«Старий і море» повість-притча про людину. «Життєподібний» сюжет і філософсько-символічний зміст твору



Скачати 66.31 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір66.31 Kb.
Тема уроку: «Старий і море» - повість-притча про людину. «Життєподібний» сюжет і філософсько-символічний зміст твору

Мета уроку:



  • освітня: розкрити філософсько-символічну суть твору, визначити його художню своєрідність, дати поняття про «ефект айсберга», показати особливості жанру повісті-притчі;

  • розвиваюча: сприяти в оволодінні навичками вести навчальний діалог, формувати навички аналізу художнього тексту, робити узагальнення і висновки;

  • виховна: формувати в учнів потребу у придбанні знань, толерантність у навчальних взаємодіях, духовну стійкість, силу волі, гуманістичне ставлення до навколишнього світу

Очікувані результати: учень дає визначення поняттю «повість-притча», визначає філософсько-символічний зміст твору

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (аналізу художнього твору)

Наочні засоби навчання: картки уроку, фрагмент мультиплікаційного фільму «Старий і море» (режисер Олександр Петров, 1999 р.), запис відеофрагменту (морські пейзажі)

Змістові лінії літературної освіти:


• Л (літературознавча) – повість,притча,портрет, літературний герой, сюжет, «ефект айсберга»
• А (аксіологічна) – ціннісно-орієнтаційний зміст твору
• К (культурологічна)– образи в анімації
• М (мовленнєва) – створення власного висловлювання
• Д (діяльнісна) – аналіз,синтез

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми,визначення учнями завдань уроку

Слово вчителя



  • Сьогодні ми продовжимо знайомство з творчістю Ернеста Хемінгуея. Визначимо ключові слова теми уроку та спробуємо виявити, про що будемо говорити на уроці.

  • Про щоб я хотів би дізнатися на уроці? (Очікувані результати)

ІІІ. Перевірка домашнього завдання. Історія написання повісті-притчі

ІV. Актуалізація опорних знань

Картка уроку. Завдання № 1. Запис визначення поняття «повість-притча»

V. Робота над темою уроку

1) Робота над символікою назви повісті (запис в картки уроку; завдання № 2)

2) Попереднє враження від образу Сантьяго (запис в картки уроку; завдан-



ня № 3)

3) Робота з підручником. Знаходження в тексті опису Сантьяго

- Які враження додалися?

4) Слово вчителя.

Вершиною айсберга є її сюжет. Відновити деякі події сюжету нам допоможуть наші однокласники

(Читання монологів на фоні відео із морськими пейзажами)

Монолог моря

Я – безмежне синє море. Гордовите і вільне, як політ думки. Мільйони років я кочу свої хвилі, розбиваючи їх в бризки, до земної суші. За ці мільйони років я збагнуло безліч загадок і таємниць нашого світу. А ще я багато дізналося про дивну істоту, яка називає себе людиною і бачить себе центром Всесвіту. Але є серед цих людей один, який здивував навіть мене. Це старий рибалка Сантьяго. Ми знайомі вже не один десяток років. Він – незвичайний. Старий Сантьяго називає мене добрим і прекрасним. Він любить все,що є моєю сутністю: легкий бриз, що лагідно торкається його обличчя вранці, фантастичної краси морських мешканців, з якими часто розмовляє. Дивний старий! Він ставиться до мене,як до живої істоти, коханої жінки. «Луна хвилює море, як жінку», - так часто думає про мене старий.

Але іноді я буваю дуже вередливим, що змушує старого страждати. І що ж ви думаєте? Він не скаржиться, не гнівається на долю і мене. Дивний старий! Іноді мені здається, що я ним захоплююсь

Монолог Маноліна

Хочу ходити у море зі старим, бо вже заробив трохи грошей. Хто для мене старий? Він навчив мене всьому, що я вмію: ловити рибу, керувати човном…І я люблю старого. Як ми познайомилися? Я вірив, що старому ще пощастить, а поки запропонував почастувати його пивом. Старий погодився. «Що ж, - відповів він. – Якщо рибалка хоче почастувати рибалку…» Ми сіли на «Терасі», у маленькому ресторанчику, який відвідували рибалки. Дехто з молодих сміявся над старим, але той не ображався. Літні рибалки із сумом дивилися на нього. Я попросив дозволу допомогти старому наловити сардин для приманки, але той відмовився. Ми згадали, як я перший раз вийшов у море зі старим. Тоді мені було 5 років, але Сантьяго не забув нічого. Він подивився на мене довірливо і сказав, що якби я був його сином, то він би взяв мене у море. Але у мене є батьки, до того ж я ,здається, попав на щасливий човен. Я буваю в гостях у старого…У його бідній домівці лише стіл, стілець та неіснуючі сітка для сардин, миска рису з рибою…Сітку давно продали, однак кожного дня ми робимо вигляд, що вона є…Ще старий упевнений, що 85 – щасливе число, і назавтра він може впіймати рибу на тисячу фунтів…Море, це його мрія, не зрадь її!

Монолог Сантьяго

Я – Сантьяго – старий самотній рибалка, який протягом 84 днів виходив у море з однією думкою: спіймати рибину «на тисячу фунтів чистої ваги». 40 днів зі мною у море виходив мій юний друг Маноліно, який любив, поважав мене.Чуєш, Море, поважав мене! Цей хлопчик прислухався до мене, вчився не тільки вправно рибалити, а й думати про все, що оточує людину. Батьки Маноліна забороняють йому рибалити зі мною, тому що ти, Море, не поважаєш переможених…Бо всі вважають мене справжнім невдахою, адже за останні дні я нічого не зловив. Але я вірю, що на 85-й день мені неодмінно пощастить. Я упевнений в собі, вірю у свій досвід, фізичну силу. Чуєш мене, Море?

Під час читання монологів записати в таблицю (завдання № 4), що можна вважати фантастичним, а що реальним.

Висновок: сюжет повісті дуже простий, життєподібний, не містить у собі особливої мудрості. Вершина айсберга не відкриває нам секретів. Такий художній прийом називається «ефектом айсберга». Як відомо, 1/3 айсберга знаходиться над водою, а 2/3 – під водою. Ці дві третини і має домислити читач. Розкриття цього підтексту означає наближення до розуміння повісті. Починаємо занурення.

5) Робота над проблематикою твору

- Ось старий іде у море (демонстрація уривку із мультиплікаційного фільму)

Випереджальне завдання (записати у картки відповіді на запитання)



  • Як старий ставиться до великої риби?

  • Що для нього означають спогади про спортивні змагання?

  • Що з таке природа для старого Сантьяго ( Завдання № 5)

6) Робота з текстом. Сутичка Сантьяго з великою рибою

А) Читання від слів «Раптом йому стало жаль велику рибу, що була в нього на гачку…» до «…Цікаво, чи вона робить це свідомо, чи просто на відчай душі, як оце я?»

Випереджальне питання:

Як ви гадаєте, навіщо старому була потрібна риба? Як він характеризує рибу?

Б) Читання від слів «Шкода, що немає хлопця…» до «…І ніхто не зарадить ні їй, ні мені»

Випереджальне питання:

Про що шкодує старий? Що означає «пов’язані спільною долею»?

В) Читання від слів «Мабуть,треба знову спустити з корми оту малу снасть…» до «…Але я покажу їй, на що здатна людина й що вона може знести»

Випереджальне питання:

У якому стані знаходиться старий? Про що він думає?

Г) Читання від слів «Як ти себе почуваєш, рибо?...» до «… То ще добре, що нам не доводиться полювати на зорі»

Випереджальне питання:

У якому тепер стані знаходиться старий? З ким він розмовляє?

Д) Читання від слів «Він міцно затиснув жилку в правій руці й підпер її стегном…» до «…і він усе далі заходив в утворений хмарами тунель»

Випереджальне питання:

Що снилося старому? Чому, як ви вважаєте, саме це?

Е) Читання від слів «У нього знов запаморочилося в голові, але він до краю напружував м'язи…» до «…Або як оця рибина»,— так само подумки додав старий»

Випереджальне питання:

Ваші враження від двобою?

7) Слово вчителя



  • І ось двобій закінчився. Хто переможець? Як ви гадаєте, хто із супротивників був сильнішим – рибина чи рибалка?

  • З ким, на вашу думку, бореться головний герой – з рибиною чи із самим собою?

8) Робота з текстом

Від слів «Та десь над північ він уже знов відбивався і цього разу знав, що боротьба марна…» до «…Старий знав, що тепер він переможений остаточно й безнадійно, і повернувся на корму»



  • Так хто ж залишився переможцем?

9) Робоча картка. Завдання 6

10) Відповідь на проблемне запитання

- Отже,про кого цей твір? (Цей твір про людину,яка шукає себе у цьому житті, бореться із життєвими негараздами. В образі рибалки розкривається сила духу людини, спроможної протистояти реаліям життя. Це заклик до людини в скрутну хвилину мобілізувати свої сили, свої резерви і…перемогти)

Повторне звернення до епіграфу

VI. Закріплення

Образи – символи в повісті Е.Хемінгуея «Старий і море»

Робоча картка. Завдання 7

VI. Підсумок. Оцінювання

Робоча картка. Завдання 8 (на вибір)

Домашнє завдання



Записати риси новаторства Хемінгуея

  • Створити буктрейлер до повісті-притчі


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка