Подекуди збереглись також процесійні обходи поля з виспівуванням царинних пісень — своєрідних молитов за урожай і збереження його від стихії.
Купальські пісні здавна виконувались на літнє свято Івана Купала, ними проводжали весну. Це свято супроводжували певні обряди — молодь стрибала через вогнище, дівчата ворожили, плели вінки та пускали їх за водою, уранці купалися в росі.
Жнива — пора тяжкої праці, але водночас — це найщасливіший час для селянина-хлібороба, який радіє врожаю. У жнивах розрізняють три етапи: початок жнив (зажинки), самі жнива й завершення жнив (обжинки). За цим принципом групуються й основні обрядові дії, що супроводжуються виконанням жниварських пісень — зажинкових, жнивних, обжинкових.
Зажинання першого снопа. До нього зверталися, співали величальних пісень. Коли жали на чужому йолі, співали також і господареві. Під час самих жнив обрядів не було; співали й жартували, повертаючись дорогою з поля. Значне місце в тематиці пісень посідали скарги на тяжку працю, звертання до сонця, очікування вечора.
Обжинки — найурочистіша частина жнив, що складалася з кількох епізодів: завивання «бороди» («кози»), коли підбирали залишені на полі колоски, заплітали їх, уквітчували, обв’язували стрічкою, зерно витрушували на ниву, пригинаючи «бороду» до землі, і водили біля «бороди» хороводи, співали пісні; обряд вінка— обирали серед жниць «царівну», коронували її вінком, до рук давали прикрашений стрічками і квітами сніп, співаючи, йшли до села, обходячи двори, вітали господарів із завершенням жнив і плели всі разом вінок, який вручали господареві, за вінок вимагали викуп — пропонували влаштувати вечерю, після чого танцювали й співали.
Мотиви пісень цього типу — привітання господарів, побажання щастя, добробуту. Жниварські пісні містять мотиви висміювання лінивих косарів або женців, скарги на важку фізичну працю. Серед мотивів обжинкових пісень — подяка ниві за щедрий урожай, величання господарів, оспівування обжинкового віночка — символу врожаю.
Весільні пісні. Виникнення найстародавніших груп весільних пісень належить до первіснообщинного суспільства. Вони відбивають такі давні весільні звичаї, як: «умикання» молодої, «викуп» молодої, «заговорювання» чи заклинання «злих» або «добрих» сил природи. Весь цикл пісень, що супроводжують весілля, умовно можна розподілити на дві основні частини: 1) до шлюбу, у центрі — ліричний образ молодої, її прощання з батьківським домом, дівуванням, подругами; 2) після шлюбу — пісні величальні, вітальні, жартівливі, танцювальні.
Жартівливі, сатиричні пісні. Весела пісня — це одна з форм залицяння та взаємопізнання парубків і дівчат. Жартівливі пісні про молодь висміюють дівочі й парубочі вади (лінощі та недбальство, дурість і недотепність, нескромність і легковажність), різні недоречні ситуації під час дівування й парубкування, комічні освідчення та непорозуміння. У багатьох піснях-діалогах важливим гумористичним прийомом є мимовільне самовикриття героя (наприклад, у відповіді парубка дівчині, яка кличе його на побачення, змальовується гумористична постать неабиякого боягуза). Пісні такого характеру пронизані м’яким інтимним гумором.
Своєрідну групу жартівливих пісень становлять твори, що зображують життя літніх людей. Різні колізії у взаєминах і непорозуміння родинного життя, відтворені через постаті діда й баби, набувають яскравої гумористичності й рельєфності.
Особливою різноманітністю тематики відзначаються жартівливі пісні про аномалії в інституції кумівства. Між кумом і кумою могли встановлюватись дуже близькі взаємини, які з погляду народної моралі викликали заперечення, а отже, й гумористичне висвітлення.
(Слухання пісні «Грицю, Грицю, до роботи» з наступним аналізом.)
Коломийки — це короткі пісеньки-куплети, що складаються з двох віршів. Зміст коломийок здебільшого побутовий: кохання, розлука, жарти, кепкування, життя селянина, рекрута, жовніра, сатира на багатіїв, владу, різні сторони життя. Коломийки домінують у фольклорі гуцулів і бойків. Під коломийки грають музики (скрипка, бас, барабан, тарілки). Як танок коломийка відома з XVI ст. У різних місцевостях їх виконують по-різному за темпом і танцювальними фігурами.
Колискові пісні. За своїм виникненням цей вид пісень теж належить до найстаровинніших. Вони виконувалися напівнаспівно, мали невелику за обсягом мелодію, розмірений ритмічний рух. Типові, найпоширеніші образи колискових – сіренький котик, коза рогата, горобчик та інші тварини.
(Слухання пісні «Ой, ходить сон».)
«Учень-нотар»
Татаро-монгольська навала на декілька сторіч перервала історичний розвиток нашої держави. Лише з II половини XV ст., після того, як зруйновані українські міста й села почали відроджуватися, почали відновлюватися освіта, наука, культура. Найважливішою галуззю професійного музичного мистецтва залишається церковна творчість.
Музиканти Київської Русі не використовували нотного письма, хоча в Західній Європі нотописання виникло в IX ст. Мелодії записувалися за допомогою спеціальних знаків — крюків. Звідси і походить знаменна або крюкова нотація — інтерпретований варіант візантійської нотації. Вона характеризується відсутністю лінійок, приблизною визначеністю висоти й тривалості звуків. У подальшому всі зусилля музикантів були спрямовані на вдосконалення крюкової нотації шляхом подолання неточності запису.
Упродовж тривалого історичного розвитку знаменний розспів поступово інтонаційно й ритмічно збагачувався, відбувалося розширення діапазону звукоряду, спостерігалися ладові зміни, виникло чимало його різновидів.
Виникнення багатоголосого співу спричинило певні труднощі у запису музики старим крюковим способом. Це зумовило появу строчного співу — ранньої перехідної форми церковного багатоголосся. Особливістю запису цього співу було те, що хорові партії записували крюками над текстом кількома рядками відповідно до кількості голосів. Це призвело до поступового розвитку поліфонічних засобів музики, викликало створення віртуозних хорових форм, що виконувалися на вісім і більше голосів.
Із XVI ст. в Києві виникає новий запис нот, так зване «київське знам’я», що пишеться на п’яти лінійках («знам’я» означало «знак»). Знаменний розспів був суто вокальним, без супроводу музичних інструментів. Його краса і самобутність викликали захоплення у багатьох іноземних мандрівників.
У хоровому співі відбулося чітке розмежування голосів за висотою і тембром: бас, тенор, альт, дискант. Тексти записували знайомою народу слов’яно-руською мовою, а музику — уже не крюками, а новим «київським знам’ям». Це вже було нотно-лінійне письмо, що дещо відрізнялося від сучасного. Спів вівся за спеціальними рукописами-книгами. Склалися дві системи нотних записів — самобутня і візантійська. Усі наспіви, що виконувались у церкві в будні, а також святкові дні за календарем (від вересня до серпня),— у XIV—XVI ст. збирались поступово в одну велику, гарно прикрашену рукописну книгу — ірмолой.
Професійна музика того часу, окрім монастирів і храмів, зосереджується здебільшого у братських школах ,та академіях. Під керівництвом учителя музики, чи як тоді писали «мусики», учні повинні були співати в хорі не лише Службу Божу, але й вивчати світські твори — написані спеціально для привітання іменитих гостей і князів, або супровідні театральні декламації на грецькі, латинські та українські тексти, так звані шкільні драми, у яких церковні сюжети розігрувались із цілком «світською» пишністю. Вистави супроводжувались музичними номерами, збагачувались розкішними костюмами та декораціями. Музика в цих шкільних драмах посідала дуже важливе місце, містила канти, коляди й псалми різноманітного змісту, .що виникли в середовищі народних музикантів. Отже, відбувались зближення і взаємовплив народної та церковної професійної музики.
На XVI ст., тобто на час розвитку освіти в братських школах та академіях, припадає поширення в Україні багатоголосого співу, що тоді називали партпеспим, тобто складеним із багатьох окремих « партій »-голосів.
2. Запис у зошитах
-
Актуалізація набутих знань учнів (рефлексія)
-
Слово вчителя
Спираючись на визначення, з якими ми ознайомились на уроці, самостійно заповніть стовпчики таблиці «Музична культура Київської Русі».
-
Самостійне заповнення учнями таблиці
Музична культура Київської Русі
Церковний спів
|
Світська музика
|
Особливості нотування
|
Народна музика
|
|
|
|
|
Слова для заповнення таблиці:
-
київський розспів;
-
військова;
-
придворна;
-
шкільна драма;
-
восьмігласіє;
-
київське знам’я;
-
весільна;
-
жартівлива;
-
канти;
-
колискові;
-
псалми;
-
колядки;
-
жниварські пісні;
-
щедрівки.
-
Підбиття підсумків уроку
Інтерактивний метод «Інтерв’ю»
Група «журналістів» ставить групі «слухачів» запитання, які вони підготували під час виступів групи «пошуковців». Група «слухачів» намагається відповідати на запитання якомога докладніше. Доповіді, запитання за ними й відповіді на запитання учні оцінюють колективно.
-
Домашнє завдання:
- доповнити альбом «Історія й культурна спадщина мого народу» новими сторінками з інформацією про музичну культуру Київської Русі. |