«Стежка до літератури» Методичний конструктор уроків



Сторінка1/4
Дата конвертації12.04.2016
Розмір1.1 Mb.
  1   2   3   4


Управління освіти виконавчого комітету

Кременчуцької міської ради

Кременчуцький міський науково-методичний центр

Вечірня (змінна) середня школа №3



«Стежка до літератури»

Методичний конструктор уроків

української літератури в 10 класі

Москалик Г.Ф.

учитель української літератури

вечірньої (змінної) середньої школи №3

2011

Управління освіти виконавчого комітету



Кременчуцької міської ради

Кременчуцький міський науково-методичний центр

Вечірня (змінна) середня школа №3


«Стежка до літератури»

Методичний конструктор уроків

української літератури в 10 класі

Москалик Г.Ф.

учитель української літератури

вечірньої (змінної) середньої школи №3

2011

Методичний посібник «Стежка до літератури»/ Упорядник Москалик Г.Ф.- Кременчуцька вечірня (змінна) середня школа №3 - 2011.- 80с.



Методичний посібник розрахований на вчителів-філологів, учнів загальноосвітніх та вечірніх (змінних) середніх шкіл.

У ньому вміщено матеріали для конструювання уроків української літератури в 10 класі за чинними програмами академічного та рівня стандартів. Окремі твори вивчаються також і в профільних класах української філології.

Спроектована система методів та прийомів навчальної діяльності на уроках літератури з вивчення біографії письменників, їхніх творів, вироблення навичок виразного читання, подані різноманітні варіанти домашніх завдань.

Рецензент: Поясок Т.Б., доктор педагогічних наук, професор Кременчуцького національного університету ім. М.В.Остроградського


Схвалено науковою радою Кременчуцького міського науково-методичного центру. Протокол № від
Зміст
1. Вступ------------------------------------------------------------------- 6

2. З методики викладання української літератури на сучасному етапі розвитку освіти ----------------------------------------------------------- 7-29

3. Розвиток драматургії й театру ------------------------------------- 29-32

4. Література кінця ХІХ- початку ХХ століття -------------------- 32-58

5. Консультація ----------------------------------------------------------- 58-78

6. Література -------------------------------------------------------------- 79-80



Вступ
У даному посібнику автором зроблено спробу узагальнити

науковий і методичний досвід учителів-практиків, науковців-літературознавців та методистів з проблем структурованого викладання української літератури в 10 класах загальноосвітніх шкіл. Зміст посібника-конструктора стане в пригоді вчителеві під час планування уроків літератури, доборі матеріалу до співбесід, виконання творчих завдань, аналізі текстів творів. Учням цей посібник буде корисним для самостійної підготовки до уроків. Побудова змісту навчального матеріалу відповідає структурно-логічній схемі за навчальними програмами: Українська література. 10 клас. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Природничо-математичний, технологічний, спортивний, суспільно-гуманітарний, художньо-естетичний напрями; філологічний напрям (профілі – іноземна філологія, історико-філологічний). Академічний рівень / Укладачі: М.Г. Жулинський, Г.Ф. Семенюк – керівники авторського колективу; Р.В. Мовчан,  Н.В. Левчик, М.П. Бондар, О.А. Камінчук, В.І. Цимбалюк. – К.: Грамота, 2009. – 88 с. Програма академічного рівня збігається за змістом і формою з програмою рівня стандарту (як за кількістю годин, так і за вимогами до рівня оцінювання навчальних досягнень учнів); Українська література. 10 клас. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Філологічний напрям (профіль української філології). Профільний рівень / Укладачі: М.Г. Жулинський, Г.Ф. Семенюк – керівники авторського колективу; Р.В. Мовчан,  Н.В. Левчик, М.П. Бондар, О.А. Камінчук, В.І. Цимбалюк. – К.: Грамота, 2009. – 180 с.

Відомості з теорії літератури винесено в рубрику «Консультація».

Любі друзі!

Реформування освіти, її змісту, структури вимагає нових ефективних підходів до вивчення літератури, і української зокрема, у школі.


Сучасний учитель літератури повинен відійти від усталених стереотипів, що склалися роками у вітчизняній методиці викладання шкільного курсу літератури. Центром уваги на уроці є учень з його життєвими, віковими та психологічними особливостями. Уроки літератури повинні вчити дитину жити на Землі, сприяти її соціалізації. Важливо, щоб школярі не просто заучували готовий матеріал, а постійно вели інтелектуальний діалог з письменником і читачами, виробляли власну оцінку його творчості, пізнавали секрети мистецької майстерності, училися дискутувати, самостійно аналізувати твір.

За основу викладання літератури, на думку дослідниці Г.Токмань, необхідно взяти саме особистість і її вільну думку – це є важливим завданням сучасної методики.


А основними принципами викладання літератури, як зазначено в проекті Концепції літературної освіти в 11-річній школі, повинні стати доступность, діалогізм, естетизм і патріотизм.

Учитель має заторкнути духовні основи індивідуальності кожного учня. Механізм такого «заторкування» криється у діалозі:


- актуалізує діалогічні відносини, в які текст вступає з історичною епохою, літературною та загальномистецькою традицією, іншими текстами.

Роль учителя у викладанні української літератури – це тлумачення ним того, як «обирали» себе письменник та його герої; як автор втілювався в мистецьке слово, обираючи саме такий образ, стиль; яку інтерпретацію твору обрав сам учитель і чому; спонукання учня до екзистенційного прочитання художнього тексту.

Концепція методики викладання української літератури з домінуванням екзистенційно-діалогічної парадигми не заперечує наявності інших домінантів, проте принципово протистоїть примітивізації вивчення дитиною літератури за одномірною, канонізованою схемою – хоч би якого спрямування вона була.

Обравши названу концепцію як домінантну, постають такі завдання викладання української літератури в старшій школі:



  • індивідуальне, особистісне прочитання художнього тексту;

  • емоційно-інтуїтивне сприйняття та подальше осмислення його ідейно-тематичної основи та естетичних особливостей;

  • «зустріч» з автором як митцем, національним діячем культури, цікавою, унікальною особистістю;

  • багатогранне прочитання діалогу тексту з епохою, літературною традицією, іншими текстами;

  • опанування літературознавчого матеріалу (у межах шкільного літературознавства) на сучасному науковому рівні;

  • екзистенційний вплив художнього слова як вибір себе у процесі аналізу тексту;

  • уміння аналізувати твір з урахуванням його жанрової природи;

  • достатнє володіння теоретико-літературним апаратом, яке дає змогу самостійно інтерпретувати текст;

  • розвиток та реалізація індивідуальних філологічних нахилів і творчих обдаровань старшокласників;

  • розвиток монологічного і діалогічного мовлення на літературні теми.
  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка