Створення виховного середовища, що сприяє формуванню



Дата конвертації30.04.2016
Розмір84.3 Kb.
Створення виховного середовища, що сприяє формуванню життєвої компетентності всебічно та гармонійно розвиненої особистості

Автор: класний керівник 8 – А класу Доманівського РНВК «Доманівська ЗОШ І -ІII ст.№1 – Центр дитячої та юнацької творчості » Доманівської районної ради Миколаївської області, спеціаліст вищої категорії, старший вчитель Дерев’янко Людмила Василівна.

Основна мета : формування ціннісних орієнтацій і ставлення особистості як основи її життєвої позиції.

Уміння виховувати – це все-таки мистецтво. А важливий показник педагогічної майстерності, на мою думку,- це пошук нових шляхів підходу до дітей, уміння впливати на них.

Напрямки моєї системи виховання «Створення виховного середовища, що сприяє формуванню життєвої компетентності всебічно та гармонійно розвиненої особистості» представляють собою деякий синтез вже відомого, перевіреного на практиці, та нового, запропонованого мною для умов нашого навчально-виховного комплексу . При цьому керуюсь нормативно – правовою базою та досягненнями педагогіки і психології.

Крім того, впроваджую в свою роботу практичний досвід сучасної школи, при цьому керуюся особистісно орієнтованим підходом до здібностей, нахилів кожної дитини, створюючи умови для саморозвитку, самовдосконалення, самореалізації на основі національних та загальнолюдських цінностей.

Як класний керівник прагну створити таке виховне середовище, яке буде

сприяти формуванню ціннісного ставлення учнів насамперед до самих себе . Адже, щоб полюбити інших людей, потрібно спочатку полюбити себе. Тому навчаю цінувати себе як носія фізичних, духовних та соціальних сил.

Проблему формування здорового способу життя вирішую за допомогою:

відвертих розмов: «Твій режим дня», «Як зберегти свій зір», «Чистота - запорука здоров'я», «Ти і твоє здоров’я», «Яким є моє харчування ?», «Шкідливі звички. Чи життя в своє задоволення?»;КТС, годин спілкування, усних журналів: «Здорова дитина - здорова нація», «Твоє майбутнє у твоїх руках» ;вікторин:«Вогонь – друг, вогонь - ворог», «Правильно чи неправильно»; конкурсу малюнків: «Найцінніше щастя в житті - здоров'я»; декад: «Ні, шкідливим звичкам», «Ні, туберкульозу»; беремо участь у спортивних святах, туристичних зльотах, тижнях здоров’я.

Учні класу активно займаються спортом. Мають високі досягнення у змаганнях з футболу(18,75%), гандболу(25%), легкої атлетики(12,5%), тенісу(25%), туризму(18,75%).

Вирішення проблеми збереження власного здоров’я закладено в самій людині, у знанні та розумінні нею проблем формування, зміцнення і відновлення його, а також в умінні дотримуватись правил здорового способу життя. Саме сьогодні зростає роль превентивного виховання, яке передбачає попередження, запобігання, охорону, захист людини від наркозалежності, вживання алкоголю, куріння. Проводжу з учнями такі виховні заходи: години спілкування: «Наркоманія - смерть для людини», «СНІД - небезпечна хвороба XXI століття», «Знати, щоб жити»; диспути «За хмарою тютюнового диму»,«Чому люди починають курити?»; конкурси малюнків; просвітницькі тренінги:«Суд над цигаркою»,«Здоров’я і шкідливі звички»; анкетування; зустрічі: з працівниками адміністративних органів, представниками служби у справах дітей Доманівської райдержадміністрації та Центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді .

Ціннісне ставлення до сім'ї, родини, людей виявляється у моральній активності особистості, прояві відповідальності, чесності, працелюбності, справедливості, гідності, милосердя, толерантності, совістливості, терпимості до іншого, доброзичливості, готовності допомогти іншим. У рамках цього напрямку, починаючи з 5-го класу, проводжу: диспути, відверті розмови, години спілкування: «Чи можна прожити без конфліктів?», «Відповідальність - найкращий путівник у вчинках», «Турбота за інших – головний обов’язок у житті»; «Моє і чуже», «Дерево з коріння починається, а людина - з сім’ї», «Як долати агресивність?», «Пам’ятай, що батько й матір живуть для твого щастя», «Чому потрібно поважати старших». Охоче діти беруть участь у таких заходах: грі-експресі: «Шкідливі звички заважають усім»; КТС: «Добро починається з тебе»; проектах «Твори добро, бо ти – людина», «Світ добра і зла»; уроках доброти: «Милосердя, любов і надія», «Милосердя і доброта – людських два крила. На добро добром спіши воздати», «Людей я буду любити, добро й милосердя чинити», «Поспішайте творити добро»; просвітницьких тренінгах «Вчимося бути толерантними»; виставках-конкурсах «Золоті руки мого тата»; родинному святі «Будь благословенна, нене!».

Ціннісне ставлення до природи формую у процесі екологічного виховання, завдання якого – сприяти накопиченню екологічних знань, виховувати любов до природи, прагнення берегти, примножувати її. Воно виявляється у таких ознаках: усвідомленні функцій природи в житті людини та її самоцінності; почутті особистої причетності до збереження природних багатств, відповідальності за них; здатності особистості гармонійно співіснувати з природою; здійснювати природоохоронну діяльность з власної ініціативи.

Основні завдання та зміст моєї роботи у цьому напрямку :



  • Прищеплення любові до природи, бажання берегти та примножувати її.

  • Нагромадження екологічних знань та їх усвідомлення.

  • Формування моральних почуттів обов'язку і відповідальності за збереження краси й природи, та участі в її охороні.

У цьому напрямку проводжу: години спілкування: «Ми - люди, поки є природа», «Збережімо нашу Землю блакитною і зеленою», «Подорож екологічною стежкою», «Планета у нас одна», «Екологічна безпека України», «Ми відповідаємо за тих кого приручили»; трудовий десант: «Побудуй будиночок для птаха», «Ліквідація стихійного сміттєзвалища на території мішаного лісу» ( у рамках Всеукраїнського юнацького фестивалю «В об’єктиві натураліста») ; фото – конкурс: «Моє бачення про екологічну проблему Доманівки» ( у рамках проекту «Дій глобально – думай локально»,який проводила Доманівська районна дитяча громадська асоціація «Чиста вода»); конкурс малюнків: «Природа у нас одна»; екологічна стежка: «Щедрий голос природи слухаю я»; похід до лісу: «Природа – це казка, яку треба читати серцем».

Важливою складовою змісту виховання особистості є ціннісне ставлення до праці. Воно передбачає усвідомлення дітьми соціальної значущості усіх видів праці, умінні виконувати певні трудові дії, планувати, регулювати й контролювати трудову діяльність, мати навички самообслуговування, ведення домашнього господарства, вміння доводити справу до логічного завершення, мати уявлення про сучасний світ професій та розвинену потребу в трудовій активності, ініціативність, сформованість працелюбності як базової якості особистості. Вважаю, що важливим завданням сучасної школи є виховання творчої конкурентоспроможної особистості, яка усвідомлює суспільну значимість праці. З цією метою у своїй роботі використовую: акції: «Затишок класної кімнати», «Ветеран живе поруч»; «Турбота», «Посади дерево»; трудовий десант: « Квіти на нашій ділянці»;



години спілкування: «Присадибне господарство – гарантія добробуту», «Вибір професії – важливий крок у житті»; вікторини: «Хто більше знає професій і про професії?»; зустрічі з фахівцями та майстрами праці: «З ремеслом дружити – у житті не тужити», «Таємниця майстерності»; відверті розмови: «Мої обов'язки в родині», «Як організувати себе»; диспути: «Чи вмію я працювати?», «Як навчитись цінувати і розраховувати час?», «Що я знаю про майбутню професію?»

Ціннісне ставлення особистості до культури і мистецтва формую у процесі естетичного виховання, яке виявляється у відповідній ерудиції, широкому спектрі естетичних почуттів, діях і вчинках, пов'язаних з мистецтвом. Важливим є те , щоб діти сприймали об'єкти довкілля як естетичну цінність, володіли системою елементарних мистецьких знань, адекватно сприймали художні твори, діяли в мистецькій сфері, мали власний погляд на світ, здатність радіти за інших. Використовуючи мистецтво як основний чинник естетичного виховання, враховую концентрацію учнів на пізнанні свого внутрішнього світу, а отже, використання мистецтва як засобу духовного становлення. Ефективними формами роботи в цьому напрямку є: вікторина: «Народ скаже — як зав'яже», години спілкування: «Письменники рідного краю», «Мистецтво і мода»; відверті розмови: «Естетика зовнішнього вигляду», «Культура поведінки: ідемо до музею»; анкета думок: «Культурна людина. Яка вона?»; конкурси: «Краса врятує світ», «Міс осінь», дитячої творчості «Знай і люби свій рідний край»; диспут: «Музика, яку ми слухаємо, яку ми любимо»; участь у шкільній самодіяльності: хор «Товариш», вокальні ансамблі «Веселка», «Зорецвіт», драматичний гурток «Корифей» та танцювальний колектив «Поліданс»; учні охоче здійснюють походи по місцях роботи археологічної експедиції у с. Богданівки, Анетівки.

Формуючи ціннісне ставлення учнів до суспільства і держави,яке виявляється у патріотизмі, правосвідомості, політичній культурі та культурі міжетнічних відносин, застосовую такі форми роботи: години спілкування: «Домашні обереги»,«Народний етикет - невичерпне джерело українського народу», «Що я знаю про Україну?», «Власний дім - і я господар в нім» (до Дня Соборності України ), «Символи моєї держави», «Нема без кореня рослини, а нас людей, - без Батьківщини»; уроки пам’яті: «Час і досі не загоїв рани» (до Днів пам'яті жертв голодоморів в Україні ),« В житті є пам'ять, що ніколи не вмирає…» (до Дня партизанської слави) , «Афганістан - біль і пам’ять», «Це треба не мертвим, це треба живим», «У тиші урочистій до пам'яті йдемо» (до Дня Перемоги); відверті розмови: «Немає прав без обов'язків», «Конвенція ООН та Конституція України про права дітей», «Герої завжди поміж нас», «Школа - наш дім, ми - господарі в нім», «Кожен має право на правову допомогу»; диспут: «Кобзар в моєму житті та житті країни»; анкети думок: « Я і обов’язки громадянина»; подорож: «Україна – наш спільний дім»; інтелектуальна гра: «Чи знаю я рідну мову»; рольова гра: «Права дітей»; КТС: «Закони життя нашого класу», «Ніхто не забутий, ніщо не забуте»; усні журнали: «Духовні цінності українців»,«Немає кращої землі, ніж та, що зветься рідним краєм» (до 75 – річчя Миколаївської області); зустрічі з працівниками правоохоронних органів.

Мета цих виховних заходів - усвідомлення єдності власної долі особистості з долею Батьківщини: виховання почуття патріотизму; любові до рідного краю.

Отже, у співпраці з учителями та батьками виникають гармонійні взаємини між дорослими та дітьми, які сприяють зростанню здорової особистості, успішній соціалізації дитини та формуванню її життєвої компетентності як сім’янина, громадянина, носія культури, професіонала





Підводячи підсумки, можу з гордістю сказати, що колектив класу постійно перебуває у русі, розвитку. Учні стали краще вчитися, створився дружній, організований колектив, який самостійно може виконати поставлене завдання. Діти вчаться аналізувати і виправляти недоліки, уникати конфліктів; вони доброзичливі у спілкуванні, емоційно відкриті до моральних проблем, стали по-іншому ставитись до себе : поведінка, ретельність , здоров'я ; до близьких: повага, вдячність; до оточуючих: почуття колективізму, патріотизму...


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка