„Собори душ своїх бережіть, друзі



Скачати 60.71 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір60.71 Kb.
#27538
ТипУрок
Тема уроку: „Собори душ своїх бережіть, друзі”

( за романом О.Гончара „Собор”)



Мета уроку: допомогти учням осмислити роль і місце собору у долі людей; ствердити думку про те, що собор у романі – символ духовної краси людини, її особистої причетності до історичного буття народу і людства в цілому; розкрити філософське значення роману; його злободенність духовно-історичну цінність; розвивати вміння висловлювати особисту точку зору з приводу проблем, які обговорюються; розвивати творчий потенціал, виховувати почуття патріотизму, моральної чистоти, глибокої духовності.

Обладнання: портрет О.Гончара; ілюстрації соборів на комп’ютерах: Троїцький собор у Новомоськовську на Дніпропетровщині, Святогірський монастир; Всехсвятський, Миколаївська церква м. Артемівськ; фотографії зруйнованих соборів у м. Артемівську. Тести різнорівневі, завдання для творчих груп, поезії

С. Решетової (місцевої поетеси), Л.Костенко, у запису – дзвони собору.


Тип уроку: проблемний семінар
На дошці: портрет О.Гончара „Собори душ своїх бережіть, друзі”
Знати: роль і місце собору у долі героїв роману; собор - символ духовної краси людини, особистої причетності до історичного буття народу; філософське значення роману.

Вміти: висловлювати особисту точку зору з приводу обговорюваних проблем; зіставляти різні погляди в процесі полеміки; виявляти здатність аргументувати свої твердження.
ПЛАН УРОКУ


  1. Актуалізація знань. Тестування.

Інтерв’ю з письменником

  1. Робота в групах: відділ культури (літературознавці та історики)

відділ краєзнавства

відділ маркетингу



  1. Складання реклами ( роботі на комп’ютерах)

4. Підсумок уроку

  1. Домашнє завдання: підготуватися до контрольного твору, прочитати роман О.Гончара „Людина і зброя”

ХІД УРОКУ


І. Організаційний момент

Вмикаються монітори комп’ютерів із зображенням соборів звучать дзвони собору. На фоні дзвонів слова учителя:



В якому храмі помолитись Богу?

В якому, люди, поки ще не пізно?

В які, скажіть, вдарити нам дзвони,

Щоб припинить душі лиху руїну?
Ось саме цю „душі лиху руїну” намагався викрити ще в далекі шістдесяті роки ХХ ст. О.Гончар, створивши роман „Собор”. Серед тогочасного „благополуччя” поява цього роману викликає гнів у чиновників різних рангів, і на 18 років було роман вилучено з літературного процесу. Не заборонено, ні! Приковано! Та „зона зла” вже була безсила чинити опір надалі – і сьогодні ми вчитуємось у роман, вчимося його мудрості.

(Учитель оголошує тему і мету уроку)
ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Вчитель: Шановні діти! Ви усі прочитали роман, і я вам пропоную відповісти на тестові питання:

3 учні – на середній рівень (по 0,5 б. оцінювання)

2 учні – отримують завдання: користуючись додатковими матеріалами і алгоритмом складання тесту, скласти тест і варіанти відповіді.

2. Робота з класом:

Гра: інтерв’ю з письменником.

Вчитель: Уявіть собі, що ви – письменник. Я – кореспондент

(Пояснення терміна „інтерв’ю” (це слово французького походження) – розмова журналіста з політичним, громадським або іншим діячем.


Питання для інтерв’ю:

  1. Який тип людини, які її якості вас приваблюють?

  2. Що ви завжди цінували у житті і людях?

  3. Що ви мали на увазі під собором?

  4. Викриваючи руйнацію, про що ви мріяли?

  5. Чому в романі постійно співіснують давній дев`ятибанниий собор – шедевр ХVІІІ ст. і монумент титану праці? Що ви хотіли сказати цими образами – символами?

  6. Якою була ваша реакція на те, що роман 18 р. замовчувався?

(Перевірка і оцінювання тих, хто відповідав на питання тестів і складав тести)
ІІІ. Робота в групах

  1. Відділ літературознавства

  2. Краєзнавчий відділ

  3. Відділ маркетингу

Завдання для груп:



Літературознавці

  1. Яким постає собор у романі?

  2. Як ставляться до собору зачіплянці?

  3. Як ви ставитесь до ідеї В.Лободи щодо зруйнування собору?

  4. Що символізує собор?

Відділ маркетингу

  1. Чи потрібні сьогодні старовинні собори?

  2. Погоджуєтесь ви з В.Лободою у тому, що більше користь для людей буде якщо на місці собору буде ринок або шашлична?

У процесі полеміки учні доходять висновку: собор є символом духовної суті людського життя, сучасного, минулого та цілих поколінь. „Собор” відкриває нам свою мудрість: усі вчинки, і великі, й незначні, народжуються у душі, благословляються у її соборі.

Значить: ось що головне – собор душі! І від того, які святині вона вміщує і проповідує, залежить і життя, і доля. Сьогодні перед вами, випускниками, стоїть важливе питання: як правильно обрати свій шлях, щоб потім усе життя не каратися за помилку. „Собор” підказує: керуйся дороговказом святинь собору своєї душі, відчуй, чого від тебе очікують люди, мобілізуй свої здібності й можливості – і твори добро!

А зараз я пропоную Вам уявити, що Ви – відоме видавництво. Вам необхідно зробити рекламу роману О.Гончара „Собор” для продажу за кордоном. Зробіть рекламу, користуючись папкою, закладеною у комп’ютерах. Від кожної групи я запрошую по 3 учні.


ІV. Підсумок уроку

Вчитель: Роман „Собор” вразив душу багатьох людей. Не дивно, а зовсім природно, що про нього відгукнулася поетеса – наша землячка, колишня вчителька С.А.Решетова

(учениця читає напам’ять поезію С.Решетової „Собори душ своїх бережіть...”)


Бережіть собори своїх душ

І тоді, як нікого любити.

Храм душі облудами не руш,

Бо тебе прокляттям вкриють діти.
Бережіть собори у душі –

Світлий день не промине ніколи.

До джерела мудрості спішіть,

Щоб байдужість не замкнула коло.
Бережіть собори у душі

І тоді, як розпач серце здушить.

Злі слова хай будуть вам чужі,

І собор врятує ваші душі,
Бережіть собори у душі –

Не покине у біді надія.

І на чистих аркушах пишіть

Світлі думи і пречисті дії.
Бережіть собори своїх душ...
Вчитель: Як ви розумієте рядки з вірша „Собор врятує ваші душі...”

(учні пояснюють)



Вчитель: Цю ж тему піднімає і поетеса Л.Костенко у поезії „Життя іде, і все без коректур”

(читають діти поезію напам’ять)
Життя іде і все без коректур.

І час летить, не стишує галопу.

Давно нема маркізи Помпадур,

І ми живем уже після потопу.

Не знаю я, що буде після нас,

В які природа убереться шати.

Єдиний, хто втомлюється, - час.

А ми живі, нам треба поспішати.


Зробити щось, лишити по собі,

А ми, нічого, - пройдемо, як тіні,

Щоб тільки неба очі голубі

Що землю завжди бачили в цвітінні.


Щоб ці ліси не вимерли, як тур,

Щоб ці слова не вичахли, як руди.

Життя іде і все без коректур,

І як напишеш, так уже і буде.


Але не бійся прикрого рядка,

Прозрінь не бійся, бо вони як ліки.

Не бійся смутків, хоч вони як ріки.
Людині бійся душу ошукать,

Бо в цьому схибиш – то уже навіки.


Вчитель: Як ви розумієте „Людині бійся душу ошукать...”?
Лунають дзвони соборів
Вчитель: Любі друзі! Ви стоїте на порозі дорослого життя. Я бажаю Вам, щоб ви збудували „собор своєї душі” і боялися ошукати душу людині.
V. Д/З: підготуватися до контрольного твору, прочитати роман О.Гончара „Людина і зброя”.
Каталог: doc -> files -> news
news -> Дослідження професійних якостей керівника загальноосвітнього навчального закладу в управлінській діяльності
news -> «Інформаційно-комунікаційні технології та сучасний урок: методика проведення і результативність»
news -> Миколаївська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Проектування готовності вчителя до інноваційної діяльності Виконавець: Ріпний Микола Петрович
news -> Шляхи формування читацьких інтересів у молодших школярів Ковальова Вікторія Іванівна, учитель початкових класів, учитель вищої категорії, старший учитель, санаторна школа ─ інтернат №2
news -> З початкової школи в основну: проблеми наступності
news -> ─найважливіша умова успішного навчання молодших школярів. Ковальова Вікторія Іванівна, спеціаліст вищої категорії, старший учитель, загальноосвітня санаторна школа ─ інтернат №2
news -> Повідомлення про оприлюднення проекту Концепції громадянської освіти та виховання в Україні Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України повідомляє про оприлюднення 29 листопада 2012
news -> Додаток базовий компонент дошкільної освіти
news -> Тема кохання в повісті Шолом-Алейхема "Пісня над піснями". Еволюція героїв (Шимек і Бузя) у часі. Біблійні мотиви в повісті. Утвердження етичних цінностей
news -> Конспект уроку з української літератури в 10 класі підготувала викладач української мови І літератури Технікуму промислової автоматики Одеської державної академії холоду

Скачати 60.71 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка