Методична розробка практичного заняття з пропедевтики психіатрії
для студентів 3 курсу медичного факультету №2 (спеціальність – медична психологія).
ТЕМА: Другий етап діагностики психічних хвороб. Визначення типу внутрішньої картини хвороби при психічних захворюваннях. Оцінка переважання ендогенного, екзогенно-органічного та психогенного типу реакцій.
І. Актуальність теми: На другому етапі діагностики психічних захворювань (конструювання діагнозу) основне місце приділяється визначенню переважання тих чи інших типів реакцій: екзогенного та екзогенно-органічного, реактивного, ендогенного. Ґрунтуючись на виявленому на першому етапі діагностики рівні психічних розладів, лікар може оцінити ці порушення в плані типів реакцій, що дасть можливість попередньо думати про нозології даного стану. Якщо на першому етапі виявлені розлади були віднесені до психотичного рівня, то їх можна кваліфікувати наступними групами психозів: ендогенними, екзогенними і екзогенно-органічними або реактивними.
ІІ. Навчальні цілі заняття.
Мати уявлення (α – І): типи реагування на захворювання, типи внутрішньої картини хвороби.
Знати (α – ІІ): класифікацію типів реакцій, основні характеристики кожного типу реакцій, зміст поняття «внутрішня картина хвороби», класифікацію типів ВКХ, особливості кожного типу
Оволодіти (α – ІІІ): навичками діагностики типів реакцій та видів внутрішньої картини хвороби.
Вміти (α – ІІІ): визначати тип психічного реагування, визначати тип внутрішньої картини хвороби, визначати тактику поведінки лікаря з пацієнтами, залежно від типу їх реагування на захворювання; вести бесіду із пацієнтами враховуючи їх індивідуально-психологічні особливості та характер відношення до захворювання.
ІІІ. Цілі розвитку особистості (виховні цілі): деонтологічні принципи спілкування з хворими, правові аспекти діагностики та лікування психічних хвороб, урахування індивідуально-психологічних особливостей пацієнта на різних етапах діагностичного процесу.
ІV. Міждисциплінарна інтеграція.
Дисципліна
|
Знати
|
Вміти
|
-
Попередні (забезпечуючі) дисципліни:
Нормальна фізіологія
Загальна психологія
Нормальна анатомія
Нормальна фізіологія
Експериментальна психологія
|
Фізіологія ВНД
основні закономірності формування психіки в процесі видової еволюції й розвитку окремого індивідууму.
Будова головного та спинного мозку, їх структурна та функціональна організація
володіти методами психологічного дослідження окремих психічних процесів
|
|
-
Наступні дисципліни ті, що забезпечуються:
Психіатрія
Патопсихологія
Терапія
|
|
|
-
Внутрішньопредметна інтеграція (між темами даної дисципліни):
Тема1,2,3,4
|
|
|
V. Зміст теми заняття:
Екзогенний тип психічного реагування являє собою психічні реакції, стани, що виникають внаслідок органічних уражень головного мозку. Під органічними причинами в психіатрії прийнято розуміти будь-які нефункціональні (непсихогенні) причини, що безпосередньо впливають на головний мозок людини. До них відносяться черепно-мозкові травми, судинні та інфекційні захворювання головного мозку, пухлини, а також інтоксикації.
До психогенного типу психічного реагування відносять психічні реакції, стани, причини яких криються в психотравмуючому впливі життєвих подій. Будь-яка подія, конфлікт, фрустрація або життєва ситуація можуть викликати розлад, який відносять до психогенним типу.
Під ендогенним типом психічного реагування мають на увазі психічні реакції, стани, викликані внутрішніми (ендогенними), спадково-конституціональними причинами.
Нижче будуть наведені деякі психопатологічні синдроми, що мають достатньо підстав для віднесення їх до одного з типів психічного реагування. Тобто
прогноз, але це не викликає у нього емоцій тривоги і неспокою. У таких хворих іноді легко утворюється неадекватна (завищена) модель очікуваних результатів лікування та «сверхоптимальна» модель отриманих результатів лікування.
Гіпернозогностичний тип - у хворого є перебільшено яскраве емоційне забарвлення переживань, пов'язаних з хворобою, при цьому формується занижена модель очікуваних результатів лікування.
Прагматичний тип емоційного ставлення до хвороби: хворий знаходиться в діловому контакті з лікарями, прагне до реальної оцінки хвороби та прогнозу, приділяє увагу оптимальній організації лікувальних та профілактичних заходів.
В основі формування нозогностичних емоційних відносин лежать певні особливості структури особистості, сформовані насамперед вихованням. Психологічні критерії мають велике значення для диференціювання поведінки, що визначається типом нозогностичних відносин, від симуляції і агравації.
Як свідчать клінічні факти і результати попередніх досліджень, структура внутрішньої картини хвороби може бути різною у хворих різних нозологічних форм. «Питома вага» різних складових ВКХ залежить і від преморбідних особливостей особистості. Неоднаково представлені у свідомості окремі елементи ВКХ.
Спостерігається певна динаміка ВКБ з різним співвідношенням її елементів на різних етапах захворювання. При деяких захворюваннях переважаючі спочатку чуттєві елементи ВКХ можуть повністю зникати. їх місце можуть займати результати розумової переробки хворим факту захворювання і емоційна оцінка хвороби. Різна по структурі і динаміці ВКХ створює специфічні і надзвичайно важливі умови розвитку перебудови особистості хворого. Психологічний аналіз мотиваційної сфери хворих показує, що зміна ВКХ може сприяти виникненню нової провідної діяльності у хворих, в рамках якої і відбувається формування патологічних рис особистості.
VІ. План та організаційна структура заняття.
№
п/п
|
Основні етапи заняття,
їх функції та зміст
|
Навчальні цілі в рівнях засвоєння
|
Методи контролю і навчання
|
Матеріали методичного забезпечення:
Контролю, наочності, інструктивні, обладнання, тощо
|
Розподіл
часу
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
1
2
3
4
5
6
7
|
Підготовчий етап
Організація заняття
Постановка навчальної мети та мотивація
Контроль вихідного рівня знань:
-
класифікацію типів реакцій,
-
основні характеристики кожного типу реакцій,
-
зміст поняття «внутрішня картина хвороби»,
-
класифікацію типів ВКХ, особливості кожного типу
Основний етап заняття
Формування професійних вмінь та навичок:
-
Вміти визначати тип психічного реагування,
-
Вміти визначати тип внутрішньої картини хвороби,
-
Вміти визначати тактику поведінки лікаря з пацієнтами, залежно від типу їх реагування на захворювання;
-
Вміти вести бесіду із пацієнтами враховуючи їх індивідуально-психологічні особливості та характер відношення до захворювання.
Підсумковий етап
Контроль та корекція рівня професійних вмінь та навичок
Підведення підсумків заняття
Домашнє завдання
|
ІІ
ІІ
ІІ
ІІ
ІІІ
ІІІ
ІІІ
|
індивідуальна теоретична співбесіда (опитування)
-
тестовий контроль ІІ рівня
-
рішення типових задач ІІ рівня
формування навичок:
практичний тренінг
Метод формування вмінь:
професійний тренінг у вирішенні нетипових клінічних, ситуаційних задач
Метод контролю навичок: індивідуальний контроль навичок та їх результатів
Метод контролю вмінь:
Аналіз та оцінка результатів психодіагностики
-
Тестовий контроль ІІІ рівня
|
Питання ІІ рівня Таблиці
Тести ІІ рівня Малюнки
Задачі ІІ рівня Структурно- логічні схеми, аудіо- та відео матеріали
Професійні алгоритми (інструкції) щодо формування практичних навичок та професійних вмінь.
Таблиці, слайди, психодіагностичні опитувальники, учбові альбоми
Текстові ситуаційні нетипові задачі.
Орієнтовна карта для самостійної роботи з літературою
Рекомендована література
|
1-3 хв
10-25%
10-25%
60-90%
10-20%
|
VІІ. Матеріали методичного забезпечення заняття
1. Психічні реакції, стани, що виникають внаслідок органічних уражень
головного мозку це:
а) екзогенний тип психічного реагування
б) ендогенний тип психічного реагування
в) психогенний тип психічного реагування
г) особистісний тип психічного реагування
2. Психічні реакції, стани, причини яких криються в психотравмуючому впливі життєвих подій це:
а) екзогенний тип психічного реагування
б) ендогенний тип психічного реагування
в) психогенний тип психічного реагування
г) особистісний тип психічного реагування
3. Психічні реакції, стани, викликані внутрішніми (ендогенними), спадково-конституціональними причинами це:
а) екзогенний тип психічного реагування
б) ендогенний тип психічного реагування
в) психогенний тип психічного реагування
г) особистісний тип психічного реагування
5. У структурі ВКХ виділяють рівні:
а) чуттєвий
б) емоційний
в) інтелектуальний
г) мотиваційний
д) всі перераховані вище
6. Тип ВКХ, який характеризується тверезою оцінкою свого стану, активним
сприянням успіху лікування, називають:
а) гармонійний
б) ергопатичний
в) анозогностичний
г) тривожний
д) іпохондричний
7. Тип ВКХ, який характеризується занепокоєнням і підозрілістю щодо несприятливого розвитку захворювання, пошуком інформації про хворобу та її лікування, пригніченим настроєм, називають:
а) гармонійний
б) ергопатичний
в) анозогностичний
г) тривожний
д) іпохондричний
8. Тип ВКХ, який характеризується активним відкиданням думки про хворобу та її наслідки, зневажливим ставленням до хвороби, небажанням лікуватися, називають:
а) гармонійний
б) ергопатичний
в) анозогностичний
г) тривожний
д) іпохондричний
Література.
-
Менделевич В. Д. Психиатрическая пропедевтика: Практическое руководство для врачей и студентов. 2-е изд., перераб. И доп. - М.: ТОО
«Техлит»; "Медицина», 1997., с. 165-167
-
Морозов Г.В., Шуйський Н.Г. Введение в клиническую психиатрию (пропедевтика в психиатрии). - Н.Новгород: Изд-во НГМА, 1998г., с. 132- 133
-
В. Л. Гавенко, Г. А. Самардакова, В. И. Коростий. Пропедевтика психиатрии.
Издательство: Феникс : 2003 г. - 192 стр
-
Крепелин Э. Введение в психиатрическую клинику. 2004г - 493 стр.
-
Коркина М. В., Лакосина Н. Д., Личко А. Е. Психиатрия: Учебник. — М.: Медицина, 1995. — 608 с.; ил. — [Учеб. лит. Для студентов мед. вузов]
Підготувала: асистент Герасимук В.А.
Затверджено на засіданні кафедри, прот.№_ від «__»__ 2012 р.